آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:40013)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:33642)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:28804)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:22726)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: درس سوره اعلی:رستگاری در تزکیه نفس و یاد خدا بودن است.    پاراگراف بندی و درس سوره لیل:تشویق به بخشش و منع از بخل    آیا شرک در صورت استغفار آمرزیده نمیشود؟با توجه به آیات 48و 116سوره نسا،تفاوت شرک بادیگر گناهان چیست؟    تاريخچه فعاليتهاي سايت و كانال تلگرامي قرآن پويان       آخرین رویداد تالار: تلاش برای ارائه فهم عمومی از قرآن،اولین دوره آموزشی تلگرامي فهم قرآن در ايران      

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1393/12/01 05:51:52 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 483
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

21 تشکر دریافتی در 17 ارسال
تفسير قران كريم-تفسير ساده و خلاصه سوره تغابن-درس و پيام هاي سوره تغابن

این سوره از سوره های مدنی و در ردیف اخرین سوره های نازل شده بر پیامبر اسلام میباشد.

آیات این سوره را میتوان به چند پارگراف یا بخش تقسیم کرد:

1-آیات 1-4:این آیات ،یادآوری برخی صفات خداوند تا مخاطب بداند که ادامه ایات سوره و پیامهای آن از طرف چنین مقامی صادر شده است.

خداوندی که آسمانها و زمین را آفریده،انسانها را آفریده و به بهترین صورت آنها را پرداخته و همو انسانها را مختار آفریده بطوریکه بخشی از انها کافرند وبخشی شان مومن.

این خداوند دانای به نهان و آشکار است و هم ایمان وعقاید درونی شما را میداند و هم اعمال ظاهری وآشکار شما را.موجودات آسمان و زمین تسبیح گوی این خدا هستند.

2-یات5-10:این بخش از سوره ، با توجه دادن مخاطب به سرنوشت اقوام قبلی که با نزول عذاب ،مجبور به ترک این دنیا شدند،شروع میشود.

درادامه در پاسخ به سئوال ذهنی مخاطب که چرا عذاب شدند،پاسخ میدهد بعلت کفران و اعراض آنها از حجتها و دلایلی که رسولانشان آوردند.

اما چرا کافر شدند وایمان نیاوردند؟قران بطور خلاصه پاسخ میدهد که اینها با لحنی تحقیر آمیز در پاسخ دعوت پیامبرانشان

می گفتند آیا انسانی(مثل شما) می خواهد ما را هدایت کند؟ در واقع انها متکبر بوند .یا خود را کامل و هدایت شده میدانستند و نیازی به پذیرش هدایت پیامبران احساس نمیکردند و یا اینکه برای انها بلحاظ سلسله مراتب و جایگاه اجتماعی و قومی و مالی قابل پذیرش نبود که هدایت و امر ونهی بشری هم رده یا پایین تر از خودشان را بپذیرند.

دلیل دیگری هم که کافران را به رد دعوت رسولان وا میداشت،عدم اعتقاد آنها به قیامت و مبعوث شدن آنها در آخرت برای پاسخگویی به اعمالشان بود.طبیعی است که عدم باور به معاد،نیاز به بشیر و نذیر و راهنما را منتفی میسازد.

در انتهای آیات این بخش هم ،به نوعی نتیجه گیری ارایه میشود که با قطعی بودن محشور شدن شما در قیامت ،پس به خدا و رسول و قرآنی که ما نازل کردیم ایمان بیاورید و صالحانه رفتار کنید تابه بهشت و رستگاری عظیم نایل شوید.

اما اگر کافر شوید و آیات ونشانه های خدا را (پس از علمی که با بعثت رسولان پیدا کردید)انکار کنید ،جهنم و سرنوشتی بد در انتظار شما خواهد بود.

3-آیات 11-13:این بخش با جمله "همه مصیبتها به اذن و مشیت خداست"شروع میشود. وبلافاصله به ایمان به خدا و اطاعت از خدا و رسول دعوت میکند.

سئوالی برای خودم ایجاد شد که ارتباط این جمله ماذون بودن مصیبتهای وارده از طرف خداوند،چه ارتباطی با آیات قبل و بعد ش دارد؟

پاسخش می تواند اینگونه باشد که خدا می خواهد به انسانها یاداوری کند همه مصیبتها (چه آنهایی که در آیات قبل این سوره بیان شد اعم از مصایب و عذابهای دنیوی که به اقوام قبلی رسید و عذابهای اخروی که گریبانگیر مکذبین و کافرین میشود و چه سایر مصایبی که به انها در این سوره اشاره نشده) با اذن تکوینی خداست.

پس راه حل کاهش مصیبتها یا تحمل آسانتر انها را هم از همو بخواهید.لذا این راهکارها را خداوند ارایه میکند:

الف-به خدا ایمان بیاورید تا قلب و روح شما را هدایت و باظرفیت و مطمئن به این معنا نماید که آنچه از دوست میرسد نیکوست. مفسرین اشاره کردند که مصائب دو نوع است. نوع اول مصایب طبیعی که انسان نقشی در آن ندارد و نوع دوم مصایبی که ناشی از عملکرد خود انسانهاست. در واقع این راه حل یعنی ایمان به خدا ،تحمل آدمی را در مواجهه با مصایب نوع اول افزایش میدهد.

ب_اطاعت از خدا و رسول که باعث اصلاح اعمال و رفتار شما و درنتیجه کاهش مصیبتهای نوع دوم که ناشی از عملکرد ادمی است ،میشود.
این آیه(12)در واقع راهنمایی برای آیه 9 که عمل صالح را تشویق میکرد،میباشد. که عمل صالح یعنی اطاعت از آنچه که خدا و رسولش امر کرده اند.

ج-توکل بر خدا هم که از ثمرات رفتاری ایمان به خداست، کلیدی برای کاهش مصایب و یا میزان رنج و اندوه اشی از مصایب است.

در واقع ،این سه آیه از منظر دیگری میخواست نتیجه آیات قبلی که توصیه به ایمان وعمل صالح بود را تاکید نماید.

4-آیات 14-18:این ایات،بخش انتهایی سوره را تشکیل میدهند.نخستین تفاوت این بخش با آیات قبلی در مخاطب آنست.آیات قبل خطابی عمومی به انسانها داشت و انها را دعوت به ایمان وعمل صالح میکرد.اما در این فراز ،خطاب با مسلمانان و افرادی است که دعوت خداوند در آیات قبل را لبیک گفته اند.

در واقع این آیات ،راهنما و چراغی برای ایمان آورندگان است که مراقب ایمان و عمل خود باشند.صرف ایمان آوردن کافی نیست.چراکه در مسیر خود با موانع بزرگی روبرو میشوند که ایمان و عمل آنها را به چالش میکشد.مهم ترین این موانع هم اموال و اقوام است.

اموال و خانواده دو چیزی است که همه افراد بشری دارای ان هستند و خاصیت انها هم مشغول کردن و مجذوب کردن ادمی به خود شان است.لذا وسیله آزمایش عمومی همه انسانهایند که معین میکنند آدمی ،اولویت خود در زندگی دنیا را به خدا داده یا به اموال وهمسران و فرزندان.

خداوند در این آیات(14و 15) انها را با الفاظ فتنه و عدو معرفی کرده است.اما فقط به معرفی بسنده نکرده بلکه در آیات 16 و 17 راه حل هم ارایه داده است.

راه حل، تقوا و کنترل نفس در حد توان است.اما تقوا چطور ایجاد میشود ؟آیا خودبخود یا با نیت کردن تنها ایجاد میشود؟
خیر.پرهیزگاری و نگهداری نفس از استمرار عمل صالح ایجاد میشود. لذا فعل امر اطیعوا را مجددا ،بعد از فاتقوااله تکرار کرده است.

هم چنین به منظور کنترل نفس در مواجهه با مال و ایجاد تقوای مالی دو راهکار رایه داده است.
جالب است که راهکار آن ،دنبال مال نرفتن نیست.یعنی بگوییم که خب اگر مال فتنه است،پس با حذف ان از این امتحان سربلند شویم.خیر میزان مال مهم نیست بلکه حب زیاد به مال اندکی هم که داریم،نمایانگر شح نفس است.


راهکارهای مالی خداوند ،به صرف مال برمیگردد. یکی انفاق و دیگری قرض الحسنه است که نشان میدهد انسان بخاطر خدا مال خویش را از خود جدا میکند.خداوند هم در عوض باز گشت مضاعف ان و غفران ورستگاری انان را بشارت داده است.

نکته دیگری که هم باید توجه کرد تاثیر تقوی بر کاهش مصایب و رنج و اندوه فرد متقی است.که در سوره طلاق به آن اشاره شده است.

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ﴿۲﴾وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا ﴿۳﴾

و هر كس از خدا پروا كند [خدا] براى او راه بيرون‏ شدنى قرار مى‏دهد (۲)و از جايى كه حسابش را نمى‏ كند به او روزى مى‏ رساند و هر كس بر خدا اعتماد كند او براى وى بس است‏خدا فرمانش را به انجام ‏رساننده است به راستى خدا براى هر چيزى اندازه‏اى مقرر كرده است (۳)


پس پیام اصلی این بخش خطاب به اهل ایمان است که با اطاعت عملی و کسب تقوی و کنترل نفس خود دربرابر مادیات،خود را در زمره رستگاران قرار گیرید.

با توجه به پیامهای بخشهای سوره، میتوان پیام اصلی سوره را اینگونه استخراج کرد:

رستگاری انسانها در ترک تکذیب و انکار معاد و ایمان به خدا و رسول و عمل صالح است که در سایه اطاعت مستمر از خدا و رسول و نگهداری نفس(تقوی)حاصل میشود.


کلمات کلیدی:تغابن تقوا مال فتنه اولاد ایمان

ویرایش بوسیله کاربر 1395/10/28 10:31:14 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.166 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi