logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170769)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133478)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123428)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89879)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
Guest
#1 ارسال شده : 1395/06/03 03:14:47 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
با سلام

چرا در قران از اصطلاح"ما ملکت ایمانهم" برای بردگان استفاده شده؟ ايا اين اصطلاح در همه جاي قران،كنيزان را مدنظر داشته ات؟

همچنين چرا "ما"بكار رفته در حالیکه باید " من ملکت ایمانهم" بکار میرفت؟
یعنی با توجه به سفارشات اسلام و پیامبر به احترام و نیکویی به بردگان، چرا به آنان " ما " خطاب میکردند؟آیا این اصطلاح از دوره جاهلیت بوده است؟


كلمات كليدي:برده كنيز ملك ايمان يمين

ویرایش بوسیله کاربر 1396/01/27 10:07:30 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

Guest
#2 ارسال شده : 1395/06/06 04:12:00 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
در تمام آیات قرآن واژه أَیْمَانِ به معنای عهد و پیمان و یا سوگند آمده و در تمام آیات قرآن به همین معناست که پایننتر بدین آیات نیز اشاره خواهیم داشت.

اما ترکیب این دو واژه (ملکت ایمانکم) به معنی آن زنانی که در پیمان شما هستند یا هم پیمان شما هستند یا زنانی که عهد شما را مالک هستند یا زنانی که با شما پیمان دارند و هم پیمان شما هستند می باشد ، به مطلب و آیات زیر توجه کنید:

محصنات زنانی هستند که در کنار خانواده خود و طایفه خود زندگی میکنند و تحت حمایت خانواده و طایفه شان هستند و خوراک و پوشاک و مسکن و معیشت آنها توسط پدر یا برادر یا خانواده تامین میشود

و ملکت ایمان زنانی هستند که پس از اینکه ایمان آورده اند از قوم و قبیله و یا طایفه ای کافر جدا شده و هجرت کرده و به سوی مومنین آمده اند و بر اساس عهدی در بین مومنین با کسانی که در خانه آنها زنگی میکنند پیمان دارند اما این پیمان، نکاح نیست این پیمانی است میان مومنین و زنان مهاجر که طبق آن مومنین باید آنها را در خانه های خود پناه داده و به قوم کافر پس ندهند و تمام هزینه های خوراک و پوشاک و مسکن و مایحتاج و معیشت زندگی آنان را تامین کنند در حالیکه همسرشان نیستند اما اگر بخواهند با این زنان ازدواج کنند باید مانند محصنات مزدشان را بدهند و تمام مراحل نکاح در مورد محصنات در مورد ملکت ایمان هم جاری است و فرقی ندارند.

حال ببینیم این ملکت ایمانکم در قرآن که به معنای هم پیمانان ترجمه کردیم چه کسانی هستند و چه پیمانی با مومنان دارند؟ این پیمان چیست و چگونه است؟

در قرآن کریم فقط در یک آیه سوره ممتحنه آیه 10 مسلمانان حق دارند با زنانی که شوهر دارند ازدواج کنند :

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا جَاءَکُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ ۖ اللَّـهُ أَعْلَمُ بِإِیمَانِهِنَّ ۖ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ

فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْکُفَّارِ ۖ لَا هُنَّ حِلٌّ لَّهُمْ وَلَا هُمْ یَحِلُّونَ لَهُنَّ ۖوَآتُوهُم مَّا أَنفَقُوا ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ أَن تَنکِحُوهُنَّ إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ ۚ

وَلَا تُمْسِکُوا بِعِصَمِ الْکَوَافِرِ وَاسْأَلُوا مَا أَنفَقْتُمْ وَلْیَسْأَلُوا مَا أَنفَقُوا ۚ ذَٰلِکُمْ حُکْمُ اللَّـهِ ۖ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ ۚوَاللَّـهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ﴿١٠﴾

ای کسانی که ایمان آوردید وقتی که زنهای مومنی که (از قبایل کافران) مهاجرت کرده اند بسوی شما آمدند آنها را (در ایمانشان) امتحان کنید خدا به ایمان آنها دانا تر است و اگردانستید که آنها مومن هستند پس آنها را بسوی کفار باز نگردانید نه آن زنهای (مومن) بر آنها (مردان کافر) حلال هستند و نه آنها (مردان کافر) بر آن زنهای (مومن) حلال هستند و آنچه را (کافران بابت همسرشان) خرج کرده اند به آنها بدهید و اشکالی ندارد که با آنها ازدواج کنید وقتی که پاداش شان (مهرشان) را به آنها دادید و زنهای کافر را در ازدواج خود نگه ندارید (یا با زنهای کافر ازدواج نکنید) و آنچه را خرج کرده اید از آنها (کافران) مطالبه کنید و آنها (کافران)هم هر چه خرج کرده اند باید مطالبه کنند آن حکم خداست که میان شما حکم میکند و خدا دانای حکیم است ﴿۱۰﴾

دقت در این آیه کاملآ مشخص می سازد که این زنان از ظلم و جور و ستمی که بر مبنای مرد سالاری در قبایل کافر بر زنان اعمال میشده و با شنیدن پیام برابری انسان ها و برابری زن و مرد که در بین مسلمانان رایج بوده این پیام را باور کرده و ایمان آورده اند سپس برای پیوستن به مسلمانان ، قبیله و عشیره و زندگی خود را ترک نموده و به سوی مسلمانان هجرت نموده اند

و خداوند طبق آیات قرآن میفرماید زن مومن نمیتواند با مرد کافر ازدواج کند و بالعکس یعنی مرد مومن هم نمیتواند با زن کافر ازدواج کند و در این آیه به مومنان دستور میدهد که آن زنان را که ایمان آورده اند و هجرت کرده و به نزد شما آمده اند به سوی کافران بر نگردانید و هرچه آنها هزینه کرده اند یعنی خوراک، پوشاک، مسکن و مایحتاج زندگی شان را در اختیار آنها قرار دهید و این زنان باید در خانه های مومنین بر اساس عهد و پیمانی(تامین معیشت زندگی) که بین آنها و مومنین بوده در خانه هایشان زندگی میکردند و از امکانات زندگی بهره مند میشدند و این وظیفه مومنان بوده که معاش آنها را تامین نمایند

اما این زنان همسران مومنان نبودند و خداوند میفرمایند که مشکلی بر مومنان نیست که با این زنان ازدواج کنند اگر اجرت و مهریه آنها را مانند زنان دیگر به آنها پرداخت کنند

باید تاکید کنم که فقط و فقط در همین یک آیه از قرآن کریم مومنان میتوانند با زنان شوهر دار ازدواج نمایند و این زنان با میل و رغبت قلبی نسبت به پذیرش اسلام و بعد از قبول اسلام در زمره مومنین هستند و باز گرداندن آنها به قوم کافر جایز نیست و هرگز در قرآن جان و مال و خانواده ی هیچ کس حتی کافران و مشرکان مباح نیست و هر کس غیر از این حکم کند غیر از حکم خداوند حکم نموده و هر کس غیر از حکم خدا حکم نماید طبق آیات قران فاسق و کافر و ظالم است ( طبق آیات 44 و 45 و 47 مائده )

پس افسانه حمله به قبایل کفار و اسیر گرفتن زنان کافر و کنیز ساختن از این زنان در قرآن کریم اصلآ و ابدآ وجود ندارد و ترجمه هایی که اصحاب مذاهب مختلف از جمله شیعه و سنی برای واژه ملکت ایمان به عنوان کنیز داده اند مبنای قرآنی ندارد و بر گرفته از تعالیم غلط و اشتباهی است که در کتاب های غیر از قرآن موجود است که به آنها اعتقاد دارند.

نقل از سايت قرآن ومسلمانان

ویرایش بوسیله کاربر 1395/06/28 10:55:47 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

موذن
#3 ارسال شده : 1395/06/28 10:54:03 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
1-در ما ملكت ايمانكم يعني ملك يمين
و آنرا قويتر از ملك يد دانسته اند
گرچه كلمه ايمان جمع يمين است

الأيمان لغة: جمع يمين، وهو الحَلِف أو القَسَم، وسمي الحلف يميناً؛ لأنهم كانوا إذا تحالفوا ضرب كل واحد منهم بيمينه على يمين صاحبه.

2-در آيه ٥٨ نور ، استيذان مربوط به فرزند خوانده اي است كه مثل مورد يوسف ع خريداري از مال شده (ملك يمين يعني مال) وقصد تبني بوده در آيه ٥٥ هم مراد از ماملكت ايمانهن ميتواند فرزندخوانده باشد

3-اين مورد استعمال "ما" بجاي "من" در موارد ديگري هم هست يعني آياتي كه عبد و عبادت را مطرح كرده:

( قلْ يَأَيُّهَا الْكَفِرُونَ 1 لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ 2 وَلا أَنْتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ 3 وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ 4 وَلا أَنْتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ 5 لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ 6 ) الكافرون


أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي قَالُوا نَعْبُدُ إِلَهَكَ وَإِلَهَ ءَابَائِكَ إِبْرَهَِمَ وَإِسْمَعِيلَ وَإِسْحَقَ إِلَهاً وَحِدا وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ 133 البقرة



مَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا أَسْمَاءً سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَءَابَاؤُكُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَنٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ 40 يوسف


أُفٍّ لَكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَفَلا تَعْقِلُونَ 67 الأنبياء

إِنَّكُمْ وَمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنْتُمْ لَهَا وَرِدُونَ 98 الأنبياء

إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا تَعْبُدُونَ 70 الشعراء


إِنَّمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثَنا وَتَخْلُقُونَ إِفْكاً إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَاعْبُدُوهُ وَاشْكُرُوا لَهُ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ 17 العنكبوت


فَإِنَّكُمْ وَمَا تَعْبُدُونَ 161 الصافات


وَإِذْ قَالَ إِبْرَهِيمُ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ إِنَّنِي بَرَاءٌ مِمَّا تَعْبُدُونَ 26 الزخرف



مغربي
#4 ارسال شده : 1395/06/28 11:04:34 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال


اين جمله بدل يا عطف بيان از جمله (ماوراء ذلكم ) است ، مى خواهد راه شروع در استفاده و بهره گيرى از زنان و همخوابگى با آنان را روشن كند،

چون آنچه جمله : (و احل لكم ماوراء ذلكم ) مى فهماند و مصاديقى را كه شامل مى شد سه مصداق بود:

1_ نكاح 2_ خريدن كنيز 3_ زنا _ سفاح - در جمله مورد بحث منع از سفاح - زنا - را بيان نموده ، راه حلال را منحصر به دو راه كرد،
1- نكاح 2- خريدن

و اگر بر روى اموال تكيه كرده است ، براى اين بوده كه دو راه نامبرده جز با مال عملى نيست ، اگر انسان بخواهد زنى را بطور دائم براى خود نكاح كند، بايد مهريه بدهد، و اگر بخواهد با زنى بطور موقت ازدواج كند، بايد اجرت بدهد، و مساءله مهريه در اولى و اجرت در دومى ركن عقد است ،

و اگر بخواهد از كنيزان استفاده كند، بايد قيمتش را بفروشنده بپردازد، گو اينكه در مورد كنيزان مال ركن نيست ، زيرا ممكن است كسى كنيز خود را به ما ببخشد، و يا اباحه كند، و ليكن اين غالبا به وسيله مال بدست مى آيد

پس برگشت معناى آيه به اين شد كه غير از آن اصناف نامبرده براى شما حلال است كه همخوابگى با زنان و دسترسى با آنان را به وسيله اموال خود براى خود فراهم كنيد، و مال خود را در اين راه خرج كنيد، يا مهريه بدهيد، يا اجرت و يا قيمت ، اما در مسير سفاح و زنا نبايد خرج كنيد.


بنابراين، این ما عطف بیان از مای قبلی است
farhang Offline
#5 ارسال شده : 1395/07/04 05:01:09 ب.ظ
نقل قول
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 922
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال

مقاله اول(ارسالي از سايت ديگر)دارای مطالب درست و نادرست است.

اصل ایده آن در خصوص کنیزان و ملکت ایمانکم ،قابل تامل وبررسی است.

از جمله،در مقاله ملکت ایمانکم را همه به آیه ۱۰سوره ممتحنه مرتبط دانسته(زنان اسلام آورنده ای که از کافران مکه،جدا شده اند)
اما توضیح ایشان برای کاربرد این واژه در سوره های مکی از جمله سوره روم،چیست؟

بانگاهی کلی تر،شاید بتوان کنیزان را هم نوعی از افرادی دانست که با پیمانی ،تحت مالکیت فرد در آمده اند.

در واقع ملکت ایمانکم،شامل همه افرادی است که از طریق پیمانی،در مالکیت فرد قرار می گیرند اعم از فرزند خوانده، کنیز،اسرای جنگی و....

البته یک تکمله در خصوص ازدواج با اینها:خداوند،ازدواج با اینها را از حرمت خارج کرده اما همانند ازدواج با سایر افراد مجاز به ازدواج،رضایت خود آنها و طی سایر مراحل ازدواج لازم است حتی زنان اسیران جنگی شوهر دار.
رفع حرمت ،مجوز انجام هر رفتار ی ،نیست.
سیدکاظم فرهنگ
Guest
#6 ارسال شده : 1397/01/02 01:30:32 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
من یه سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید .‌اسلام که این همه تاکید به ازادی برده ها و برابری انسانها داره ، پس چطور پیامبر و حتی حضرت علی و حضرت فاطمه کنیز داشتند ؟؟ ایا کنیز بودن خلاف برابری انسانها نیس ؟
ali Offline
#7 ارسال شده : 1397/01/19 04:26:11 ب.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

"اسلام بطور کلی مخالفتی با داشتن کنیز و غلام نداره بلکه توصیه به نیکی و انصاف شده. کنیز و غلام ، همون مستخدمان درون منزل هستن . حتی بعضی از کنیزان و غلامان اونقدر از دست صاحبخانه راضی بودن که دوست نداشتن جای دیگه ای برن. در تورات هم قرار شد که هر پنج سال یکبار غلامان آزاد بشن ولی بعضی از اونهایی که دوست نداشتن آزاد بشن ، طبق قانون تورات حلقه ای در گوششون میکردن و به اونها میگفتن : غلام حلقه بگوش.
در صدر اسلام هم هر مستخدمی که خواهان بازخرید بود، آزاد میشد و هر کس هم که دوست داشت مستخدم اون خونه باشه ، اشکالی نداشت.
بعضی از مردم صاحب مال و حشم زیاد بودن و خدمه و حشمه داشتن و همه کارهارو نمیتونستن خودشون انجام بدن.

( أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ ۚ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُم مَّعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّيَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًا سُخْرِيًّا ۗ وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ )

الزخرف (32) Az-Zukhruf

آیا آنها رحمت پروردگارت را تقسیم می کنند؟! ما روزی (و معیشت) آنها را در زندگی دنیا میانشان تقسیم کردیم, وبعضی را بر بعضی (درجات و) بر تری دادیم, تا بعضی از آنان بعضی دیگر را به خدمت گیرند, ورحمت پروردگارت از (تمام) آنچه گرد می آورند, بهتراست.
"

پاسخ از اقاي باقري
farhang Offline
#8 ارسال شده : 1397/04/12 02:15:31 ب.ظ
نقل قول
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 922
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال


جهت مطالعه مطالب بيشتر در خصوص كنيزان و شرايط ازدواج با كنيزان و اسيران زن،به لينك زير مراجعه كنيد

ايا به كنيزان و زنان اسير غير مسلمان،ميتوان تجاوز كرد؟

سیدکاظم فرهنگ
Guest
#9 ارسال شده : 1397/04/30 10:05:21 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
پیغام بوسیله مدیر حذف شد. | دلیل ویرایش: مشخص نشده است
Guest
#10 ارسال شده : 1398/03/09 11:08:25 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
ما مملکت به معنی آنچه دارا است میباشد و اصلا به معنی کنیز نیست چرا قرآن را بعضی مفسران اشتباه معنی کرده اند و به اشتباه کنیز گفته اند در صورتی که در جایی دیگر از قرآن خداوند فرموده کنیر را به نکاح خود در آورید و نفقه دهید و بدون عقد حق تجاوز به کنیز را نداده ولی با تفسیر اشتباه این عمل مباشرت و رابطه جنسی با کنیز را حلال کرده اند در صورتی که منظور همسر صیغه ای میباشد و در آیه 3سوره نسا خداوند فرموده اگر میخواهی عدالت بر قرار کنی و ستمگر نباشید فقط یک زن اختیار کنید واقعا برای بعضی مفسران متاسفم که برای نفع خودشون قرآن رو عوض میکنن
Guest
#11 ارسال شده : 1399/02/30 12:51:26 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
به نام پروردگار
دوستان گرامی که طالب حقیقت باشند خوب می دانند هرگز از قرنها پیش تا کنون کسی از اعراب کنیز را ملکت ایمانکم نمی خواند لیکن این انحراف از حس انحراف جنسی که عموما بشر با آن درگیر است بوجود آمده تا به انحراف سنی و شیعه اجازه تایید زنا و فساد در قالب شرع را بدهد و تایید کنندگان این خطا بنا بر فرموده پروردگار(خود می دانند که چه می کنند) چه از فرقه حقیر عالمان دینی باشند چه از مقلدین (بوزینه های تقلید کننده)که در کلامن پروردگار به زیبایی تعبیر شده با سپاس از توضیح درست شما که قطعا ملکت ایمانکم به معنای صاحبان تعهد می باشد نه کنیز بحث با فاسق دلیل بر نابخردی است لذا همچون آیات روح بخش الهی فقط وظیفه گفتن حق است نه بحث با فاسق و پیرو فسق.
eehsan Offline
#12 ارسال شده : 1400/03/25 04:10:03 ب.ظ
نقل قول
eehsan

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1400/03/25
ارسالها: 1
Iran (Islamic Republic Of)
مکان: ایران

اصل ارسال توسط : Guest برو به اراسل نقل قول شده
به نام پروردگار
دوستان گرامی که طالب حقیقت باشند خوب می دانند ...


اگر واقعا به دنبال اصلاح اشتباهات دیگران هستیم نباید این تعابیر بسیار زشت و ناپسند را درباره آن ها به کار ببریم. بلکه هر گفت و گویی نیاز به استدلال و منطق داره. با استفاده از این عبارات زشت نه تنها نمی تونید از عقیده تون در مقابل دیگران دفاع کنید بلکه باعث کینه و نفرت در جامعه می شوید.
لطفا این رویه رو تغییر بدهید.
Guest
#13 ارسال شده : 1401/06/01 07:44:54 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

جمله « وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ» (آنچه به ملک يمين گرفته‌ايد- در جنگ به دست آورده‌ايد) جمعاً 15 بار در قرآن تکرار شده است که به شرح مرحوم طالقاني (در تفسير پرتوي از قرآن ذيل آيه 3 سوره نساء) «جمله وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ با فعل ماضي آمده، نه وصف کنوني: مملوککم، و نه فعل استمراري: تملک ايمانكم، و خبر از گذشته را مي‌رساند که از سنن و باقيمانده جاهليت بوده... با آنکه به بردگي گرفتن اسيران جنگي، روش همه جايي و همگاني بود و گاهي مصلحت، در سراسر جنگ‌هاي پيروز‌مندانه اسلام آن روز، از مشرکان مغلوب کسي به بردگي گرفته نشد. (در جنگ‌هاي) بدر، فتح مکه، و حنين، در حدود شش هزار زن و کودک اسير شدند. مهاجر و انصار به پيروي از رسول خدا(ص) همه اسيران خود را که جزء غنائم‌شان بود، آزاد کردند...
تا سال دهم هجرت و رسول خدا، در هر جا که توحيد پايه مي‌گرفت، بردگي و تبعيض از ميان مي‌رفت... تا پس از گسترش فتوحات و خلافت، که ناخلف‌هايي به چهره اسلام درآمدند که از درون مشرک و از مرتجعان جاهليت بودند، تبعيض‌هاي قومي و نژادي و آزادي از مسلمانان و موحدان سلب شد و قصور خلفا و وابستگان آنان از غلامان و کنيزان پر گرديد» (ج 4 ص 70 تا 72).

تفسير بازرگان
ali Offline
#14 ارسال شده : 1401/06/20 07:49:35 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

اينها كه زير دست شما هستند اينها را مي‌گويند مِلك يمين
خب خانه هم ملك آدم است فرش هم ملك آدم است خداي سبحان كه از خانه و فرش به ملك يمين تعبير نمي‌كند مي‌فرمايد اينكه به عنوان بنده است در دست شماست، در دست شماست يعني امانت است دست شماست
شما در هيچ جاي قرآن ديديد كه خداي سبحان بفرمايد خانه‌اي كه ساختيد فرشي كه تهيه كرديد زميني كه خريديد مِلك يمين است خب همه چيز به دست ماست فرمود اينكه كارگر منزل شماست مِلك يمين است در دست شماست مواظب باشيد اين ﴿مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ﴾ است و خود حضرت قبل از اينكه بساط برده‌داري را برچيند با فرهنگ برده‌داري را برچيد همه مي‌گفتند عَبيد و اِماء، عَبيد و اِماء وجود مبارك حضرت قبل از نبوّت اصلاً اين واژه‌ها را به كار نمي‌برد مي‌فرمود فَتا و فتاة. اين كنيزها را مي‌فرمود فتاة، غلامها را مي‌فرمود فتا. پيامبر هم از راه فرهنگ جلو آمد هم قرآني با مردم زندگي كرد فرمود اين در دست شماست ﴿مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ﴾ و اين خب همه ي اموال در مِلك يمين ماست در دست ماست اما از آنها قرآن كريم به ملك يمين ياد نمي‌كند

در جريان مِلك يمين كه اسلام بساطش بر آزادي بود مستحضريد بيش از پنجاه كتاب به نام مبارك كتاب فقه مطرح است هيچ كدام از آنها كتاب الرِق نيست ما در اسلام كتاب العِتق داريم نه كتاب الرّق اين عِتق براي آن است كه دستور آزادي مي‌دهند
اما الآن هم اگر جنگي بشود كفار حمله بكنند و مسلمانها پيروز بشوند وليّ مسلمين مي‌تواند برده بگيرد, اما اين برده گرفتن در اسلام در حقيقت مثل آن است كه انسان اين حيوانات را بگيرد در باغ وحش تربيت كند بعد رها كند الآن اينها واقعاً حيوان‌اند يعني اينها كه نه اصول انساني دارند نه اصول اسلامي دارند الآن شما ببينيد شصت سال است زن و بچه‌ مردم را در اردوگاه‌هاي فلسطين آواره كردند خب اگر اينها گيرِ حكومت اسلامي بشوند چاره نيست مگر اينكه اينها را برده كنند يك جايي تربيت كنند بعد آزاد كنند نمي‌شود اينها را فرمود يا استرقاق يا مَن و فداء وليّ مسلمين حالا مي‌داند اينها را مي‌تواند آزاد كند يا نه, اگر يك كِلاب هِراشي گير كسي آمد اين را بند كند بعد تربيت كند بعد رها كند فرمود: «إمّا مَنّا و إمّا فداءً»:

استرقاق در صورتي است كه اگر اينها را رها بكنيد همين وضع را مي‌بينيد شما مي‌بينيد كسي به عنوان خليفه ي مسلمين به عنوان خادم حرمين لشگركشي مي‌كند از راه دور مي‌آيد مسجد شيعه‌ها را قرآني كه خودش چاپ مي‌كند مي‌سوزاند شما چطور مي‌خواهيد اين را تربيت كنيد مگر اينكه چند روزي به عنوان برده داشته باشي آدم بكني رها بكني اين‌چنين نيست كه بردگي نظير خَمرخوري يا نظير زِنا ذاتاً حرام باشد اين با آزاديِ بشر سازگار است اما اينها ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾

تفسير تسنيم ايت اله جوادي املي

ویرایش بوسیله کاربر 1401/06/23 07:59:45 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

Guest
#15 ارسال شده : 1402/08/25 11:08:52 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

ملک یمین به چه معناست ؟
اکثر علما معتقدند ملکت ایمان یعنی اسیر جنگی بخاطر دلالت کلمه افاء و فیء که میگویند اشاره به غنایم و اسیر دارد در آیه ۵۰ احزاب و ۷ حشر.
و مخالفان میگویند فیء اشاره به غنایم بدون درگیری دارد و وقتی جنگ صورت نگیرد ، قطعن اسیری هم وجود نخواهد داشت ...
چند نکته :
۱.ملکت ایمانکم : یعنی مالک شده است پیمان هایتان .
۲_ملک یمین به معنای اسیرجنگی یا کنیز یا برده حاصل از خرید یا هدیه یا اسیر جنگی نبوده ، بلکه به معنای کسی است که با او پیمان علنی بسته شده است برای رابطه عاطفی یا جنسی از طرف مرد یا زن ،
۳.یعنی شبیه رابطه ازدواج است ، به بیان دیگر دوست پسر و دوست دختر شدن علنی ، یعنی رابطه جنسی که نه مصداق ازدواج باشد و نه زنا یا دوستی پنهانی ،...

۴_ و هر فردی نمیتواند همزمان هم زوج داشته باشد و هم ملک یمین ، چون خدا گفته یا زوج یا ملک یمین ، نگفته زوج و ملک یمین .... فقط در مورد پیامبرص گفته زوج و ملک یمین در آیه ۵۰ احزاب که یک استثناست ...
نویسنده، سخنران : عبدالله قمی ، از کارشناسان شبکه ماهواره ای کلمه ،

زمان فیلم : ۱:۳۷ دقیقه  👇👇👇
https://youtu.be/hwPMUMSi2Ys?si=04xl_JjlAwcojAEs
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.242 ثانیه ایجاد شد.