logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:31823)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:27760)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:24076)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:16516)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: موسیقی در اسلام و قرآن،معیارهای موسیقی حلال و حرام چیست؟    جهاد دفاعي در قرآن:مقابله به مثل با متجاوزان و ظالمان    معنای صله رحم چیست ؟آيا فقط خويشاوندان را شامل ميشود؟    رجعت چیست؟آیا رجعت در قرآن اشاره شده است؟       آخرین رویداد تالار: ثبت کانال قران پویان در سامانه ساماندهی وزارت ارشاد      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
rahim Offline
#1 ارسال شده : 1396/03/15 01:38:42 ب.ظ
نقل قول
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 115

4 تشکر دریافتی در 3 ارسال
به نام خدا

ایا بهشتیان و جهنمیان تا ابد و بی نهایت در انجا هستند؟

در ایات مختلفی از قران لفظ "خالدین فیها" یا "خالدین فیها ابدا" هم برای هل جهنم و هم برای اهل بهشت استفاده شده است.مثلا ایات زیر

وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا

وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا

إِلَّا طَرِيقَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا

خَالِدِينَ فِيهَا لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ

اولا تفاوت خالدین با خالدین ابدا چیست؟

ثانیا منظور از خلود و جاودانگی ایا ابدیت است؟

کلمات کلیدی:خالد خلود جاودانه ابدی بهشت جهنم
Azam.pormaye Offline
#2 ارسال شده : 1396/03/15 05:58:40 ب.ظ
نقل قول
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 259
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
25 تشکر دریافتی در 25 ارسال
 🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷


🖌" ان اللَّه لايظلم مثقال ذرة" نسبتهاى ظالمانه را بكلى از خدا نفى كند، و از جمله نسبتهاى ظالمانه اى كه به خدا مى دهند ابديّت بى نهايت در آتش است، بدين معنى كه گناهكارانى بى نهايت در آتش جهنم مى مانند، و اين خود ظلمى است بى نهايت.

🖌" وان اللَّه ليس بظّلام للعبيد" در حقيقت معناى خلود ابدى در آتش- كه بارها در قرآن ذكر شده- اين است كه خالدين ابدى تا وقتى آتش جهنم برپاست همپاى آن به اندازه#استحقاقشان در آن مى سوزند، و هنگامى هم كه تمام شد همراه آتش نيست و نابود مى شوند، و هيچگاه هم به بهشت راه نمى يابند.

🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷

نظر آقای صادقی تهرانی
M.A
#3 ارسال شده : 1396/03/18 12:48:15 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 442

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال

خلود به معناى ماندن و داراى مراحلى است:
1- ماندن مدتى، محدود و موقت، و اين در اختصاص كسانى است كه جزاى تعيين شده ‏اى در انتظارشان است، و پس از آن بر حسب شايستگى و اعمال شايسته ‏اى كه انجام داده ‏اند روانه بهشت مى ‏شوند، گرچه در كم و زياد مدت عذاب و انواع عذاب و بعد از آن در استحقاق درجه ثواب و بهشت گوناگونند.

2- خلود جهنميانى كه در عين استحقاق ابديت استحقاقِ بهشت را هرگز ندارند، و بر مبناى رحمت عمومى ربانى اين استحقاق را دارند كه پس از عذابشان و پيش از خاموش شدن جهنم همانجا نابود مى ‏شوند.

3- خلود ابدى به معناى ماندن مادام ‏العمر و اين در اختصاص كسانى است كه هرگز شايستگى بهشت را ندارند، و رحمت بر آنهايى است كه خاموش شدن جهنم پيش از تمامى استحقاق عذابشان است تا آتش روشن است و تا اينان مستحق عذابند درجهنم خواهند بود، كه جهنم ملكوت و بروز اعمالشان مى ‏باشد و بس، و سپس عمر جهنم و اين جهنمى ‏ها با هم تمام مى‏ گردد. و اينان به همراه جهنم نابود مى ‏شوند، گرچه عذاب اينان نيز بر اساس دركات پليدشان گوناگون است.

خلود ابدى به معناى بى‏ نهايت بودن - بر خلاف آنچه گمان مى ‏شود - با موازين قرآن و عقل و با عدل الهى كلًا منافات دارد، زيرا برابرى جزا با گناه مقتضاى عدالت است (42: 40) و در آياتى مانند
« انما تجزون ماكنتم تعلمون » (52: 16) انما حصر است؛
يعنى تنها نسبت به آنچه انجام داده‏ ايد جز داده مى ‏شويد.
حتى بر حسب آياتى عذاب گناه‏كاران به طور كلى كمتر از استحقاق آنان مى ‏باشد (7: 156) كه اين آيه رحمت الهى را شامل همه چيز دانسته، و اين همه چيز مستحقان عذاب نيز هستند، كه طبعاً مورد رحمت خدايند، و با رحمت الهى تخفيف عقاب دارند، البته تا حدى به آنان تخفيف داده مى ‏شود كه ظلم به بهشتيان نشود، و اگر ترك عذاب به طور كلى ستمى بر بهشتيان نبود هرگز جهنمى هم نبود.

📚برداشتی از تفسیر ترجمان فرقان

📝فقیه قرآنی آیت الله العظمی صادقی تهرانی(ره
)
جمال گنجه ای
#4 ارسال شده : 1396/03/19 05:24:33 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 442

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
در جاهائی فرموده خالدین فیها ابدا
آیا ابدا طولانی تر است یا خالدین فیها
؟
شکیبا
#5 ارسال شده : 1396/03/19 05:26:30 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 442

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
در آیات بشارت به ثواب، هر جا تعبیر «خالدین فیها» همراه با لفظ «ابداً» آمده، خلود به معنای جاودانه ماندن است.
در آیات بیم‌دهنده از عذاب که «ابداً» بعد از «خالدین فیها» ذکر شده، به خلود ابدی کفار دلالت دارد و ذکر نشدن «ابداً» در آیات وعید دربارهٔ گناهکاران مؤمن نشان می‌دهد که عذاب ایشان قطع می‌شود.
حمید مغربی
#6 ارسال شده : 1396/03/19 05:30:10 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 442

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
سلام
به نظر من خلود معنایش دوام است و جاودانگی و ابدیت را نمی رساند و الا قید ابد با خلود لغو و زائد خواهد بود.
هادی موذن
#7 ارسال شده : 1396/03/21 08:46:30 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 442

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال

خلود یعنی ماندگاری که میتواند طویل المده باشد یا نباشد.... اما ابد است که ماندگاری را جاودانه می کند

راغب گويد: خلود آن است كه شى‏ء از عروض فساد به دور بوده و در يك حالت باقى ماند و نيز هر آنچه تغيير و فياد دير عارضش شود عرب آن را با خلود توصيف مى‏كند و به سنگهائى كه ديك را روى آن مى ‏گذارند خوالد گويند نه براى هميشه بودن بلكه براى مكث طويل و زياد پايدار بودن.
معنى دوّم را اقرب الموارد عيناً از كليّات ابولبقا نقل كرده است و نيز گفته به آنكه با كثرت سنّ جوان مانده گويند: «خلد خلوداً».
طبرسى ذيل آيه 25 بقره فرمود: «الخلود هوالدوام...» در قاموس گفته: خلد و خلود به معنى دوام و بقا است و نيز درباره جوان ماندن و سنگهاى ديك كه گفته شد خلود را نقل كرده است.
اقرب الموارد نيز به قدم به قدم در پى قاموس است .
كشّاف ذيل آيه 25 بقره گفته: «الخلد: الثبات الدائم و البقاء اللازم الذى لا ينقطع» در جوامع الجامع عين عبارت كشّاف را آورده است.
وجود استثنا در آيات [هود:107و108]، [انعام:128] نشان مى‏دهد كه خلود به معنى دوام و هميشگى است و گرنه استثنا جا نداشت. ولى در آيات [نساء:57و122و169] مائده:119 در صورتى مفيد هميشگى است كه «ابداً» صرفاً براى تأكيد باشد چنانكه به قرينه آيات ديگر تأكيد است نه تأسيس.
در آيه [انبیاء:34] به نظر مى‏آيد مراد از خلد عمر دنيا باشد نه هميشگى.
خلود: فقط يكبار در قرآن آمده [ق:34]. ولى خلد به ضمّ اوّل شش بار بكار رفته است [يونس:52]، [طه:120]، [فصّلت:28] و نظير آنها.
عبدالله رضایی
#8 ارسال شده : 1396/03/21 08:48:53 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 442

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال

اگر بخواهیم معنی خلد و ابد را دقیق معنی کنیم اینچنین است :
ابد : همیشه پیوسته . ریشه پهلوی آن 'اپاد ' است که الف آن از ادات نفی و پاد به معنی پایان که می شود پایان ندارد.
خلد : همیشه اما با مکث طویل
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2017, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.113 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi