آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:54046)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:44347)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:34520)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:29419)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر و فهم سوره مرسلات:واي بر مكذبين    تدبر و فهم سوره تكوير:منظور از حشر وحوش چيست؟ درس و مفهوم ايات سوره اذاالشمش كورت    تدبر و فهم سوره مطففين:كم گذاشتن از حقوق مردم،تمسخر مومنان و افسانه خواندن آيات:ناشي ازانكارمعاد    دانلود فايل پي‌دي‌اف تدبر در سوره هاي مرحله اول نزول شامل درس سوره ها،نكات مهم و كلمات كليدي       آخرین رویداد تالار: اپلیکیشن تنزیل با امکانات جدید، مناسب برای هر ایرانی علاقه‌مند به قرآن      

توجه

Icon
Error

2 صفحه<12
عنوان جدید ارسال پاسخ
ali Offline
#26 ارسال شده : 1397/06/03 08:59:21 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 365

تشکرها: 4 بار
12 تشکر دریافتی در 12 ارسال
نظر آيت الله محقق داماد پيرامون برده داري در اسلام

به نظر ما در مورد احكام امضايى همواره چنين نيست كه به علت مطلوب و پسنديده بودن، مورد امضا و تأييد شارع قرار گرفته باشند، بلكه اين احكام در واقع بر دو قسمند: قسم اول را مى‌توان «احكام امضايى مطلوب» و قسم دوم را «احكام امضايى تحميلى» ناميد. قسم دوم آن‌هايى هستند كه نه به خاطر موجه و مطلوب بودن كه به خاطر رواج و شيوع در عرف و وجود محذورات اجتماعى در مخالفت با آن‌ها، مورد امضا قرار گرفته‌اند و در حقيقت، پذيرش اين دسته از احكام بر شريعت تحميل شده است، در حالى كه قسم اول چنين نيستند، بلكه به خاطر عقلايى، منطقى و موجه بودن مورد تأييد شرع قرار گرفته‌اند.

براى مثال در زمان بعثت حضرت ختمى مرتبت (ص) موضوع برده‌دارى يك امر معمول و رايج ميان عرف بود، به گونه‌اى كه يكى از منابع اصلى مالكيت، برده‌ها بودند و اگر شريعت اسلام آن را نمى‌پذيرفت همانند آن بود كه اصلى‌ترين منبع ثروت مردم را كان لم يكن اعلام دارد و لذا آن را به نحو تحميلى پذيرفت، اما سياستى اتخاذ كرد كه برده‌دارى به تدريج ملغى و منسوخ گردد.

نظير اين گونه احكام بسيارند. به نظر ما اين دسته احكام امضايى مقيد به رواج عرفى است و به تعبير فنّى، رواج عرفى براى آن‌ها حيثيت تقيديه محسوب مى‌شود، نه حيثيت تعليليه. نتيجه اين برداشت اين است كه اگر اين احكام در بستر زمان رواج عرفى خود را از دست بدهند و متروك گردند، بى‌گمان حكم شرع تغيير خواهد يافت.
به نظر ما امروزه نمى‌توان جواز برده‌دارى را كه از نظر عرف يك امر متروك و حتى زشت و ناپسند تلقى مى‌شود، به شريعت مقدس اسلامى منتسب ساخت. «سید مصطفی محقق داماد، قواعد فقه: بخش مدنی (مالکیت - مسئولیت)، تهران: مرکز نشر علوم اسلامی، چاپ سیزدهم، ۱۳۸۵، ص ۶»
Guest
#27 ارسال شده : 1397/06/16 05:33:28 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 572

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال
خریدکنیز به هیچ صورت با معنای آیه ملکت ایمانکم مطابقت نمیکند سعی کند وحدت ملاک نگیرید.چون جمع شدمعانی گوی بیان توان زد
موسوي
#28 ارسال شده : 1397/06/20 02:26:22 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 572

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال


سلام.
ازدواج کنیزان بقول مرحوم بهبودی، ازدواج معلق است. به این معنا که تا مملوک این اربابی است که او را به دیگری تزویج کرده، برقرار است. اگر او را به ارباب دیگر واگذار کرد ادامه زوجیت منوط به نظر ارباب جدید است.

در مورد ازدواج خود ارباب با کنیز، اقدام به ازدواج به معنای آزاد کردن کنیز است. وگرنه صرف رابطه ازدواج محسوب نمی شود. حکم دیگری هم وجود دارد و آن اینکه اگر کنیزی از اربابش صاحب فرزند شود، نمی شود او را فروخت و بعد از مرگ ارباب از سهم الارث فرزندش آزاد می‌شود.

ازدواج تبعات حقوقی و مالی دارد که مستلزم مالک شدن مهریه و نفقه و حق تصرف زن در اموال اوست. اینها برای برده متصور نیست.


بواسطه حق مالکیت، که از نظامات حقوقی دنیای قدیم بوده. مالک برده و کنیز مالک رقبه او محسوب می شده، بجای او تصمیم می گرفته و از نیروی کار و درآمد حاصل از کار برده منتفع می شده. اراده برده تابع اراده ارباب بوده.
Guest
#29 ارسال شده : 1397/07/18 02:01:45 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 572

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال
من وقتی بابام فوت کرد به خواب خواهرم اومد و بهش گفت قران نصفش درسته نصفش غلط من خیلی عصبانی شدم چون به شدت مذهبیم اتفاقا بابام تو خواب به خواهرم گفته بود از من بپرسه دلیلش چیه چون من به شدت معتقد بودم قران تحریف نشده و هنوزم هم همین اعتقاد رو دارم به والله قران رو باز کردم ایه ای اومد که گفته بود برخی ایات قران محکم و مکتوبن و همانن که گفته شده و بعضی ایات متشبهه اند و شما رابه اشتباه میاندازند پس شک نکردم منظور بابام همین بود اینها ایاتی هستن که فقط امام زمانمون میتونن تفسیرشون کنند چون مخصوص این بزرگوارانن تا بدرستی اجرا شوند و همینطور که میدونید بعضی ایات فسخ بعضی متشبه و... و اینکه قران واقعا کتاب تخصصیه که باید توسط حجت خدا روی زمین تفسیر بشه و من شک ندارم این ایاتی که درباره بردگی و زنان هست هم جزو همین ایاتین که ان شاالله امام حجت قائم که ظهور کردن برایمان تفسیر میکنند و اونوقت طبق گفته امام علی علیه السلام میفهیم اسلام را وارونه به ما عرضه کردن و با جون و دل قبولش میکنیم نه با ترس از جهنم و حرف دیگران
Guest
#30 ارسال شده : 1397/08/01 06:17:38 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 572

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال
خيلى معذرت ميخوام خيلى ها ميگن اون موقع عرف بود در جنگ ها اسير ميگرفتند از دو طرف اگه عرف بود ه ديگه دين ميخواست چيكار همون عرف اجرا ميكردن ديگه
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (4)
2 صفحه<12
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.289 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi