آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:47800)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:39227)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:31331)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:24901)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر در سوره طارق:درس سوره طارق:همه تحت مراقبت خداوند هستند.همو كيد كافران را چاره ميكند.    درس سوره عبس چيست؟عبس و تولي خطاب به كيست؟    تدبر و پرسش و پاسخ در سوره ماعون:بی توجهی به هم نوعان و مستمندان نشانه ای از بی باوری به معاد است.    زبان قرآن       آخرین رویداد تالار: بازديد و دانلود مطالب سايت قران پويان،با تعرفه اينترنت ترجيحي داخلي      

توجه

Icon
Error

ارسال پاسخ
از طرف:
پیغام:

حداكثر تعداد كاراكتر مجاز در هر ارسال‌:32767000
ذخیم کج خط دار   برجسته نقل قول برای مشخص سازی فرم کلی زبانی را انتخاب کنید وارد کردن عکس ایجاد لینک   فهرست نامرتب فهرست مرتب   در سمت چپ در وسط در سمت راست   تگهای بی بی کد بیشتر بررسی املاء کلمات
رنگ فونت اندازه فونت
انتخابها:
  • فایلی به این ارسال الصاق شود؟
تصویر امنیتی
حروف نمایش داده شده در عکس را وارد کنید همه مواردی که در تصویر است را وارد کنید
  پیش نمایش ارسال انصراف

10 ارسال آخر با ترتیب برعکس
farhang ارسال شده: 1397/04/12 02:15:31 ب.ظ
 


جهت مطالعه مطالب بيشتر در خصوص كنيزان و شرايط ازدواج با كنيزان و اسيران زن،به لينك زير مراجعه كنيد

ايا به كنيزان و زنان اسير غير مسلمان،ميتوان تجاوز كرد؟

سیدکاظم فرهنگ
ali ارسال شده: 1397/01/19 04:26:11 ب.ظ
 

"اسلام بطور کلی مخالفتی با داشتن کنیز و غلام نداره بلکه توصیه به نیکی و انصاف شده. کنیز و غلام ، همون مستخدمان درون منزل هستن . حتی بعضی از کنیزان و غلامان اونقدر از دست صاحبخانه راضی بودن که دوست نداشتن جای دیگه ای برن. در تورات هم قرار شد که هر پنج سال یکبار غلامان آزاد بشن ولی بعضی از اونهایی که دوست نداشتن آزاد بشن ، طبق قانون تورات حلقه ای در گوششون میکردن و به اونها میگفتن : غلام حلقه بگوش.
در صدر اسلام هم هر مستخدمی که خواهان بازخرید بود، آزاد میشد و هر کس هم که دوست داشت مستخدم اون خونه باشه ، اشکالی نداشت.
بعضی از مردم صاحب مال و حشم زیاد بودن و خدمه و حشمه داشتن و همه کارهارو نمیتونستن خودشون انجام بدن.

( أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ ۚ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُم مَّعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّيَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًا سُخْرِيًّا ۗ وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ )

الزخرف (32) Az-Zukhruf

آیا آنها رحمت پروردگارت را تقسیم می کنند؟! ما روزی (و معیشت) آنها را در زندگی دنیا میانشان تقسیم کردیم, وبعضی را بر بعضی (درجات و) بر تری دادیم, تا بعضی از آنان بعضی دیگر را به خدمت گیرند, ورحمت پروردگارت از (تمام) آنچه گرد می آورند, بهتراست.
"

پاسخ از اقاي باقري
Guest ارسال شده: 1397/01/02 01:30:32 ق.ظ
 
من یه سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید .‌اسلام که این همه تاکید به ازادی برده ها و برابری انسانها داره ، پس چطور پیامبر و حتی حضرت علی و حضرت فاطمه کنیز داشتند ؟؟ ایا کنیز بودن خلاف برابری انسانها نیس ؟
farhang ارسال شده: 1395/07/04 05:01:09 ب.ظ
 

مقاله اول(ارسالي از سايت ديگر)دارای مطالب درست و نادرست است.

اصل ایده آن در خصوص کنیزان و ملکت ایمانکم ،قابل تامل وبررسی است.

از جمله،در مقاله ملکت ایمانکم را همه به آیه ۱۰سوره ممتحنه مرتبط دانسته(زنان اسلام آورنده ای که از کافران مکه،جدا شده اند)
اما توضیح ایشان برای کاربرد این واژه در سوره های مکی از جمله سوره روم،چیست؟

بانگاهی کلی تر،شاید بتوان کنیزان را هم نوعی از افرادی دانست که با پیمانی ،تحت مالکیت فرد در آمده اند.

در واقع ملکت ایمانکم،شامل همه افرادی است که از طریق پیمانی،در مالکیت فرد قرار می گیرند اعم از فرزند خوانده، کنیز،اسرای جنگی و....

البته یک تکمله در خصوص ازدواج با اینها:خداوند،ازدواج با اینها را از حرمت خارج کرده اما همانند ازدواج با سایر افراد مجاز به ازدواج،رضایت خود آنها و طی سایر مراحل ازدواج لازم است حتی زنان اسیران جنگی شوهر دار.
رفع حرمت ،مجوز انجام هر رفتار ی ،نیست.
سیدکاظم فرهنگ
مغربي ارسال شده: 1395/06/28 11:04:34 ق.ظ
 


اين جمله بدل يا عطف بيان از جمله (ماوراء ذلكم ) است ، مى خواهد راه شروع در استفاده و بهره گيرى از زنان و همخوابگى با آنان را روشن كند،

چون آنچه جمله : (و احل لكم ماوراء ذلكم ) مى فهماند و مصاديقى را كه شامل مى شد سه مصداق بود:

1_ نكاح 2_ خريدن كنيز 3_ زنا _ سفاح - در جمله مورد بحث منع از سفاح - زنا - را بيان نموده ، راه حلال را منحصر به دو راه كرد،
1- نكاح 2- خريدن

و اگر بر روى اموال تكيه كرده است ، براى اين بوده كه دو راه نامبرده جز با مال عملى نيست ، اگر انسان بخواهد زنى را بطور دائم براى خود نكاح كند، بايد مهريه بدهد، و اگر بخواهد با زنى بطور موقت ازدواج كند، بايد اجرت بدهد، و مساءله مهريه در اولى و اجرت در دومى ركن عقد است ،

و اگر بخواهد از كنيزان استفاده كند، بايد قيمتش را بفروشنده بپردازد، گو اينكه در مورد كنيزان مال ركن نيست ، زيرا ممكن است كسى كنيز خود را به ما ببخشد، و يا اباحه كند، و ليكن اين غالبا به وسيله مال بدست مى آيد

پس برگشت معناى آيه به اين شد كه غير از آن اصناف نامبرده براى شما حلال است كه همخوابگى با زنان و دسترسى با آنان را به وسيله اموال خود براى خود فراهم كنيد، و مال خود را در اين راه خرج كنيد، يا مهريه بدهيد، يا اجرت و يا قيمت ، اما در مسير سفاح و زنا نبايد خرج كنيد.


بنابراين، این ما عطف بیان از مای قبلی است
موذن ارسال شده: 1395/06/28 10:54:03 ق.ظ
 
1-در ما ملكت ايمانكم يعني ملك يمين
و آنرا قويتر از ملك يد دانسته اند
گرچه كلمه ايمان جمع يمين است

الأيمان لغة: جمع يمين، وهو الحَلِف أو القَسَم، وسمي الحلف يميناً؛ لأنهم كانوا إذا تحالفوا ضرب كل واحد منهم بيمينه على يمين صاحبه.

2-در آيه ٥٨ نور ، استيذان مربوط به فرزند خوانده اي است كه مثل مورد يوسف ع خريداري از مال شده (ملك يمين يعني مال) وقصد تبني بوده در آيه ٥٥ هم مراد از ماملكت ايمانهن ميتواند فرزندخوانده باشد

3-اين مورد استعمال "ما" بجاي "من" در موارد ديگري هم هست يعني آياتي كه عبد و عبادت را مطرح كرده:

( قلْ يَأَيُّهَا الْكَفِرُونَ 1 لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ 2 وَلا أَنْتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ 3 وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ 4 وَلا أَنْتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ 5 لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ 6 ) الكافرون


أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي قَالُوا نَعْبُدُ إِلَهَكَ وَإِلَهَ ءَابَائِكَ إِبْرَهَِمَ وَإِسْمَعِيلَ وَإِسْحَقَ إِلَهاً وَحِدا وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ 133 البقرة



مَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا أَسْمَاءً سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَءَابَاؤُكُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَنٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ 40 يوسف


أُفٍّ لَكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَفَلا تَعْقِلُونَ 67 الأنبياء

إِنَّكُمْ وَمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنْتُمْ لَهَا وَرِدُونَ 98 الأنبياء

إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا تَعْبُدُونَ 70 الشعراء


إِنَّمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثَنا وَتَخْلُقُونَ إِفْكاً إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَاعْبُدُوهُ وَاشْكُرُوا لَهُ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ 17 العنكبوت


فَإِنَّكُمْ وَمَا تَعْبُدُونَ 161 الصافات


وَإِذْ قَالَ إِبْرَهِيمُ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ إِنَّنِي بَرَاءٌ مِمَّا تَعْبُدُونَ 26 الزخرف



Guest ارسال شده: 1395/06/06 04:12:00 ب.ظ
 
در تمام آیات قرآن واژه أَیْمَانِ به معنای عهد و پیمان و یا سوگند آمده و در تمام آیات قرآن به همین معناست که پایننتر بدین آیات نیز اشاره خواهیم داشت.

اما ترکیب این دو واژه (ملکت ایمانکم) به معنی آن زنانی که در پیمان شما هستند یا هم پیمان شما هستند یا زنانی که عهد شما را مالک هستند یا زنانی که با شما پیمان دارند و هم پیمان شما هستند می باشد ، به مطلب و آیات زیر توجه کنید:

محصنات زنانی هستند که در کنار خانواده خود و طایفه خود زندگی میکنند و تحت حمایت خانواده و طایفه شان هستند و خوراک و پوشاک و مسکن و معیشت آنها توسط پدر یا برادر یا خانواده تامین میشود

و ملکت ایمان زنانی هستند که پس از اینکه ایمان آورده اند از قوم و قبیله و یا طایفه ای کافر جدا شده و هجرت کرده و به سوی مومنین آمده اند و بر اساس عهدی در بین مومنین با کسانی که در خانه آنها زنگی میکنند پیمان دارند اما این پیمان، نکاح نیست این پیمانی است میان مومنین و زنان مهاجر که طبق آن مومنین باید آنها را در خانه های خود پناه داده و به قوم کافر پس ندهند و تمام هزینه های خوراک و پوشاک و مسکن و مایحتاج و معیشت زندگی آنان را تامین کنند در حالیکه همسرشان نیستند اما اگر بخواهند با این زنان ازدواج کنند باید مانند محصنات مزدشان را بدهند و تمام مراحل نکاح در مورد محصنات در مورد ملکت ایمان هم جاری است و فرقی ندارند.

حال ببینیم این ملکت ایمانکم در قرآن که به معنای هم پیمانان ترجمه کردیم چه کسانی هستند و چه پیمانی با مومنان دارند؟ این پیمان چیست و چگونه است؟

در قرآن کریم فقط در یک آیه سوره ممتحنه آیه 10 مسلمانان حق دارند با زنانی که شوهر دارند ازدواج کنند :

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا جَاءَکُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ ۖ اللَّـهُ أَعْلَمُ بِإِیمَانِهِنَّ ۖ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ

فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْکُفَّارِ ۖ لَا هُنَّ حِلٌّ لَّهُمْ وَلَا هُمْ یَحِلُّونَ لَهُنَّ ۖوَآتُوهُم مَّا أَنفَقُوا ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ أَن تَنکِحُوهُنَّ إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ ۚ

وَلَا تُمْسِکُوا بِعِصَمِ الْکَوَافِرِ وَاسْأَلُوا مَا أَنفَقْتُمْ وَلْیَسْأَلُوا مَا أَنفَقُوا ۚ ذَٰلِکُمْ حُکْمُ اللَّـهِ ۖ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ ۚوَاللَّـهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ﴿١٠﴾

ای کسانی که ایمان آوردید وقتی که زنهای مومنی که (از قبایل کافران) مهاجرت کرده اند بسوی شما آمدند آنها را (در ایمانشان) امتحان کنید خدا به ایمان آنها دانا تر است و اگردانستید که آنها مومن هستند پس آنها را بسوی کفار باز نگردانید نه آن زنهای (مومن) بر آنها (مردان کافر) حلال هستند و نه آنها (مردان کافر) بر آن زنهای (مومن) حلال هستند و آنچه را (کافران بابت همسرشان) خرج کرده اند به آنها بدهید و اشکالی ندارد که با آنها ازدواج کنید وقتی که پاداش شان (مهرشان) را به آنها دادید و زنهای کافر را در ازدواج خود نگه ندارید (یا با زنهای کافر ازدواج نکنید) و آنچه را خرج کرده اید از آنها (کافران) مطالبه کنید و آنها (کافران)هم هر چه خرج کرده اند باید مطالبه کنند آن حکم خداست که میان شما حکم میکند و خدا دانای حکیم است ﴿۱۰﴾

دقت در این آیه کاملآ مشخص می سازد که این زنان از ظلم و جور و ستمی که بر مبنای مرد سالاری در قبایل کافر بر زنان اعمال میشده و با شنیدن پیام برابری انسان ها و برابری زن و مرد که در بین مسلمانان رایج بوده این پیام را باور کرده و ایمان آورده اند سپس برای پیوستن به مسلمانان ، قبیله و عشیره و زندگی خود را ترک نموده و به سوی مسلمانان هجرت نموده اند

و خداوند طبق آیات قرآن میفرماید زن مومن نمیتواند با مرد کافر ازدواج کند و بالعکس یعنی مرد مومن هم نمیتواند با زن کافر ازدواج کند و در این آیه به مومنان دستور میدهد که آن زنان را که ایمان آورده اند و هجرت کرده و به نزد شما آمده اند به سوی کافران بر نگردانید و هرچه آنها هزینه کرده اند یعنی خوراک، پوشاک، مسکن و مایحتاج زندگی شان را در اختیار آنها قرار دهید و این زنان باید در خانه های مومنین بر اساس عهد و پیمانی(تامین معیشت زندگی) که بین آنها و مومنین بوده در خانه هایشان زندگی میکردند و از امکانات زندگی بهره مند میشدند و این وظیفه مومنان بوده که معاش آنها را تامین نمایند

اما این زنان همسران مومنان نبودند و خداوند میفرمایند که مشکلی بر مومنان نیست که با این زنان ازدواج کنند اگر اجرت و مهریه آنها را مانند زنان دیگر به آنها پرداخت کنند

باید تاکید کنم که فقط و فقط در همین یک آیه از قرآن کریم مومنان میتوانند با زنان شوهر دار ازدواج نمایند و این زنان با میل و رغبت قلبی نسبت به پذیرش اسلام و بعد از قبول اسلام در زمره مومنین هستند و باز گرداندن آنها به قوم کافر جایز نیست و هرگز در قرآن جان و مال و خانواده ی هیچ کس حتی کافران و مشرکان مباح نیست و هر کس غیر از این حکم کند غیر از حکم خداوند حکم نموده و هر کس غیر از حکم خدا حکم نماید طبق آیات قران فاسق و کافر و ظالم است ( طبق آیات 44 و 45 و 47 مائده )

پس افسانه حمله به قبایل کفار و اسیر گرفتن زنان کافر و کنیز ساختن از این زنان در قرآن کریم اصلآ و ابدآ وجود ندارد و ترجمه هایی که اصحاب مذاهب مختلف از جمله شیعه و سنی برای واژه ملکت ایمان به عنوان کنیز داده اند مبنای قرآنی ندارد و بر گرفته از تعالیم غلط و اشتباهی است که در کتاب های غیر از قرآن موجود است که به آنها اعتقاد دارند.

نقل از سايت قرآن ومسلمانان
Guest ارسال شده: 1395/06/03 03:14:47 ب.ظ
 
با سلام

چرا در قران از اصطلاح"ما ملکت ایمانهم" برای بردگان استفاده شده؟ ايا اين اصطلاح در همه جاي قران،كنيزان را مدنظر داشته ات؟

همچنين چرا "ما"بكار رفته در حالیکه باید " من ملکت ایمانهم" بکار میرفت؟
یعنی با توجه به سفارشات اسلام و پیامبر به احترام و نیکویی به بردگان، چرا به آنان " ما " خطاب میکردند؟آیا این اصطلاح از دوره جاهلیت بوده است؟


كلمات كليدي:برده كنيز ملك ايمان يمين

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.201 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi