logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:29809)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:26345)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:22781)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:15804)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: منظور حضرت لوط(ع) از عرضه کردن دختران خود به مردان در آیه ۷۸ سوره هود چیست؟؟    داستان ابتلای حضرت ایوب و سوگند او چه بوده است؟ تفسیر ایات 41-44 سوره صاد    چرا با شنیدن نام امام زمان عجل الله فرجه الشریف از جا بلند میشویم و دست روی سر میگذاریم؟؟؟    منظور از خلود و جاودانگی در بهشت و جهنم چیست؟       آخرین رویداد تالار: برگزاری دوره آموزشی حضوري و مجازي "روش مطالعه و تدبر در قران"      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
Azam.pormaye Offline
#1 ارسال شده : 1396/02/26 06:35:27 ق.ظ
نقل قول
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 239
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
25 تشکر دریافتی در 25 ارسال


✨وقتی نام حضرت حجه بن الحسن عج در مجلس امام رضا علیه السلام برده شد،آن حضرت از جای برخاست و دو دست مبارکش را روی سر گذاشت و فرمود:

(اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه)

از امام صادق علیه السلام سؤال شد که چرا هنگام شنیدن نام آن حضرت از جای خود برمیخیزیم؟

✨حضرت فرمودند:چون غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف طولانی است و امام از شدت محبتی که به دوستان خود دارد هر زمان که شخصی او را یاد کند ، نگاهی به او مینماید و سزاوار است که یاد کننده به جهت احترام و تعظیم از جای خود برخیزد.

☀️هنگامی که مولای خویش او را به نظر مهر و عطوفت نگاه میکند، پس از جای بر میخیزد و از خدا تعجیل فرج ایشان را میخواهد.

📌در عرب رسم است که هرگاه گره ناگشودنی در کار بیافتد به نشانه ناچاری و اضطرار دست خود را بر سر می گذارد. معنای این کار در هنگام قرائت دعای فرج این است که دوری و غیبت امام برای ما بسیار دشوار و طاقت فرسا است. 

📝 منتخب الأثر،ص۵۰۵

◆ ✮ ◆ ↫ ━━

ویرایش بوسیله کاربر 1396/02/26 06:40:29 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

Azam.pormaye Offline
#2 ارسال شده : 1396/02/26 06:44:47 ق.ظ
نقل قول
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 239
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
25 تشکر دریافتی در 25 ارسال
سلام علیکم. پروردگاری که خالق همه ی ماست ، اگر ایستاده و نشسته و به پهلو خفته او را یاد کنیم از ما می پسندد. چرا زمانیکه نام مخلوقش به میان بیاید باید بایستیم؟ واقعاً خیلی از این شیعیان ، قدر و منزلتی که برای مخلوق خدا قائل هستند، برای خالق آن قائلند؟


جناب آقای باقری، ارسالی در گروه قرآن پویان
Azam.pormaye Offline
#3 ارسال شده : 1396/02/26 06:47:19 ق.ظ
نقل قول
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 239
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
25 تشکر دریافتی در 25 ارسال
خداوند متعال حاضر بر تمام اعمال و احوال انسانها در همه لحظات و آنات هست
فلذا اگر بنا بود که برای خداوند بایستیم، باید تمام آنات و همه عمر می ایستادیم و اصلا نشستن و خوابیدنی نداشتیم
این خود موجب عسر و حرج میشه و خلاف حکمت خلقت شب و روز پروردگار میشد که شب را موجب آرامش آفرید و ....
و اگر این ایستادن در مورد خداوند وارد شده بود، همه مردم عصیانگر و گناهکار محسوب میشدن
اما نسبت به امام زمان، در اون ساعتی که اسم مبارکش رو صدا میکنیم، چون معرض دید حضرت قرار میگیریم، می ایستیم.



سرکار خانم تندیس،ارسالی در گروه قرآن پویان
Azam.pormaye Offline
#4 ارسال شده : 1396/02/27 06:26:09 ب.ظ
نقل قول
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 239
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
25 تشکر دریافتی در 25 ارسال
آیا خداوند در کتابش به ما فرموده که اگر بنده اش را صدا بزنیم ،او ناظر بر ما میشود؟
(بگو :به من خبر دهید، آنچه غیر از خدا میخوانید به من نشان دهید که چه چیزی از زمین آفریده اند و یا در آسمانها شرکت داشته اند؟ اگر راست میگویید کتابی پیش از این یا اثر علمی برای من بیاورید. (احقاف۴)

مسیحیان هم معتقدند که هر جا که دو یا چند نفر بنام مسیح باهم باشند، او در میان آنهاست.
(آیا ندانسته ای که خدا آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است میداند؟ سه نفر با هم نجوا نمیکنند مگر اینکه او چهارمین آنهاست، و نه پنج نفر مگر اینکه او ششمین آنهاست و نه کمتر از آن و نه بیشتر مگر اینکه هر کجا باشند او با آنهاست. آنگاه روز قیامت آنها را بدانچه کرده اند خبر میدهد، همانا خداوند به هر چیزی داناست. (مجادله۷)

شب را در روز داخل میکند و روز را درشب، و آفتاب و ماه را تسخیر کرده که هریک تا سرآمد معیّنی روانند. این است خدا که پروردگار شماست. فرمانروایی از آن اوست و کسانی را که غیر از او می خوانید، مالک پوست هسته ی خرمایی هم نیستند.اگر آنها را بخوانید ، صدای شما را نمی شنوند و اگر هم می شنیدند ، پاسختان نمیدادند و روز قیامت شرک شما را انکار میکنند و مثل خدای آگاه تو را خبر دار نمی کند. ای مردم، شما فقیر و نیازمند به خدایید و خداست که بی نیاز و ستوده است.(فاطر۱۳تا۱۶)

پروردگارا ، با حاجتی نزد تو آمده ام که توان رسیدن به آنرا ندارم و در مقابل آن ، بیچاره شده ام و میخواهم آنرا از کسی طلب کنم که خود برای رفع حوائج ، به تو رو میکند و در طلب از تو بی نیاز نیست. و این لغزشی ست از لغزشهای خطاکاران و افتادنی ست از افتادنهای گناهکاران. پس با تذکّر تو از غفلت برخاستم و از لغزش به توفیق تو رها گشتم و به یاری تو بازگشتم و گفتم، منزّه است پروردگار من. چگونه محتاجی طلب خود را از محتاجی دیگر بخواهد؟ و چگونه فقیری از فقیر دیگر گدایی کند؟....
(صحیفه سجادیّه، دعای ۱۳

**جناب آقای باقری،ارسالی در گروه قرآن پویان**

)

ویرایش بوسیله کاربر 1396/02/27 09:58:22 ب.ظ  | دلیل ویرایش: Edit

Tandis
#5 ارسال شده : 1396/02/28 06:43:55 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 384

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
(( چگونه محتاجی طلب خود را از محتاجی دیگر بخواهد؟ و چگونه فقیری از فقیر دیگر گدایی کند؟....
(صحیفه سجادیّه، دعای ۱۳)))
این دوتا محتاج دوتا انسان معمولی منظوره ن خواستن ازاهل بیت.
وگرنه خدا خودش فرموده وسیله و واسطه قرار دهید.

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید پرهیزگارى پیشه کنید و وسیله ‏اى براى تقرب به خدا انتخاب نمائید و در راه او جهاد کنید باشد که رستگار شوید.
( آیه ۳۵ سوره مائده )

برای نزدیک شدن به خدا دنبال وسیله باشید.

اگر آنها هنگامى که به خویشتن ستم کردند (و مرتکب گناهى شدند) به سراغ تو میامدند و از خداوند طلب عفو و بخشش مى کردند و تو نیز براى آنها طلب عفو مى ‏کردى، خدا را توبه ‏پذیر و رحیم مى ‏یافتند.
(آیه۶۴ سوره نساء)

پیامبر رابرای بخشش گناهانتان وسیله قرار دهید.

در آن حال برادران یوسف عرضه داشتند: ای پدر بر تقصیراتمان از خدا آمرزش طلب که ما خطای بزرگ مرتکب شده ایم.
پدر گفت به زودی از درگاه خدا برای شما آمرزش می طلبم که او بسیار آمرزنده ومهربان است.
( آیات ۹۷ و ۹۸ سوره یوسف)

بخشش براداران یوسف توسط وسیله قرار دادن پدرشان «حضرت یعقوب(ع)»بوده است.
آنهايى كه كافران به خدايى مى‌خوانند، در صدد آنند كه خود به درگاه پروردگارشان وسيله‌اى بيابند و مقرّب‌ترين شوند و به رحمت او اميد مى‌بندند و از عذاب او مى‌ترسند، زيرا عذاب پروردگارت ترسناك است.
(آیه ۵۷ سوره الاسراء)
رمز رسیدن به پروردگار پیدا کردن وسیله ای مطمئن می باشد.

و بازگشت خلق به سوی شماوحساب خلایق برشمااست وفیصل حق از باطل نزد شما خواهد شدوآیات عظمت الهی نزد شماوعزایم اسرار نبوّت در خاندان شما ونور خداوبرهان اونزد شما وامر خدای تعالی مربوط به امر شما است.

هر که چنگ به دامان شما زد به ذیل عنایت خداچنگ زده است ،هر کس روبه سوی شما آمد نجات ابد یافت و آنکه ازاین درگاه دور شد بهلاکت رسید،
ای ولی خدا همانا بین من وخدای عزّوجل گناهانی هست ک جز رضا وشفاعت شما آن گناهان را محو نخواهد ساخت پس قسم به حق آنکس ک برسرّخود شما را امین گردانید وسرپرست امور بندگان قرار داد واطاعت شما را به اطاعت خود مقرون ساخت ک شما از خدا بر من بخشش وآمورزش طلبید.....
مهدی فهیمی
#6 ارسال شده : 1396/02/29 08:15:32 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 384

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
باسلام
چرا سعی میکنید امام معصوم را در سطح انسان معمولی پایین بیاورید؟
لازمه فقط توجه به خدا عدم توجه ورجوع مطلق به مخلوق « گاو و مرغ ۰۰۰۰» است؟
تا چه رسد به نوع بنی بشر و پس از ان متخصص و پس از ان معصوم؟

ما درست معصوم را نشناخته ایم
اگرمراحل را درست طی نمیکنیم یا ابزار را بجا استفاده نمیکنیم مشکل از ماست
مشکل در جهل است و نااگاهی
اگر محل رجوع را درست نیافتیم مشکل از ماست نه محل رجوع که وسیله است نه هدف
باقری
#7 ارسال شده : 1396/02/31 12:08:23 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 384

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
بگو: کسانی را که بجای او پنداشته اید بخوانید، ولی آنها نمی توانند از شما دفع زیان کنند و نه تغییر دهند.
آن کسانیکه آنها میخوانند، خود بسوی خدایشان وسیله میجویند که کدامشان به او نزدیکترند و به رحمت خدا امیدوارند و از عذابش می ترسند، همانا عذاب پروردگارت حذر کردنی ست.(اسرا ۵۶و۵۷)
آگاه باشید، کسی با داشتن قرآن، نیازی ندارد و بدون قرآن ، بی نیاز نخواهد بود.

پس درمان خود را از قرآن بخواهید و در سختی ها از قرآن یاری بطلبید که در قرآن درمان بزرگترین بیماریها یعنی کفر و نفاق و سرکشی و گمراهیست.
پس بوسیله ی قرآن خواسته های خود را از خدا بخواهید و با دوستی قرآن ، به خدا روی آورید و بوسیله ی قرآن از مخلوق خدا چیزی نخواهید ، زیرا وسیله ای برای تقرّب بندگان به خدا، بهتر از قرآن وجود ندارد.(نهج البلاغه، خطبه۱۷۶ ، هدایت قرآن)

و پروردگارتان گفته است:
مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم.
بی تردید کسانی که از عبادت من تکبّر می ورزند ،بزودی سرافکنده وارد دوزخ شوند. (غافر ۶۰ )

بدان،خدایی که گنجهای آسمان و زمین در دست اوست ،به تو اجازه ی درخواست داده و اجابت آنرا به عهده گرفته.
تو را فرمان داده که از اوبخواهی تا عطا کند ،درخواست رحمت کنی تا ببخشاید و خداوند بین تو و خودش کسی را قرار نداده تا حجاب و فاصله ایجاد کند و تو را مجبور نساخته تا به شفیع و واسطه ای پناه ببری ... هرگاه او را بخوانی ، ندایت را میشنود و چون با او راز دل گویی ،راز تو را میداند .
پس حاجت خود را با او بگوی و آنچه در دل داری نزد او بازگوی ،غم و اندوه خود را در پیشگاه او مطرح کن تا غمهای تو را برطرف کند و در مشکلات تو را یاری رساند .
(نهج البلاغه ،نامه ۳۱ نشانه ی رحمت الهی)
Tandis
#8 ارسال شده : 1396/03/01 05:37:24 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 384

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
((( تو را فرمان داده که از اوبخواهی تا عطا کند ،درخواست رحمت کنی تا ببخشاید و خداوند بین تو و خودش کسی را قرار نداده تا حجاب و فاصله ایجاد کند و تو را مجبور نساخته تا به شفیع و واسطه ای پناه ببری ... ))

الحمد الله کما هو اهله،
بله خداوند فرموده هر جورتو خواستی بنده ی من، با هر روشی صدا زدی مختاری ما میشنویم میپذیریم اجابت میکنیم. کی اونقدر کارش درسته ک خودشو بی نیاز از یاری اهل بیت بدونه!
خدا به وسیله اهل بیت به بنده خود تخفیف میده، درمجازات و کیفر باشه یا رفع حاجت دنیایی،
چطور شما تو یه جریانی گیری مشکل داری یه ریش سفید رو واسطه میکنی میره یه رو میزنه برای شماخودتونو قبول نکرده ولی به حرمت اون واسطه میگذره و کارتون راه می افته.
خداوند در قرآن فرمودند وسیله ای برای تقرب پیدا کنید
ودر روایات آمده ک وسیله همان اهل بیت علیهم السلام هستند
بر اساس حدیث ثقلین پس از درگذشت پیامبر (ص)، باید به قرآن و اهل بیت تمسک جست و این دو،
همواره در کنار یکدیگرند.

وسیله و واسطه همان اهل بیت علیهم السلام هستند
واسطه تمام امور و فیوضات، ائمه اطهار علیهم السلام هستند
امام صادق علیه السلام در حدیثی در بیان فضیلت و صفات ائمه علیهم السلام چنین فرمودند:
"لا یُنالُ ما عِنْدَ الله اِلّا بِجَهَةِ اَسْبابِهِ...
یُدینُ بِهَدْیِهِمُ الْعِبادُ، وَ تَسْتَهِلُّ
بِنورِهِمُ الْبِلادُ یَنمُو بِبَرَکَتِهِمُ التَّلاد..."
ــ و آنچه نزد خداست،
جز از طریق اسباب او بدست نیاید...
ــ و بندگان خدا به رهبری آن اسباب
دینداری کنند، و شهرها به نورشان آبادان شود،
و ثروتهای کهنه از برکت آنها فزونی یابد...(۱)
و فرمودند:
"اَبَی اللهُ اَنْ یَجرِی الْاَشْیاءَ اِلّا بِاَسبابٍ
فَجَعَلَ لِکُلِّ شَیْءٍ سَبَباً، وَ جَعَلَ لِکُلِّ سَبَبٍ شَرحا، وَ جَعَلَ لِکُلِّ شَرْحٍ عِلْماً، وَ جَعَلَ لِکُلِّ عِلْمٍ باباً ناطِقا. عَرَفَهُ مَن عَرَفَهُ، وَ جَهِلَهُ مَن جَهِلَهُ، ذَاکَ رَسولُ اللهِ صَلَی اللهُ عَلیهِ وَ آلهِ وَ سَلّم وَ نَحن".

خداوند اِبا دارد که کارها را بدون اسباب فراهم آورد، پس برای هرچیزی، سبب و وسیله ای قرار داد، و برای هر سببی، شرحی مقرّر داشت. و برای هر شرحی، علمی قرار داد. و برای هر علمی، دری گویا نهاد. عارف حقیقی کسی است که این در را شناخت. و نادان حقیقی کسی است که به این در نادان گشت. این در گویا؛ رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و ما هستیم.(۲)
اسناد؛
(۱).اصول کافی،ج۱ ص۲۰٤ ح۲
(۲).اصول کافی،ج۱ ص۲٥۹ ح۷

ابن عباس گوید:
خدمت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بودیم که یک نفر از اعراب بادیه نشین وارد شد و عرض کرد :
یا رسول الله از شما شنیدم که فرمودید:
وَٱعْتَصِمُوا۟ بِحَبْلِ ٱللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّ‌قُوا۟...
(آل عمران/103)،
پس حبل الله(ریسمان خدا) کدام است که ما به آن تمسک جوییم و به آن چنگ زنیم؟
رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) دست مبارک خود را بر دست امیرالمؤمنین_علی (علیه‌السلام) زدند و فرمودند:
تمسّکو بهذا هو حبل الله المتین؛
به این مرد تمسک جوئید که او حبل الله متین و ریسمان محکم خداوند است.
📚 ینابیع_الموده، ص 119-
نهج السعاده،ج7،ص201
باقری
#9 ارسال شده : 1396/03/02 01:54:16 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 384

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
اینکه شما میفرمایید : ما چون گناهکاریم پس باید امامان را واسطه دعایمان با خداوند قرار دهیم، این حرف شماست نه دستور قرآن و نه خواستهٔ امامان.
خداوند، در کتابش شروط دعا کردن را برایمان روشن کرده و گفتار و کردار امامان نیز بر آن مطابقت میکند.
ضمناً از ما خواسته تا بسوی او وسیله بجوییم .
آیا تعریف امامان از وسیله با ادعای شما یکیست؟
نهج البلاغه، قرآن و اجرای احکام خدا را وسیله ی تقرّب ما بسوی پروردگارمان معرفی میکند. اگر رسول الله هم بگوید که وسیله ی تقرب بندگان بسوی خداست، آیا باید توصیه های او را نادیده بگیریم و با پندار خودمان رسول الله را به پروردگاری بگیریم، آنطور که مسیحیان ،عیسی بن مریم را به پروردگاری گرفتند؟
زهرا سادات ابوترابی
#10 ارسال شده : 1396/03/04 10:12:12 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 384

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
مقام متوسلین و مقام مضطرین
خداوند دنیا را بر اساس نظام اسباب آفریده به طوری که هر چیزی نیازمند سبب خاص خود است. سبب در لغت همان ریسمان و طناب است که آدمی آن را می گیرد و چیزی را بر می دارد یا از جایی بالا می رود. البته این طنابی که در هستی به کار می رود، یک طناب افتاده یا انداخته نیست، بلکه یک طناب و ریسمان آویخته است که یک سر آن هماره در دست خدا است.
از این رو، خداوند در آیات 80 تا 90 سوره کهف از اسباب برای هر کاری سخن گفته است. این گونه است که در روایات آمده است: ابی الله ان تجری الامور الا باسبابها؛ خداوند ابا دارد که امور جز از راه اسباب آن جاری نمی شود.
البته این غیر از توسل است؛ توسل یعنی وسیله جستن؛ وسیله همان سبب خاص را می گویند.
پس اگر واژه سبب یک نام عام برای هر وسیله ای باشد، وسیله همان سبب خاص و مخصوص است.
از این روست که خداوند می فرماید: برای هر کاری وسیله مخصوص آن را بجویید. پس اگر می خواهید به سوی خدا بالا رویید، باید وسیله مخصوص آن را بشناسید و از آن بهره گیرد: و ابتغوا الیه الوسیله.
در قرآن، خود قرآن، نماز، روزه و دیگر عبادات و هم چنین اولیای الهی از جمله پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به عنوان اسباب و ابزار و وسیله خاص مورد تاکید قرار گرفته است.

پس مقام متوسلین یک مقام عام برای همگان است؛ زیرا همگی در هر کاری نیاز دارند تا از وسیله مناسب آن کار استفاده کنند.
اما مقام مضطرین یعنی مقام ضرورت، یعنی این که انسان در حالتی قرار می گیرد که هیچ سبب عام و وسیله خاصی ندارد تا بدان اسباب عام و وسیله خاص به هدف و مقصود خود برسد.
در این حالت که باید حالت غریق از آن یاد کرد، انسان در حالتی است که هیچ سبب عام و وسیله خاصی ندارد.
کسی که در دریا قرار گرفته و کشتی غرق شده و حتی یک تخته پاره ندارد و حتی دست ها وپاهایش از این که دست و پا زده خسته شده و عضله ها گرفته و دارد غرق می شود و همین طوری موج بر موچ می آید و او را فرو می کشد، در این زمان مانند کسی است که به اضطرار در حالت انقطاع گرفتار آمده است؛ چون چیزی ندارد تا به آن توسل جویید و خودش را روی آب نگه دارد. در این جا فقط آب است و آب و حتی دست و پا ندارد و چون چوب و تخته ای در آب است که موج او را این سو و آن سو می برد. در این حالت که از همه کس و همه چیز بریده است فقط و فقط خداست که به دادش می رسد. در این جاست که شخص در مقام اضطرار و در مقام مضطرین قرار گرفته است.
خداوند تنها کسی است که آن جاست و او ست تنها کسی که می تواند او را نجات دهد.

خداوند درباره این مقام می فرماید: امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء؛ یا آن کسی که جواب مضطر را هنگامی که دعا می کند می دهد و بدی را بر می دارد.

**
Tandis
#11 ارسال شده : 1396/03/04 10:14:43 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 384

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
قران کریم میفرماید قوم هر پیامبر وقتی بیچاره و درمانده می شدند دست به دامان پیامبران می شدند! اما همین پیامبران را خداوند به آنها وحی نازل میفرمود که دست به دامان 14 معصوم ع شوند!!!
وَ ما أَرْسَلْنا قَبْلَكَ إِلاَّ رِجالاً نُوحي‏ إِلَيْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (انبیاء7) و (43نحل)
و پيش از تو نفرستادیم مگر مردانی را که به آنها وحی نمودیم از اهل ذکر سئوال کنید اگر خودتان نمیدانید،
سئوال در زبان عربی به دو معناست! هم به پرسش کننده سائل گفته میشه و هم به فقیری که درخواست عطایی میکنه!
بسیار خب خداوند به تمام پیامبران امر فرموده که هر وقت درمانده شدید دست به دامان اهل ذکر شوید!
حال ببینیم این اهل ذکر چه کسانی هستند؟👇👇👇

يا أُولِي الْأَلْبابِ الَّذينَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْراً (10طلاق)

پس ای خردمندان! براستیکه خداوند ذکر را بسوی شما نازل فرو فرستاد

رَسُولاً يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللَّهِ (طلاق11)

پيامبرى كه آيات روشنگر خدا را بر شما تلاوت مى‏كند،
این دو آیه شریفه حضرت رسول الله ص رو ذکر معرفی کرده و اهل بیت پیامبر ص نیز میشوند اهل الذکر!
پس خداوند به پیامبران وحی نازل میفرمود که هرگاه بیچاره شدند دست به دامان اهل بیت ع شوند! و این در زمانی بود که هنوز از نظر جسمانی حضرات ع خلق نشده بودند! و فقط در عالم نور بودند ایشان!
پس اگر پیامبران دست به دامان اهل بیت پیامبر ص میشدند این عین امر خدا و رضایت خدا بود! ما نیز اگر دست به دامان حضرات ع شویم این بهترین کار هست
!
باقری
#12 ارسال شده : 1396/03/05 05:23:27 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 384

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
بگو : تنها پروردگار خود را می خوانم و احدی را شریک او نمیکنم (جنّ ۲۰ )
ای کسیکه حوائج محتاجان از تو قطع نمی شود و ای که دعای دعا کنندگان ،تو را خسته و ملول نمیگرداند.
وجود تو از همه ی مخلوقات بی نیاز است و تو شایسته ی بی نیازی از ایشان هستی و آنانرا نیازمند گرداندی که در خور آن هستند .
پس همه از تو رفع نیاز میکنند و فقر خود را از تو میدانند.
براستیکه حاجت خود را از جای درست آن خواسته و از راه صحیح آن طلب نموده و هر که در طلب حاجتش متوجّه احدی از بندگان تو شود ،یا بجز تو او را سبب و دستگیر قرار دهد، همانا به جایگاه ناامیدی قدم نهاده و مستحقّ محرومیت از احسان تو گشته. (صحیفه ی سجّادیه، دعای ۱۳)

و چون بندگان من از تو درباره من بپرسند، همانا من نزدیکم و دعای دعا کننده را وقتی که مرا بخواند، پاسخ میدهم. پس آنها نیز دعوت مرا اجابت کنند و به من ایمان بیاورند باشد که راه یابند.(بقره۱۸۶)

ازخداونددر خواست پیروزی و رستگاری کنید. از او بخواهید و عطای او را درخواست کنید که میان او و شما پرده و مانعی نیست و دری به روی شما بسته نمیگردد.(نهج البلاغه،خطبه۱۹۵، خداشناسی
)
زهرا سادات ابوترابی
#13 ارسال شده : 1396/03/07 04:29:30 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 384

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
📚📚📚
📚📚
📚
📝

يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اِتَّقُوا اَللّٰهَ وَ اِبْتَغُوا إِلَيْهِ 👈 اَلْوَسِيلَةَ وَ جٰاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 35 مائده

🌕🌕🌕
«وَسِیلَة» در اصل به معنى تقرّب جستن و یا چیزى که باعث تقرّب به دیگرى از روى علاقه و رغبت مى شود، مى باشد.
.
بنابراین، وسیله در آیه فوق معنى بسیار وسیعى دارد و هر کار و هر چیزى را که باعث نزدیک شدن به پیشگاه مقدس پروردگار مى شود، شامل مى گردد که مهم ترین آنها، ایمان به خدا و پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) و جهاد و عبادات همچون نماز و زکات و روزه و زیارت خانه خدا و همچنین صله رحم و انفاق در راه خدا ـ اعم از انفاق هاى پنهانى و آشکار ـ و همچنین هر کار نیک و خیر مى باشد.
.

و نیز شفاعت پیامبران، امامان و بندگان صالح خدا که طبق صریح قرآن باعث تقرّب به پروردگار مى گردد، همه در مفهوم وسیع توسّل داخل است.
.
و آنها که آیه فوق را به بعضى از این مفاهیم اختصاص داده اند، در حقیقت هیچ گونه دلیلى بر این تخصیص ندارند.
.
لازم به تذکر است که هرگز منظور این نیست که چیزى را از شخص پیامبر یا امام مستقلاً تقاضا کنند، بلکه منظور این است: با اعمال صالح یا پیروى از پیامبر و امام (علیه السلام)، یا شفاعت آنان و یا سوگند دادن خداوند به مقام و مکتب آنها (که خود یک نوع احترام و اهتمام به موقعیت آنها و یک نوع عبادت است) از خداوند چیزى را بخواهند.
.
این معنى نه بوى شرک مى دهد، نه بر خلاف آیات دیگر قرآن است و نه از عموم آیه فوق بیرون مى باشد (دقت کنید).
.
منبع: خلاصه شده از تفسیر نمونه

🍀🍃🍀🍃🍀🍃

در تفسیر قمى در ذیل آیه شریفه: (یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیلة ...) آمده که امام فرمود یعنى به وسیله امام به درگاه او تقرب بجوئید.
.
مؤ لف: یعنى به وسیله اطاعت امام به درگاه خدا تقرب بجوئید، و این روایت هم از باب تطبیق کلى بر مصداق است مى خواهد بفرماید یکى از روشن ترین مصادیق وسیله، اطاعت امام است، نه اینکه اطاعت امام وسیله منحصر به فرد باشد، و نظیر آن روایتى است که از ابن شهر اشوب نقل شده که گفت امیرالمؤ منین (علیه السلام) در تفسیر آیه (و ابتغوا الیه الوسیلة) فرمود: منم وسیله خداى تعالى .
.
در کتاب معانى الاخبار به سند خود از ابى سعید خدرى روایت آورده که گفت: رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: هر گاه حالت درخواست از خدا پیدا کردید از خداى تعالى براى من وسیله را بخواهید، عرضه داشتیم وسیله چیست؟ فرمود: وسیله درجه من در بهشت است (تا آخر حدیث) و این حدیث بیش از اینها است، حدیثى است طولانى و معروف به (حدیث وسیله).
.
و شما خواننده محترم وقتى در آن تدبر و دقت کنید، و معناى آیه را با آن تطبیق دهید، خواهید دید که وسیله عبارت است از مقامى که رسول خدا (صلى الله علیه وآله) نزد پروردگارش دارد، و آن جناب به وسیله آن مقام مى تواند به درگاه خداى تعالى تقرب جوید، و آل طاهرینش و بعد از آنان صالحان از امتش به آن جناب ملحق مى شوند، همچنانکه در بعضى از روایات صادره از آل محمد (صلى الله علیه وآله) آمده که رسول خدا (صلى الله علیه وآله) دست به دامن پروردگارش مى زند و ما دست به دامن او مى زنیم و شما (شیعیان ما) دست به دامن ما مى زنید.
.
منبع: خلاصه شده از تفسیر المیزان


.📚 @hefzequranchannel
📚📚
📚📚📚
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2017, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.384 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi