آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:51647)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:41951)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:33025)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:26000)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر و فهم سوره مدثر:اولين توصيه پيامبر به صبر،قران مايه تذكر و هشدار همه انسانهاست.    تدبر و فهم سوره واقعه:سه نوع حيات اخروي و سه نوع حيات برزخي براي افراد مختلف    دانلود رايگان فايل پي‌دي‌اف قرآن با ترجمه فولادوند به ترتيب نزول    فهم و تفسير سوره انشقاق:نكات و درس سوره انشقاق چيست؟       آخرین رویداد تالار: امادگی کانال قرآن پویان جهت انتشار مطالب و یادداشتهای نویسندگان و اندیشمندان قرانی      

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1397/03/22 02:46:54 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 528
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

24 تشکر دریافتی در 17 ارسال

تدبر در سوره قیامت : درس و نکات سوره قیامه

سورة القیامة - به ترتیب مصحف کنونی سورة ٧٥ وبه ترتیب نزول سوره ۱۷ قران کریم می باشد تعداد آیات ۴۰ ودارای ۸ فراز است

فراز اول ایات ۱_۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

لا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَةِ ﴿١﴾ قسم می خورم (سه بار) به روز قیامت
وَلا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ ﴿٢﴾وقسم می خورم به نفس سرزنش کننده
أَیَحْسَبُ الإنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ ﴿٣﴾ایا گمان می کند انیان ایا هرگر جمع نمی کنیم استخواناایش را
بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَنْ نُسَوِّیَ بَنَانَهُ ﴿٤﴾بله توانمندانیم بر اینکه بپردازیم سر انگشتانش را
بَلْ یُرِیدُ الإنْسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿٥﴾بلکه می خواهد انسان تا اینکه گناه کند اینده اش را (آزاد ورها باشد )

درب فراز اول : حتمی بودن وقوع قیامت، انکار قیامت برای ازادبودن در انجام کارهای خطا

فراز دوم ایات۶_۹
یَسْأَلُ أَیَّانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ ﴿٦﴾ می پرسد چه زمانیست روز قیامت
فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾ پس زمانیکه خیره شود دیدگان
وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾وبی فروع گردد ماه
وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾ وجمع گردد خورشید وماه

درب فرازدوم: وقوع قیامت ناگهانی هست وزندگی وهر چه موجب حیات زمین بود نابود میشود


فرازسوم ایات۱۰_۱۵
یَقُولُ الإنْسَانُ یَوْمَئِذٍ أَیْنَ الْمَفَرُّ ﴿١٠﴾ می گوید انسان در چنین روزی کجاست این گریزگاه
کَلا لا وَزَرَ ﴿١١﴾نه چنین است، نیست پناهگاهی
إِلَى رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ ﴿١٢﴾به سوی پروردگارت در چنین روزی این قرارگاه است
یُنَبَّأُ الإنْسَانُ یَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ ﴿١٣﴾خبرداده می شود انسان در چنین روزی به آنچه پیش وپس فرستاده
بَلِ الإنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ ﴿١٤﴾ بلکه انسان برخودش بیناست
وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِیرَهُ ﴿١٥﴾ وهرچند پیش بیاورد عذرهایش را

درب فرازسوم: منکران در قیامت با علم به اعمالشان بدنبال گریزگاه میگرددولی هیچ مفری نیست لذابرای انکارشان عذرها می اورند

فرازچهارم ایات۱۶_۱۹
لا تُحَرِّکْ بِهِ لِسَانَکَ لِتَعْجَلَ بِهِ ﴿١٦﴾حرکت نده برای آن زبانت را تا عجله کنی به آن
إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ ﴿١٧﴾همانا بر ماست جمع کردنش و خواندنش
فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ ﴿١٨﴾ پس زمانیکه خواندیم آن را پی پیروی کن خواندنش را
ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ﴿١٩﴾سپس همانا بر ماست بیان کردنش

درب فراز چهارم:
همه قران از طرف خداوند است( جمع وقرائت وبیان) وپیامبر ص موظف بر بیان تدریجی آن هست


فراز پنجم ایات۲۰_۲۵
کَلا بَلْ تُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ ﴿٢٠﴾نه چنین است بلکه دوست می دارید این دنیا را
وَتَذَرُونَ الآخِرَةَ ﴿٢١﴾ورها می کنید این آخرت را
وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ ﴿٢٢﴾ چهره هایی در چنین روزی شادمانند
إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ ﴿٢٣﴾به سوی پروردگارش نظارگراست
وَوُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ بَاسِرَةٌ﴿٢٤﴾وچهرهایی در چنین روزی درهم کشیده است
تَظُنُّ أَنْ یُفْعَلَ بِهَا فَاقِرَةٌ ﴿٢٥﴾گمان میکنند(اطمینان دارند) اینکه انجام بگیرد عذابی که کمر شکن هست

درب فراز پنجم :دلیل انکار معاد دوست داشتن دنیاست متکران با مشاهده ان بایقین منتظر بازخورد سخت اعمالشان هستند ولی پذیرندگان شادمانند

فرازششم ایات ۲۶_۳۰
کَلا إِذَا بَلَغَتِ التَّرَاقِیَ ﴿٢٦﴾نه چنین است زمانیکه برسد(جان) به گلو گاه
وَقِیلَ مَنْ رَاقٍ ﴿٢٧﴾وگفته شود چه کسی نجات بخش است
وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ ﴿٢٨﴾وگمان کند(یقین کند) همانا آن لحظه جدایی است
وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ ﴿٢٩﴾و به هم پیچد ساق به ساق
إِلَى رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ ﴿٣٠﴾به سوی پروردگارت در چنین روزی این سوق دادن است

درب فراز ششم: لحظات خروج روح وفراق دنیا منکران به مرگ ومعاد یقین حاصل می کنند لذا بدنبال فریادرس می گردند سرانجام این مسیر محظر خداوند است

فراز هفتم ایات۳۱_۳۵
فَلا صَدَّقَ وَلا صَلَّى﴿٣١﴾پس تصدیق نکرد ونماز نگذارد
وَلَکِنْ کَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿٣٢﴾ولیکن تکذیب کرد وروی برگرداند
ثُمَّ ذَهَبَ إِلَى أَهْلِهِ یَتَمَطَّى ﴿٣٣﴾سپس رفت به سوی خانواده اش به حالت متکبرانه
أَوْلَى لَکَ فَأَوْلَى ﴿٣٤﴾شایسته تر است(عذاب) برای تو پس شایسته تر است
ثُمَّ أَوْلَى لَکَ فَأَوْلَى ﴿٣٥﴾سپس شایسته تر است(عذاب) برای تو پس شایسته تر است

درب فراز هفتم :منکران معاد صدق معاد ونماز را تکدیب کردند وپشت کردند ومتکبرانه فرصت دنیا را از دست دادند لذا شایسته عداب الهی هستند


فراز هشتم ایات۳۶_۴۰
أَیَحْسَبُ الإنْسَانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدًى ﴿٣٦﴾ایا می پندارد انسان اینکه رها می شود به حالت بیهوده
أَلَمْ یَکُ نُطْفَةً مِنْ مَنِیٍّ یُمْنَى ﴿٣٧﴾ایا نبود نطفه ای ای آبی جهنده
ثُمَّ کَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى ﴿٣٨﴾سپس گردید خون بسته پس آفرید پس موزون ساخت
فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالأنْثَى﴿٣٩﴾پس قرار داد از او دو گروه مرد وزن
أَلَیْسَ ذَلِکَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ یُحْیِیَ الْمَوْتَى ﴿٤٠﴾ایا نیست آن توانمند بر اینکه زنده کند مردگان را

درب فراز هشتم : توجه به افرینش اولیه انسان که نشان از توانایی وعلم خداوند استد امکان معاد وتحقق بازسازی دوباره انسان را قابل پذیرش میکند

درس سوره : وقوع قیامت حتمی وناگهانی هست که با برچیده شدن دنیا ومرگ انسانها آغاز ودر روز معاد که افرینش مجدد انسانها ست در محضر خداوند انجام مبگیرد انکار این برنامه برای یله رها شدن برخی انسانها از تکلیفهای عبادی واخلاقی است


خانم انصاری

کلمات کلیدی: قیامت انسان معاد مرگ
سیدکاظم فرهنگ
به ناز Offline
#2 ارسال شده : 1397/03/24 02:06:16 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 213

تشکرها: 1 بار
بنام خدا

🔶 تدبر در سوره قیامت 🔶

بسم اللّه الرحمن الرحيم


🔸 درب پاراگراف اول :آیات ۱ تا ۶
سوگند به محکمه قیامت ومحکمه وجدان ، که رستاخیز حق است ولی انسان (بدلیل میل به گناه ) درآن ایجاد شبهه می کند .


🔸 درب پاراگراف دوم : آیات ۷تا۱۲
باپیدایش حوادث وحشت زای قیامت نیز انسان بدنبال فرار ازحضور در پیشگاه الهی است ولی راه گریزی وجود ندارد.

🔸درب پاراگراف سوم : آیات ۱۳تا۱۵
انسان درقیامت علیرغم تظاهر وتوجیه ،به همه احوال خود آگاه خواهد شد.



🔸 درب پاراگراف چهارم : آیات ۱۶تا۱۹
ای پیامبر در انتقال وحی الهی تعجیل مکن که خطور آن در قلب تو وخواندن وبیان آن به عهده ماست.


🔸درب پاراگراف پنجم : آیات ۲۰ تا ۲۵
انسان دنیا را بر آخرت مقدم می دارد وگناه می کند.اما در قیامت چهره ها براعمال انسان گواه است.



🔸درب پاراگراف ششم : آیات ۲۶ تا ۳۰
مرگ وسختی اتفاقات حواشی آن ،انسان را به جدایی از دنیا وحرکت بسوی پروردگارش به یقین می رساند.


🔸درب پاراگراف هفتم : آیات ۳۱ تا ۳۵
هشدار به تکذیب کنندگان قیامت بر فرود عذاب به حق الهی.


🔸درب پاراگراف هشتم : آیات ۳۶ تا ۴۰
دقت در آفرینش ابتدایی نیز می تواند انسان را به زندگی پس از مرگ رهنمون سازد.



🔰 درس سوره :

هشدار به انسان که قیامت (با حوادث هولناکش ) قطعا فراخواهد رسید.
وتوجه ودقت در کلام حق (قرآن ) ، آفرینش ابتدایی ومرگ ، وی را به آن رهنمون خواهد ساخت .


خانم خدایی
به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1397/03/24 02:08:18 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 213

تشکرها: 1 بار

💫 به نام خداوند بخشنده مهربان
سوره مبارکه قیامت،
مکی و دارای ۴۰ آیه است.
سوره ۱۷ بر اساس ترتیب نزول

🌺 فراز اول، آیات (۱ الی ۱۵)

⚜درب فراز:
تذکر قطعیت وقوع قیامت به انسان علیرغم تمایل انسان به ایجاد تردید در باره آن و اینکه انسان به اعمال خود آگاه خواهد شد.


🌺فراز دوم،آیات( ۱۶ الی ۱۹)

⚜درب فراز:
خداوند به پیامبر ( ص) اطمینان میدهد که جمع بندی آیات قرآن و نحوه قرایت و متعاقبا توضیح و تفسیر آن با ماست.


🌺 فراز سوم، آیات (۲۰ الی ۳۵ )

⚜درب فراز:
انسان قیامت را سبک‌ میشمارد ولی وقایع هنگام مرگ و قیامت رخ دادنی است


🌺فراز چهارم‌ آیات( ۳۶_۴۰)

⚜درب فراز:
همانگونه که خداوند برخلقت اولیه انسان تواناست،می تواند مردگان را زنده کند.

📚درس سوره قیامت:

ای انسان، قطعا مرگ و وقایع قیامت و پاداش یا جزای اعمال، آمدنی است، هرچند تو آن را سبک‌بشماری و ای پیامبر ما تورا در بیان و انتقال آیات قران،( از جمله‌ وقایع مرگ و قیامت)، یاری میرسانیم.

خانم موبدی
به ناز Offline
#4 ارسال شده : 1397/03/24 02:09:50 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 213

تشکرها: 1 بار
بسم الله الرحمن الرحیم

💠سوره قیامت :بحث در باره تکلیف واسبابی که سبب میشود انسان از زیر بار مسئولیت تکلیف فرار کند

💠این سوره پیرامون مسأله قیامت کبری دور میزند نخست از وقوع روز قیامت خبر می دهد ودر مرحله بعد آن روز را یکبار با ذکر چند نشانه وبار دیگر به طور اجمال سرگذشت انسان در آن روز راتوصیف میکند وبیان میکند که اولین قدم در مسیر قیامت مرگ است ودر مرحله اخر با استدلال بر قدرت خدای تعالی بر تمام عالم به اتمام میرساند واثبات میکند همانطور که خدای تعالی بر خلقت نخستین عالم قادر بود همچنین بر خلقت بار دوم. آن که همان قیامت است قادر است.

⚜فراز اول. آیات( 1_6)
هدف از انکار معاد انجام گناه است واین طور نیست که به معاد پی نبرده باشند که انکار معاد گاه از روی شبهه هست وگاه از روی شهوت
⚜فراز دوم آیات(7_13)
زمانی عقل انسان متوجه میشود که قیامت واقع شده واو به دنبال پناهگاهی است که دیگر دیر شده

⚜فراز سوم :آیات (14_15)
انسان به تمامی خویشتن خویش اگاه هست هرچند که بخواهد بهانه آورد.

⚜فراز چهارم :آیات (16_19)
توصیه به آرامش به پیامبر درهنگام دریافت وحی

📚حدیث:پیامبر بعداز نزول آیات کاملا سکوت میکردند وبعد از رفتن جبرئیل شروع به تلاوت می کردند

⚜فراز پنجم :آیات(20_25)
مغایرت رفتار انسان ها در رابطه با قیامت
منشا انکار معاد حب دنیا،شهرت ،خوشگذرانی که افراد با دوحالت در قیامت حاضر می شوند 1_)نیکان باچهره بشاش وخندان 2_)گروهی عبوس که میدانند چه عذابی درانتظارشان هست

⚜فراز،ششم:آیات( 26_30)
عدم قبولی ایمان بعد از وقت
آنان هیچ گاه ایمان نمی أوردند تا زمانی که مرگ را در نزدیکی خود احساس کنند

⚜فراز هفتم :آیات( 31_35)
رفتار کافران :هرگز ایمان نیاورده اند أیات خدا را تصدیق نکردند ونماز به پا نداشتن وبا انکار خدا ورسول به خیال خود شجاعتی از خود نشان داده اند

عدم تصدیق حقایق اصلی وعدم رفتار مناسب نسبت به آن

⚜فراز هشتم :آیات(36_40)
خداوند توانا هدف حکیمانه ایی از برپا داشتن قیامت داشته اند


📚درس سوره :
با توجه به هدف حکیمانه خداوند در برپایی قیامت انسان با توجه به رفتار واعمال خود باید به هولناکی قیامت اهمیت بدهد


پیرونظر

ویرایش بوسیله کاربر 1397/03/24 02:11:51 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

به ناز Offline
#5 ارسال شده : 1397/03/26 03:45:46 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 213

تشکرها: 1 بار
تدبر در سوره قيامت تفسير خلاصه و درس و نكات سوره قيامت،عصاره فرازهاي سوره لااقسم بيوم القيامه

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند بخشنده بخشايشگر

لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ {1}سوگند به روز قيامت

وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ {2}و سوگند به نفس لوامه و وجدان بيدار و ملامتگر (كه رستاخيز و جزا حق است)
أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ {3}آيا انسان مىپندارد كه هرگز استخوانهاى او را جمع نخواهيم كرد .

بَلَى قَادِرِينَ عَلَى أَن نُّسَوِّيَ بَنَانَهُ {4}آرى قادريم كه حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب كنيم

بَلْ يُرِيدُ الْإِنسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ {5}(انسان شك در معاد ندارد )بلكه او مىخواهد آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قيامت در تمام عمر گناه كند

يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ {6}از اينرو مى پرسد قيامت كى خواهد بود

💢عصاره فراز آیات (1-6)حساب در قيامت و قدرت خدا بر بعث انسانها قطعی است. اما انسان بخاطر تمایل به فجور بدون بازخواست،درپذیرش معاد بهانه میاورد.

♻️نکته:
پیش از این در سوره عبس لفظ کفره الفجره و در سوره شمس فجور بکار رفته بود.در سوره قیامت هم لیفجر استفاده شده است.

موضوع تکذیب و عدم باور به جزای اخروی که در سوره های قبلی مرحله دوم،نیز وجود داشت در این سوره نیز ادامه یافته است.

فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ {7}بگو در آن هنگام كه چشمها از شدت وحشت به گردش در آيد

وَخَسَفَ الْقَمَرُ {8}و ماه بى نور گردد

وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ {9}و خورشيد و ماه يك جا جمع شوند

يَقُولُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ {10}آن روز انسان مى گويد راه فرار كجاست

كَلَّا لَا وَزَرَ {11}هرگز چنين نيست راه فرار و پناهگاهى وجود ندارد

إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ {12}آن روز قرارگاه نهايى تنها بسوى پروردگار تو است

يُنَبَّأُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ {13}و در آن روز انسان را از تمام كارهايى كه از پيش يا پس فرستاده آگاه مى كنند

بَلِ الْإِنسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ {14}بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است

وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ {15}هر چند در ظاهر براى خود عذرهايى بتراشد

💢عصاره فراز آیات( 7-15) پس از بروز حوادث هولناک قیامت ،اعمال انسان به او ارايه ميشود هرچند که میدانسته اما بازهم بهانه میاورد.

💠در این سوره لفظ الانسان 6 بار تکرار شده که 5 بار ان در آیات 1-15است همانند سوره های مرحله اول،مخاطب نوع انسان است همان انسانی که در خسران است و دنیا طلبی بر او غلبه دارد.

-در این فراز بخش دیگری از حوادث قیامت بازگو شده است.

لَا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ {16}زبانت را بخاطر عجله براى خواندن آن [= قرآن] حركت مده

إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ {17}چرا كه جمعكردن و خواندن آن بر عهده ماست

فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ {18}پس هر گاه آن را خوانديم از خواندن آن پيروى كن

ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ {19}سپس بيان و توضيح آن نيز بر عهده ماست

💢عصاره فراز آیات( 16-19 ):خطاب به پيامبر كه خواندن و جمع كردن قران با ماست نگران نباش.
این فراز را میتوان به عنوان پرانتزی یا جملات معترضه در نظر گرفت.


كَلَّا بَلْ تُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ {20}
چنين نيست (كه شما دلايل معاد را كافى ندانيد) بلكه (تکذیب شما به این دلیل است که)شما دنياى زودگذر را دوست داريد
وَتَذَرُونَ الْآخِرَةَ {21}و آخرت را رها مى كنيد

💢عصاره فراز آیات (20-21):دلیل تکذیب جزا و قیامت ،دنیاطلبی است.


وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ {22}آرى در آن روز صورتهايى شاداب و مسرور است

إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ {23}و به پروردگارش مى نگرد

وَوُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ بَاسِرَةٌ {24}و در آن روز صورتهايى عبوس و در هم كشيده است

تَظُنُّ أَن يُفْعَلَ بِهَا فَاقِرَةٌ {25}زيرا مىداند عذابى در پيش دارد كه پشت را در هم مى شكند

كَلَّا إِذَا بَلَغَتْ التَّرَاقِيَ {26}چنين نيست (كه انسان بتواند از اخرت فرارکند) موقعى كه جان به گلوگاهش رسد
وَقِيلَ مَنْ رَاقٍ {27}و گفته شود آيا كسى هست كه اين بيمار را از مرگ نجات دهد

وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ {28}و به جدائى از دنيا يقين پيدا كند

وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ {29}و ساق پاها از سختى جان دادن به هم بپيچد

إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ {30}آرى در آن روز مسير همه بسوى دادگاه پروردگارت خواهد بود

💢عصاره فراز آیات (22-30): مرگ و بازگشت بسوی پرودگار برای حساب و کتاب و تفکیک مردم بر اساس اعمالشان قطعی است.

فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى {31}در آن روز گفته مىشود او هرگز ايمان نياورد و نماز نخواند

وَلَكِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى {32}بلكه تكذيب كرد و روى گردان شد

ثُمَّ ذَهَبَ إِلَى أَهْلِهِ يَتَمَطَّى {33}سپس بسوى خانواده خود باز گشت در حالى كه متكبرانه قدم برمي داشت

أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى {34}با اين اعمال عذاب الهى براى تو شايسته تر است شايسته تر

ثُمَّ أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى {35}سپس عذاب الهى براى تو شايسته تر است شايسته تر

💢عصاره فراز ایات (31-35):تکذیب عملی و اعتقادی قیامت و ترک عبادت ،این انسان را مستحق عذاب اخروی میکند.

♻️نکات:
1⃣مفهوم آیه( 20 و 21) که بر دنیا طلبی انسان وغفلت از اخرت تاکید دارد،در سوره های پیش نیز بیان شده بود

سوره اعلی: بل توثرون الحیاه الدنیا ،سوره عادیات:انه لحب الخیر لشدید،همزه:جمع مالا و عدده یحسب ان ماله اخلده

2⃣مفهوم دو دسته شدن انسانها در قیامت بر اساس اعمالشان که در سوره های قبل نیز بیان شده بود،ادامه یافته است. این تقسیم در سوره عبس با عبارات وجوه یومئذ مسفره و وجوه یومنذ علیها غبره بیان شده بود در اینجا با وجوه یومئذ ناضره و وجوه یومئذ باسره بیان شده است.

3⃣در سوره ماعون به علایم بخشی از بی باران به معاد و جزای اخروی اشاره شد:نمازگزاران وعابدانی که انفاق نمی کنند و از کمک به هم نوعان خود دریغ میکنند در اینجا نشانه گروهی از دنیا خواهان ومعاد گریزان بیان شده است:
اهل نماز و عبادت نیستند و بخاطر فرار از جزای اخروی و توجیه رفتار دنیوی خود،معاد را انکار میکنند.


أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن يُتْرَكَ سُدًى {36}آيا انسان گمان مى كند بى هدف رها مى شود

أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِيٍّ يُمْنَى {37}آيا او نطفهاى از منى كه در رحم ريخته مىشود نبود

ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى {38}سپس بصورت خون بسته در آمد و خداوند او را آفريد و موزون ساخت

فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى {39}و از او دو زوج مرد و زن آفريد

أَلَيْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَى أَن يُحْيِيَ الْمَوْتَى {40}آيا چنين كسى قادر نيست كه مردگان را زنده كند

💢عصاره فراز آیات( 36-40):بطلان پندار نفی قیامت:خدايي كه نخستين بار انسان را افريد به زنده كردن او قادر است



📚درس سوره قيامت:علیرغم قطعی بودن مرگ و قدرت خدا بر حشر و ارایه و سنجش اعمال انسانها،ادمی بخاطر دنیا طلبی؛ اخرت را رها و تکذیب میکند که جان دادنی سخت و عذابی کمرشکن در آخرت خواهد داشت.
⚜💠⚜💠⚜💠

🖋 آقای سید کاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1397/03/28 07:59:48 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#6 ارسال شده : 1397/03/28 06:47:21 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 213

تشکرها: 1 بار
نكاتي از تفسير برخي آيات سوره قيامت در تفسير احسن الحديث

آيات 1 ﻭ2)
ﻟﺎ ﺃُﻗْﺴِﻢُ ﺑِﻴَﻮْﻡِ ﺍﻟْﻘِﻴﺎﻣَﺔِ ﻭَ ﻟﺎ ﺃُﻗْﺴِﻢُ ﺑِﺎﻟﻨّﻔْﺲِ ﺍﻟﻠّﻮﺍﻣَﺔِ.
🍃 ﺟﻮﺍﺏ ﻗﺴﻢ ﻣﺤﺬﻭﻑ ﺍﺳﺖ ﻧﻈﻴﺮ «ﻟﺘﺒﻌﺜﻦ- ﺍﻧﻜﻢ ﻣﺒﻌﻮﺛﻮﻥ» ﺣﺮﻑ «ﻟﺎ» ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻗﺴﻢ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: ﺩﺧﻮﻝ ﻟﺎﺀ ﻧﺎﻓﻴﻪ ﺑﺮ ﻓﻌﻞ ﻗﺴﻢ ﻣﺴﺘﻔﻴﺾ... ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻗﺴﻢ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ،
ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺩﻳﮕﺮ: ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻔﻰ ﺳﺨﻦ ﺧﺼﻢ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻰ ﺍﻯ ﻣﻨﻜﺮ ﻣﻌﺎﺩ ﺳﺨﻦ ﺗﻮ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ ﻗﺴﻢ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻡ ﺑﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ.


🍃 ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﻧﻔﺲ ﻟﻮﺍﻣﺔ» ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ، ﻧﻔﺲ ﻣﺆﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﻓﻌﻞ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﻭ ﺳﺴﺘﻲ ﺩﺭ ﻃﺎﻋﺖ ﻣﻠﺎﻣﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻊ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻟﻔﻆ «ﻗﻴﻞ» ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ: ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭ ﺟﺪﺍﻥ ﺁﺩﻣﻰاست ﻛﻪ ﺷﺨﺺ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺪ ﻣﻠﺎﻣﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺧﻮﺍﻩ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﻛﺎﻓﺮ.

ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﻣﺤﻜﻤﻪ ﻭ ﺟﺪﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻇﻠﻢ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﻗﺒﻴﺢ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻠﺎﻣﺖ ﻭ ﻣﺤﻜﻮﻡ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﻣﺤﻜﻮﻣﻴﺖ، ﺍﻏﻠﺐ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﻗﻮﻉ ﻋﻤﻞ ﻭ ﺑﺮﮔﺸﺘﻦ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﻋﺎﺩﻯ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻇﻠﻢ ﻭ ﻗﺘﻞ ﻭ ﻫﺮ ﻋﻤﻞ ﻧﺎﺷﺎﻳﺴﺖ، ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻓﺸﺎﺭ ﻭ ﺟﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺍﻧﺘﻘﺎﻡ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻳﺎ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﺧﻠﻘﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻋﺠﺎﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﻯ ﺍﺳﺖ.

🍃ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻗﺴﻢ ﺑﺎ ﻣﻘﺴﻢ ﺑﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﺁﻳﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺁﻧﺴﺖ ﻛﻪ: ﻭ ﺟﺪﺍﻥ ﻣﻠﺎﻣﺘﮕﺮ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻋﺎﺟﺰ ﻧﺪﺍﻥ، ﻭﻋﺪﻩ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻏﻴﺮ ﻋﻤﻠﻰ ﻣﺸﻤﺎﺭ ﻭ ﻳﺎ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻳﻦ ﻣﺤﻜﻤﻪ ﺩﺭﻭﻧﻰ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﻯ ﺍﺯ ﻣﺤﻜﻤﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﻭﺍﻗﻊ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪ ﺍﻋﻠﻢ. ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﻟﺎ ﺃُﻗْﺴِﻢُ ﺑِﻴَﻮْﻡِ ﺍﻟْﻘِﻴﺎﻣَﺔِ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﺍﺯ ﺑﺎﺏ ﺟﻮﺍﺏ ﻧﻘﻀﻰ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ ﺷﻤﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺭﻳﺪ ﻭﻟﻰ ﭼﻨﺎﻥ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺘﻰ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻗﺴﻢ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻡ.

آيات 16 ﻭ 17-
ﻟﺎ ﺗُﺤَﺮﱢﱢﻙْ ﺑِﻪِ ﻟِﺴﺎﻧَﻚَ ﻟِﺘَﻌْﺠَﻞَ ﺑِﻪِ ﺇِﻥﱠﱠ ﻋَﻠَﻴْﻨﺎ ﺟَﻤْﻌَﻪُ ﻭَ ﻗُﺮْﺁﻧَﻪُ . ﺁﻫﻨﮓ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ﺑﻌﺪﻯ ﺑﺎ ﺁﻫﻨﮓ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺒﻞ ﻭ ﺑﻌﺪ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻰ ﻣﻄﻠﺐ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺳﻮﺭﻩ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﭼﻬﺎﺭ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺣﻜﻢ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻌﺘﺮﺿﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻳﻚ ﻣﻄﻠﺐ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. ﻭ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪ ﺍﻋﻠﻢ، ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ ﻧﻴﺰ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺿﻤﻴﺮ «ﺑﻪ» ﺩﺭ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﺁﻳﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻣﺪﻥ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ، ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻰ ﺑﺎ ﻧﺰﻭﻝ ﺩﻓﻌﻰ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻗﺪﺭ، ﻭﻟﻰ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﺁﻥ ﻋﺠﻠﻪ ﻣﻜﻦ.

ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ «ﺟﻤﻌﻪ» ﺟﻤﻊ ﻭ ﺟﻮﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ: ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﻣﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﻌﻴﻦ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﺗﻮ ﺟﻤﻊ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﻢ.

🍃 ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ: ﭼﻮﻥ ﻭﺣﻰ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﺷﺪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺮﺍﻯ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺁﻥ ﻭ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺣﺮﺹ ﺑﻪ ﻭﺣﻰ ﻭ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﻨﺪ، ﺩﻫﺎﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻭﺣﻰ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻰ ﺩﺍﺩ، ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﺎﺭ ﻧﻬﻰ ﻛﺮﺩ، ﻭﻟﻰ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﭘﻮﭺ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻟِﺘَﻌْﺠَﻞَ ﺑِﻪِ ﻇﻬﻮﺭﺵ ﺩﺭ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ ﺯﺑﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﺪﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺁﻥ ﻋﺠﻠﻪ ﻛﻨﻰ، ﻧﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﻧﺴﻴﺎﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺎﺭﻯ ﺭﺍ ﻧﻜﻦ.

ﻧﻈﻴﺮ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﺍﺳﺖ ﺁﻳﻪ ﻭَ ﻟﺎ ﺗَﻌْﺠَﻞْ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮْﺁﻥِ ﻣِﻦْ ﻗَﺒْﻞِ ﺃَﻥْ ﻳُﻘْﻀﻰ ﺇِﻟَﻴْﻚَ ﻭَﺣْﻴُﻪُ ﻭَ ﻗُﻞْ ﺭَﺏﱢﱢ ﺯِﺩْﻧِﻲ ﻋِﻠْﻤﺎً ﻃﻪ/ 114.

آيات 18 ﻭ 19-
ﻓَﺈِﺫﺍ ﻗَﺮَﺃْﻧﺎﻩُ ﻓَﺎﺗﱠﱠﺒِﻊْ ﻗُﺮْﺁﻧَﻪُ ﺛُﻢﱠﱠ ﺇِﻥﱠﱠ ﻋَﻠَﻴْﻨﺎ ﺑَﻴﺎﻧَﻪُ . ﺍﻳﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻟﺎﺯﻡ ﺑﻮﺩ، ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻃﺒﻖ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ. «ﺛﻢ» ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﺭﺗﺒﻪ ﺍﺳﺖ ﺯﻳﺮﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﺑﺎ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﻰ ﺷﺪ.

آيه27:كلا اذا بلغت التراقي
ﻓﺎﻋﻞ «ﺑﻠﻐﺖ» ﺭﻭﺡ ﺍﺳﺖ ﻧﻈﻴﺮ ﻓَﻠَﻮْ ﻟﺎ ﺇِﺫﺍ ﺑَﻠَﻐَﺖِ ﺍﻟْﺤُﻠْﻘُﻮﻡَ ﻭﺍﻗﻌﻪ/ 83، ﻓﺎﻋﻞ «ﻗﻴﻞ» ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺍﻫﻞ ﻣﻴﺖ ﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻦ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﺿﻤﻴﺮ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﻭ ﺣﺎﻛﻰ ﺍﺯ ﻳﺄﺱ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ، ﻓﺎﻋﻞ «ﻇﻦ» ﻣﻴﺖ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻔﺎﺭﻗﺖ ﺩﻧﻴﺎﺳﺖ، ﻇﺎﻫﺮﺍ «ﻇﻦ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺍﺻﻠﻰ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﮔﺮ ﭼﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻳﻘﻴﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.

ﭘﻴﭽﻴﺪﻥ ﺳﺎﻕ ﺑﻪ ﺳﺎﻕ ﺷﺎﻳﺪ ﺧﺮﻭﺝ ﺭﻭﺡ ﺍﺯ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺑﺪﻥ ﺑﺎﺷﺪ، ﭘﻴﭽﻴﺪﻥ ﻏﺼﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﻏﺼﻪ ﺁﺧﺮﺕ ﻭ ﭘﻴﭽﻴﺪﻥ ﺣﺎﻝ ﻣﺮﮒ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻧﻴﺰ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﺩﺭ ﻛﺎﻓﻰ ﺍﺯ ﺟﺎﺑﺮ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﭘﺮﺳﻴﺪﻡ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍ «ﻭ ﻗﻴﻞ ﻣﻦ ﺭﺍﻕ ﻭ ﻇﻦّ ﺍﻧّﻪ ﺍﻟﻔﺮﺍﻕ»؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺁﺩﻡ ﺍﺳﺖ ﭼﻮﻥ ﻣﺮﮒ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺭﺳﺪ ﮔﻮﻳﺪ: ﺁﻳﺎ ﻃﺒﻴﺒﻰ ﻫﺴﺖ؟ ﻇَﻦﱠﱠ ﺃَﻧﱠﱠﻪُ ﺍﻟْﻔِﺮﺍﻕُ ﻳﻘﻴﻦ ﻛﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻔﺎﺭﻗﺖ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭَ ﺍﻟْﺘَﻔﱠﱠﺖِ ﺍﻟﺴﱠﱠﺎﻕُ ﺑِﺎﻟﺴﱠﱠﺎﻕِ ﺑﻪ ﭘﻴﭽﺪ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﺁﺧﺮﺕ، ﺳﭙﺲ ﺇِﻟﻰ ﺭَﺑﱢﱢﻚَ ﻳَﻮْﻣَﺌِﺬٍ ﺍﻟْﻤَﺴﺎﻕُ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﺴﻴﺮ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺭﺏ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ ﺍﺳﺖ «1»

📚-تفسیر احسن الحدیث

ویرایش بوسیله کاربر 1397/03/28 07:50:55 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#7 ارسال شده : 1397/05/16 07:01:36 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 213

تشکرها: 1 بار
نكاتي از سوره #قيامت از #تفسیر_نور

🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃

⬅️شاید شباهت قیامت با نفس لوّامه که هر دو مورد قسم واقع شده اند، در این باشد که در دنیای کوچک وجود انسان #دادگاهی به نام نفس لوّامه وجود دارد، در عالم هستی نیز #دادگاهی به نام قیامت قرار دارد.

⬅️ یکی از ویژگی‌های انسان، داشتن وجدان اخلاقی و شناخت فطری خوبی‌ها و بدی‌ها و سرزنش و ملامت خود یا دیگران به هنگام انجام بدی‌ها است. «بِالنَّفْسِ اللَّوّٰامَةِ»

⬅️ ایمان به معاد مانع از انجام فسق و فجور است. لذا آنان که بنای بر انجام گناه و فجور دارند، معاد را زیر سؤال می‌برند. «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسٰانُ لِیَفْجُرَ أَمٰامَهُ یَسْئَلُ أَیّٰانَ یَوْمُ الْقِیٰامَةِ»

⬅️ خداوند به انسان قدرت انتخاب و اختیار و اراده عطا کرده است و او می‌تواند بر خلاف عقل و فطرت و آگاهی خود تصمیم بگیرد. «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسٰانُ لِیَفْجُرَ أَمٰامَهُ»

⬅️وجدان انسان بهترین شاهد علیه او در دادگاه قیامت است. «بَلِ الْإِنْسٰانُ عَلیٰ نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ»

⬅️ انسان، خودش هم به عذرهایی که می‌آورد ایمان ندارد. «وَ لَوْ أَلْقیٰ مَعٰاذِیرَهُ»

⬅️ علاقه به دنیا زمانی بد و قابل سرزنش است که یا شدید باشد: «لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدِیدٌ» و یا ملازم رها کردن قیامت باشد. «تُحِبُّونَ الْعٰاجِلَةَ وَ تَذَرُونَ الْآخِرَةَ»

⬅️ ترسیم لحظات جان دادن، بهترین وسیله برای ترک دل بستگی به دنیاست. تُحِبُّونَ الْعٰاجِلَةَ... کَلاّٰ إِذٰا بَلَغَتِ التَّرٰاقِیَ

⬅️سخت ترین حالات جان دادن، زمانی است که روح به گلو می‌رسد. «کَلاّٰ إِذٰا بَلَغَتِ التَّرٰاقِیَ»

⬅️ مرگ، قابل درمان نیست. زمانی می‌رسد که همه در برابر قدرت خداوند اظهار عجز می‌کنند و درماندگی خود را به زبان می‌آورند. «قِیلَ مَنْ رٰاقٍ»

⬅️ لحظه مرگ، هنگام فراق و جدایی است. فراق از فرزندان، اموال، مقام، امکانات و... «وَ ظَنَّ أَنَّهُ الْفِرٰاقُ»

⬅️لحظه مرگ، لحظه ای بسیار سخت و ناگوار است. «وَ الْتَفَّتِ السّٰاقُ بِالسّٰاقِ»

⬅️ عقاید مقدّمه اعمال است. کسی که حق را تصدیق نکند، قهراً نماز هم نمی خواند. «فَلاٰ صَدَّقَ وَ لاٰ صَلّٰی»

⬅️ دوری از دین و تکالیف دینی، عامل غرور و سرمستی می‌شود. «ذَهَبَ إِلیٰ أَهْلِهِ یَتَمَطّٰی» در جای دیگر هم می‌خوانیم: مجرمان وقتی به نزد اهل خود می‌روند، خنده‌های مستانه دارند. «وَ إِذَا انْقَلَبُوا إِلیٰ أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَکِهِینَ»

⬅️در برابر انکارهای پی در پی «فَلاٰ صَدَّقَ وَ لاٰ صَلّٰی وَ لٰکِنْ کَذَّبَ وَ تَوَلّٰی»، تهدیدهای پی در پی لازم است. (چهار مرتبه کلمه «أَوْلیٰ» نشانه آن است که در برابر تکبّرهای مستانه باید تحقیرهای پی در پی باشد. ) «أَوْلیٰ لَکَ فَأَوْلیٰ»


⬅️ بسیاری از محاسبات انسان باطل است. در آغاز سوره خواندیم: «أَ یَحْسَبُ الْإِنْسٰانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظٰامَهُ» و در پایان آن می‌خوانیم: «أَ یَحْسَبُ الْإِنْسٰانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدیً»، آری انسان موجودی خیال گرا است و اگر رهنمود انبیا نباشد منحرف می‌شود. یَحْسَبُ... یَحْسَبُ

🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃

ویرایش بوسیله کاربر 1397/05/17 03:47:05 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.456 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi