آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:65509)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:52542)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:42501)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:39215)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: فهم سوره صاد:خطاي حضرت داود،سليمان و ايوب در سوره صاد چيست؟ ارتباط اين سه داستان با محور سوره چيست؟    تفسير و فهم سوره صافات:منظور از والصافات صفا چيست؟    وضعیت کوهها در قیامت چگونه خواهد بود؟اوصاف و آیات مختلف قران برای توصیف قیامتی جبال    دانلود فایل پی دی اف تدبر در سوره های مرحله سوم نزول بارویکرد انسجام درونی سوره ها       آخرین رویداد تالار: توفيقات قرآن‌پويان در سال 1397      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
admin Offline
#1 ارسال شده : 1397/12/04 01:45:30 ب.ظ
نقل قول
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 347

5 تشکر دریافتی در 5 ارسال
علم غيب پيامبران و امامان از منظر قران: ايا به هر غيبي دسترسي دارند؟ يا محدود است؟

علم غيب پيامبران و امامان يكي از موضوعات مورد اختلاف در بين پيروان اديان الهي است.
برخي شيعيان،علم امامان را نامحدود و مشتمل بر همه چيزي مي دانند.

ايا قران اين نظر راتاييد مي كند؟

اياتي كه در قران در خصوص علم غيب انبيا و اوليا هست،را ميتوان به چند دسته كلي تقسيم كرد:


۱-گروهی از آیات علم غیب را مخصوص خدا می‌داند

۲- اياتي كه علم غیب را از پیغمبر نفی می‌کند

۳-آیاتی که به صورت موردی علم غیب را از پیغمبر نفی می کند

۴-آیاتی که علم غیب را از پیامبران دیگر نفی می‌کند

۵-آیاتی که علم غیب را به صورت موردی برای پیامبر اثبات می‌کند

۶-آیاتی که علم غیب را برای برخی افراد اثبات می‌کند

در ادامه در خصوص اين ايات و سئوال اصلي اين صفحه بيشتر تبادل نظر مي كنيم.


كلمات كليدي: علم غيب پيامبر امام
Rahman
#2 ارسال شده : 1397/12/05 07:43:13 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال


اعراف: قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسي‏ نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ وَ لَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَ ما مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذيرٌ وَ بَشيرٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (188)

ترجمه المیزان: بگو من اختيار سود و زيان خويش ندارم جز آنچه خدا خواسته است اگر غيب مى‏دانستم سود بسيار مى‏بردم و بدى به من نمى‏رسيد من جز بيم‏رسان و نويد بخش براى گروهى كه ايمان مى‏آورند نيستم.

ترجمه تفسیر المیزان: " قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ ..." از آنجايى كه سؤال ايشان از رسول خدا (ص) و اينكه وى ايشان را از غيب خبر دهد حكايت مى‏كرد از اينكه ايشان ادعاى نبوت آن جناب را ادعاى علم به غيب تلقى كرده‏اند، و چون علم به غيب حقيقتش از خدا است، و اگر غير او هم چيزى از آن دارد به تعليم خدا و وحى او است لذا دستور داد تا پيغمبرش خود را از ادعاى داشتن علم به غيب برى ساخته، و اين اشتباه را از ذهن ايشان بيرون كند.

ادامه تفسیر المیزان: [سبب حقيقى اختصاص علم غيب به خداى تعالى‏]
سبب حقيقى اختصاص علم غيب به خداى تعالى اين است كه غير او هر چه باشد وجودش محدود است، و ممكن نيست كه از حدش بيرون شده و به آنچه كه خارج از حد او و غايت از او است آگاه شود، و معلوم است كه هيچ موجودى غير محدود و غير متناهى و محيط به‏ تمام اشياء نيست مگر خداى تعالى، پس تنها او عالم به غيب است. و ليكن از آنجايى كه سؤال كنندگان از رسول خدا (ص) فهم ساده و عاميانه‏شان قاصر از درك اين معنا بوده لذا خداى تعالى دستور داده كه جواب ايشان را طورى بدهد كه در خور فهم ايشان باشد، و آن اين است كه بگويد: علم غيب آدمى را به تمامى خير و شرها واقف مى‏سازد، و عادة معقول نيست كسى كه به همه خير و شرها اطلاع دارد از اطلاعات خود استفاده نكند، و اگر كسى تمامى خيرات را به خود جلب نكرده و همه شرور را از خود دفع نمى‏كند بايد بفهميم كه قطعا علم غيب نداشته است
.

ویرایش بوسیله کاربر 1397/12/05 10:42:54 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

reza.m
#3 ارسال شده : 1397/12/08 06:47:43 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

علم غیب در وجود پیامبر و امامان ذخیره نشده

اما هر علمی را (حتی علمی که از نظر ما غیب است ) که نیاز باشد میتوانند همان لحظه از خداوند دریافت کنند و به اطلاع برسانند
Rahman
#4 ارسال شده : 1397/12/11 06:47:40 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال


هر علمی که نیاز باشد یعنی چه؟
اگر قرار بود امام هر علمی را که نیاز بود خداوند در اختیارش قرار دهد خداوند علمی را به امام می‌داد که منجر به قطع دست یک انسان بیگناه نشود.
آیات و روایات صراحتاً دلالت دارند بر این که پیامبر(ص) و امامان(ع) علم غیب ندارند
.
مهدی افشاری
#5 ارسال شده : 1397/12/11 06:53:25 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

اگر تنها بگویید در این آیه پیامبر فرموده «لا املک لنفسی نفعا و لا ضرا» کفر و دروغ گفته اید.
اما اگر در ادامه اش بگویید : « إلا ما شاء الله»، درست گفته اید.

مساله اینستکه خدا برای پیامبر ص بسیار «ما شاء» ، و برای امثال منو شما ، بسیار کمتر «ما شاء»

دیگر اینکه در آیۀ فوق ، کلمۀ « لَو » بکار رفته. یعنی این گزاره ، شرط دارد. پیامبر ص در اینجا نه غیرمنطقی صحبت کرده اند ، و نه میتوان ادعا کرد که منظورشان از این گزاره این بوده که علم غیب ندارند.

مثل اینکه بگوییم 👈 اگر موسی ع واقعا از طرف خدا پیامبر باشد ، خوب مردم را هدایت میکند.
این گزاره👆 به این معنا نیست که موسی ع پیامبر نیست. بلکه به این معناست که موسی ع پیامبر است و مردم را خوب هدایت میکند.

بنابراین برداشت شما از این آیه اشتباه است و این هرگز نمیگوید که پیامبر ص علم غیب ندارد، بلکه میگوید : حال که او به سبب ماشاء الله(یعنی به سبب آنچه خدا خواسته است)، علم غیب دارد ، و به این سبب ، بسیار بیشتر طلب خیر میکند.
reza.m
#6 ارسال شده : 1397/12/11 06:57:37 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

نیاز به حدیث نیست
آیه قرآن داریم که خداوند علم غیب را هم در اختیار رسولانش قرار میدهد
Ah.s
#7 ارسال شده : 1397/12/14 06:36:57 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

آیه می فرماید که غیر از خدا، پیامبر و مؤمنان که همان امامان باشند اعمال شما را می بینند
و طبعا وقتی می بینند یعنی می دانند

ویرایش بوسیله کاربر 1398/01/10 01:48:26 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

Rahman
#8 ارسال شده : 1397/12/14 06:41:41 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

من الآن هر عملی انجام دهم همسر و فرزندانم می‌بینند
. آیا این بدین معنی است که آنان علم غیب دارند؟
در آیه مورد استناد حضرت‌عالی، اشاره به اعمالی است که در مرئای عمومی انجام می‌شود که هم خدا می‌بیند و هم پیامبر(ص) و هم مؤمنان.
منظور از مؤمنان هم همان افرادی هستند که در زمان نزول قرآن مؤمن دانسته می‌شوند و این مؤمنان هیچ ربطی به امامان(ع) ندارد.
reza.m
#9 ارسال شده : 1397/12/15 07:23:49 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

الجن


عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَىٰ غَيْبِهِ أَحَدًا


ﺩﺍﻧﺎﻱ ﻏﻴﺐ ﺍﻭﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻏﻴﺒﺶ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﻤﻲ ﺳﺎﺯﺩ، 

(٢٦)

.

.

الجن


إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا


ﻣﮕﺮ ﺭﺳﻮﻟﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺍﻗﺒﻴﻨﻲ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺭﻭ ﻭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ...

 (٢٧)
Rahman
#10 ارسال شده : 1397/12/15 07:27:01 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

ترجمه تفسیر المیزان: " إلَّا مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ" اين استثنا، استثناى از كلمه" احدا" است، و جمله" من رسول" بيان جمله" مَنِ ارْتَضى‏" است، در نتيجه مى‏فهماند كه خداى تعالى هر پيغمبرى از پيامبران را كه بخواهد به هر مقدار از غيب مختص به خود كه بخواهد آگاه مى‏سازد. پس اگر اين آيه را ضميمه كنيم به آياتى كه علم غيب را مختص به خداى تعالى مى‏داند، مانند آيه شريفه" وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلَّا هُوَ" «2» و آيه" وَ لِلَّهِ غَيْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ" «3»، و آيه" قُلْ لا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ" «4» اين نتيجه به دست مى‏آيد كه علم غيب به اصالت از آن خداست، و به تبعيت خدا ديگران هم مى‏توانند به هر مقدارى كه او بخواهد به تعليم او داشته باشند.

علم غیب پیامبر(ص) مشروط است به خواست خداوند؛ و چنین نیست که خداوند در همه موارد، علم غیب را به پیامبر(ص) بدهد. قاعده اولیه این است که پیامبر(ص) علم غیب ندارد (طبق آیه لو کنت اعلم الغیب) اما در موارد محدودی خداوند او را از غیب آگاه می‌کند.
reza.m
#11 ارسال شده : 1397/12/19 10:01:07 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

من هم عرض کردم ، علم غیب در پیامبر ص ذخیره (save) نشده

فرض کنید از شما سوالی میشود
پاسخ سوال را نمیدانید
اما امکان وصل شدن به اینترنت را دارید و میتوانید به محض اتصال پاسخ را دریافت کنید

پیامبران نیز به همین شکل علم غیب را میدانند

اگر شما سوالی از پیامبر بپرسید ، چون پیامبر مستقیما با خداوند در ارتباط است ، همان لحظه پاسخ را دریافت میکند

اما نیاز نیست تمام اطلاعات در شخص پیامبر ذخیره باشد
Rahman
#12 ارسال شده : 1397/12/19 10:05:14 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

به یک نکته توجه کنید که در مثال استفاده ار اینترنت،
اراده و خواست بنده مؤثر است اما در رابطه با علم یافتن پیامبر(ص) به غیب،
اراده پیامبر(ص) مطرح نیست بلکه اراده و رضایت خداوند مطرح است.
reza.m
#13 ارسال شده : 1397/12/23 05:59:49 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

مسلما هر پیامبری نسبت به درک خود از خداوند سوال میپرسد
و مطمئن باشید سوال حضرت محمد ص و حضرت موسی ع متفاوت است
و همینطور هر شخصی با توجه به عقلی که دریافت کرده از اینترنت استفاده میکند
ممکن است شما سوالی از پیامبر بپرسید و خداوند پاسخ را هم به شخص پیامبر ص بدهد
اما پاسخی که به شما از طریق پیامبر داده میشود در حد خودتان است و نه در حدی که پیامبر دریافت کرده است
سرباز گمنام
#14 ارسال شده : 1397/12/23 06:05:27 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

سلام جناب دکتر غفارنسب
در مورد این مطلبتون که امام به همه افعال همه مردم آگاهی دارد؛
باید عرض کنم
در قرآن در ماجرای حضرت خضر علیه السلام،از طرف خدای متعال به ایشان علم بسیاری داده شده بود.
ایشان از اوضاع و احوال مردم همان زمان اگاه بودند
مثلا ایشان می دانستند کشتی متعلق به تعدادی مسکین است
و می دانست پادشاهی ظالم کشتی را در صورت سالم بودن، به زور خواهد گرفت.

همچنین ایشان از احوال آینده مردم نیز آگاه بودند،
ایشان می دانستند اگر آن کودک زنده بماند در آینده والدین خود را به کفر و طغیان می کشاند.
همچنین ایشان از گذشته افراد نیز آگاه بودند، ایشان می دانستند که پدر آن دو یتیم مرد صالحی بوده است.
پس از ماجرای حضرت خضر به راحتی می توان فهمید ایشان هر جا لازم بوده از احوالات گذشته، حال و آینده مردم اگاهی داشته است.

در روایات و آیاتی هم این قضیه علم الهی برای برگزیدگان خدای متعال وجود دارد.

مثلا حضرت یعقوب علیه السلام آنجا که لازم شد بوی پیراهن حضرت یوسف علیه السلام را از فاصله چهارصد کیلومتری حس کرد.

حضرت عیسی علیه السلام می دانست مردم چه غذایی می خورند.۴۹/آل عمران

الان اگر از ما بپرسند نهار چه خورده ایم؟ یادمان نیست.
از خوراک گذشته خود خبر نداریم اما آن حضرت خبر دارند.

و این بخشی از علم آن بزرگواران بوده است.

در روایات داریم هفته ای دو بار
نامه اعمال همه ما به دست امام زمان (عج) می رسد،
و ایشان از اعمال ما آگاهند
.
ali Offline
#15 ارسال شده : 1397/12/26 04:16:56 ب.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 423

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال


تعریف از غیب: غیب در مقابل شهادت است. امر غیبی می‌تواند مصادیق مختلف داشته باشد. بخش چالش آفرین غیب ناظر به امور دنیوی است. مخالفان معتقدند پیامبر به امور پس از مرگ نیز آگاهی ندارد.

عدم آگاهی از امور دنیوی خیلی مشکل آفرین نیست. شواهد و قرآن هم در اثبات این عدم آگاهی بسیار است. از جمله ایاتی نظیر «ذلک من انباء الغیب نوحیها الیک». «ما کنت من قبلک...»

پیامبر هم مانند انسان‌ها بند زمان و مکان است و از آنچه را که شاهد آن نبوده اطلاع ندارد.اما در مورد امور دینی که پیامبر از طریق وحی یا شهود یا رؤیا از آن اطلاع پیدا کرده است. اشکالی ندارد که بگوییم پیامبر به این امور دانشی فراتر از دانش افراد عادی دارد. توصیف پیامبر به عنوان شاهد و نذیر بر این امر دلالت دارد: «انا ارسلناک شاهدا و نذیرا» شاهد به معنای مطلع.غیب امری نسبی است. پس از انباء به شهادت تبدیل می شود.

اهل کتاب به برخی امور دینی علم دارند که دیگران ندارند اما قران این ها را عالم به غیب نمی‌دانند. اینها استظهار به غیب پیدا کرده اند.

خلاصه آن که آنچه چالش برانگیز است علم به امور دنیوی است که بارسالت پیامبر هم ارتباط پیدا نمی‌کند دلیلی هم ندارد که پیامبر ویژگی روانی خاصی داشته باشد که به آن ها علم داشته باشد اما در امور دینی باید پیامبر به آن دانشی متقاوت داشته باشد.


خانم دكتر موسوي
admin Offline
#16 ارسال شده : 1398/01/10 01:53:21 ب.ظ
نقل قول
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 347

5 تشکر دریافتی در 5 ارسال
سلام

غیب یعنی چی؟ امور عالم غیب نسبی است. با پیشرفت علوم یک سری آگاهی‌ها برما آشکار می‌شود.

نکته مهم این است که اگر پیامبر از مناطات و ملاکات احکام آگاهی نداشته باشد چگونه احکام مجمل از جمله نماز را تبیین می‌کند؟

کشف این واقعیات علم غیب است.

البته علم غیبی که نزد خداست نزد هیچ کس نیست «تعلم ما فی نفسی و لا اعلم ما فی نفسک»


در مورد ائمه هم همین است. خطبه اول نهج البلاغه نشان می‌دهد که مولا به برخی امور اجمالاً آگاهی دارد. در سوره تحریم همسر پیامبر می‌پرسد چه کسی تو را آگاه کرد پیامبر بگو خداوند مرا آگاه کرد؟ این آگاهی‌ها لزوماً آگاهی های قرآنی نیست. آگاهی پیامبر بیش از آگاهی‌های قرآنی است.

آن جا که از زبان پیامبر می‌فرماید من علم غیب ندارم مربوط به قیامت است.

در باره موارد کاربرد «ما ادراک» باید به این نکته توجه کرد که قرآن در هیچ کجا نفی علم نمی‌کند ما هیچ جا تعبیر«ما ادراک»نداریم که پس از آن توضیح نداده باشد. بنابراین «ما ادراک» یک اصطلاح است. «ما» در این عبارت به معنای «من» است یعنی «چه کسی می‌تواند تو را آگاه کند؟» در قرآن «ما» به معنای «من» به کار رفته است مثل «و نفس و ما سویها»


دكتر شهريوري
گنجه ای
#17 ارسال شده : 1398/01/20 05:55:35 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال


تصوری که در قرآن از پیامبر داریم تصور انسان ساده است. موسی در بیابان نمی‌تواند آتش روشن کند. پیامبر اُذُن است. قرآن معتقد نیست پیامبران موجودات خارق العاده‌ای بوده‌اند.

آگاهی از غیب مستلزم این است که پیامبران را انسان‌های فوق العاده بدانیم.

توضیحات پس از«ما ادراک» در قرآن در واقع توضیح و تبیین نیستند بلکه تمثیل هستند

شاهد و نذیرا که خانم موسوی می‌گویند. شاهد به معنای گواه است نه به معنای شهود است
تركمان
#18 ارسال شده : 1398/01/21 10:48:00 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال


علم غیب با خبر از غیب فرق می کند. آن چه مورد نقد است این است که انبیاء و اولیاء پیش از خلقت عالم و آدم علم بما کان و ما یکون دارند.

آن چه از آیات می ةوان دریافت این است که در مواردی خداوند به پیامبر امری را خبر می‌دهد. در سوره تحریم هم دلالت دارد که پیامبر نمی دانسته و خداوند به او خبر داده است. بر اساس آیات قرآن علم غیب پیامبر به این معنا فی الجمله قابل قبول است
admin1 Offline
#19 ارسال شده : 1398/01/26 01:08:16 ب.ظ
نقل قول
admin1

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/14
ارسالها: 162

4 تشکر دریافتی در 3 ارسال


عبارت «ما ادراک» معنایی بلاغی دارد مثل این که می‌گوییم «کی می دونه»

علم انبیاء قائم به ذات نیست. این طور هم نیست که اخبار به پیامبر مانند اخباری باشد که او به ما می‌کند زیرا پیامبر وظیفه‌ ابلاغ و رسالت دارد. در حالی که در مورد ما وظیفه ابلاغ و رسالت مطرح نیست.

قرآن در مورد ابراهیم می‌فرماید ملکوت آسمان را به پیامبر نشان دادیم. یعنی پیامران به لحاظ تربیت و شخصیت یک ویژگی و روشن بینی‌ و دریافت هایی دارند. کما این که برخی افراد عادی هم از طریق مراقبه برخی این ویژگی‌ها را می‌توانند به دست آورند.


خانم دكتر موسوي
مدیر تالار
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2019, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.473 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi