آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:47819)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:39233)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:31338)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:24908)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر در سوره طارق:درس سوره طارق:همه تحت مراقبت خداوند هستند.همو كيد كافران را چاره ميكند.    درس سوره عبس چيست؟عبس و تولي خطاب به كيست؟    تدبر و پرسش و پاسخ در سوره ماعون:بی توجهی به هم نوعان و مستمندان نشانه ای از بی باوری به معاد است.    زبان قرآن       آخرین رویداد تالار: بازديد و دانلود مطالب سايت قران پويان،با تعرفه اينترنت ترجيحي داخلي      

توجه

Icon
Error

به ناز Offline
#1 ارسال شده : 1396/09/21 07:46:04 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
درس سوره لیل چیست؟مراد از نیسره للیسری چیست؟


📜سوره لیل💥



پاراگراف اول : 🔹 آیات ۱_۴🔹

درب: 💫 قسم به خلقت متفاوت پروردگار(ظلمت شب وروشنایی روز وجنس مذکر ومونث) ،تلاش شما انسانها نیز متفاوت(درمسیر ظلمت ونور)است✨


پاراگراف دوم: 🔹 آیات ۵_۷🔹

درب: 💫 انفاق کنندگان وپرهیزگاران وتصدیق کنندگان جزای نیک الهی رادرمسیر آسانی قرارخواهیم داد✨


پاراگراف سوم: 🔹 آیات ۸_۱۱🔹

درب: 💫 بخیلان ومستغنیان وتکذیب کنندگان جزای نیک الهی رادرمسیر دشواری قرارخواهیم داد✨


پاراگراف چهارم: 🔹 آیات ۱۲_۲۱🔹

درب: 💫 بی یقین ماشمارا درانتخاب مسیرتان هدایت می کنیم با بیم دادن ازآتشی که سزای تکذیب کنندگان است ومتقین که با جلب رضایت الهی انفاق می کنند با دورنگه داشته شدن ازآتش راضی وخشنود خواهندشد✨



🌟 درس سوره 🌟:


🔺🔺آسایش شما در دو دنیا درگرو پذیرش هدایت الهی وجلب رضایت پروردگارتان خواهدبود.🔻🔻


خانم الهه سادات خدایی

کلمات کلیدی:لیل حسنی تیسیر بخشش بخل

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/22 09:00:09 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#2 ارسال شده : 1396/09/22 02:36:44 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
🌿🍃🌿🍃🌿🍃

سوره مبارکه اللیل

💠 فراز اول
آیات ۱ تا ۴

بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ 🎆

وَ الَّيلِ إِذا يَغشىٰ (١)
سوگند به شب هنگامی که پرده افکند.🔅

وَ النَّهارِ إِذا تَجَلّىٰ (٢)
سوگند به روز هنگامی که تجلی کند.❇

وَ ما خَلَقَ الذَّكَرَ وَ الأُنثىٰ (٣)
سوگند به آنکه نر و ماده را آفرید.🔅

إِنَّ سَعيَكُم لَشَتّىٰ (٤)
همانا تلاشتان هرآینه متفاوت است.❇

❣عصاره فراز اول
به اندازه فاصله ظلمت شب و نورانیت روز سعی و تلاش مخلوقات بسیار متفاوت است🔅

💠 فراز دوم
آیات ۵ تا ۱۱

فَأَمّا مَن أَعطىٰ وَ اتَّقىٰ (٥)
پس اما هرکس که بخشید و پارسایی نمود،❇

وَ صَدَّقَ بِالحُسنىٰ (٦)
و نیکوترین را تصدیق کرد🔅،

فَسَنُيَسِّرُهُ لِليُسرىٰ (٧)
به زودی او را برای آسان‌ترین (امر)، آسان می کنیم❇.

وَ أَمّا مَن بَخِلَ وَ استَغنىٰ (٨)
و اما هرکس که بخل ورزید و خود را بی‌نیاز دید،🔅

وَ كَذَّبَ بِالحُسنىٰ (٩)
و نیکوترین را تکذیب کرد❇،

فَسَنُيَسِّرُهُ لِلعُسرىٰ (١٠)
به زودی او را برای سخت‌ترین (امر)، آسان و هموار می کنیم.🔅

وَ ما يُغنى عَنهُ مالُهُ إِذا تَرَدّىٰ (١١)
و هنگامی که سقوط کرد، مالش به او سودی ندهد.❇

❣ عصاره فراز دوم
تفاوت انسانها در تلاش🎆💎🎆
کسانی که (مانند خورشید) بی دریغ می بخشند و تقوای الهی دارند و به عاقبت نیکو اعتقاد قلبی دارند پس عاقبت آنها را آسان خواهیم کرد و کسانی که بخیل، بی نیازند (از انفاق) و عاقبت نیکو را تکذیب می کنند به دشوارترین عاقبت دچار می شوند.❇

◀️ بی ثمر بودن ثروت در هنگام سقوط انسانها نتیجه بخل و بی نیازی از خداوند


❣ فراز سوم
آیات ۱۲ تا ۱۸

إِنَّ عَلَينا لَلهُدىٰ (١٢)
همانا تنها بر (عهده‌ی) ماست هرآینه هدایت‌.❇

وَ إِنَّ لَنا لَلإخِرَةَ وَ الأولىٰ (١٣)
و همانا از آن ماست هرآینه آخرت و دنیا.🔅

فَأَنذَرتُكُم نارًا تَلَظّىٰ (١٤)
پس شما را به آتشی زبانه‌دار بیم دادم.❇

لا يَصلىٰها إِلَّا الأَشقَى (١٥)
جز شقی‌ترین (مکلفان) آن را نیفروزد🔅.

الَّذى كَذَّبَ وَ تَوَلّىٰ (١٦)
کسی که تکذیب کرد و رخ برتافت.❇

وَ سَيُجَنَّبُهَا الأَتقَى (١٧)
و به زودی پرهیزگارترین (مکلفان) از آن دور داشته خواهد شد.🔅

الَّذى يُؤتى مالَهُ يَتَزَكّىٰ (١٨)
کسی که مال خود را می‌دهد، تا پاک شود❇.

❣عصاره فراز سوم:
هدایت و مالکیت دنیا و آخرت در سلطه کامل خداست در نتیجه خداست که بیم میدهد تکذیب کنندگان را از آتش و دور میدارد انفاق کنندگان را از آتش🔅.

◀️ ☑تزکیه در اثر بخشش☑

💠 فراز پنجم
آیات ۱۹ تا ۲۱

وَ ما لِأَحَدٍ عِندَهُ مِن نِعمَةٍ تُجزىٰ (١٩)
و برای احدی نزد او نعمتی دارای پاداش نیست‌.🔅

إِلَّا ابتِغاءَ وَجهِ رَبِّهِ الأَعلىٰ (٢٠)
جز طلب رضای پروردگار والایش ❇

وَ لَسَوفَ يَرضىٰ (٢١)
و هرآینه، خشنود خواهد شد.🔅

❣ عصاره فراز پنجم
متقی ترین افراد کسی است که در راه رضای خدا انفاق میکند که سرانجام خشنود است🔅.

☑ درس سوره ☑

عاقبت نیکو و تقوا در گرو بخشش برای طلب رضای خداوند است.❇


خانم هادیان زاده

🌿🍃🌿🍃🌿🍃
به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1396/09/23 03:59:17 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
🌾بسم الله الرحمن الرحیم 🌾.

⚡تدبر درسوره اللیل ⚡

✳️ فراز اول :۱_۴

💧عصاره فراز اول 💦:
متفاوت بودن راه وتلاش انسان با سوگند به پدیده های متفاوت 🌀.


✳️ فراز دوم :۵_۷
💧عصاره فراز 💦:تاثیر انفاق در هموار شدن راه سعادت وتوفیقات الهی 🌀

✳️ فرازسوم :۸_۱۱
💧عصاره فراز 💦:تاثیر بخل در هموار شدن بدبختی وشقاوت واز دست دادن توفیقات الهی 🌀

✳️ فراز چهارم :۱۲_۱۳
💧عصاره فراز💦 :هدایت ومالکیت دنیا واخرت از ان خداوند است.🌀

✳️ فراز پنجم :۱۴_۱۶
💧عصاره فراز 💦سرانجام بخل ورویگردانی از خداوند اتش سوزان است 🌀.


✳️ فراز ششم ۱۷_۲۱

💧عصاره فراز 💦:پاداش فراوان انفاق درراه خداوخشنودی ورضای خداوند است 🌀..

🌟🌟درس سوره 🌟🌟: کسانی که انفاق برای خشنودی خدا وتصدیق وعده هاوپاداش دراخرت دارندمایه سعادت وبالعکس بخل انرا مایه شقاوت وسزاوار اتش است⚡

🌌🌟🌌🌟 خانم نرگس پهلوان
.
به ناز Offline
#4 ارسال شده : 1396/09/25 04:25:10 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
به نام خدا

#درس_ سوره _لیل🌟

☑تهدید و انذار ،با این هدف که انسان ها رو متوجه کند که تلاش هایشان یکسان نیست و طبعا عاقبت یکسانی هم نخواهند داشت.☑

پاراگراف1⏪🔼 آیات 1-4

سه سوگند تفکر بر انگیز مبنی بر اینکه سعی 🏃‍♂🚶‍♂انسان ها در زندگی متفاوت است❇.

پاراگراف2⏪ 🔼آیات5-7

افراد باتقوایی که انفاق می کنند،توفیقات بیشتری دارند و عبور از مسیر زندگی برایشان آسان میشود .❇

پاراگراف3⏪🔼 آیات 8-11

افرادی که بخل می ورزند،توفیقاتشون سلب شده و در مسیر زندگی مشکلات زیادی خواهند داشت.❇

پاراگراف4 ⏪🔼آیات 12-21

کار ما هدایت ( تکوینی و تشریعی)است و افراد #باتقوا و #شقی نتیجه اعمالشان را خواهند دید.❇


خانم شکیبا ⭐

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/25 04:28:45 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

به ناز Offline
#5 ارسال شده : 1396/09/29 03:37:14 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
به نام خدا
📜. پرسش یکی از اعضا گروه تدبر🔅

خانم نرگس پهلوان :

سلام خسته نباشید ❇
باتوفیقات روز افزون از خداوند منان .❇
سوال داشتم ❔
درمورد قسمهای اول سوره ☑
جواب قسم ایه ۴ است ❔
یا کلا انفاق وبخل است .

⬛⬜◼◻◾◽▪

پاسخ :اقای سید کاظم فرهنگ
سلام🎆
بله ايه 4 جواب قسم است🔺
و ايات بعدي بيان مصاديق اين رفتارهاي مختلف است.🔺

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/29 03:41:39 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

به ناز Offline
#6 ارسال شده : 1396/09/29 04:22:30 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
سوال:

✅ایا ایات نیسره للیسری و نیسره للعسری
به دنیا اشاره دارد یا اخرت؟

💠🔶💠🔶

پاسخ 1 خانم هادیان زاده :
✅با توجه به أیه 13منظور اصلی 🌼اول اخرت بعد دنیاست 🌼

💠🔶💠🔶
پاسخ 2: علی محمدی


قرآن کریم آیه ۷ سوره لیل

فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَىٰ

خرمدل Persian ترجمه

(مشکلات و موانع را برای او آسان می‌سازیم و در کار خیر توفیقش می‌دهیم و) او را آماده‌ی رفاه و آسایش می‌نمائیم.🌼
[[«نُیَسِّرُهُ»: او را مهیّا و آماده می‌سازیم. «الْیُسْرَی»: رفاه و آسایش. ساده و آسان.

آیه متضمّن دو معنی است:⏪ الف )- او را آماده برای زندگی خوش و آسوده آخرت می‌سازیم (نگا: نحل / 97).⏪ ب) - او را آماده انجام کارهای ساده و آسانی می‌سازیم که پیشتر برای او مشکل و دشوار بود.🌼

یعنی در پرتو گام نهادن به راه خدا مشکلات را برایش ساده و در انجام آنها توفیقش می‌دهیم (نگا: مائده / 16، عنکبوت / 69). اصولاً ایمان به معاد و پاداش عظیم الهی، مشکلات را در نظر انسان سهل و آسان جلوه‌گر می‌سازد و نه تنها مال، بلکه جان خود را در طبق اخلاص می‌گذارد و از این ایثارگری لذّت می‌برد.]]


فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَىٰ

خرمدل🌼

او را آماده برای سختی و مشقّت (و زندگی بس مشکل و ناگوار دوزخ) می‌سازیم🌼
[[«الْعُسْرَی»: سختی و مشقّت. شدّت و محنت. خواری ناشی از عدم توفیق در اعمال صالحه (نگا: المیزان). عذاب دوزخ.]]🌼

💠🔶💠🔶💠


پاسخ 3:

☑ﻧﻴﺴﺮﻩ: ﻳﺴﺮ (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻗﻔﻞ): ﺁﺳﺎﻧﻰ.☑ ﺗﻴﺴﻴﺮ: ﺁﺳﺎﻥ ﻛﺮﺩﻥ☑ ﻧﻴﺴﺮﻩ: ﺁﺳﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻳﻌﻨﻰ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﺑﻪ ﺍﻭ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻊ ﻭ ﻛﺸﺎﻑ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
-

☑یسری:ﻣﺆﻧﺚ ﺍﻳﺴﺮ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ: ﺁﺳﺎﻧﺘﺮ، ﻣﻮﺻﻮﻑ ﺁﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺆﻧﺚ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﻃﺮﻳﻘﻪ، ﻃﺎﻋﺖ ﻭ ﺷﺮﻳﻌﺖ

☑ﻋﺴﺮﻯ: ﻣﺆﻧﺚ ﺍﻋﺴﺮ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ: ﺳﺨﺘﺘﺮ، ﻣﻮﺻﻮﻑ ﺁﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺆﻧﺚ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻭ ﻧﺤﻮ ﺁﻥ.

(-تفسیر احسن الحدیث)🌼🌼🌼

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/29 09:06:04 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#7 ارسال شده : 1396/09/29 05:13:29 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
☑☑مراد از نیسره للیسری و نیسره للعسری چیست؟ تیسیر در دنیا یا آخرت؟


❇❇❇❇❇❇❇

فعل نیسر فقط در دو سوره اعلی و لیل امده
با توجه به سوره لیل،تیسیر خدا هم بر یسری (آسان ترین روش و طریقه) است و هم بر عسری(سخت ترین راه).

اما این تیسیر به یسری و عسری که نتیجه رفتار متفاوت این دو نوع افراد است،ایا در اخرت است یا در دنیا یا هر دو؟✨

با توجه به
الف)💢-سیاق و محتوای خود سوره و ایات فرازهای بعد به سرنوشت اخروی این دو دسته از افراد اشاره دارد و به کیفیت زندگی دنیوی انها اشاره ای نشده است.

ب-) 💢سوره های قبل و بعد نزدیک به این سوره در ترتیب نزول،نیز همگی بر محور معاد و دو دسته شدن انسانها در اخرت براساس رفتار دنیوی انها تاکید دارد.

ج-)💢ایه شماره 11(و مایغنی عنه ماله اذا تردی)هم میتواند در ادامه ایه 10 بوده و عدم رفع شرایط سخت اخروی با مال و ثروت را توصیف کند.

☑☑لذا دلالت تیسیر به یسری و عسری بر اخرت ارجح است. مخصوصا که در سوره های مراحل ابتدای نزول هم برای توصیف سرنوشت کافرین و مومنین در قیامت و اخرت از یسر و عسر استفاده شده است:

🔆 «« مهطعین الی الداع یقول الکافرون هذا یوم عسر »» ( قمر8)

🔆««فذلک یومئذ یوم عسیر علی الکافرین غیر یسیر مدثر»»( 9 و10)

🔆««فاما من اوتی کتابه بیمینه فسوف یحاسب حسابا بسیرا انشقاق »»(7و8)




✅✅اقای سیدکاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/29 09:09:36 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#8 ارسال شده : 1396/09/29 05:48:21 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
مراد از الحسنی در سوره لیل چیست؟ تکذیب و تصدیق حسنی یعنی چه؟


❎👈 در سوره های قبلی ،این لفظ استفاده نشده است.اما در سوره های بعدی،به ان اشاره شده است:

❎👈ویجزی الذین احسنوا بالحسنی نجم31
❎👈للذین استجابوا لربهم الحسنی رعد 18
❎👈اما من امن و عمل صالحا فله جزاءالحسنی و سنقول له من امرنا یسرا کهف 88

❎👈ان الذین سبقت لهم منا الحسنی اولئک عنها مبعدون(انبیا 101)

✅✅بیگمان كسانى كه قبلا از جانب ما به آنان وعده نيكو داده شده است از آن [آتش] دور داشته خواهند شد🔼 {101}

👈 این آیه تشابه زیادی با سوره لیل دارد.مشمولان وعده حسنای الهی،دور از آتش معرفی شده اند (یعنی همان افراد اتقی که در سوره لیل از اتش دور خواهند بود)ضمن اینکه موقعیت متضاد جزای حسنی را آتش معرفی میکند.🔼

بنابراین🔺⬅⬅،الحسنی پاداش وعده داده شده به اهل ایمان و عمل صالح و اجابت کنندگان دعوت رسولان است.🔺



▶اقای سید کاظم فرهنگ ◀

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/29 09:12:36 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#9 ارسال شده : 1396/10/02 02:45:40 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
☑پرسش ❔


خانم هادیان زاده

❎ ایا میتوانیم أیه فاما من اعطی واتقی را ابنگونه ترجمه کنیم ؟

پس اما هرکس اهل بخشش و تقوا باشد


و این بخشش "زمان، مال، فکر، علم و حال و همه چیز را دربربگیرد


❎معنی مال : دارایی وثروت، خواسته ،انچه در ملک شخص باشد.انچه ارزش مبادله داشته باشد
هر انچه در تصرف ودر ید کسی باشد ،خواسته وثروت ؛دولت وتوانگری ؛زر،وملک☑

☑☑ پاسخ : اقای سید کاظم فرهنگ

🔺 بله میتوان ،اینگونه ترجمه کرد،اما آیات به بخشش مال اشاره دارد
و مایغنی عنه ماله اذا تردی


همانطور كه قبلا هم بیان شد،از تعمیم های بدون وجود قرینه در سیاق،اجتناب باید کنیم

این سوره به بخشش مال آن هم بامعنای دارایی و ثروت اختصاص دارد


اما در مقام عمل و درس کلی از قران
شما بااستنادبه ایه
«« لن تنالوالبر حتی تنفقوا مما تحبون »»

☑میتوانید مصادیق انفاق را به فراتر از مصادیق معروف مال،تسری دهید.❇

ویرایش بوسیله کاربر 1396/10/02 03:49:21 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#10 ارسال شده : 1396/10/02 03:02:39 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
❎ ادامه بحث پيرامون سئوال قبلي

خانم هادیان زاده

☑ 1- «« آیه فاما اعطی و اتقی»»

را بعضی از علمای اهل تسنن این طور معنا کردند "و اما هر کس مالش را به فقیر داد و ..." و فعل اعطی را دو مفعولی گرفتند و مال و فقیر را به عنوان مفعول اول ودوم در ترجمه آوردند و متاسفانه اکثر علمای شیعه هم این آیه رو برای مال ترجمه کردند و بنا به فرموده شما این سوره برای انفاق مال هست
در صورتیکه بعضی از لغات عربی می تواند تا ۷۲ معنی و بیشتر داشته باشد

2-و اگر بخواهیم لغت مال را دقیقا مال معنی کنیم پس در این سوره فقط خدا خدای پولدارهاست و خیلی منطقی و قابل قبول نیست

❌ به نظر بنده حقیر مال هر چیزی هست که در تملک انسان هست
و بخشش نیز در مورد هر چیزی که انسان مالک آن است می باشد و هیچ چیز برای انسان بالاتر رضای خداوند نیست

3-شما که وقت و علم خود را برای بالا بردن آگاهی ما قرار میدهید یک مصداق بخشش میباشد


☑☑پاسخ :اقای سید کاظم فرهنگ

1)⬅مال هر چیزی هست که در تملک انسان هست🔼

این تعریف درستی از مال در لغت نامه هااست.

☑👈اما ایا باید دید که همین لغت نامه ها،عرف اعراب و نیز قران مال را به معنای وقت هم گرفته اند؟. ☑ ایا وقت از مصادیق مال محسوب میشود؟

👈شما اگر چنین برداشتی دارید،باید انرا با استناد به لغت نامه های عربی و ایات قران که بصراحت انرا مشمول وقت هم دانسته باشد،اثبات نمایید

2- ✅قدرت روحیه بخشش از مال ؛ فارغ از فقر وپولداری،است ❇

⭐ممکن است کسی از همان مال اندک خود هم حاضر به انفاق وبخشش نباشد .
هرکس به تناسب دارایی خود مسئول انفاق است بنابراین خدا وآیات فوق مختص پولدارها نیست ⭐

3)⬅-ممنون از نظر لطف تون

⏪ (صرف علم ووقت برای اموزش دیگران)از نظر شما یک مصداق بخشش است🔼

⏪از نظر من ،مصداق بخشش مال نیست 🔼

🔺🔻اما همانطور که گفتم با توجه به ایات دیگر قران،مصداقی از عمل صالح و انفاق و باقیات صالحات محسوب میشود.🔺


💎 👈بحث مهم ما این بود که 🔆✅فقط سوره و متن ایات را تفسیر و فهم کنیم.قرار نیست همه مفاهیم خوب را از همین سوره لیل،استخراج کنیم.🔅✅

ویرایش بوسیله کاربر 1396/10/02 03:53:00 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#11 ارسال شده : 1396/10/03 08:08:50 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
⁉پرسش

خانم هادیان زاده

🔰اگر کلمه حسنی رو اگر وعده بهشت معنی کنیم. با آیه««« الا ابتغاء وجه ...»»» جور در نمیاد 🤔

☑بخشش برای وعده های بهشت یا برای رضای خدا؟


⬛⬜◼◻◾◽

☑پاسخ : اقای سید کاظم فرهنگ

🔰 چرا این دو را ازهم جدا میکنید؟

👈 وعده حسنی را مگر کسی غیر از خدا داده؟
👈این فرد ،قول خدا مبنی بر وعده ثواب اخروی را تصدیق کرده و با این اعتقاد،مال خود را بخشیده است‼️

🔺🔅ثواب اخروی هم شامل نعمات مادی بهشتی است و هم نعمات معنوی قرب الهی🔅🔻
farhang Offline
#12 ارسال شده : 1396/10/07 02:16:17 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 515
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

22 تشکر دریافتی در 17 ارسال
تفسیر خلاصه و تدبر در سوره لیل- درس سوره لیل و عصاره و پیام فرازهای سوره لیل چیست؟


بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَى {1}سوگند به شب چون پرده افكند {1}


وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى {2}سوگند به روز چون جلوه‏ گرى آغازد {2}

وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى {3}و [سوگند به] آنكه نر و ماده را آفريد {3}

إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّى {4}كه همانا تلاش شما پراكنده است {4}

عصاره فراز:همانند وجود پدیده های متضاد در افرینش،قطعا سعی و رفتار انسانها در دنیا مختلف و متضاد با یکدیگر است(که دو نمونه ان در ادامه امده)

فَأَمَّا مَن أَعْطَى وَاتَّقَى {5}اما آنكه [حق خدا را] بخشید و پروا داشت {5}

وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَى {6}و حسنی [وعده پاداش به اجابت کنندگان دعوت خدا ] را تصديق كرد {6}

فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَى {7}بزودى سرنوشت و جزای آسان تر برای او فراهم خواهیم آورد.{7}

وَأَمَّا مَن بَخِلَ وَاسْتَغْنَى {8}و اما آنكه بخل ورزيد و (بخاطر مال )خود را بى‏نياز (از پذیرش پیام خدا و تقوی) ديد {8}

وَكَذَّبَ بِالْحُسْنَى {9}و [وعده پاداش] حسنی را به دروغ گرفت {9}

فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَى {10}بزودى جزای دشوارترى به او خواهيم نمود {10}

وَمَا يُغْنِي عَنْهُ مَالُهُ إِذَا تَرَدَّى {11}و [ديگر] مالش او را بی نیاز نمی کند،هنگامیکه سقوط کرد.(به جزای دشوار مبتلا شد) {11}

عصاره فراز: سرنوشت متضاد رفتار متفاوت دو دسته از انسانها: بخشش متکی بر باور به معاد و بخل متکی بر انکار معاد

إِنَّ عَلَيْنَا لَلْهُدَى {12}(علت بیان این موارد این است که )همانا هدايت بر ماست {12}

وَإِنَّ لَنَا لَلْآخِرَةَ وَالْأُولَى {13}و قطعا دنيا و آخرت از آن ماست {13}

فَأَنذَرْتُكُمْ نَارًا تَلَظَّى {14}پس شما را به آتشى كه زبانه مى‏كشد بیم دادم (همان جزای سخت){14}

لَا يَصْلَاهَا إِلَّا الْأَشْقَى {15}جز نگون‏بخت‏تر[ين مردم] در آن درنيايد {15}

الَّذِي كَذَّبَ وَتَوَلَّى {16}همان كه تكذيب كرد (وعده جزای اخروی را) و رخ برتافت {16}

وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى {17}و پاك‏رفتارتر[ين مردم] از آن دور داشته خواهد شد {17}

الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى {18}همان كه مال خود را مى‏دهد [براى آنكه] پاك شود {18}

وَمَا لِأَحَدٍ عِندَهُ مِن نِّعْمَةٍ تُجْزَى {19}و به هيچ كس بدلیل اینکه نعمت (وطلب یا منتی )نزد او دارد نمى‏ بخشد {19}

إِلَّا ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى {20}جز خواستن رضاى پروردگارش كه بسى برتر است [منظورى ندارد] {20}

وَلَسَوْفَ يَرْضَى {21}و قطعا بزودى خشنود خواهد شد (از جزا و سرنوشت آسان خود){21}

عصاره فراز:سرنوشت آتشین بخیلان منکرین معاد در مقایسه با سرنوشت رضایت مندانه بخشندگان خداباور


درس: : تشویق به بخشش متکی بر باور به معاد و نهی از بخل متکی بر انکار معاد با توجه به سرنوشت اخروی
متضاد آنها



نکات:1-در سوره های قبل،به مال دوستی و دنیا طلبی انسان ها و متفاوت بودن سرنوشت اخروی انسانها برمبنای رفتار دنیوی انان؛اشاره شده بود.

2- در این سوره،کلمات متضاد زیاد بکاررفته است:لیل و نهار،ذکر وانثی،اعطی و بخل،صدق و کذب،یسری و عسری

سیدکاظم فرهنگ
admin1 Offline
#13 ارسال شده : 1396/12/13 08:56:58 ب.ظ
admin1

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/14
ارسالها: 144

3 تشکر دریافتی در 3 ارسال
توضیحاتتان را در مورد سوره لیل خواندم اما سؤال دارم

آیا موصوف محذوفی حسنی با توجه به محتوای خود سوره، می تواند همان وعده پاداش به عمل بخشش و پرهیزگاری باشد؟ بر این فرض می توان گفت فرد بخیل باور ندارد که بخشش مال و پیشه کردن تقوا( مهار نفسش) در آخرت چندین برابر پاداش خواهد داشت ولی فرد پرهیزکار علاوه بر تصدیق این امر پا را فراتر گذاشته و تنها برای خود خدا و خشنودیش انفاق می کند و نه برای پاداش( ۱۸،۱۹،۲۰)

سركارخانم معصوميان
سلام
بله
این هم میتواند درست باشد و همراستا با برداشت ما از حسنی است
ان ،کلی بود و اینجاجزیی و مصداقی.
پاداش موعود در برابر عطا

اما بلحاظ عملی،فردی که این را باورندارد یعنی معاد را قبول ندارد
نمیشه پاداش و عقاب سایر اعمال را قبول داشته باشد و لی عطا را خیر

اقاي فرهنك
کاملا درست می فرماییدولی منظورم تنها پاداش عطا نبود، پاداش تقوا هم هست. تقوا از نظر من مثل مغز یا فرمانده کلی می مونه که اعمال نیک از اون سرچشمه می گیره.

خانم معصوميان
پس عالیه
این طوری شما از خود سوره ،به برذاشت یکسانی با حقير ،
از الحسنی رسیدین 🌷👏

اقاي فرهنك
مدیر تالار
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.407 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi