آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:51490)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:41816)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:32953)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:25956)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر و فهم سوره مدثر:اولين توصيه پيامبر به صبر،قران مايه تذكر و هشدار همه انسانهاست.    تدبر و فهم سوره واقعه:سه نوع حيات اخروي و سه نوع حيات برزخي براي افراد مختلف    دانلود رايگان فايل پي‌دي‌اف قرآن با ترجمه فولادوند به ترتيب نزول    فهم و تفسير سوره انشقاق:نكات و درس سوره انشقاق چيست؟       آخرین رویداد تالار: امادگی کانال قرآن پویان جهت انتشار مطالب و یادداشتهای نویسندگان و اندیشمندان قرانی      

توجه

Icon
Error

admin Offline
#1 ارسال شده : 1397/07/16 02:01:03 ب.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 275

5 تشکر دریافتی در 5 ارسال
ترجمه ،تفسير و تدبر در سوره معارج:عصاره فرازها و درس سوره معارج چست؟

سوره المعارج - به ترتیب مصحف کنونی سوره ٧٠ - به ترتیب نزول سوره ۲۷_ تعداد آیات۴ سال ۲ بعثت ودر مرحله سوم نازل شده است فضای نزول ؛ مکذبان بیشتر شدند لذا تهدید انها هم از طرف خداوند زیاد شده برای هدایت انها به پیامبر ص با سفارش به صبر امر به انذار بیشتر آنها نموده با بیان وصف قیامت وهولناکی ان شاید اصلاح شودوهمچنین اصلاح فرهنگ اشرافی ومال دوستی به سمت مسکین نوازی

دارای ۸ فراز می باشد

فراز اول ایات ۱_۴
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
به نام خداوند بخشنده مهربان
سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ ﴿١﴾
پرسید سوال کننده ای از عذابی که واقع شونده است
لِلْکَافِرینَ لَیْسَ لَهُ دَافِعٌ ﴿٢﴾
مخصوص کافران که نیست برایش دفع کننده ای
مِنَ اللَّهِ ذِی الْمَعَارِجِ ﴿٣﴾
از (جانب) خدای صاحب درجات ومراتب
تَعْرُجُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ کَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ ﴿٤﴾
بالا میروند فرشتگان وروح به سویش در روزیکه باشد مقدارش پنجاه هزار سال

درب فراز اول:
در روز قیامت که مدت آن بسیار طولانی است عذابی برای کافران حق حتمی شده است که توسط فرشتگان و فرشته روح انجام می گیرد

فراز دوم ایات ۵_۷
فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِیلا ﴿٥﴾
پس صبر کن یک نوع صبری زیبا
إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدًا﴿٦﴾
همانا ایشان می بینند آن(عذاب) را دور
وَنَرَاهُ قَرِیبًا ﴿٧﴾
و می بینیم ما آنرا که نزدیک است
فراز سوم ایات ۸_۹
یَوْمَ تَکُونُ السَّمَاءُ کَالْمُهْلِ ﴿٨﴾
در روزیکه می شود آسمان مانند فلز گداخته
وَتَکُونُ الْجِبَالُ کَالْعِهْنِ ﴿٩﴾
ومی شوند کوهها مانند پشم حلاجی شده

درب فراز دوم:
پس تو ای پیامبر ص تا تحقق آن روز صبر بدون گله کن که برخلاف تصور آنان بسیار نزدیک است علامت ان گداخته شدن اسمان وپراکنده شدن کوههاست

فراز چهارم ایات۱۰_۱۸
وَلا یَسْأَلُ حَمِیمٌ حَمِیمًا ﴿١٠﴾
و نمی پرسد دوستی صمیمی از دوست صمیمی دیگر
یُبَصَّرُونَهُمْ یَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ یَفْتَدِی مِنْ عَذَابِ یَوْمِئِذٍ بِبَنِیهِ ﴿١١﴾
نشان داده میشود برایشان (جایگاهشان) دوست میدارد فرد گناهکار ای کاش فدیه دهد به عذاب چنین روزی فرزندانش را
وَصَاحِبَتِهِ وَأَخِیهِ﴿١٢﴾
و همسرش وبرادرش را
وَفَصِیلَتِهِ الَّتِی تُؤْوِیهِ ﴿١٣﴾
و قبیله اش را که پناه دادند او را

وَمَنْ فِی الأرْضِ جَمِیعًا ثُمَّ یُنْجِیهِ ﴿١٤﴾
و کسی که در زمین است همگی سپس نجات دهدش
کَلا إِنَّهَا لَظَى ﴿١٥﴾
چنین نیست همانا آن شعله ور است
نَزَّاعَةً لِلشَّوَى ﴿١٦﴾
بسیار کننده برای پوست است
تَدْعُو مَنْ أَدْبَرَ وَتَوَلَّى ﴿١٧﴾
می خواند کسی را که پشت کرده و روی گرداننده (از هدایت)
وَجَمَعَ فَأَوْعَى ﴿١٨﴾
و گرداورده (اموالش را) پس نگهداشته

درب فراز چهارم:
سختی وعذاب آنروز چنان است که هر کسی برای رهایی از آن سخت مشغول است ومیخواهد عزیزترین کسش را فدیه دهد ولی پذیرفته نمی شود


فراز پنجم ایات ۱۹_۲۱
إِنَّ الإنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا﴿١٩﴾
همانا انسان آفریده شده بسیار کم طاقت
إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا ﴿٢٠﴾
زمانیکه برسد او را بدی بسیار بی قرار است
وَإِذَا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعًا ﴿٢١﴾
وزمانیکه برسد او را نیکی بسیار بازدارنده است (خسیس می شود)

درب فراز پنجم:
انسان با همه غرائز ضدونقیض افریده شده که گاه بااستفاده انحرافی از آنها به بیراهه می رود

فراز ششم ایات ۲۲_۳۵
إِلا الْمُصَلِّینَ ﴿٢٢﴾
بجز نمازگزاران
الَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلاتِهِمْ دَائِمُونَ ﴿٢٣﴾
که ایشان بر نمازهایشان مداومت کننده اند
وَالَّذِینَ فِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ ﴿٢٤﴾
وکسانیکه در مالهایشان حقی مشخص شده است
لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ﴿٢٥﴾
برای درخواست کننده و بی بهره شده (از مال دنیا)

وَالَّذِینَ یُصَدِّقُونَ بِیَوْمِ الدِّینِ ﴿٢٦﴾
وکسانیکه صدقه می بخشند برای روز جزا
وَالَّذِینَ هُمْ مِنْ عَذَابِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ﴿٢٧﴾
وکسانیکه ایشان از عذاب پروردگارشان بیمناکانند
إِنَّ عَذَابَ رَبِّهِمْ غَیْرُ مَأْمُونٍ ﴿٢٨﴾
همانا عذاب پروردگارشان بدون ایمنی یافتن است
وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﴿٢٩﴾
وکسانیکه ایشان برای (پاکی) دامنهایشان محافظت کننده اند
إِلا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ ﴿٣٠﴾
مگر بر همسرانشان یا بردگانشان ، پس همانا ایشان بدون سرزنش شدگانند
فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْعَادُونَ ﴿٣١﴾
پس هر کس بجوید ماوراء آنرا پس آنان ، ایشان کسانی هستند که تجاوز می کنند

وَالَّذِینَ هُمْ لأمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ﴿٣٢﴾
وکسانیکه، ایشان برای امانتهایشان و پیمانشان راعایت کنندگانند
وَالَّذِینَ هُمْ بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ ﴿٣٣﴾
وکسانیکه، ایشان به گواهی دادنشان ایستادگانند
وَالَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلاتِهِمْ یُحَافِظُونَ﴿٣٤﴾
وکسانیکه، ایشان بر(انجام) نمازهایشان محافظت می کنند
أُولَئِکَ فِی جَنَّاتٍ مُکْرَمُونَ ﴿٣٥﴾
آنان در باغهایی گرامی داشته شدگانند

درب فراز ششم:
کسانی می توانند از این غرایز درست استفاده کنند که در ارتباط با خدا (نماز)وجامعه (انفاق،وفای به عهد، گواهی به شهادت حق) درست عمل کنند که مزدشان در چنین روز سختی اکرام در بهشت است

فراز هفتم ایات ۳۶_۳۹
فَمَالِ الَّذِینَ کَفَرُوا قِبَلَکَ مُهْطِعِینَ ﴿٣٦﴾
پس چه شده برای کسانیکه کفرورزیدند پیش رویت عجله کنندگانند ؟!
عَنِ الْیَمِینِ وَعَنِ الشِّمَالِ عِزِینَ ﴿٣٧﴾
از سمت راست واز سمت چپ گروه گروه (می ایند)
أَیَطْمَعُ کُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ یُدْخَلَ جَنَّةَ نَعِیمٍ ﴿٣٨﴾
آیا امید دارند هر شخصی از ایشان اینکه وارد شوند باغ پر نعمتی را ؟!
کَلا إِنَّا خَلَقْنَاهُمْ مِمَّا یَعْلَمُونَ ﴿٣٩﴾
چنین نیست، همانا ما آفریدیم ایشان را از آنچه می دانند

درب فراز هفتم:
داشتن مال ومقام دنیایی برای کافران غرور بیجا وپندار گرامیداشت از طرف خدا را ایجاد می کند که طمع بهشت در چنین روزی را دارند که چنین نیست

فراز هشتم ایات ۴۰_۴۴
فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشَارِقِ وَالْمَغَارِبِ إِنَّا لَقَادِرُونَ﴿٤٠﴾
پس سوگند می خورم به پروردگار مشرقها ومغربها همانا ما هر آینه توانمندانیم
عَلَى أَنْ نُبَدِّلَ خَیْرًا مِنْهُمْ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِینَ ﴿٤١﴾
بر اینکه جایگزین کنیم بهتری از ایشان را ونیستیم ما پیشی گرفته شده (کسی بر ما نمی تواند پیشی بگیرد)
فَذَرْهُمْ یَخُوضُوا وَیَلْعَبُوا حَتَّى یُلاقُوا یَوْمَهُمُ الَّذِی یُوعَدُونَ ﴿٤٢﴾
پس واگذار ایشان را در حالیکه در باطل فرو می روند و بازی می کنند تا زمانیکه ملاقات کنند روزشان را که وعده داده شدند
یَوْمَ یَخْرُجُونَ مِنَ الأجْدَاثِ سِرَاعًا کَأَنَّهُمْ إِلَى نُصُبٍ یُوفِضُونَ ﴿٤٣﴾
در روزیکه خارج می شوند از قبرها با سرعت گویی ایشان به سوی پرچمهایشان سرازیر می شوند (مانند کسی که به پرچم پایان مسابقه با سرعت می دود)
خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ذَلِکَ الْیَوْمُ الَّذِی کَانُوا یُوعَدُونَ ﴿٤٤﴾
(در حالیکه) فروافتاده است دیدهایشان ، می پوشاند ایشان را (غبار) خواری ، آنروزیکه وعده داده می شدند

درب فراز هشتم:
خداوند نیازی به ایمان اوردن انها ندارد وقادر است انها راهلاک وبهتر از آنها را جایگزینشان کند پس هدف پیامبر وخدا فقط هشدار برای هدایت آنها برای زندگی بهتر در دنیا واخرت است

درس سوره:
روز قیامت حتمی وبسیار طولانی وسخت برای کافران وآسودگی ورفاه برای مومنان است پس بالطف الهی و ایمان وعمل صالح در دنیا ،خود را از این عذاب نجات ودر زندگی همراه رفاه وقرب الهی در اخرت وارد کنیم

ترجمه و تدبر:لیلا انصاری


كلمات كليدي: معارج مصلين صلات عذاب
به ناز Offline
#2 ارسال شده : 1397/07/22 03:12:19 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 208

تشکرها: 1 بار
به نام خدا
🔸 درب پاراگراف اول : (آیات ۱تا ۷)
ای پیامبر ،عذاب کافران حتمی ونزدیک است پس برآن صبر کن

🔸 درب پاراگراف دوم : آیات(۸ تا ۱۸)

این ،عذابی هولناک است که تکذیب کنندگان حق ودنیا گرایان
راه گریزی از آن ندارند

🔸 درب پاراگراف سوم : (آیات ۱۹تا ۲۱)
دنیاگرایی وتکذیب حق نتیجه انحراف از طبیعت خدادادی حرص است.

🔸 درب پاراگراف چهارم : (آیات ۲۲تا ۳۵)
نمازگزاران واقعی با صفاتی که دارند، ازاین حرص وآز در امان می مانند ودر بهشت گرامی داشته می شوند.

🔸 درب پاراگراف پنجم : (آیات ۳۶تا۴۴)
اما کفار همچنان در طمع ورود به بهشت هستند
پس ای پیامبر آنهارا به حال خود واگذار تا به آنچه به آنها وعده داده شده ،دست یابند.

🔰 درس سوره :
دنیا گرایان وتکذیب کنندگان حق بر دفع عذاب الهی ازخود و ورود به بهشت دل خوش ندارند ،چراکه وعده پروردگار قطعی است
وبهشت الهی مختص نمازگزاران واقعی (باصفات شایسته شان )خواهدبود.

💢💢 نکات وتوضیحاتی در ارتباط با فرازهای سوره معارج :

💢💢در فراز اول سوره با توجه به سوالی که از روی استهزا وانکار از پیامبر ص شد ، خداوند متعال با دورویکرد مکر کافران را خنثی می سازند
۱-)بیان حتمی وبرگشت ناپذیر بودن عذاب
۲-)دعوت به صبر برای پیامبر به دلیل قریب الوقوع بودن عذاب

💢💢در فراز دوم وسوم عامل انکار وتکذیب کافران ،حب وشیفتگی حریصانه به مال دنیا معرفی شده که البته بصورت انحراف از صفت غریزی انسانها در دنیا دوستی است که در انسانهای ناسپاس ایجاد می شود.

💢💢در فراز چهارم نماز گزاران واقعی را از این انحراف استثنا نموده ،بدلیل آنکه نماز گزاران با شکر وسپاس از نعمت پروردگارشان این صفت را درجهت کمال بکار برده اند.

👌اما این نماز گزاران را با نه صفت معرفی نموده که این صفات، راه پیشگیری از حرص وولع شدید به دنیا می باشد ولی بدلیل ارزش ویژه نماز در دفع صفت حرص وآز نکوهش شده ، نماز را بر باقی صفات ممتاز کرده ودر ابتدا وانتهای فراز در دوآیه مجزا بر دوام وحفظ آن تاکید نموده است و وعده بهشت واکرام درآن را به ایشان داده است .

💢💢درفراز پنجم مجددا همان کافران را که در ظاهر چشم به رسول خدا داشته ولی در دلشان وی را تکذیب می کنند ، مورد نکوهش قرار می دهد که نه تنها فکر می کنند که عذاب برایشان محقق نخواهد شد (فراز اول)، بلکه در توهم ورود به بهشت هم هستند(فراز آخر)

وخداوند با بیان انذاری واینکه بر خلقت مجددآنها ونیز جایگزین کردن آنها با اقوامی دیگر قادراست ، پیامبر را بر رها کردن آنها تا زمان تحقق وعده خود ، ترغیب می کند.

خانم الهه خدایی

ویرایش بوسیله کاربر 1397/07/22 03:43:51 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1397/07/22 03:42:58 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 208

تشکرها: 1 بار
بسم الله الرحمن الرحیم
به نام‌خداوند بخشنده مهربان

💠فراز اول سوره معارج ، (آیات ۱ الی ۴)

درس فراز اول:
عذاب الهی ویژه کافران است و بازدارنده ای برای آن نیست، عذابی از سوی خداوند بلند مرتبه، که ملایکه و روح در روزهایی به بلندی ۵۰ هزارسال به سوی او بالا میروند.

💠فراز دوم، آیات ۵( الی ۱۸)
درس فراز دوم:
خداوند‌پیامبر را به صبر فرا میخواند واینکه عذاب الهی نزدیک است و صحنه هایی از قیامت را عیان می سازد و انسان مجرم به هیچ طریقی راه فرار از عذاب ندارد، واین عذاب افراد ی را که از حق روی برگردانده اند و ثروت اندوزان را به خود میخواند.

💠فراز سوم‌ آیات(۱۹الی۳۵)
،
درس فراز سوم:
نوع انسان حریص است به جز نمازگزارانی که بر نماز پایداری میکنند، حق سایل و محروم را ادا میکنند، روز قیامت را باور دارند و از عذاب آن بیمناکند و دامن خود را از آلودگی حفظ میکنند ، به پیمان ها و گواهی های خود پایبندند و از اوقات و شرایط نماز محافظت میکنند،
اینان اهل بهشتند.
( تاکید برمراقبت بر نماز، در ابتدا و انتهای فراز ،در توصیف اهل بهشت)


💠فراز چهارم آیات(۳۶الی۴۴)
درس فراز چهارم:
کافران هرگز به بهشت نمیروند، هر چند طمع ورود به آن را داشته باشند،خداوند به خود سوگند یاد میکند که: ما قادریم تا‌بهتر از آنان را بیافرینیم، ‌پس بگذار تا سرگرم دنیا باشند، سرانجام روز موعود را درک خواهند کرد.


📚درس سوره :
عذاب الهی برای کافران حتمی است، همانها که از حق روی گردانند و ثروت می اندوزند،
انسان حریص آفریده شده مگر نمازگزارانی که قیامت را باوردارند،و به عهد و پیمانهای خود با خداوند پایبندند، اینان اهل بهشت هستند،
بگذار تا کافران سرگرم دنیا باشند تا روز موعود را دریابند.


♻️♻️اشاره به حتمی بودن وقوع قیامت و پاداش یا جزای موافق اعمال برای نمازگزاران و کافران.
این سوره نیز تایید کننده سایر سوره های مرحله سوم نزول است.


خانم زهرا موبدی
به ناز Offline
#4 ارسال شده : 1397/07/22 07:03:28 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 208

تشکرها: 1 بار
كلمه ((معارج )) جمع ((معرج ))است كه مفسرين آن را به آلت صعود يعنى نردبان معنا و به مقامات ملكوت كه فرشتگان هنگام مراجعه به خداى سبحان به آن عروج مى كنند تفسير كرده اند. جمله بعد هم كه مى فرمايد: ((تعرج الملئكه و الروح اليه فى يوم ...)) معارج را به همين معنا تفسير كرده ، پس خداى سبحان معارجى از ملكوت و مقاماتى از پايين به بالا دارد كه هر مقام بالاتر، از مقام پايين تر خود شريف تر است ، و ملائكه و روح هر يك بر حسب قربى كه به خدا دارند در آن مقامات بالا مى روند، و اين مقامات حقايقى ملكوتى هستند، نه چون مقامات دنيا وهمى و اعتبارى .
بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از معارج ، درجاتى است كه اعتقادات حقه و اعمال صالحه به حسب اختلاف ارزشهايش بدان مقامات بالا مى روند، همچنان كه خداى تعالى فرموده : ((اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه ))، و نيز فرموده : ((و لكن يناله التقوى منكم )).
بعضى ديگر گفته اند: مراد از معارج ، مقامات قربى است كه مؤمنين ، با ايمان و عمل صالح خود به آن مقامات ارتقا مى يابند، همچنان كه خداى تعالى فرموده : ((هم درجات عند اللّه و اللّه بصير بما يعملون ))، و نيز فرموده : لهم درجات عند ربهم و مغفره و رزق كريم ))، و نيز فرموده : ((رفيع الدرجات ذو العرش )).
و ليكن حق مطلب آن است كه برگشت دو وجه اخير به همان وجه اول است ، و درجات ياد شده همانطور كه گفتيم واقعيتهاى خارجى هستند، نه چون مقامات دنيايى كه صرف وهم و اعتبار است .

فَاصبرْ صبراً جَمِيلاً

از آنجا كه درخواست عذاب واقع از ناحيه سائل مورد نظر از روى استكبار و زورآزمايى بوده و تحمل شنيدن اين قسم سخنان بر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) گران بود، در اين جمله آن جناب را امر به صبر كرد، و صبر را به صفت جميل توصيف فرمود، و صبر جميل صبرى است خالص كه در آن شائبه اى از بى تابى و شكايت نباشد، و در آيه بعدى اين دستور را تعليل كرده به اينكه آن روزى كه عذاب مورد سؤال در آن قرار دارد نزديك است .


تفسیر المیزان
به ناز Offline
#5 ارسال شده : 1397/07/22 07:12:46 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 208

تشکرها: 1 بار


معارج جمع مَعْرَج است كه به معناى زمان و مكان و خود عروج و بالا رفتن ـ يا بالا بودن ـ مى باشد،
اين سوره به نام معارج است زيرا «الله» خود ذى المعارج است و اين معارج الهى هم داراى دو بعد است:❇ نخست عروج ذاتى حضرتش در بعد ذات و صفات ذاتش كه همگان در وحدت حقيقى اش ازلى و بى آغازند و هرگز تكامل و يا تنازل و حركتى در آن ها نيست، ❇و در ثانى معارج حضرتش در جهان آفرينش است كه حقايقى را با سرعت ويژه ربانى اش در سراسر جهان عروج مى دهد، و طبعاً سير و حركت دادنش در اين عروج ها ويژه و مطلق است، تنها سيرهاى عادى زمانى و مكانى آفريدگان در محور توانشان و نيز سيرها و عروج هاى محسوس و دانسته آنان از آفاِ جهان نيست، بلكه اعم از اين سيرها و سيرهاى خارِق العاده است كه احياناً در يك آنِ زمانىِ ما به اندازه ميليونها و ميلياردها سير مى دهد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ
سَأَلَ سَآلـِلُم بِعَذَاب وَاقِع _…_1_
لِّلْكَـفِرِينَ لَيْسَ لَهُو دَافِعٌ _…_2_
به نام خداى رحمت گر بر آفريدگان، رحمت گر بر ويژگان
پرسنده اى به (علت) عذاب واقع شونده اى (از آنكه اگر واقعيت دارد پس چرا اكنون از آن اثرى نيست) پرسيد. _…_1_
(عذابى) كه اختصاص به كافران دارد (و) آن را بازدارنده اى نيست. _…_2_
آيات( 1 و 2 ) سؤال اين سائل از عذاب تحقق يابنده به روز جزاء هرگز ربطى به جريان غدير خم ندارد كه كسى آن را انكار كرده و از رسول همى خواسته كه اگر اين جريان حق است آناً مرا عذابى در برگيرد، چنانكه در آيه (8:32) كه مدنى است اين جريان تحقق يافته ولى سوره معارج مكى است و هرگز ربطى به جريان غدير خم كه در پايان عهد مدنى است ندارد.


تفسیر فرقان
به ناز Offline
#6 ارسال شده : 1397/07/22 07:19:23 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 208

تشکرها: 1 بار
از آیه 36 چنان فهمیده می شود که کافران موردنظر بطور تام و تمام سخن پیامبر(ص) را شنیده اند و نمی توانند بگویند «ما نمی دانستیم»، و «اطلاع نداشتیم»، و امثال این بهانه ها را بیاورند.
از آیه 37 فهمیده می شود آنها علیرغم اینکه حجت بر آنها تمام بود، بطور آگاهانه و مختارانه انحراف از راه صحیح را برمی گزیدند.
از آیه 38 فهمیده می شود آنها چیزی را می خواهند که استحقاقش را ندارند و این فقط وقتی اتفاق می افتد که آدمی یا از لحاظ مشاعر ضعیف باشد، یا درباره خویش اشتباه کند و خود را بسیار بیش از آنچه که هست بپندارد.
بعبارت دیگر، آنها به بیماری خود بزرگ بینی دچار بودند که خود را در مقابل حجت مطلق حق، چیزی حساب می کردند و پس از اینکه سخن حق را بطور کامل در می یافتند، باز هم باطل خود را ترجیح، و به همان ادامه می دادند.


💢ترجمه تفسیریِ آزاد
ای پیامبر! اين كفار چشان است كه جلوی روي تو هستند و از تو چشم بر نمي دارند؟ (36)
اما از چپ و راسـت در ميروند و به تعالیمت نمیگروند؟ (37)
آيا تك تك آنها طمع دارند كه بدون ورود به وادی ایمان به بهشتي پر نعمت داخل شوند؟ (38)
نه! البته که پندارشان باطل است ، زیرا ميدانند آنها را از چه آفريده ايم و می باید این مقدار را فهمیده باشند که صِرف آن جثه شان وقتی که ایمان داخلش نشده باشد لایق ورود به آنجا نیست (39)
قسم به پروردگاری مشرق ها و مغرب ها كه توانا هستيم (40)
كه بهتر از آنها را جايگزينشان كنيم و كسي از ما جلو نخواهد افتاد (41)
پس، ای پیامبر! آنها را بحال خودشان واگذار، كه به باطل فرو روند و بازي كنند تا اينكه به روز موعودشان برسند (42)
همان روزي كه با سرعت از قبورشان خارج گشته و همه شان گوئي که به سوي علامت نصب شده اي روانند (43)
چشمهاشان فرو افتاده وسرافکندگي آنها را فرا گرفته ، اين است آن روزي كه به آنان وعده داده شده است (44)

تفسیر استاد گنجه ای
به ناز Offline
#7 ارسال شده : 1397/07/23 09:55:44 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 208

تشکرها: 1 بار
آنچه گذشت روشن شد كه اگر صفت حرص را در آيات مورد بحث (كه از خلقت بشر سخن مى گويد، و با در نظر گرفتن اينكه مى خواهد حرص را مذمت كند)، به همه انسانها نسبت داده ، با ((احسن )) بودن خلقت هر چيز كه آيه ((الذى احسن كل شى ء خلقه )) از آن خبر مى دهد منافات ندارد، چون حرصى كه منسوب به خداست حرص بر خير واقعى است ، و حرصى كه صرف جمع مال و غفلت از خدا مى شود منسوب به خود
انسانها است ، اين خود انسان است كه حرص خدادادى را مثل ساير نعمتها به سوء اختيار و كج سليقه گى خود به نقمت مبدل مى سازد.

پس هر انسانى در همان آغاز تولدش ، و در عهد كودكى و قبل از رشد و بلوغش مجهز به حرص شديد هست ، و اين حرص شديد بر خير صفتى است كمالى كه اگر نبود به دنبال كمال و جلب خير و دفع شر از خود بر نمى آمد، همچنان كه قرآن كريم فرموده : ((و انه لحب الخير لشديد)) .
و چون به حد بلوغ و رشد رسيد به دستگاهى ديگر مجهز مى شود، و آن عبارت است از عقل كه با آن حقائق امور را آنطور كه هست درك مى كند، اعتقاد حق و عمل خير را تشخيص مى دهد، آن وقت است كه حرص شديد در ايام كودكيش كه او را در هنگام برخورد با شر به جزع در مى آورد، و در هنگام رسيدن به خير از بذل خير جلوگيرش مى شد، مبدل به حرصى ديگر مى شود، و آن حرص شديد به خير واقعى و فزع شديد از شر اخروى است ، و با در نظر گرفتن اينكه خير واقعى عبارت است از مسابقه به سوى مغفرت پروردگار، و شر واقعى عبارت است از نافرمانى خداى تعالى ، در نتيجه چنين كسى از كار خير سير نمى شود، و پيرامون گناه نمى گردد، و اما نسبت به شر و خير دنيوى حرصى نمى ورزد، و از حدودى كه خداى تعالى برايش معين كرده تجاوز نمى كند، در هنگام برخورد با گناه حرص خود را با فضيلت صبر كنترل مى كند، و نيز در برابر اطاعت پروردگار حرص خود به جمع مال و اشتغال به دنيا را با فضيلت صبر كنترل مى كند،



اقای سید کاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (3)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.328 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi