logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170769)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133478)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123428)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89879)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

ارسال پاسخ
از طرف:
پیغام:

حداكثر تعداد كاراكتر مجاز در هر ارسال‌:32767000
ذخیم کج خط دار   برجسته نقل قول برای مشخص سازی فرم کلی زبانی را انتخاب کنید وارد کردن عکس ایجاد لینک   فهرست نامرتب فهرست مرتب   در سمت چپ در وسط در سمت راست   تگهای بی بی کد بیشتر بررسی املاء کلمات
رنگ فونت اندازه فونت
انتخابها:
  • فایلی به این ارسال الصاق شود؟
تصویر امنیتی
حروف نمایش داده شده در عکس را وارد کنید همه مواردی که در تصویر است را وارد کنید
  پیش نمایش ارسال انصراف

10 ارسال آخر با ترتیب برعکس
farhang ارسال شده: 1398/05/16 04:59:04 ق.ظ
 

این سه روایت نشان می‌دهد
که این پدیده ها در حدی بوده که برای مردم ان زمان قابل مشاهده و لمس بوده و باعث تعجب یا ترسشان بوده و به معصوم مراجعه میکردند و از آن می پرسیدند

در برخی پدیده های فعلی هم ما می ترسیم و واقعا خوف در دل ایجاد می‌کند
مثل زلزله دوسال قبل تهران
یا بادهای وحشتناک تابستان چندسال قبل در تهران

در اینها خودبخود انسان متوجه خدا میشود و باو پناه میبرد

اما در خسوف يا کسوف جزیی که اگر منجمین اعلام نکنند، اصلا متوجه وقوعش نمیشویم

آیا نماز آیات، اصلا جایی دارد؟
reza.m ارسال شده: 1398/05/16 04:56:48 ق.ظ
 

هر آیه از قرآن یک نشانه است

و با دیدن هر نشانه باید نماز خواند (البته این را هم میشود اثبات کرد که ما باید دائم الصَّلَاةَ باشیم )

اما بعضی از نشانه ها برجسته میشوند و ممکن است به ندرت اتفاق بیفتند مانند آیاتی (نشانه هایی) که نماز آیات دارند
زهرا سادات ابوترابی ارسال شده: 1398/05/15 05:31:59 ق.ظ
 
سلام
خب این ها ایات خداوند است هنگام تغییرات باید نماز بخونیم چون دیده میشن
ممکنه در آسمان ها در روز یا سال اتفاقات زیادی رخ بده که ما خبر نداریم ولی اون هاهم از نشانه های خداست
پس ایا میشه اینطور نتیجه گرفت که ازمیان این همه اتفاقات فقط برای پدیده هایی که دیده میشه یا حس میشه باید نماز خوند ؟
reza.m ارسال شده: 1398/05/15 05:29:47 ق.ظ
 

سلام

پیغمبر ص فرموده اند :

ایها الناس!ان الشمس و القمر آیتان من آیات الله،یجریان بامره مطیعان له لا ینکسفان لموت احد و لا لحیاته،فاذاانکسفتا او واحدة منهما فصلوا

ای مردم خورشید و ماه دو نشانه از نشانه های الهی اند

به فرمان او جریان دارند و مطیع اویند

و بخاطر مرگ یازندگی کسی گرفته نمی شوند

پس اگر هر دو یا یکی ازآن دو گرفت نماز بگزارید
پس از این سخن،از منبر فرود آمد و با مردم،«نماز کسوف »خواند

وسائل الشیعه ،ج 5 ص 144.


____________________

امام صادق(ع)از پدرش نقل می کند که فرمود:

زلزله ها و گرفتگی ماه و خورشید و بادهای سخت وحشت زا ازنشانه های قیامت است

هرگاه یکی از اینها را دیدید به یاد برپائی قیامت بیفتید
به مسجدها پناه برید و نماز بخوانید

وسائل الشیعه ،ج 5 ص 145.

آیات به معنی نشانه هاست
و همانطور که از اسم نماز آیات مشخص است (در احادیث نیز به آن اشاره شده) اگر چیزی بعنوان نشانه ها یعنی آیات خداوند اتفاق افتاده باشد
نماز آیات واجب میشود
زهرا اخوان صراف ارسال شده: 1398/05/14 05:48:08 ق.ظ
 
نمازآیات‌درخسوف‌و‌کسوف

*️⃣پرسش این استکه آیا برای پدیده¬هایی مثل ماه گرفتگی و خورشیدگرفتگی که در زمان ما ریشه های شناخته شده طبیعی دارند و خوفی پدید نمی آورند باید نماز آیات خواند؟

🔹ممکن است گفته شود وجوب به خاطر خوف¬آوری نیست که این پرسش جای طرح پیدا کند بلکه این عبادت به خاطر کرنش در برابر عظمت خالق این آیات است و در هنگام ظهور آنها واجب است.

🔹حال آنکه تحقیق در ادله معین می¬کند:
موضوع حکم روایات ایجاب کننده نماز آیات خوف آوری آنها هستند و غایت این عبادت اظهار تذلل و خشوع به درگاه خداوند تا آن پدیده که معلوم نیست خیر است یا شر، ختم به خیر شود و فروبنشیند.

🔹امروزه ممکن است پدیده¬های دیگری که منشأ شناخته شده ندارند مثل برخی از اقسام بارشهای شدید و سیل¬آور، زلزله¬ها، خروش آتشفشانها یا سونامی¬ها اگر معلوم نباشد بالاخره ختم به خیر خواهند شد یا نه و اگر نه چه میزان خرابی به بار خواهند آورد، رعب آور باشند و معقول باشد که گفته شود به درگاه خداوند ابتهال کنید که این پدیده فروبنشنید اما ماه و خورشیدگرفتگی برای کسی رعب نمی¬آورد و همه می¬دانند که صورت شری نخواهد داشت، سبب حکم را ندارد و شاید به زوال سبب، حکم زائل باشد.

🔹گفتنی آنکه آشکار است که در اساس این که پدیده طبیعی خشن و ویرانگر و مهلک، با دعا و ابتهال به درگاه خداوند فروکش کند، مبنای فعال بودن شرور - در سطحی از سطوح- در عالم وجود دارد که خود جای بحث دارد.

نگاهی‌به‌ادله

قرائنی در روایات هست که آشکار میکند :

1️⃣موضوع وجوب نماز آیات پدیده¬های خوف آور (آسمانی) است:
سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: عَنْ هَذِهِ الرِّيَاحِ وَ الظُّلَمِ هَلْ يُصَلَّى لَهَا؟ فَقَالَ:كُلُّ أَخَاوِيفِ السَّمَاءِ مِنْ ظُلْمَةٍ أَوْ رِيحٍ أَوْ فَزَعٍ فَصَلِّ لَهُ صَلَاةَ الْكُسُوفِ حَتَّى يَسْكُنَ. (الفصول المهمه – 2:108)

2️⃣هدف از حکم – یعنی ایجاب نماز آیات- آنست که به درگاه خداوند تضرع شود تا آن پدیده هول¬آور فروکش کند. این معنا هم از تعبیر "حتی یسکن" حدیث پیش¬گفته برمی¬آید و هم در احادیث دیگری امر به بالابردن صدا به تکبیر شده تا آن پدیده را بشکند، حتی یکسرها:
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: مَا بَعَثَ اللَّهُ رِيحاً إِلَّا رَحْمَةً أَوْ عَذَاباً فَإِذَا رَأَيْتُمُوهَا فَقُولُوا: اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ خَيْرَهَا وَ خَيْرَ مَا أَرْسَلْتَ لَهُ وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا أَرْسَلْتَ لَهُ وَ كَبِّرُوا وَ ارْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ بِالتَّكْبِيرِ فَإِنَّهُ يَكْسِرُهَا.(الفصول المهمه- 2:109)

3️⃣حکم وجوب نماز مربوط به پدیده¬هایی است که دو نوع خیر و شر دارد و پس چنانچه شناخت پدیده¬ای کاملاً طبیعی بودن آن را آشکار کرد و اینکه هیچ وجه شری ندارد، حکم محل تأمل خواهد شد. این معنا هم از حدیث پیش¬گفته آشکار است و هم در نصوصی دیگر به آن تصریح شده است:
وَ فِي الْعِلَلِ الَّتِي ذَكَرَهَا الْفَضْلُ بْنُ شَاذَانَ رَحِمَهُ اللَّهُ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: وَ إِنَّمَا جُعِلَتْ لِلْكُسُوفِ صَلَاةٌ لِأَنَّهُ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يُدْرَى أَ لِرَحْمَةٍ ظَهَرَتْ أَمْ لِعَذَابٍ فَأَحَبَّ النَّبِيُّ ص أَنْ تَفْزَعَ أُمَّتُهُ إِلَى خَالِقِهَا وَ رَاحِمِهَا عِنْدَ ذَلِكَ لِيَصْرِفَ عَنْهُمْ شَرَّهَا وَ يَقِيَهُمْ مَكْرُوهَهَا كَمَا صَرَفَ عَنْ قَوْمِ يُونُسَ ع حِينَ تَضَرَّعُوا إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِنَّمَا جُعِلَتْ عَشْرَ رَكَعَاتٍ لِأَنَّ أَصْلَ الصَّلَاةِ الَّتِي نَزَلَ فَرْضُهَا-(الفقیه- 1:541)

⬅️نتیجه
بر اساس این مبنا که حکم دائر مدار علت منصوص است، مادام که دلیل دیگری در دست نباشد که با قوت بیشتر عدم تقید حکم را به امور پیشگفته – یعنی خوفآوری، معین نبودن خیر وشر و احساس نیاز به ابتهال برای فروکش کردن پدیده رعب¬آور- آشکارکند، از حیث نظری وجوب نماز آیات در ماه و خورشیدگرفتگی محل تأمل است هرچند از حیث عملی به جا آوردن عبادت باریتعالی اینجا هم- ولو با رویکرد ستایش عظمت خالق این آیات- پسندیده است.


این مطلب فقط از باب فتح باب بحث علمی است و در مکانت حکم و افتا نباید خواند شود
t_khamsi ارسال شده: 1398/05/14 05:43:44 ق.ظ
 
در اینجا یه سوال مهمتر مطرح میشه
وآن این که آیا این "بایدها "نباید توسط تیم های کارشناسی متشکل از علمای فن بازنگری شود و بازمان پیش برود ؟!
farhang ارسال شده: 1398/05/14 05:41:08 ق.ظ
 
سلام
سوال دیگری هم که مطرح است
اینکه چرا کسی که اصلا متوجه ماه گرفتگی
یا زلزله نشده باید نماز آیات بخونه!؟
t_khamsi ارسال شده: 1398/05/14 05:37:42 ق.ظ
 
فلسفه نماز آيات چيست؟

یک سوال مطرح است و آن این که در گذشته اتفاقاتی مثل ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی بر ای مردم اعجاب اور وبعضا ترسناک بود وباعث ارتباط ان با خرافات می شد .
دلیل دستور به نماز آیات هم همین بوده
اکنون که با پیشرفت علم دلایل علمی وجود چنین پدیده هایی مشخص شده است و اعجاب و ترسی در کار نیست
آیا بازهم باید نماز آیات خوانده شود ؟

كلمات كليدي: خسوف كسوف نماز آيات زلزله باد خوف

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.065 ثانیه ایجاد شد.