آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:51490)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:41816)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:32953)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:25956)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر و فهم سوره مدثر:اولين توصيه پيامبر به صبر،قران مايه تذكر و هشدار همه انسانهاست.    تدبر و فهم سوره واقعه:سه نوع حيات اخروي و سه نوع حيات برزخي براي افراد مختلف    دانلود رايگان فايل پي‌دي‌اف قرآن با ترجمه فولادوند به ترتيب نزول    فهم و تفسير سوره انشقاق:نكات و درس سوره انشقاق چيست؟       آخرین رویداد تالار: امادگی کانال قرآن پویان جهت انتشار مطالب و یادداشتهای نویسندگان و اندیشمندان قرانی      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
Guest
#1 ارسال شده : 1395/01/11 05:20:40 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 542

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال
سلام

در قرآن،کلمه اسلام و نیز افعال مشتق از آن،اسلم،اسلما،اسلمت و....زیاد بکار رفته است.

آیا منظور آنها،همان دین اسلام است یا مفهوم اصلی لغت یعنی تسلیم شدن مدنظر بوده است؟

کلمات کلیدی:اسلام دین تسلیم پیامبر شریعت

ویرایش بوسیله کاربر 1396/01/27 11:02:04 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

 1 کاربر از Guest برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
hamid3pnn در تاریخ 1395/01/22
Guest
#2 ارسال شده : 1395/01/12 08:37:08 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 542

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال
در ادامه سئوال،فرضیه خود من این است که نام اسلام به عنوان یک دین بعد ها برای اسلام نام شده است و در قران به این معنا نیامده است. همینطور که بعدها مسیحیان نام مسیحیت را روی دین عیسی گذاشتند.
حمید احراری
#3 ارسال شده : 1395/01/12 08:40:41 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 542

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

سلام شما به نکته‌ای کلیدی اشاره کرده‌اید که پذیرفتن آن پیامدهای نظری بسیاری مهمی دارد. برای استدلال درست، باید گام به گام آن معنا را بیان کنیم.

شاید از سر وسواس باشد، اما ابتدا باید مستندات خود را کنار هم بگذاریم و گام به گام به سوی آنچه باور داریم، گام نهیم. در گام نخست سه آیه را به شیوهٔ خویش ترجمه کرده‌ام.

یک بار آنها را بازخوانی کنیم و دوستان در بارهٔ آن نظر بدهند. برگزیدن هر کلمه در این ترجمه‌ها داستانی دارد و پیامدهایی.

آیاتی که در آنها از واژهٔ اسلام استفاده شده چنین هستند:

1. إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿آل‌عمران: ١٩﴾

هر آينه «دین» نزد خدا همان اسلام است و اهل كتاب ناسازی نکردند پس از «آگاهی» رسانی، مگر از بدخواهی درون خویش؛ کسانی كه از نشانه‌های خدا روی برتابند، پس [بدانند كه] خدا زودشمار است.

معادل‌های این ترجمهٔ این آیه را از منابع زیر برگرفتم:

• ٱخْتَلَفَ: ناسازی کردند [بر3/19] ؛ ناسزاوار شدند مر يکديگر را [کم19/37]
• سَرِيعُ الْحِسَابِ: زودشمار [طب2/202؛ پا40/17؛ تج2/202؛ سو2/202؛ کش2/202؛ بص2/202؛ رض2/202؛ ری2/202؛ شن2/202؛ ثو2/202؛ هب2/202؛ بر2/202]
• بَغْی: بدخواهی [بر2/90] ؛ رشک [هب2/90]

2. وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿آل‌عمران: ٨٥﴾

و هر کس جز «اسلام» دینی جوید، پس هرگز از او پذیرفته نشود و او در واپسین [روز] از زیان‌کاران است.

معادل‌های این ترجمهٔ این آیه را از منابع زیر برگرفتم:

1.مي‌جويند؛ 2.همي‌بجويند؛ 3.بجويند؛ 4.مي‌بجستند؛ 5.همي‌جوييد؛ 6.خواهند؛ 7.طلب کنند؛ 8.طلب مي‌کنند؛ 9.جويند؛ 10.مي‌طلبند؛ 11.همي‌جويند.
[1:طب5/2؛ قچ5/2؛ سو5/2؛ کش5/2؛ شن5/2؛ نس5/2؛ ثو5/2؛ 2:قچ5/2؛ 3:قچ24/33؛ 4:پا59/8؛ 5:تج5/2؛ ری5/2؛ 6:عش24/33؛ 7:کم59/8؛ 8:رض5/2؛ 9:بر5/2؛ 10:ده5/2؛ 11:فر2/48/29.]

3. ... الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿المائدة: ٣﴾

... امروز دين‌تان را براي شما «درست و بی‌کاست» ساختم و «نکوداشت» خویش را بر شما تمام کردم و برای شما پسندیدم اسلام را چون دینی. پس آن کس که در تنگنا، بی‌آنکه بگرود، به گناهی ناچار شود، پس [بداند که] خدا درگذرندهٔ مهربان است.‌

معادل‌ تنگنا و تنگی را در ترجمهٔ این آیه از منابع زیر برگرفتم:
مَخْمَصَة: 1.گرسنگي؛ 2.گرسه؛ 3.کرسنکي؛ 4.گرسنه؛ 5.نايافت طعام؛ 6.تنگي؛ 7.بي‌برگي؛ 8.درويشي؛ 9.رنج.
[1:طب5/3؛ قچ9/120؛ سو5/3؛ کش5/3؛ رض5/3؛ ری5/3؛ شن5/3؛ ماه5/3؛ نس5/3؛ ثو5/3؛ هب5/3؛ بر5/3؛ ده5/3؛ 2:قد5/3؛ 3:که9/120؛ 4:تج5/3؛ 5:کش5/3؛ هب5/3؛ 6:فر57/5/3؛ 7:فر64/5/3؛ 8:فر100/9/120؛ 9:فر24/9/120.]
سيدكاظم فرهنگ
#4 ارسال شده : 1395/01/14 08:41:14 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 542

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

سلام

اتفاقا الميزان هم نظر شما را تاييد مي كند.
علامه معتقد است اسلام بكاررفته در قرآن،با اسلام اصطلاحي متفاوت است.

اين جمله را در الميزان ديدم ولي الان به خاطر نميارم ادرسش را.
اما در ايات ١٢٥-١٣٠بقره و ٨٥ال عمران،مراتب اسلام و تسليم را ذكر كردن و تسليم تكويني و تشريعي را توضيح دادند كه مستقل از دين اسلام است.

برخي ديگر نيز معتقدند فقط در مواردي كه اسلام با ال معرفه شده،به دين اسلام مرسوم اشاره دارد و ساير مشتقات آن،در اسم فاعل و فعل و..معناي تسليم بودن را دارد.
حميد احراري
#5 ارسال شده : 1395/01/14 08:45:25 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 542

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

دوستان نظرات بسیار خوبی از سوی دوستان دیگری در باره‌ی معنای اسلام طرح شده که خواندنی است:


الاسلام هو التسلیم.
ظاهرا این اسلام اسم عام همه شرایع توحیدی است و حتی حضرت ابراهیم نیز در قرآن به صفت مسلم ستوده شده است.

بهراد بهشتی

مصداق اسلام در قرآن كريم – 1

در قرآن كريم بارها و بارها كلمات اسلام و مسلم استفاده شده كه به زعم بسياري از ديدگاههاي سنتي ، منظور آخرين دين و شريعت الهي يعني شريعت حضرت محمد(ص) است ، در حاليكه با بررسي مفاد آنها ، مشخص مي شود كه مصداق اسلام ، فراتر از اسلام به عنوان آخرين دين الهي بوده و شامل همه شرايع ابراهيمي و آنها كه تسليم حقيقت هستند مي باشد .

دو آيه اي كه نظريه پردازان اوليه مبني بر اينكه " اسلام آخرين شريعت الهي است " مورد استفاده قرار مي دهند و ديگر شرايع را باطل و يا منسوخ شده اعلام ميكنند بشرح زير است :
• ان الدين عند الله الاسلام 1
همانا دين نزد خدا ، اسلام است .
• و من يبتغ غير الاسلام دينا فلن يقبل منه و هو في الاخرة من الخاسرين 2
و كسي كه غير از اسلام ديني را برگزيند از او قبول نمي شود و در آخرت از زيانكاران خواهد بود .

با توجه به بيش از 30 آيه در قرآن كه در زير به بعض آنها اشاره مي شود خلاف نظريه فوق بدست مي آيد :

1- اسلام به معني تسليم خدا بودن است :

• ا فغير دين الله يبغون و له اسلم من في السماوات و الارض طوعا و کرها و اليه يرجعون 3
آيا غير از دين خدا برمي گزينند در حاليكه هر چه در آسمانها و زمين است چه تكوينا و چه با اختيار ، تسليم امر و سنتهاي خدا بوده و سير كمالي بسوي او دارند .
• و لکل امة جعلنا منسکا ليذکروا اسم الله ...... فالهکم اله واحد فله اسلموا و بشر المخبتين 4
و براي هر امت ، روشي خاص خود او براي عبادت مناسك قرار داديم .. خداي همه شما خدايي واحد است، پس تسليم امر او باشيد.

2- تمام شريعتهاي ابراهيم به بعد اسلام ناميده شده اند :

• وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَ إِسْمَاعِيلُ .... ربنا و اجعلنا مسلمين لک و من ذريتنا امة مسلمة لک و ارنا مناسکنا 5
و وقتي حضرت ابراهيم و اسماعيل از ساخت كعبه فارغ شدند ، دعا كردند كه خدايا ... ما و ذريه و فرزندانمان را از زمره مسلمين و تسليم شدگان امر خودت قرار بده و مناسك و راه و روش زندگي را به ما ارائه بده ....
• و وصى بها ابراهيم بنيه و يعقوب يا بني ان الله اصطفى لکم الدين فلا تموتن الا و انتم مسلمون 6
و حضرات ابراهيم و يعقوب (س) به فرزندان خود سفارش كردند كه خداوند دين حق را براي شما برگزيد ، پس مبادا از اين دنيا برويد مگر اينكه مسلمان باشيد .

3- شرط مسلماني ، ايمان به همه پيامبران بدون هيچگونه تفاوت است :

قولوا امنا بالله و ما انزل الينا و ما انزل الى ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و الاسباط و ما اوتي موسى و عيسى و ما اوتي النبيون من ربهم لا نفرق بين احد منهم و نحن له مسلمون 7

( اي پيروان محمد(ص) ) بگوئيد كه به خدا و قرآن و آنچه كه به ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و فرزندانشان نازل شده و آنچه كه موسي و عيسي و ديگر پيامبران از جانب خدا آورده اند ، باور و ايمان داريم و هيچ فرقي بين آنها قائل نيستيم و ما همه مسلمان و تسليم امر خداونديم .

4- نام اسلام ، از زمان حضرت ابراهيم(ع) ، به همه شرايع بعد از ايشان اطلاق شده است :
• و .... ملة ابيکم ابراهيم هو سماکم المسلمين من قبل ... 8
و .... از آيين پدرتان ابراهيم پيروى کنيد؛ خداوند شما را در کتابهاى پيشين و در اين کتاب آسمانى «مسلمان» ناميد ..
• ما کان ابراهيم يهوديا و لا نصرانيا و لکن کان حنيفا مسلما و ما کان من المشرکين 9
حضرت ابراهيم(ع) نه متعلق به يهود است و نه نصارا ، بلكه خداپرستي مسلمان بود ..


5- شرط مسلماني ، ايمان به وحدانيت خدا و شرك نورزيدن است ، از هر شريعتي كه باشد :
قل يا اهل الکتاب تعالوا الى کلمة سواء بيننا و بينکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شيئا و لا يتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله فان تولوا فقولوا اشهدوا بانا مسلمون 10
بگو: « اى اهل کتاب ! بياييد به سوى سخنى که ميان ما و شما يکسان است ؛ که جز خداوند يگانه را نپرستيم و چيزى را همتاى او قرار ندهيم؛ و بعضى از ما، بعضى ديگر را -غير از خداى يگانه- به خدايى نپذيرد. » هرگاه ( از اين دعوت ،) سرباز زنند، بگوييد: « گواه باشيد که ما مسلمان و نسليم امر خدائيم! »

6- شرط فلاح و رستگاري ، ايمان به خدا ، ايمان به معاد و عمل صالح ، فارغ از نام شريعت مي باشد :
• " ان الذين امنوا و الذين هادوا و النصارى و الصابئين من امن بالله و اليوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون " 11
" کسانى که ( به پيامبر اسلام ) ايمان آورده‏اند ، و کسانى که به آئين يهود گرويدند و نصارى و صابئان [= پيروان يحيى‏] هر گاه به خدا و روز رستاخيز ايمان آورند ، و عمل صالح انجام دهند ، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است ؛ و هيچ‏گونه ترس و اندوهى براى آنها نيست ."
• و من يؤمن بالله و يعمل صالحا يکفر عنه سيئاته و يدخله جنات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها ابدا ذلک الفوز العظيم 12
.. و هر کس به خدا ايمان بياورد و عمل صالح انجام دهد، گناهان او را مى‏بخشد و او را در باغهايى از بهشت که نهرها از زير درختانش جارى است وارد مى‏کند، جاودانه در آن مى مانند؛ و اين فوز عظیم است !

7- از آنجا كه دين حضرت محمد(ص) در تسلسل ارسال شرايع الهي با رعايت حد بلوغ انديشه و فهم و پذيرش مردم ، نازل شده است بنابراين از همه آنها كاملتر و در صورت رعايت درست موازين آن ، به فلاح و لقاي الهي نزديكتر خواهد بود .


زيرنويسها :
1- آل عمران 19
2- آل عمران 85
3- آل عمران 83
4- حج 34
5- بقره 127 و 128
6- بقره 132
7- بقره 136
8- حج 78
9- آل عمران 67
10- آل عمران 64
11- سوره بقره - آیه 62
12- سوره تغابن ، آیه 9

م صالحی – 5/9/89
سيدكاظم فرهنگ
#6 ارسال شده : 1395/01/14 08:49:36 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 542

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال
سلام
يك سوال
در بحث اسلام لغوی و اسلام مصطلح و این نکته که در قران،به اسلام اصطلاحی(دین پیامبر خاتم)اشاره نشده،موردی بذهنم رسید
و آن سوره حجرات است

قالت الاعراب امنا قل لو تومنوا ولکن قولو اسلمنا

قاعدتا اگر اسلام،به همان معنای تسلیم باشد،با ایمان تفاوتی ندارد وتفکیک آنها معنا ندارد.واسلام ظاهری،مراد بوده است
 1 کاربر از Guest برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
yaran10000 در تاریخ 1395/01/15
نرگس موسوي
#7 ارسال شده : 1395/01/14 08:51:28 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 542

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال
آنچه به ذهن بنده می رسد:

اسلمنا در این شریفه به مفهوم استسلمنا به کار رفته که معنای خاص (دینی) اسلام نیست که عبارتست از سر فرودآوردن در برابر خداوند. می توان گفت در کاربرد دینی کلمه، لله یا لرب العالمین در تقدیر یا ظاهر است: اذ قال له ربه اسلم، قال اسلمت لرب العالمین (بقره 131).

در کاربرد عمومی، متعلق تسلیم غیر خداست. مانند همین آیه مورد بحث: قل لم تومنوا و لکن قولوا اسلمنا. یعنی اعراب مقهور قدرت سیاسی مسلمین شدند، اما ایمان به دلهایشان راه نیافت.

 1 کاربر از Guest برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
yaran10000 در تاریخ 1395/01/15
farhang Offline
#8 ارسال شده : 1395/02/06 11:15:21 ق.ظ
نقل قول
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 528
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

24 تشکر دریافتی در 17 ارسال
نظر ايت اله صادقي تهراني

"ممکن است بعضي افراد با استناد به آيه‌ي مبارکه‌ي «و من يبتغ غير الاسلام ديناً فلن يقبل منه و هو في الآخرة من الخاسرين»(آل عمران/85) اين شبهه را مطرح کنند که: ديني جز اسلام خاتم النبيين نزد خدا پذيرفته نيست!

حال آنکه "الاسلام" در اين آيه‌ي مبارکه با «ال» (الف و لامِ) جنس، اطلاق دارد و هيچ قيدي براي اسلام خاتم ندارد پس به معناي کلّ حالات تسليم در برابر خداي سبحان با درجاتش مي‌باشد البته آياتي مانند «حنيفاً مسلماَ»(آل‌عمران/67) درباره‌ي اسلام حضرت ابراهيم(عليه السلام) مبَيِّن اين آيه است.

و همچنين آياتي ديگر، حضرت اسماعيل، اسحاق، يعقوب، اَسباط، موسي، عيسي، سليمان و کلّ پيامبران (عليهم السلام) و حواريون و ملکه‌ي سبا(بلقيس) را مسلمان برشمرده‌ است که تبييني ديگر بر اطلاق "الاسلام" در آيه‌ي مبارکه بر کلّ درجات تسليم در برابر خداي متعال است."

سیدکاظم فرهنگ
kabir Offline
#9 ارسال شده : 1396/05/07 09:40:50 ق.ظ
نقل قول
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 207

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال


شهيد مطهري در جلد نهم کتاب آشنایی_باقرآن در تفسیر آيه 14 سوره جن اين طور گفته است:


"✅معنی مسلم

مكرر گفته ایم مسلم در قرآن به معنای كسی نیست كه فقط اسلام ظاهری داشته باشد، صرف اینكه شهادتین را بگوید و اقرار به شهادتین بكند؛ یك معنای بالاتری دارد؛ یعنی اقرار شهادتین علامت و اظهار ورود در اسلام است.

مثل شناسنامه گرفتن. وقتی انسان شهادتین را می گوید معنایش این است كه من از این ساعت جزء شما مسلمین هستم، شناسنامه ی اسلامی گرفتم.
ولی گفتن شهادتین كه خودِ اسلام نیست. خود اسلام حقیقتش چیست؟🤔🤔

امیرالمؤمنین تعریف كرد و این آیه مطابق آن تعریف است:
الاسلام هو التسلیم .
اسلام یعنی اطاعت امر حق، تسلیم امر خدا بودن. به هر درجه كه انسان مطیع امر خدا باشد مسلم است و به هر درجه نباشد كافر است.

👇👇👇👇
پس اسلام به قول فلاسفه تشكیك بردار است یعنی درجه بندی می شود.
ما افرادی داریم كه صددرصد مسلمند یعنی صددرصد تسلیم امر پروردگارند و در هر موضوعی آنچه را كه خدا بخواهد همان را می خواهند.
این را می گوییم مسلمان صددرصد.
👌👌👌👌
ممكن است یك مسلمانی باشد نود درصد مسلم است ده درصد دیگر عاصی است، نود درصد مطیع و تسلیم است ده درصد دیگر متمرد. این یك مسلمان نود درصد است. ممكن است یكی هشتاد درصد یا پنجاه درصد مسلم باشد؛ یكی هم ممكن است دو درصد مسلم باشد.

👈پس این جور نیست كه هركس اسمش «مسلمان» بود و شهادتین گفت، دیگر همه در یك درجه مسلم هستیم.
🔰🔰🔰🔰
farhang Offline
#10 ارسال شده : 1397/07/17 04:46:34 ب.ظ
نقل قول
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 528
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

24 تشکر دریافتی در 17 ارسال

با سلام

در خصوص اسلم و اسلام در قران نكات زير قابل توجه است:

1-در برخي آيات پس از فعل اسلم، مفعلول ان با حرف ل مشخص و واضح است كه همه آنها تسليم در برابر خداوند است.
ازقبيل

إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۱۳۱﴾بقره،يا
بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ 112 بقره

اما در ساير ايات بايد از قراين متن به مراد آن پي برد ازجمله"
فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ ﴿۱۰۳﴾صافات،كه منظور پذيراشدن اين حكم و تن در دادن به ان حكم خاص است نه مطلق تسليم يا اسلام اوردن

قُلْ لِلْمُخَلَّفِينَ مِنَ الْأَعْرَابِ سَتُدْعَوْنَ إِلَى قَوْمٍ أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقَاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ 16 فتح كه منظور تسليم شدن در جنگ است

2- در سوره نمل ، در ماجراي بلقيس و سليمان ،هر دو نوع تسليم (نظامي و تسليم در برابر خدامطرح شده است:

ابتدا تسليم بلقيس به سليمان كه در ايات 38 و 42 مطرح شده است:

قَالَ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ أَيُّكُمْ يَأْتِينِي بِعَرْشِهَا قَبْلَ أَنْ يَأْتُونِي مُسْلِمِينَ ﴿۳۸﴾
[سپس] گفت اى سران [كشور] كدام يك از شما تخت او را پيش از آنكه مطيعانه نزد من آيند براى من مى ‏آورد (۳۸)

فَلَمَّا جَاءَتْ قِيلَ أَهَكَذَا عَرْشُكِ قَالَتْ كَأَنَّهُ هُوَ وَأُوتِينَا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهَا وَكُنَّا مُسْلِمِينَ ﴿۴۲﴾
پس وقتى [ملكه] آمد [بدو] گفته شد آيا تخت تو همين گونه است گفت گويا اين همان است و پيش از اين ما آگاه شده و از در اطاعت درآمده بوديم (۴۲)

سپس تسليم بلقيس به شريعت و حكم الهي

قَالَتْ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۴۴﴾

3-در آيه 14 سوره حجرات كه آيه مشهور در موضوع اختلاف اسلام و ايمان است،خود آيه به تنهايي تاب پذيرش معناي تسليم نظامي را دارد(همانند داستان بلقيس)
اما ايات بعدي ،مانع از پذيرش اين معنا ميشود و كاملا مراد از اسلموا را به حوزه دين مرتبط ميكند نه تسليم جنگي .


ايات 16 و 17:
قُلْ أَتُعَلِّمُونَ اللَّهَ بِدِينِكُمْ يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لَا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿۱۷﴾
يعني انها مدعي دين و ايمان بودند و بابت اسلام خود(به عنوان دين)بر پيامبر منت ميگذاشتند اما خداوند نعمت هدايت را منتي از جانب خود معرفي ميكند.

از انجا كه اعراب مورد اشاره طبق ايه،نه ايمان قلبي داشتند نه اطاعت پذيري عملي و در آيه 15 مومن واقعي را اين گونه تعريف ميكند كه ايمان صادقانه و اطاعت پذيري كامل تا مرز انفاق مال و جان دارد،
لذا به نظر ميرسد مراد از اسلمنا در ايه 14 همان بيان شهادتين لفظي و پيوستن ظاهري به صف مسلمين و رعاياي حكومت اسلامي باشد نه مسلم به معناي قراني ان يا تسليم شدن جنگي (كه البته قدرت و شوكت مسلمانان در ان مقطع ميتوانسته باعث همين اسلام ظاهري انها باشد)

4-در اياتي كه لفظ ايمان و مسلم با هم به كاررفته غالبا ايمان مقدم بر تسليم است.
يعني ابتدا بايد فرد به موضوعي يا فردي مومن شود وسپس در رفتار و گفتار و باورها تسليم او شود
.به عنوان نمونه آيات 69 زخرف،53روم،46عنكبوت ،بقره136 84يونس و..."

دو نمونه از اين ايات را مرور ميكنيم:

يَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَلَا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ ﴿۶۸﴾ الَّذِينَ آمَنُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا مُسْلِمِينَ ﴿۶۹﴾ سوره زخرف
وَمَا أَنْتَ بِهَادِي الْعُمْيِ عَنْ ضَلَالَتِهِمْ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ مُسْلِمُونَ ﴿۸۱﴾ سوره نمل
اينگونه ايات سير هدايتي را نشان ميدهد يعني ابتدا ايمان به موضوعي و سپس تسليم و اطاعت پذيري از ان.

اما ايه 35 سوره احزاب فاقد چنين سير و ترتيبي است و تعدادي از صفات ارزشمند را با واو عطف پشت سرهم اورده و نميتوان مثلا گفت صائمين يا حافظين فرج كه در انتهاي ايه امده است مرتبه اي برتر از مسلم و مومن كه در بتداي ايه امده اند،دارد .لذاميتوان مسلمين و مسلمات را كه در شروع ايه هستند،مصداق اكمل دانست و صفات بعدي مذكور در ايه را به عنوان شاخص ها و ويژگيهاي اين مسلمين دانست.

به هرحال،غرض ان بود كه مسلم در قران به معناي مسلمان لفظي و اصطلاحي بكار نرفته است.
سیدکاظم فرهنگ
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (3)
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.285 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi