آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:45227)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:36837)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:30396)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:24197)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: درس سوره قارعه:در عرصه هولناک قیامت، سرنوشت انسانها با توجه به ارزش اورده ها يشان،معلوم ميشود.    مراد از نفي سبيل چيست؟ آيا آيه 141 سوره نساء،دلالت بر نفي هرگونه سلطه كافران بر مومنين دارد؟    ارايه لغتنامه قرآني "سلام"بصورت فايل اكسل با قابليت جستجو    تدبر و پرسش و پاسخ در سوره ماعون:بی توجهی به هم نوعان و مستمندان نشانه ای از بی باوری به معاد است.       آخرین رویداد تالار: توليد و رونمايي از نرم افزار موبايلي تنزيل:اولين برنامه اندرويدي حاوي درس سوره ها با ترتيب نزول      

توجه

Icon
Error

admin Offline
#1 ارسال شده : 1396/11/07 01:14:54 ب.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 206

4 تشکر دریافتی در 4 ارسال
تدبر و پرسش و پاسخ در سوره عاديات :منظور از قسم هاي ابتداي سوره عاديات چيست؟


بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَالْعَادِيَاتِ ضَبْحًا {۱}سوگند به ماديانهائى كه با همهمه تازانند و با سم[هاى] خود از سنگ آتش مى‏ جهانند {۱}

فَالْمُورِيَاتِ قَدْحًا {۲}و برق [از سنگ] همى جهانند {۲}

فَالْمُغِيرَاتِ صُبْحًا {۳}و صبحگاهان هجوم آرند {۳}

فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعًا {۴}و با آن [يورش] گردى برانگيزند {۴}

فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعًا {۵}و بدان [هجوم] در دل گروهى درآيند {۵}

إِنَّ الْإِنسَانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ {۶}كه انسان نسبت به پروردگارش سخت ناسپاس است {۶}

وَإِنَّهُ عَلَى ذَلِكَ لَشَهِيدٌ {۷}و او خود بر اين [امر] نيك گواه است {۷}

وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ {۸}و راستى او سخت ‏شيفته مال است {۸}

أَفَلَا يَعْلَمُ إِذَا بُعْثِرَ مَا فِي الْقُبُورِ {۹}مگر نمى‏ داند كه چون آنچه در گورهاست بيرون ريخته گردد {۹}

وَحُصِّلَ مَا فِي الصُّدُورِ {۱۰}و آنچه در سينه‏ هاست فاش شود {۱۰}

إِنَّ رَبَّهُم بِهِمْ يَوْمَئِذٍ لَّخَبِيرٌ {۱۱}در چنان روزى پروردگارشان به [حال] ايشان نيك آگاه است {۱۱}

✅درس سوره : نکوهش ناسپاسی و مال دوستی انسان علیرغم آگاهی انسان به این صفات نکوهیده درون خود

آیات اصلی : ۶ و ۷ و ۸


خانم شهروزي

كلمات كليدي:عاديات اسب جنگي قسم

ویرایش بوسیله کاربر 1396/11/07 01:27:27 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#2 ارسال شده : 1396/11/08 02:16:51 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 112

تشکرها: 1 بار
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨


💦فراز اول، آیات 1 الی 8،

❗️درب فراز :

🕊🌿سوگند به شجاعت انسانهای مومن،که انسان اگاهانه و به سبب دنیاپرستی خداوند را ناسپاسی می کند.


💦فراز دوم،آیات 9 الی11،


❗️درب فراز:

🕊🌿تقبیح ناسپاسی و دنیاپرستی انسان و یادآوری روز قیامت و جزا و اینکه خداوند به راز درون سینه ها آگاه است

.
🔖درس سوره:

🕊🌿سوگند به شجاعت مؤمنان( که تسلیم فرمان خداوند هستند)، که انسان دنیا پرست و ناسپاس است و جزای اعمال خود را خواهد دید.

خانم موبدی
به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1396/11/09 09:03:27 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 112

تشکرها: 1 بار
سلام علیکم


💠پاراگراف ۱): ( ۱تا۸ )

ناسپاسی انسان از دنیادوستی اوست و خودش این را می داند


💠پاراگراف۲): ( ۹تا۱۱)

در روز حشر راز دلها برملا می شود و خداوند آن رازها را می داند.


♻️♻️درس سوره:خداوند عالم بر احوال انسانهاست و انسانها نیز بر احوال خود آگاهند ولکن خود را به ندانستن می زنند اما در روز محشر امکان کتمان برایشان نیست.

خانم محمدی
به ناز Offline
#4 ارسال شده : 1396/11/09 09:11:53 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 112

تشکرها: 1 بار
💫💫بسم الله الرحمن الرحیم 💫💫


💢درس سوره :

🔰👈 غفلت وبی توجهی انسان به اگاهی خدا در قیامت موجب نا سپاسی ودنیا گرایی اوست.
وموجب ناسپاسی وی در برابر پروردگار میشود





♻️♻️ایات اصلی 6/7/8

به ناز پیرونظر
به ناز Offline
#5 ارسال شده : 1396/11/11 11:01:21 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 112

تشکرها: 1 بار
❓❓پرسش وپاسخ سوره عادیات :منظور از قسم به عادیات چیست؟ اسبان جهاد یا شتران حج یا اقوام غارتگر؟


به نام خداى رحمت گر بر آفريدگان، رحمت گر بر ويژگان

سوگند به دوندگان - نفس زنان - با صدايى بلند.
❗️1_) پس (سوگند به) به افروزندگان آتش در حال جهش

❗️2_) پس (سوگند به) هجوم كنندگان ناگهان (در) صبحگاهان.

 ❗️3_) پس با آن (يورش) گَردى برانگيختند.

❗️ 4_ )پس بدان (هجوم) در دل گروهى درآمدند


این 👆ترجمه تفسیر فرقان از ایات اول سوره عادیات است


💢به نظر شما ،بدون توجه به روایات وارده در این خصوص،آیات فوق چه مفهومی را منتقل میکند؟مثبت یا منفی؟

❗️پاسخ 1 خانم خدایی

"سلام وعرض ادب

استنباط بنده این هست که شاید به استناد ترجمه صرف نتوان مثبت یا منفی بودن موضوع سوگند را مشخص کرد ولی:

❓مگر نه این است که :
اینجا کسی که قسم میخورد خداوند جل جلاله است وهمینطور مورد قسم ،چیزی است که مورد نظر خداوند باعظمت است وبه آن موضوع انسانها را توجه میدهد
،
❗️پس با عظمت وهدف والای گوینده میتوان به عظمت وارزش بالای موضوع مورد قسم پی برد

✅ونیز چون خداوند متعال در مواردقسم
ازچیزی استفاده مینماید که خود حجت ودلیلی بر اثبات سخنش باشد
وانسان را به ارزش وفواید مورد قسم متوجه سازد،
پس باید بار مثبت داشته وارزشمندباشد،
دراین صورت باندازه کافی نیز می تواند در مخاطب تاثیر گذار باشد"

پاسخ اقای فرهنگ

"سلام وتشکر از شما

"اینجا کسی که قسم میخورد خداوند جل جلاله است وهمینطور مورد قسم ،چیزی است که به آن موضوع انسانها را توجه میدهد،ازچیزی استفاده مینماید که خود حجت ودلیلی بر اثبات سخنش باشد،"

👌با جملات بالاي شما موافقم

اما با "موضوع مورد نظر خداوند باعظمت است وانسان را به ارزش وفواید مورد قسم متوجه سازد"

لزوما اين گونه نيست.

يعني قسم براي متوجه ساختن انسان و در تناسب با موضوع بعد از انست اما لزوما هميشه به موارد باارزش يا خير قسم ياد نميشود.

اتفاقا قبل از طرح اين سئوال در گروه،جستجوي مختصري در قسمهاي قران داشتم

در دو جا برخوردم كه خداوند به چيزهايي قسم خورده كه لزوما خير نيستند

از جمله در سوره حاقه :فلا اقسم بماتبصرون و مالاتبصرون

يعني سوگند به همه چيزهايي كه مي بينيد و نمي بينيد و تمام اجزاي اين مجموعه،خير و فضيلت نيست

بلكه هدف توجه دادن مخاطب به محتواي سوگند ها و سپس احاطه خدا به همه امور عالم است.



❗️پاسخ 2: به ناز پیرونظر

"سلام

⚜جهاد ودفاع به قدری ارزش دارد که خداوند به نفس اسب زیر پای جهادگران سوگند یاد میکند
اسبان در راه خدا میدوند. ولی انسان در برابر خدا سر سختی میکند

لذا تفاوت انسانها در پیشرفت وتنزل معنوی که با اوج گیری یکی خدا به مرکبش قسم یاد میکند. ودیگری چنان سقوط میکند که در راه بندگی مال و...جان خود را میبازد وتلف میشود

🕊ارتباط قسم با ایات ☝️☝️☝️

🌾🌾 با توجه به معنی ایات شاید نشه که مثبت بودن یا منفی بودن رو مشخص کرد ولی وقتی ارتباط ایات رو باهم در نظر بگیریم جنبه مثبت بیشتر نمایان میشه"

پاسخ اقای فرهنگ:

"سلام وتشکر از شما

در ايات،دليل و قرينه اي وجود ندارد كه انرا بطور مطمئن بر اسب زير پاي جهادگران ،دلالت دهيم

و سئوال من هم روي معناي مثبت يامنفي ايات نخست،از همين جهت بود.


📌البته خوشبختانه پيام و عصاره مطالب نيمه دوم سوره كه درس سوره هم هست،شفاف و واضح است

🔺اما فهميدن دقيق ايات ابتداي و كشف ارتباط ايات كل سوره،فهم را شيرين تر ميكند."

ویرایش بوسیله کاربر 1396/11/12 10:40:38 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#6 ارسال شده : 1396/11/12 07:58:34 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 112

تشکرها: 1 بار
مقاله ای جالب در خصوص مدنی یا مکی بودن سوره عادیات و نیز قسم های ابتدای سوره

"یکی از سُوَر اختلافی از نظر مکّی و مدنی بودن، سورة عادیات است که اگر مکان نزول سوره تعیین گردد، در تفسیر و شناخت بهتر آن نقش بسزایی دارد. برخی از مفسّران به دلیل سوگندهای ابتدایی در باب اسبان جنگی، آن را مربوط به جهاد دانسته‌اند که در مدینه واجب شده است. همچنین روایاتی که نزول سوره را بعد از غزوة ذات‌السّلاسل بیان کرده، آن را مدنی دانسته‌اند

روایت سبب نزول مدنی سوره:مقاتل گوید: پیغمبر(ص) سریّه‌ای به سرکردگی منذر بن عمرو انصاری به سوی طایفه‌ای از کنانه گسیل داشته بود. و دیری نگذشت که از آنها خبری نشد و منافقان گفتند: همگی کشته شده‌اند. خداوند با فرستادن آیات 1ـ5 این سوره، پیامبر(ص) را از حال آنها باخبر ساخت» (واحدی، 1412ق.: 489).

روایت سبب نزول مکی سوره :ابن عباس به نقل (علی(ع)) : مراد از آن شترهای نفس‌زنان است که از عرفه به سمت مزدلفه و آنگاه منا می‌روند. » (طبری،1420ق.، ج30: 347).

✳️نتیجه گیری :
❗️با بررسی و دقّت در روایات ترتیب نزول و روایات صحیح، سبب نزول و ضوابط و خصائص سوره‌ها و نیز نظر مفسّران و علمای علوم قرآن در باب زمان نزول سورة عادیات، مکّی بودن سوره به دست می‌آید

امّا در روایات سبب نزولی که مدنی بودن سوره را گزارش کرده‌اند و آن را مرتبط با برخی سریّه‌ها و غزوة ذات‌السّلاسل دانسته‌اند،در سند آنها افرادی ضعیف و غیرموثّق وجود دارند یا روایت آنها به صورت مرسل بیان شده است.

👈بنابراین، به این روایات نمی‌توان به عنوان روایت سبب نزول سوره اعتماد کرد.

‼️امّا روایات دالّ بر مکّی بودن سوره، از نظر سندی و متنی متقن‌تر است.

♻️از نظر محتوا نیز سورة عادیات صحنة معاد و قیامت را ترسیم می‌کند که خود دیدگاه مکّی بودن سوره را تقویت می‌کند
از سویی، دربارة دلایلی که بر مدنی بودن سوره، مبنی بر اشاره به اسبان جنگی در دوران وجوب جهاد (که در مدینه بوده،) آورده می‌شود، ‼️می‌توان گفت همان‌گونه که در روایات صحیح و روایتی به نقل از امام علی(ع) بدان اشاره شده، «عادیات» وصفی برای «شتران حجّ» است.

اگر «عادیات» را به معنای «اسبان جنگی» نیز بگیریم، این معنا مستلزم اشارة آیات به پدیدة جهاد و در نتیجه، مدنی بودن سوره نمی‌باشد، بلکه اشارة آیات به اسب جنگی است که با اسب جهادی متفاوت است؛ زیرا اسب جنگی از جایگاه مهمّی در فرهنگ و زندگی جاهلیّت برخوردار بوده است
.
♻️♻️بنابراین، خداوند در دوران مکّه بدان سوگند یاد کرده ‌است. از دیگر سو، اسلوب و موضوع سورة عادیات با خصائص اسلوبی و موضوعی سُوَر مکّی همخوانی بیشتری دارد؛ از جملة این خصائص می‌توان به کوتاهی آیات، کثرت فواصل، تأکید بسیار، تثبیت اصول اعتقادی و ... اشاره کرد

منبع:بررسی فضای نزول سورة عادیات (با تأکید بر مکّی یا مدنی بودن سوره)
مقاله 4، دوره 5، شماره 18، پاییز 1393، صفحه 91-114   ،پژوهش نامه معارف قرانی

نویسندگان قاسم فائز؛ عماد صادقی ؛ ابوذر خیراندیش

http://rjqk.atu.ac.ir/article_1857.html

ویرایش بوسیله کاربر 1396/11/12 10:59:47 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#7 ارسال شده : 1396/11/12 08:06:10 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 112

تشکرها: 1 بار
عادیات یعنی چه؟ کنود یعنی چه ؟


"1-ﻋﺎﺩﻳﺎﺕ: ﺍﺳﺒﺎﻥ ﺩﻭﻧﺪﻩ. ﻋﺪﻭ (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻋﻘﻞ) ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺍﺳﺖ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﻗﻠﺐ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﺪﺍﻭﺕ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻋﺪﻭ (ﺩﻭﻳﺪﻥ) ﻧﺎﻣﻨﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻋﺪﻡ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﻋﺪﻭﺍﻥ ﮔﻮﻳﻨﺪ (ﺭﺍﻏﺐ). ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻦ ﺟﻤﻌﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻟﻒ ﻭ ﺗﺎ ﺁﻳﺪ ﺁﻧﺠﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺻﻔﺖ ﻣﺬﻛﺮ ﻟﺎ ﻳﻌﻘﻞ ﺑﺎﺷﺪ

ﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﻋﺎﺩﻳﺎﺕ ﺟﻤﻊ ﻋﺎﺩ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺟﻤﻊ ﻋﺎﺩﻳﺔ

2-✨آيه ﺇِﻧﱠﱠﻪُ ﻟِﺤُﺐﱢﱢ ﺍﻟْﺨَﻴْﺮِ ﻟَﺸَﺪِﻳﺪٌ✨
ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﮔﻔﺖ: ﻛﻪ ﺩﻟﻴﻞ «ﻛﻨﻮﺩ» ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﻭﺳﺘﻰ، ﻏﺮﻕ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﺭ ﻟﺬﺍﺕ ﻣﺎﺩﻯ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻋﻠﺎﺋﻢ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻴﺶ ﺁﻧﺴﺖ ﻛﻪ: ﺑﺴﻴﺎﺭ ﭘﻮﻟﺪﻭﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ.

⚡️⚡️ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺩﻭ ﺟﻮﺭ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ
۱) ﺍﻳﻨﻜﻪ «ﺷﺪﻳﺪ» ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺑﺨﻴﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ: ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻠّﺖ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﺎﻝ، ﺑﺨﻴﻞ ﺍﺳﺖ،

۲) ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺁﻧﻜﻪ ﺷﺪﻳﺪ ﺭﺍ ﺟﻠﻮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻪ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ «ﺍﻧﻪ ﻟﺸﺪﻳﺪ ﻟﺤﺐ ﺍﻟﺨﻴﺮ» ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺛﺮﻭﺕ ﺩﻭﺳﺘﻰ ﻣﺤﻜﻢ ﺍﺳﺖ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ «ﺍﻟﺨﻴﺮ» ﺛﺮﻭﺕ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺳﺖ، ﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ «ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺷﺪﻩ» ﺍﺳﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺫﺍﺗﺎ ﺛﺮﻭﺕ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ، ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ

ﭘﺲ ﻧﻪ ﺛﺮﻭﺕ ﺑﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺁﻥ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺨﻴﻞ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﺩﺭ ﺩﻭﺳﺘﻰ ﺁﻥ ﻣﺬﻣﻮﻡ ﺍﺳﺖ."

-تفسیر احسن الحدیث

ویرایش بوسیله کاربر 1396/11/12 11:11:40 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#8 ارسال شده : 1396/11/14 11:02:26 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 112

تشکرها: 1 بار
نگاهي متفاوت به قسم هاي سوره عاديات

عایشه بنت الشّاطی در تفسیر خود، فضای نزول سورة عادیات را چنین ترسیم می‌کند و بر مکّی بودن سوره بر اساس محتوا تأکید دارد.

سوره با ترسیم صحنة سریعی از غارت بی‌رحمانه و ناگهانی شروع می‌شود. قومی که صبحگاهان مورد هجوم ناگهانی قرار می‌گیرد و مردم از آن باخبر نمی‌شوند، مگر در حالی‌که مهاجمان در وسط جمع آنان قرار گرفته‌اند و آنها را در میان غباری به هوا برخاسته، به این طرف و آن طرف پراکنده می‌کنند.

این تصویر سخت و شدید بعد از «واوِ» قَسَم آمده است تا نظرها را به غارت‌های ناگهانی صبحگاهان که مردم در گذشته با آن آشنا بودند و نیز حوادثی که با این غارت‌ها به وجود می‌آمد، همچون پراکندگی، تحیّر و سردرگمی جلب کند.
منظور عایشه بنت الشّاطی از این سخن آن است که در این سوره بحثی از جهاد نیست، بلکه از جنگی صحبت به میان آمده که ناگهان شروع می‌شود. هدف از این بیان قرآن، هشدار به مردم است که نسبت به معاد و برپایی قیامت غافل نباشند. همان گونه که جنگ یکباره و ناگهانی شروع می‌شود، قیامت نیز ناگهان برپا می‌شود
که در آیات پایانی این سوره بیان شده است (ر.ک؛ بنت الشّاطی، بی‌تا، ج 1: 103).


برگرفته از
http://rjqk.atu.ac.ir/article_1857.html

ویرایش بوسیله کاربر 1396/11/16 09:37:58 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#9 ارسال شده : 1396/11/16 02:04:45 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 112

تشکرها: 1 بار
نظرات مختلف در قسمهاي سوره عاديات:اسبان جهادي يا اسبان جمگي يا شتران حج؟


"سوره عادیات شکل و قیافه سوره های اوایل نزول را دارداما از لحاظ محتوا جنگی و تحریض بر آماده شدن برای جنگ قریب الوقوع (بدر) است که آن حالت سوره های ابتدای نزول در قالب حماسی ریخته شده
❗️در آیات ابتدائی سوره تحریض آشکار است و در آیات انتهائی نکوهش هم برای رفع موانع تحریض است"

آقای جمال گنجه ای


آیة الله طالقانی در ذیل آیات نخست العادیات می نویسند:

"از امیرالمؤمنین علیه السلام روایاتی رسیده که منظور شتران حاج است که از عرفات به مشعر و منی می شتابند . چون ظاهر این آیات اشاره به واقعهٔ خاصی نیست، آنچه از شأن نزول بیان شده... بیان مورد انطباق است.

مرکب هرچه وشأن نزول یا مورد انطباق هر واقعه ای بوده، نظر این آیات به مرکبهای مردانی است که آنها را به تاخت و شتاب درآورده اند
ارزش و بزرگی این مردان برای ایمان به خدا و آن هدفهایی است که خواب و راحت از آنها و مرکب ها یشان ربوده و از هر جاذبه و علاقهٔ مخالفی آنها را برکنده است.

همین ایمان محرک و انگیزنده است که مرکبهای آنها را نزد خداوند متعال گرامی کرده تا آنجا که حمحمهٔ نفسها و جرقهٔ سم پاهای آنها در شب تاریک مورد نظر وجزء اخبار ثبت شدهٔ زمین « یومئذ تحدث اخبارها» و آسمان در آمده و در آیات کریمه قرآن منعکس شده است.»" (تفسير پرتوي از قران، ج۲، ص۲۲۶ و ۲۲۷)



"قسم محورى به "العاديات ضبحا" است. عاديات مشتمل است بر تمامى شتاب كنندگان در راه خدا كه نفس كشان همواره شتابانند، كه افزون بر پيادگان و سواران بر اسبان جنگى ديروز تمامى خودروهاى جنگى زمينى و آسمانى و دريائى امروز را در جنگهاى نزديك، و كلى نيروهاى افكنده از دور كه مبناى كنترلى با هزاران فاصله و ... امروز و آينده رادر بر دارد

سپس همين نيروهاى شتابنده برِ آسا و فروزنده برقها در شتابشان به ميان مى آيند، و در نتيجه هجوم كنندگان در صبحگاهان كه بهترين زمان هجوم است، كه براى مهاجمان شايسته ترين و براى دشمن خواب آورتر است كه غفلت زده مورد هجوم مؤمنان قرار گيرند، و گرد و غبار اين هجوم جو جنگى را غبارآلود و ترسان مى كند، و مهاجمان را در وسط جمع دشمنان قرار مى دهد.

سوگند به اين عوامل پيروزى كه انسان در طبع نفسانى و شيطانيش نسبت به پروردگارش در جنگ با مؤمنان همواره دچار شكست و سرافكندگى است، و خودش هم اين را لمس مى كند، و همواره در اين گمان است كه خدا از حالشان آگه نيست، و به روز رستاخيز خواهند دانست كه او بسى آگاه است." تفسير فرقان آيت الله صادقي تهراني

ویرایش بوسیله کاربر 1396/11/17 03:19:56 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

admin Offline
#10 ارسال شده : 1396/11/17 04:01:17 ب.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 206

4 تشکر دریافتی در 4 ارسال
مقاله تصوير، تصويرپردازي و انسجام ساختاري متن در سوره عادیات ابوالفضل حري

چکیده

سوره عاديات سه بخش و يازده آيه دارد و هر بخش به اقتـضاي بافـت كـلام و حـال و هواي سخن، جو، موسيقي و وزن مختص به خـود را دارد.

بخـش اول كـه بـه حملـه اسـب سواران ميپردازد داراي وزن بريده ونيرومند با تپش تند و سريع است درست مثل حركت خود اسبان كه گاه به دو ميروند، گاه يورتمه و گاه چهار نعل.

بخش دوم كه به بيان احوال و سرنوشت انسان ميپردازد داراي آهنگي سنگين، ممتد و كشيده اسـت كنـود، شـديد ــ قبور، صدور و خبير.. تكرار صـامتهـاي "ل"، ن و "ر" و مـصوتهـا و حـروف كـشيده در و "خبيـر" " صدور" " قبور و "شـهيد" ، شـديد" ، كنـود" بـر كـشيدگي و استمرار وزن افزوده است.

در واقع سوره به آرامي از يك صحنه بـه بخـش ديگـر حركـت ميكند. به گونه اي كه وقتي به آيه آخر ميرسيم، هر چيز ـ چـه نحـو بافـت كـلام، وزن و موسيقي و چه معنا مضمون و درونمايه به يك نقطه ثابت و ايستا ميرسند، همانگونه كه حركت اسبان با در ميان گرفتن دشمن به سكون و آرامش ميرسد.

اسبان مأموريت خود را انجام ميدهند، اوج و فرود سوره نيز به پايان ميرسد و جملگي به يك چند ختم ميشوند: حضور در پيشگاه الهي كه اول هر چيز است و هر حركت را منشأ اوسـت دسـتور جهـاد و جمله به دشمن و هم پايان خود اوست و همه راهها به او ختم ميشود و او بـه همـه چيـز آگاهي و دانايي دارد.


حركت از اوست و سكون هم از او، بي زمان است و بي مكـان، هـم در اول است و هم ميان و هم در پايان.
زمان واقعي حمله اسبان را هم اوست كه به زمان ازلي و قيامت يوم تبلي السرائر پيوند ميزند و اينگونه است كه خواننده نيـز در حـين خوانـدن اين آيات از زمان ميگذرد و وارد بيزماني ميشود

در يك آيه از زمان واقعي گفته ميشود و از امور واقعي: از شب، روز، اسب، دشمن و... و در آيه بعد همه چيز رنگ تجرد و انتزاع به خود ميگيرد: ناسپاسي و مال اندوزي. آنگاه آيه اي ديگر از بيزماني ميگويد از زماني كـه هنوز نيامده و آمدنش را فقط او ميداند افلا يعلهم اذا....و با اين اوصاف است كه كلام الهي در مقايسه با شعر جاهليت اگر تمام موارد قياس درست باشد بر صدر مينـشيند و بـر اوج تكيه ميزند.

به هر روي، در سوره عاديات وزن هم تند و طپنده است و هم ممتد و كشيده و اين بـا جو غبار گرفته و خاك آلودي كه از محاصره دشمن و نيز از برانگيختگي قبور و نمايان شدن صدور ايجاد ميشود، هماهنگي و همخـواني دارد.


ايـن نـوع وزن وزن ممتـد و كـشيده بـا ناسپاسي و مال اندوزي انسان بي ايمان نيز هماهنگ و يكدست عمل ميكند. از ديگر سو فضاي مشوش و نگران كننده روز قيامت را صحنه هاي يـورش اسـبان بـه سـپاه دشـمن و برانگيختن گرد و غبار بـه صـورت عينـي و محـسوس در آورده اسـت تـشبيه معقـول بـه محسوس. در واقع در اينجا، "معنويات برهنه از ماده صورت جسماني به خود گرفته است.
farhang Offline
#11 ارسال شده : 1396/11/23 10:53:25 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 494
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

22 تشکر دریافتی در 17 ارسال
تدبر در سوره عاديات:نگاهي متفاوت به قسم هاي سوره عاديات


بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَالْعَادِيَاتِ ضَبْحًا {1}سوگند ( توجه کنید)به اسب سواران نفس زنان {1}

فَالْمُورِيَاتِ قَدْحًا {2} که از سنگ (جرقه زیر سم اسبان یا سنگ چخماق) آتش افروزند{2}

فَالْمُغِيرَاتِ صُبْحًا {3}و صبحگاهان هجوم آرند {3}

فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعًا {4}و با آن [يورش] گردى برانگيزند {4}

فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعًا {5}و بدان [هجوم] در دل گروهى درآيند {5}

إِنَّ الْإِنسَانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ {6}كه انسان نسبت به پروردگارش سخت ناسپاس است {6}

وَإِنَّهُ عَلَى ذَلِكَ لَشَهِيدٌ {7}و او خود بر اين [امر] نيك گواه است {7}

عصاره فراز آيات 1-7:انسان بدلیل حب مال زیاد، پرتلاش در مال اندوزی و تجاوز و در عین حال سست وناسپاس نسبت به نعمات پروردگارش می باشد.



وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ {8}و راستى او سخت‏شيفته مال است {8}

أَفَلَا يَعْلَمُ إِذَا بُعْثِرَ مَا فِي الْقُبُورِ {9}مگر نمى‏داند كه چون آنچه در گورهاست بيرون ريخته گردد {9}

وَحُصِّلَ مَا فِي الصُّدُورِ {10}و آنچه در سينه‏هاست فاش شود {10}

إِنَّ رَبَّهُم بِهِمْ يَوْمَئِذٍ لَّخَبِيرٌ {11}در چنان روزى پروردگارشان به [حال] ايشان نيك آگاه است {11}

عصاره فرازآيات 8-11: بی باوری به قیامت که در آن نیات و رفتارها در برابر پرودگار آگاه،اشکار و محاسبه میشود،ریشه رفتارهای فوق است.


درس سوره عاديات : نا باوری و غفلت از قیامت،موجب مال دوستی شدید انسان و ظلم و ناسپاسی نسبت به پرودگار میشود.

لغات مهم آیات ابتدای سوره:

1-العَادِيَةُ : مؤنث العادِي . جمع عادِيَات وعوادٍ
و العَادِيَةُ الخيلُ المغيرَة .
و العَادِيَةُ جماعَةُ القَوْم يَعْدُونَ للقتال .

صيغة المؤنَّث لفاعل عدَا على وعدا / عدا عن ،عادية : مؤنث عاد ،عادية الإنسان » : ظلمه وشره

عدا الشَّخصُ : اعتدى ، تجاوز :- { وَقُلْنَا لَهُمْ لاَ تَعْدُوا فِي السَّبْتِ }

عدَا على يَعْدو ، اعْدُ ، عُدْوانًا وعَدَاءً وعَدْوًا وعُدُوًّا ، فهو عادٍ ، والمفعول مَعْدوّ عليه :-
• عدا على الضُّعفاء ظلمهم وجار عليهم ، افترى عليهم ، وتجاوز الحدَّ :- { فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَإِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ }

2- مُغير : فاعل من أَغَارَ

أَغَارَ : إغَارَةً و غَارَةً و مَغَاراً [ غور ] عليهم : بر آنها حمله برد و كشتار كرد
-آغارالفرسُ : اسب بسيار سخت دويد
- إغَارَةً : به زمين پست و نشيب در آمد ، در رفتن شتاب كرد ، به سير و سياحت پرداخت

همانطور که مشاهده میشود عادیه و عاد از فعل عدو به معنای تجاور از حدود،ظلم کردن مشتق شده و حاوی بار مثبت معنایی نمی باشد. هم چنین در دو معنای خیل المغیره(اسبان یا اسب سوراران هجوم برنده) یا گروه شتابان برای قتال نیز دلالتی بر فضیلت بودن این عمل مشاهده نمیشود.وهمین طوراست کلمه مغیره و مغیرات

هم چنین با وجود لغات بسیاری که در سوره های مدنی برای تشویق و تعظیم مجاهدان مشاهده میشود،و نیز استعمال کلمه مفرد و مذکر عاد در قران در مفهوم منفی (فمن اضطر غیر باغ و لا عاد)

و نیز سیاق سوره عادیات که بر حب مال شدید انسانها از یک طرف و ناسپاسی انها در برابر خدا از طرف دیگر تاکید دارد،همگی قراینی هستند که موجب میشود عادیات و ایات اول سوره را بر شدت تلاشهای گسترده و متمرکز انسان بر ظلم،تجاوز،حمله ،غارت بخاطر منافع مادی و شدت حب الخیر در او حمل نماییم.اما همین انسان که در برابر مال اندوزی چنین فعال و خستگی ناپذیر است،در برابر خدا سست و ناسپاس است.


نکات جالب:

1-سوره عادیات به لحاظ ترتیب نزول،(لیستهای روایی و لیست تحقیقی این نگارنده) پس از سوره عصر قرار دارد.در سوره عصر با عبارت ان الانسان لفی خسر،در خسران بودن انسانها (بجز اهل ایمان و عمل صالح و تواصی کنندگان وبه حق و صبر)بیان شد اما علت ان بیان نشد. سوره عادیات توضیح و تبیینی از رفتارهای این انسانی است که در خسران است.


2-عبارت"ان الانسان"در مجموع 8 بار در قران بکاررفته که همگی بیان کننده صفات منفی انسان بخصوص کفور و کفار بودن اوست.در سوره های مراحل ابتدای نزول نیز ،در سوره های عصر(ان الانسان لفی خسر) ، عادیات(ان الانسان لربه لکنود) ،معارج (ان الانسان خلق هلوعا .. واذامسه الخیر منوعا)علق (ان الانسان لیطغی ان راه استغنی) بکار رفته که به مال دوستی و آزمندی انسان و طغیان و کفران او در برابر خدا اشاره دارند.

3-در سوره عادیات هم مانند سایر سوره های مرحله اول نزول روحیه مال دوستی و مال اندوزی و ترجیح دنیا بر آخرت نکوهش شده است:

توثرون الحیاه الدنیا:اعلی،جمع مالا و عدده یحسب ان ماله اخلده:همزه،الهیکم التکاثر:تکاثر،و اما من بخل و استغنی:لیل، اثر الحیاه الدنیا:نازعات


سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.332 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi