logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:28165)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:25457)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:22032)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:15342)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آیا حضرت موسی ع لکنت زبان داشت؟ چرا هارون را به عنوان وزیر و همراه خود برگزید؟    چرا با شنیدن نام امام زمان عجل الله فرجه الشریف از جا بلند میشویم و دست روی سر میگذاریم؟؟؟    در اختلافات زن و شوهر،از هر طرف حکمی انتخاب شود تا وفاق ایجاد کنند.    داستان ابتلای حضرت ایوب و سوگند او چه بوده است؟ تفسیر ایات 41-44 سوره صاد       آخرین رویداد تالار: توفیقات کانال و تالار گفتگوهای قران پویان در سال 1395      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
Azam.pormaye Offline
#1 ارسال شده : 1395/08/29 05:44:36 ب.ظ
نقل قول
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 202
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
25 تشکر دریافتی در 25 ارسال
اعمال صالح در قران يعني چه؟ در چه شرايطي عمل،صالح است؟


در گروه تلگرامي قران پويان پرسش پيرامون تعريف عمل صالح از منظر قران مطرح شد كه پاسخ هاي دوستان را در اينجا هم ارسال ميكنيم.


كلمات كليدي:عمل صالح ايمان صالحات اعمال قران

ویرایش بوسیله کاربر 1395/09/17 09:48:09 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

عبدالله رضایی
#2 ارسال شده : 1395/08/29 05:53:25 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
با سلام صالح به معنی شایسته ، نیک ، آن چیزی که خوب است و در آن فساد نیست . عمل صالح یعنی کاری که شایسته است ، در جای خود انجام گرفته است . نعمتی را در جای خودش مصرف کرده است . عمل صالح یعنی کاری در خور شایستگی . و کسی که عمل صالح انجام می دهد می شود درست کار است . 
در مفردات آمده است : الصلاح ضد الفساد .
در جایی هم عمل صالح یعنی کارآمد
سبحانی
#3 ارسال شده : 1395/08/29 05:56:21 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
سلام
عمل صالح عمل باعلم ومحاسبه میباشد وعلی علیه السلام میفرماید:
واذا عزمت بامر فانظر الی عاقبته 
پس انجام یک عمل یا ترک عملی دیگر اگر اینگونه باشد عمل صالح است
Azam.pormayeh
#4 ارسال شده : 1395/09/01 07:34:55 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال

عمل صالح یعنی عملی که مرضیّ خداوند و خالص از هرگونه شائبه باشد که شایستگی دارد انسان مؤمن آن را انجام دهد و این اعمال شایسته منشأش ایمان است
عبدالله رضایی
#5 ارسال شده : 1395/09/01 07:45:15 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
عمل صالح برابر عدالت و شکر است . چون هر چیزی در سر جای خودش باشد و در جای خودش عمل شود عین عدالت و شکر است .پس وقتی عملی بر اساس عدالت  و شکر باشد ، شایسته است و عمل شایسته همان صالح است .
حمید مغربی
#6 ارسال شده : 1395/09/02 03:57:22 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال

عمل صالح عملى است که روى میزان عقل و منطق و قانون شرع باشد . 
عمل صالح‏ عملی است که روح اخلاص در آن دمیده شده باشد. 
عمل صالح بهترین عمل ممکن در هر شرایط است
لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»(كهف/7)
خمسی
#7 ارسال شده : 1395/09/02 07:31:10 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
متین فرمودید ولی دُور در آن دیده نمی شود؟ فرضا عملی با منطق و اخلاص باشد ولی اینکه طبق قانون شرع بخواهد انجام شود چون تمام اعمال یک به یک در شرع نیامده است برای تطبیق با شرع باید از عقل استفاده نماید وعقل برای تشخیص عمل صالح معیار می خواهد.این معیار چه باشد
فریده خمسی
#8 ارسال شده : 1395/09/05 12:01:21 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال

سلام از معصوم علیه السلام روایتی آورده اند که مضمون آن چنین است  :عمل صالح ۴ صفت دارد
۱ نیت .که اگر عملی بدون نیت خیر انجام شود در زمره عمل صالح قرار نمیگیرد
۲ اخلاص که فقط باید برای قرب و رضای الهی باشد
 ۳ علم که عمل بدون علم معمولاصحیح انجام نخواهد شد و به نتیجه لازم  نخواهد رسید .
۴ صبر  . صبر در سختیهای عمل و عواقبی که گاه در پی خواهد داشت
....
هادی موذن
#9 ارسال شده : 1395/09/05 12:15:38 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
علامه طباطبايي درباره ي مفهوم عمل صالح درقرآن مي نويسد:
هرچند صلاحيت عمل در قرآن کريم بيان نشده است لکن ازآثاري که براي آن ذکر شده مي توان مفهوم آن را فهميد. 
عمل صالح عملي است که براي کسب رضايت پروردگار با تحمل دشواري ها انجام مي شود؛
چنانکه فرمود: «... صبروا ابتغاء وجه ربهم...». (الرعد، 22) يعني: و کساني که براي طلب خشنودي پروردگارشان شکيبايي کردند
و نيز فرمود: «... و ما تنفقون إلّا ابتغاء وجه الله...»؛(البقره، 272) يعني: وجزبراي طلب خشنودي خداوند انفاق مکنيد. اثر ديگر، آن است که عمل صالح صلاحيت براي اجر و پاداش را دادر
چنانکه فرمود: «... ثواب الله خير لمن ءامن و عمل صالحاً...»؛(القصص، 80) يعني:براي کساني که ايمان آورده اند و کارشايسته کرده اند،پاداش خدا بهتراست. اثر ديگرش آن است که عمل صالح کلمه ي طيب را بالا مي برد.
چنانکه فرمود: «... إليه يصعد الکلم الطيّب والعمل الصالح يرفعه...»؛ (الفاطر، 10) مراد از کلم الطيب عقايد حق از قبيل توحيد است ومرا ازصعود آن تقربش به خداي تعالي است و مراد از عمل صالح هرعملي است که طبق عقايد حق صادر شود و با آن سازگار باشد.(طباطبايي، 1374ش، ج 1، ص 458
هادی موذن
#10 ارسال شده : 1395/09/06 10:36:49 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
اينكه قرآن عمل صالح را به لوازم و آثارش تعريف كرده براي چه بوده؟ براي پرهيز از انحصار....
لذا فرمود عمل عملا صالحا(فرقان/٧٠)


لذا درآيه:«ما کان لإهل المدينه و من حولهم من الاعراب أن يتخلفوا عن رسول الله و لا يرغبوا بأنفسهم عن نفسيه ذلک بأنهم لا يصيبهم ظمأ و لا نصب و لا مخمصه في سبيل الله و لا يطئون موطئاً يغيظ الکفار و لا ينالون من عدوٍ نيلاً إلّا کتب لهم به عمل صالح إنّ الله لا يضيع أجر المحسنين»؛ (التوبه،
120)
در اين آيه شريفه به روشني جهاد و تحمل سختي هاي آن از مصاديق بارزعمل صالح معرفي شده است. 
درآيات متعددي نظيرآيه 7 سوره عنکبوت و 15 سوره احقاف، احسان به والدين از مصاديق عمل صالح ذکر گرديده است. نيز درآيه 57 سوره نساء،اداء امانت و اطاعت از پيامبرخدا واولي الامر از مصايق عمل صالح به شمار آمده است. مودّت اهل بيت پيامبراکرم (ص) نيز از ديگر مصاديق بارزعمل صالح است که از آيه 23 سوره شوري استفاده مي شود. 
بي ترديد ولايت اهل بيت عليهم السلام روح عمل صالح و مايه بقاي ان است كه بي ان ولو فردهروزصائم و شبها به عبادت قائم باشد و مظلوما در مسعي كشته شود عملش مقبول نيست و البته هابيل ع نشان داد كه انما يتقبل من المتقين پس عمل صالح عمل متقيانه است همين است كه آنرامساوق "حسنة" محسنين ميكند.

علامه طباطبايي درباره ي مفهوم عمل صالح درقرآن مي نويسد:هرچند صلاحيت عمل در قرآن کريم بيان نشده است لکن ازآثاري که براي آن ذکر شده مي توان مفهوم آن را فهميد.
عمل صالح عملي است که براي کسب رضايت پروردگار با تحمل دشواري ها انجام مي شود
؛چنانکه فرمود: «... صبروا ابتغاء وجه ربهم...». (الرعد، 22) يعني: و کساني که براي طلب خشنودي پروردگارشان شکيبايي کردند و نيز فرمود: «... و ما تنفقون إلّا ابتغاء وجه الله...»؛(البقره، 272) يعني: وجزبراي طلب خشنودي خداوند انفاق مکنيد. اثر ديگر، آن است که عمل صالح صلاحيت براي اجر و پاداش را دارد، چنانکه فرمود: «... ثواب الله خير لمن ءامن و عمل صالحاً...»؛(القصص، 80) يعني:براي کساني که ايمان آورده اند و کارشايسته کرده اند،پاداش خدا بهتراست. اثر ديگرش آن است که عمل صالح کلمه ي طيب را بالا مي برد. چنانکه فرمود: «... إليه يصعد الکلم الطيّب والعمل الصالح يرفعه...»؛ (الفاطر، 10) مراد از کلم الطيب عقايد حق از قبيل توحيد است ومرا ازصعود آن تقربش به خداي تعالي است و مراد از عمل صالح هرعملي است که طبق عقايد حق صادر شود و با آن سازگار باشد.(طباطبايي، 1374ش، ج 1، ص 458) 

صلاح هم در مقابل فساد است كه عمده هم همين است  و هم در مقابل سيئة و براي همين فرمود:
أم حسب الذين اجترحوا لسّيئات أن نجعلهم کالذين ءامنوا و عملوا الصالحات سواء مّحياهم و مماتهم ساء ما يحکمون»؛(الجاثيه، 21)

در جاي ديگر فرمود: الذي خلق الموت و الحياة ليبلوكم ايكم احسن عملا
اين احسن را امام ع به اصوب و به اخلاص معني فرموده اند

يك وجه مهم عمل صالح سعي آخرت خواهانه است و متناسب با آن همراه با ايمان است كه فرمود من اراد الاخرة و سعي لها سعيها و هو مومن ....
وهمين هم منجر به احيا به حيات طيبه ميشود( نحل/٩٧)

Azam.pormayeh
#11 ارسال شده : 1395/09/06 10:39:33 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
عملی که پشتوانۀ ایمانی نداشته باشد نفع چندانی ندارد.

در جایی روایتی از امیر المومنین خواندم که میفرمایند:با ایمان راه به سوی عمل صالح.وبا عمل صالح راه به سوی ایمان برده میشود.و با ایمان علم و معرفت بدست می آید.
سبحانی
#12 ارسال شده : 1395/09/07 07:17:16 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
مَن تَرَكَ الخَمرَ لغَيرِ اللّه سَقاهُ اللّه‏ُ مِن الرَّحيقِ الَمخْتومِ ، فقالَ عليٌّ عليه‏السلام : لغَيرِ اللّه ؟! قالَ : نَعَم واللّه ، صِيانَةً لنفسهِ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
هر كه براى غير خدا (هم كه شده) شرابخوارى را رها كند ، خداوند او را از شراب خالص و مُهر شده بنوشاند . على عليه‏السلامعرض كرد : براى غير خدا ؟ فرمود : آرى ، به خدا قسم ؛ براى حفظ (سلامتى) خويش .

بحار الأنوار : 79 / 150 / 64 منتخب ميزان الحكمة : 186



عمل صالح به قول استانداردیاعملی است که هم از نظر کمیت درست باشد وهم از نظر کیفیت وهم بسته بندی که مثلا 
آدم نماز خون هم قرائتش درست باشه
هم لباسش تمیز باشه
هم نمازش سر وقت باشه 
وهم تعقیبات را درست انجام بده
هادی موذن
#13 ارسال شده : 1395/09/10 07:47:15 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
]
بله عمل صالح مثلا یتیم نوازی و کمک مالی ووو بدون ایمان متصور است کما اینکه ایمان بدون کسب خیر هم هکذا...هردو باهم لازمست
خمسی
#14 ارسال شده : 1395/09/10 07:49:19 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
شاید خیلی ساده  بشود گفت عملی صالح است که فساد ایجادننماید.وطبعا عملی که در خط اعتدال باشد باعث صلاح خواهد بود .
مهرداد پورشهاب
#15 ارسال شده : 1395/09/13 08:59:04 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
متن ذیل رو از پایگاه اطلاع رسانی حوزه ارسال میکنم

«عمل صالح» افعال اختیاری انسان است که همراه با «صلاح» باشد؛ یعنی دارای نظم و اعتدال بوده و هیچ گونه خللی در آن وارد نشود و فسادی در آن نباشد.

با توجه به اینکه عمل صالح و مشتقاتش بیشتر از 87 مرتبه در قرآن ذکر شده است و همة آن ها همراه با

«آمنوا» و یا «هو مؤمن» یا نظیر آن می باشند، بدون شک عمل صالح در نزد خداوند در صورتی مؤثر و مقرّب است

که توأم با ایمان به خدا باشد و در غیر این صورت ارزش خود را از دست می دهد.نابنابراین با در نظر گرفتن «ایمان»، هر کار شایسته ای که مطابق با موازین عدل و انصاف باشد، مورد رضای خدا و مشمول عموم «الصالحات» است (خواه در شرع بالخصوص تعیین شده باشد یا نشده باشد) و می توان آن را انجام داد.

متن ذیل رو از پایگاه اطلاع رسانی حوزه ارسال میکنم

«عمل صالح» افعال اختیاری انسان است که همراه با «صلاح» باشد؛ یعنی دارای نظم و اعتدال بوده و هیچ گونه خللی در آن وارد نشود و فسادی در آن نباشد.

با توجه به اینکه عمل صالح و مشتقاتش بیشتر از 87[1]مرتبه در قرآن ذکر شده است و همة آن ها همراه با

«آمنوا» و یا «هو مؤمن» یا نظیر آن می باشند، بدون شک عمل صالح در نزد خداوند در صورتی مؤثر و مقرّب است

که توأم با ایمان به خدا باشد و در غیر این صورت ارزش خود را از دست می دهد.[2] بنابراین با در نظر گرفتن «ایمان»، هر کار شایسته ای که مطابق با موازین عدل و انصاف باشد، مورد رضای خدا و مشمول عموم «الصالحات» است (خواه در شرع بالخصوص تعیین شده باشد یا نشده باشد) و می توان آن را انجام داد.

 نکتة مهم آن است که آن عمل، فعل اختیاری انسان باشد و همراه با ایمان به خداوند متعال و در جهت رضای او انجام گیرد؛ زیرا عملی که همراه با نیت خالص نباشد، صلاحیت تقدیم به پیشگاه خداوند را ندارد و عمل صالح نامیده نمی شود.میده نمی شود
.
عبدالله رضایی
#16 ارسال شده : 1395/09/13 09:01:17 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
با استفاده از آیه 62 سوره بقره و آیه 69 سوره مائده که با همان واو عطف مشخص می شود که عمل صالحی که پاداش الهی دارد عملی است که فرد عامل ، ایمان به خدا و روز قیامت داشته باشد . وگر نه هر عملی قابل قبول نیست . البته نیت هم شرط است مثل بدون ریا باشد .
در ثانی هر دو آیه ادیان الهی را نام می برد . یعنی عمل صالح در دین معنی پیدا می کند . و تا کسی ایمان نداشته باشد و اخلاص هم نباشد شامل عمل صالح نمی شود
.
شهروزی
#17 ارسال شده : 1395/10/04 09:49:32 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
عمل صالح به معناي كار راست ، درست و نيكو است.
اگر ميان دو نفر اختلاف شود برطرف كردن اختلاف و دشمني را كه راست كردن ميان آن دو است ، صلح مي گويند. در قرآن اين تركيب ، در اصطلاح خاصي به كار رفته و از جايگاه ويژه اي نيز برخوردار است.

اسلام بر دو مولفه اصلي ايمان به حق و عمل صالح شكل مي گيرد
.
مسلمان و مومن كسي است كه دردل به حق ايمان و باور داشته باشد و در عمل كارهاي درست و نيكو انجام دهد. از اين رو ، ايمان توحيدي و عمل صالح را دو بال پرواز انسانيت دانسته اند و قرآن عمل صالح را در كنار كلمه طيب ( حق) به عنوان بالابر ياد مي كند.(فاطر آيه ۱۰) و تنها كساني را رستگار و موفق مي شمارد كه توانسته اند داراي ايمان و عمل صالح اند و غير ايشان كساني هستند كه از سرمايه اصلي زيان داده اند و جزو زيانكاران و اهل خسران مي باشند. ( عصر آيات ۲ و۳).

در سوره توبه آيه ۱۲۰ و ۱۲۱ به صورت كلي و جزيي به برخي از مصاديق عمل صالح اشاره مي كند و مي فرمايد: در راه خدا هيچ تشنگي به آن ها چيره نشود يا به رنج و سختي نيفتند يا به گرسنگي دچار نگردند يا گامي كه كافران را خشمگين سازد بر ندارند يا به دشمن ( حربي) دستبردي نزنند ، مگر آن كه عمل صالحي برايشان نوشته شود ، كه خدا پاداش نيكوكاران را تباه نمي سازد؛ و هيچ مالي چه اندك و چه بسيار هزينه نكنند و از هيچ وادي و سرزميني نگذرند مگر آن كه به حساب ايشان نوشته شود تا خدا پاداششان دهد؛ چون پاداش نيكوترين كاري كه مي كرده اند.

در اين آيات به موارد و مصاديق چندي اشاره شده است كه مصداق كلي و جزيي عمل صالح است. در همه اين ها آن چه شرط اساسي و كليدي است در راه خدا بودن عمل صالح و نيكو است. اگر انفاق و بذل و بخشش كم و بيشي صورت پذيرد و يا سختي و رنج هاي بسياري تحمل شود و كارهاي نيكويي ديگري انجام گيرد كه نيت خدايي و قصد الهي در آن نباشد اين كار نيكو و درست فرد همانند كار كسي است كه بخواهد با يك بال پرواز كند كه چنين چيزي غير ممكن و ناشدني است.

چنان كه ايمان بدون عمل صالح نيز امكان پرواز را از فرد مي گيرد. در آيات قرآن در همه موارد به شرطيت هر دو اشاره شده است و هر گاه سخني از رستگاري و رهايي از آتش دوزخ مي شود به ايمان و عمل صالح اشاره مي شود. در بيش از ۷۰ آيه به اين مساله توجه داده شده است كه بدون تحقق هردو ( ايمان و عمل صالح ) رستگاري مفهومي نخواهد داشت.

در قرآن مومنان واقعي را كساني مي شمارد كه نه تنها خود اين گونه هستند ، بلكه ديگران را به ايمان و عمل صالح مي خوانند و سفارش مي كنند. در حقيقت بر جنبه اجتماعي اسلام تاكيد مي شود. به يك معنا اسلام ديني است كه تنها به نجات فرد نمي انديشد بلكه نجات جامعه نيز يكي از مهم ترين مقاصد و اهداف آن را تشكيل مي دهد. از اين روست كه امر به معروف و نهي از منكر به عنوان يكي از اعمال صالح در قرآن مورد توجه و تاكيد قرار گرفته است.
*




دانشنامه موضوعی قرآن
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
نویسنده: خلیل منصوری

*************

ویرایش بوسیله کاربر 1395/10/04 10:11:47 ب.ظ  | دلیل ویرایش: Edit

حمید مغربی
#18 ارسال شده : 1395/10/04 10:07:41 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
عمل صالح بهترین عمل هر کس در شرایطی که دارد فقط کار خوب و درست نیست
حسنات الابرار سیئات المقربین

عمل حسنه با عمل صالح متفاوت است

هر عمل حسنه یا عمل صالح حسن فعلی و فاعلی باید داشته باشد ولی همان طور که ایمان درجات گوناگون دارد عمل هم درجات گوناگون دارد
روایات حسنات الابرار سیئات المقربین یادتان نرود
زهرا سادات ابوترابی
#19 ارسال شده : 1395/10/05 05:10:00 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
عمل صالح، عمل به خیر و مصلحت است. یعنی عمل حکیمانه، لازم، خیر و مفیدی که با اخلاص و به جا انجام شود. نه این که یک کار با شکل فیزیکی خاصی عمل صالح باشد.
اسلام عزیز دین عمل‌زدگی نمی‌باشد، از این رو شاهدیم که همیشه «ایمان و عمل صالح» را با هم آورده است و هر دو نیز باید در «انسان» جمع شود؛ یعنی چه؟ یعنی لازمه رشد و تکامل، جمع «حُسن فاعلی و حُسن فعلی» با هم می‌باشد. از این رو در آموزه‌های قرآنی می‌خوانیم که در هر حال عمل خوب به فاعل فایده می‌رساند، اما اگر فاعل کافر بوده و یا فرد صالحی نباشد، فایده‌ عمل خوبش نیز کوتاه مدت و کم تأثیر می‌باشد و چه بسا «حبط» ‌گردد

اگر در خصوص «عمل صالح» به قرآن و احادیث مراجعه کنیم، مشهود می‌گردد که بیشتر راجع به شخص (فاعل)، سخن رفته است نه عمل یا کاری (فعلی) معین، تحت عنوان عمل صالح. چرا که از اصلی‌ترین شاخصه‌های عمل صالح، هدف و نیّت فاعل است


******
آیت الله جوادی آملی:

عمل صالح داشتن با صالح بودن متفاوت است. انسان مادامی که در مرز عملوا الصالحات است ممکن است ذاتش عوض شود، ولی اگر ذات کسی صالح شد و عمل صالح جزء گوهر وجود او شد دیگر غیر از عمل صالح چیزی از او صادر نمی‌شود




دکتر علی شریعتی

عمل صالح عبارتست:

از تغییر نظام فردی یا اجتماعی در مسیر یک ایدئولوژی خاص که این ایدئولوژی ارزش‌ها را تعیین می‌کند.

بنابراین باید ایدئولوژی داشت، باید ایمان داشت، باید اعتقاد مذهبی داشت.

اما برای حسنه اعتقاد نمی‌خواهد.

اینست که در قرآن و یا در حدیث :

حسنات را هیچوقت(بعد از) مؤمنین نمی‌گوید،

اما عمل صالح بخاطر رابطه‌اش با مسأله ایدئولوژی همیشه بعد از الذین آمنوا می‌آید.



*******
خمسی
#20 ارسال شده : 1395/10/20 05:53:40 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
در آیه ۹۷سوره نحل :من عمل صالحا من ذکر اوانثی وهو مومن ولنحیینه حیاه طیبه ..
نکته جالبی به نظر میرسه .ا
بتدا اشاره به عمل صالح شده بعد در ...وهو مومن با واو حالیه به ایمان اشاره شده است واین میرساند که در عمل صالح به تنهایی ایمان شرط نیست ولی اگر عمل صالح از مردو زنی صادر شود که مومن هم هستند آنگاه به حیاتی جدید که حیاه طیبه باشند زنده می شوند !
پس میتونیم نتیجه بگیریم عمل صالح تعریفی جدا دارد وایمان در آن شرط نیست .
ولی عمل صالحی که بخواهد انسان را به حیاتی با بصیرت برساند باید با ایمان توام باشد
.ونتیجه اینکه عمل صالح عملی است که وقتی توام با ایمان شد باعث بصیرت می شود و حیاتی جدید برای انسان محیا می کند، حیاتی پاک ودور از هر ناپاکی .
ایمان راهم اگر باور قلبی به خدا وپیامبر وآخرت بدانیم پس عمل صالح باید در این چهارچوب جا بگیرد.یعنی برای خدا باشدوطبق سنت پیامبر انجام گیرد وآخرت ساز باشد تا شایستگی حیات طیبه را برای انسان به ارمغان آورد.
ولی خود عمل صالح می تواند خارج از این چهار چوب باشد.



شاید خیلی ساده بشود گفت عملی صالح است که فساد ایجادننماید.وطبعا عملی که در خط اعتدال باشد باعث صلاح خواهد بود
.

******

ویرایش بوسیله کاربر 1395/10/20 05:56:27 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

شهروزی
#21 ارسال شده : 1395/10/20 06:00:41 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 357

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
عمل صالح در خطبه ۱۵۶ نهج البلاغه

ره آورد ايمان

ايمان روشن ترين راه ها و نورانى ترين چراغ هاست، با ايمان مى توان به اعمال صالح راه برد، و با اعمال صالح به ايمان مى توان دسترسى پيدا كرد، با ايمان، علم و دانش آبادان است، و با آگاهى لازم، انسان را از مرگ مى هراسد، و با مرگ دنيا پايان مى پذيرد، و با دنيا، توشه آخرت فراهم مى شود، و با قيامت بهشت نزديك مى شود، و جهنّم براى بدكاران آشكار مى گردد، و مردم جز قيامت قرار گاهى ندارند، و شتابان به سوى ميدان مسابقه مى روند تا به منزلگاه آخرين رسند.
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (3)
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2017, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.609 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi