logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170717)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133441)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123375)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89857)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا كشف حجاب،مجازات شلاق دارد؟ قواعدفقهی تعیین جرم و مجازات و تعزیزات چيست؟    آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

ali Online
#1 ارسال شده : 1390/08/25 02:59:29 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
دراين قسمت فوايد وعملكردهايي را كه در قران براي نماز بيان شده است،ذكر ميكنيم

يكي از فوايد نماز كه در سوره بقره در 2ايه بان اشاره شده است ،وسيله وابزار بودن انست.

ابزار و روشي براي كمك دادن به انسانها در زندگي وحوادث آن

در هر دو ايه زیر نماز وصير دركنار هم و با اين خاصيت عنوان شده اند.كه مي توانند بصورت مكمل يا منفرد به ما ياري برساند در مواقع نياز .

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿۱۵۳﴾

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از شكيبايى و نماز يارى جوييد زيرا خدا با شكيبايان است (۱۵۳)

وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ ﴿۴۵﴾

از شكيبايى و نماز يارى جوييد و به راستى اين [كار] گران است مگر بر فروتنان (۴۵)


کلمات کلیدی:نماز صبر استعانت فایده صلات

ویرایش بوسیله کاربر 1402/09/20 08:36:46 ق.ظ  | دلیل ویرایش: key word

m.a.b Offline
#2 ارسال شده : 1393/04/13 11:19:08 ب.ظ
m.a.b

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1392/02/04
ارسالها: 7




روزی حضرت زهرا(سلام الله علیها) کنار رسول خدا(ص) نشسته بودند.
حضرت فاطمه(س) از پدر بزرگوارش پرسید: پدر جان، یا رسول الله! زنان و مردانى که نسبت به نماز بى‌‌اعتنا هستند و نماز را سبک مى‌‌شمارند، چه عواقبى را در پیش دارند؟
رسول خدا(ص) فرمود: فاطمه جان! هر کسى از مردان و زنان نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا مى‌‌سازد:

شش مورد در دنیا، سه مورد در وقت مرگ، و سه مورد آنها در قبر و سه مورد در قیامت زمانى که از قبر خارج شود.

الف) اما آن شش بلایى که در دنیا دامنگیرش مى‌‌شود:
1- خداوند برکت را از عمرش مى‌‌برد.
2- خداوند برکت را از رزقش مى‌‌برد.
3- خداوند عزوجل سیماى صالحین را از چهره‌‌اش محو مى‌‌کند.
4- هر عملى که انجام مى‌‌دهد پاداش داده نمى‌‌شود.
5- دعایش به آسمان نمى‌‌رود.
6- بهره‌‌اى از صالحین براى او نیست.

ب) اما آن سه بلایى که هنگام مرگ گرفتارش خواهد شد:
1- ذلیل از دنیا مى‌‌رود.
2- هنگام مرگ در حال گرسنگى خواهد بود.
3- تشنه از دنیا خواهد رفت، اگر چه آب نهرهاى دنیا را به او بدهند.

ج) اما آن سه بلایى که در قبر دامنگیرش مى‌‌شود:
1- خداوند ملکى در قبر براى او مى‌‌گمارد تا او را زجر دهد.
2- قبرش براى او تنگ خواهد شد.
3- گرفتار ظلمت و تاریکى قبر خواهد شد.

د) اما آن سه بلایى که در روز قیامت گرفتارش خواهد شد:
1- خداوند ملکى را موکل مى‌‌سازد تا او را با صورت بر زمین بکشد، در حالى که خلایق تماشا مى‌‌کنند.
2- محاسبه اعمالش به سختى انجام مى‌‌شود.
3- خدا به نظر لطف به او نمى‌‌نگرد و براى اوست عذاب همیشگى.

ali Online
#3 ارسال شده : 1393/07/10 01:44:14 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
از جمله فواید برشمرده شده برای نماز در قران،بازداشتن از انجام کارهای منکر و فحشا ست.

سوره عنکبوت در آیه 45 اینگونه بیان میکند:


اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ ﴿۴۵﴾

فولادوند: آنچه از كتاب به سوى تو وحى شده است بخوان و نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى ‏دارد و قطعا ياد خدا بالاتر است و خدا مى ‏داند چه مى ‏كنيد

ویرایش بوسیله کاربر 1402/09/20 08:37:33 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Online
#4 ارسال شده : 1393/10/04 10:03:54 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
نماز،یاد خداست.

خدا در هنگام بعثت موسی به پیامبری این چنین اورا خطاب میکند:

إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي ﴿۱۴﴾

مکارم: من الله هستم، معبودي جز من نيست، مرا پرستش كن و نماز را براي ياد من به پادار.

ذکر خدا نیز فواید بسیاری دارد که به برخی از انها اشاره میشود.

-ارامش و اطمینان قلب:

در سوره رعد امده است که الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ﴿۲۸﴾

همان كسانى كه ايمان آورده‏ اند و دلهايشان به ياد خدا آرام مى ‏گيرد آگاه باش كه با ياد خدا دلها آرامش مى ‏يابد (۲۸)
ali Online
#5 ارسال شده : 1402/09/20 09:05:06 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

قرآن كريم آن ذكر زباني كه با ذكر قلبي همراه نيست آن را ممدوح نمي‌شمارد و يا مذموم مي‌داند درباره نماز مي‌فرمايد نماز را براي ذكر حق اقامه بكن آن گاه مي‌فرمايد واي به نمازگزاراني كه ساهي‌اند و نمي‌دانند چه مي‌گويند اگر در يك كريمه مي‌فرمايد و أقم الصلاة لذكري اگر در سوره ماعون مي‌فرمايد فويلٌ للمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون معلوم مي‌شود اگر كسي نماز مي‌خواند با اينكه ذكر الله بر لسان او جاري است اگر نداند چه مي‌گويد واي به حال او. كسي كه ويل براي اوست و واي براي او كه هرگز قلب آرام ندارد اين نشان مي‌دهد كه عمده ذكر قلبي است نه ذكر لساني و ذكر لساني زمينه است براي پيدايش ذكر قلبي

اين كه فرمود واي به نمازگزاراني كه نمي‌دانند چه مي‌گويند معلوم مي‌شود اگر در سوره طه فرمود وَ اقم الصلاة لذكري آن ذكر القلب مراد است نه اين الفاط را بر زبان جاري بكن
الفاظ را بر زبان جاري كردن يك واجب است توجه و حظور و خطور و نيت داشتن واجب ديگر است
بايد اين الفاظ را با نيت ادا كرد و حضور قلب است و اگر اين ذكر زباني باشد و ذكر قلبي نباشد مي‌شود سهو و اگر كسي ساهي از صلاة شد فويل له فويل للمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون الذين هم يراءون آن كسي هم كه مرائي است ذكر زبان را دارد اما ذكر قلب را ندارد بنابراين اگر ذكر به عنوان عالي‌ترين مظهر ذكر نماز مطرح شده است آن #نمازي كه انسان بدان چه مي‌گويد

اگر يك كسي خواست بفهمد نماز صبحش قبول شد يا نه يك نشانه‌اي دارد اگر تا ظهر چند گناه در معرض او قرار گرفت و در امتحان او قرار رگفت و خدا او را حفظ كرد و آلوده نشد بفهمد نماز صبحش قبول است و الا اگر صبح تا ظهر به گناه تن در داد و آلوده شد بفهمد نماز صبحش قبول نشده نماز صبحش صحيح است دوباره نبايد بخواند اما نمازي است غير مقبول است

براي اينكه نماز آن است كه تنهي عن الفحشاء و المنكر اگر نماز آن است كه تنهي عن الفحشاء و المنكر يك كسي هم نماز بكند هم چهارتا معصيت بكند آن هم مي‌شوند نماز صحيح هست نه صلات مقبول
اين در بحث صحيح و اعم گذشت كه اين الفاظ براي اعم از صحيح و مقبول است يك
حتي براي اعم از صحيح و فاسد است دو
بنابراين الان سخن در قبول است كدام نماز است كه آتش را خاموش مي‌كند اينكه ملائكه هنگام نماز مي‌گويند بلند شويد با نمازتان آتش را خاموش كنيد كدام نماز است؟
اين نمازي كه انسان يك بار مي‌گويد الله‌اكبر يك بار مي‌گويد السلام عليكم و آن وقت حواسش هم در اين بين پرت است يا نمازي كه انسان «المصلي يناجي ربه» اين «المصلي يناجي ربه»؟
هم در آن رواياتي است كه مرحوم صدوق نقل كرده در من لا يحضر كه انسان دارد مناجات مي‌كند با خدا اگر نداند كه چه مي‌گويند كه خب همان نماز است كه در روايت دارد را به سرش مي‌كوبند مضيع صلات همين گروه‌اند ديگر اگر كسي نداند با چه كسي دارد مناجات مي‌كند و چه چيزي مي‌گويد نمازش را تضييع كرده حق نماز را ادا نكرده بنابراين نماز آن است كه بتواند گناه نكند

ايت اله جوادي املي تفسير سوره رعد
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.106 ثانیه ایجاد شد.