logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170709)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133438)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123369)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89853)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا كشف حجاب،مجازات شلاق دارد؟ قواعدفقهی تعیین جرم و مجازات و تعزیزات چيست؟    آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1391/08/02 01:21:47 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
با ارزوی تشرف یه حج در این ایام و التماس دعا از همه شما در روز عرفه

ایات 198 و199سوره بقره به حضور حجاج در عرفات و مشعر می پردازد:

لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَبْتَغُواْ فَضْلًا مِّن رَّبِّكُمْ فَإِذَا أَفَضْتُم مِّنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُواْ اللّهَ عِندَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَإِن كُنتُم مِّن قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّآلِّينَ ﴿۱۹۸﴾

ثُمَّ أَفِيضُواْ مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۱۹۹﴾

بر شما گناهى نيست كه [در سفر حج] از فضل پروردگارتان [روزى خويش] بجوييد پس چون از عرفات كوچ نموديد خدا را در مشعر الحرام ياد كنيد و يادش كنيد كه شما را كه پيشتر از بيراهان بوديد فرا راه آورد (۱۹۸)

پس از همان جا كه [انبوه] مردم روانه مى‏شوند (به سوي سرزمين مني)شما نيز روانه شويد و از خداوند آمرزش خواهيد كه خدا آمرزنده مهربان است (۱۹۹)


در تفسیر نور در ذیل این ایه چنین امده است:

عرفات، نام سرزمينى است در بيست كيلومترى مكّه كه بر زائران خانه خدا واجب است از ظهر روز نهم ذى‏الحجة تا غروب در آنجا بمانند و

اگر قبل از غروب از آنجا خارج شوند بايد يك شتر جريمه دهند. واژه‏ى «عرفات» از «معرفت» به معناى محلّ شناخت است. به فرموده امام صادق و امام باقر

عليهما السلام جبرئيل در اين مكان به حضرت ابراهيم گفت: وظايف خود را بشناس و فراگير. [584]

در حديث مى ‏خوانيم: حضرت مهدى عليه السلام هر سال در عرفات حضور دارند. زمين عرفات خاطراتى از ناله‏ها و اشك‏هاى اولياى خدا دارد.

در روايات مى‏خوانيم: غروب عرفه، خداوند تمام گناهان زائران خانه خود را مى ‏بخشد. وبراى روز عرفه دعاهاى خاصّى از امام حسين و امام سجاد عليهما السلام نقل شده است.

از نشانه‏ هاى جامعيّت اسلام آن است كه در كنار اعمال عبادى حج، به زندگى مادّى و كسب معاش نيز توجّه دارد. همانگونه كه در سوره جمعه در كنار دستور به شركت در نماز جمعه، مى ‏فرمايد: بعد از پايان نماز به سراغ كسب معاش برويد.
[586]آرى، حج در عين عبادت، اقتصاد است


کلمات کلیدی:حاج عرفه عرفات مشعرالحرام مناسک ذیحجه مکه

ویرایش بوسیله کاربر 1396/06/08 11:33:54 ق.ظ  | دلیل ویرایش: key word

ali Offline
#2 ارسال شده : 1391/08/05 02:31:07 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
با تبریک روز عرفه و عید قربان

در تفسیر نمونه در ذیل ایات فوق اینگونه امده است:

زائران خانه خدا بعد از انجام مراسم عمره راهى مراسم حج مى شوند ونخستين مرحله همان وقوف در عرفات است

ـدر نامگذارى سرزمين عرفات به اين نام ممكن است اشاره به اين حقيقت باشد كه اين سرزمين محيط بسيار آماده اى براى معرفت پروردگار

و شناسايى ذات پاك اوست و به راستى آن جـذبـه معنوى وروحانى كه انسان به هنگام ورود در عرفات پيدا مى كند با هيچ بيان و سخنى

قابل توصيف نيست تنها بايد رفت و مشاهده كردـ همه يكنواخت ، همه بيابان نشين ،همه از هياهوى دنياى مادى و زرق و برقش فرار كرده

در زير آن آسمان نيلى و در آن هواى پاك از آلودگى گناه ، در آنـجـا كـه از لابـلاى نـسـيـمش صداى زمزمه جبرئيل وآهنگ مردانه ابراهيم خليل

و طنين حـيـاتـبـخـش صـداى پـيـامبراسلام (ص) شنيده مى شود در اين سرزمين خاطره انگيز كه گويا دريـچـه اى به جهان ماوراى طبيعت

درآن گشوده شده انسان نه تنها از نشئه عرفان پروردگار سـرمـسـت مى شود و لحظه اى بازمزمه تسبيح عمومى خلقت هماهنگ مى گردد

بلكه در درون وجود خود، خودش را هم كه عمرى است گم كرده و به دنبالش مى گردد پيدا مى كند و به حال خويشتن نيز عارف مى گردد آرى !

اين سرزمين را ((عرفات)) مى نامند چه اسم جالب ومناسبى !.



مشعرالحرام : دومين موقف حج.

((مـشـعـر)) از ماده ((شعور)) است در آن شب تاريخى (شب دهم ذى الحجه) كه زائران خانه خدا پـس از طى دوران تربيت خود در عرفات

به آنجا كوچ مى كنند وشبى را تا به صبح روى ماسه هاى نـرم در زيـر آسمان پرستاره در سرزمينى كه نمونه كوچكى از محشر كبرى و

پرده اى از رستاخيز بزرگ قيامت است آرى ! در چنان محيط بى آلايش و با صفا و تكان دهنده در درون جامه معصومانه احـرام و

روى آن مـاسـه هـاى نـرم انـسـان جوشش چشمه هاى تازه اى از انديشه و فكر و شعور در درون خـود احـسـاس مى كند و

صداى ريزش آن را در اعماق قلب خود به روشنى مى شنودآنجا را ((مشعر)) مى نامند!.
rahmat Offline
#3 ارسال شده : 1392/07/22 09:20:03 ب.ظ
rahmat

رتبه: Advanced Member

گروه ها: students, member
تاریخ عضویت: 1390/03/01
ارسالها: 38

4 تشکر دریافتی در 3 ارسال
نکات زیر در تفسیر تسنیم از ایت اله جوادی املی در خصوص ایات فوق ذکر شده است:

"هنگام افاضه از عرفات، در مشعرحرام به ياد خدا باشيد: ﴿فَاِذا اَفَضتُم مِن عَرَفتٍ عَرَفتٍ فَاذكُروا اللّهَ عِندَ المَشعَرِ الحَرام﴾،

پس رفتن به عرفات و وقوف در آن واجب است تا هنگام بازگشت افاضه از عرفات تحقق يابد، زيرا عنوان «افاضه» با حركت و خروج تفاوت دارد و فرع بروقوف دسته ‏جمعي است .

اگر جمعيت انبوهي در زمان معين در مكاني واحد ايستاده، بعد متفرّق شده و حركت كنند، «افاضه» پديد مي‌آيد؛

بنابراين براي تحقق افاضه سه عنصر توقف كثير (كثرت) و اجتماع در مكان و زمان واحد لازم است و بدون هر يك از آنها «افاضه» پديد نمي‌آيد، بلكه صرف خروج و مانند آن است. البته اجتماع بدون كثرت نخواهد بود؛ ولي كثرت بدون اجتماع فرض دارد؛ يعني هركدام جداگانه توقف كند و خارج شود.


تطبيق «يوم اكبر» يا «حج اكبر» بر روز عرفه و روز منا بر همين اساس است
كه همگان در كنار هم جمع‌اند و چون حاجيان از سراسر جهان به مكه مي‌آيند و در جهان شرك و مشرك وجود دارد و در نتيجه برائت از مشركان حكم جهاني اسلام است و به زماني كه در خصوص حجاز مشرك وجود داشته باشد اختصاص ندارد

، آن روز، روز اجتماع عمومي و بيزاري از مشركان است: ﴿واَذنٌ مِنَ اللّهِ ورَسولِهِ اِلَي النّاسِ يَومَ الحَجِّ الاَكبَرِ اَنَّ اللّهَ بَرِي‏ءٌ مِنَ المُشرِكينَ ورَسولُه)


بنابراين، عبارتِ ﴿فَاِذا اَفَضتُم مِن عَرَفت﴾ هم اصل وجوب وقوف در عرفات و هم وقوف دسته‏جمعي در زمان و مكان واحد را مي‌فهماند. البته زمان و مقدار وقوف را سنّت مشخص كرده است.

اسرار وقوف در عرفات

وقوف در عرفات تنها در مناسك حج و از مشتركات حج تمتع و قِران و اِفراد است. در روايات براي وقوف در عرفات اسراري آمده است كه به برخي از آنها اشاره مي‌شود:


أ. تطهير و آمادگي براي ورود به خانه خدا؛ اميرمؤمنان حضرت علي(عليه‌السلام) در پاسخ پرسشي از راز وقوف در عرفات فرمود: چون كعبه خانه خداست و حرم دروازه آن است، وقتي مهمانان الهي آهنگ خانه خدا مي‌كنند، خداوند آنان را بيرون دروازه نگه‏مي‌دارد تا به درگاهش تضرّع و ناله كنند... و بدين شكل از گناهان پاك شده و لياقت ورود به محدوده حرم را پيدا كنند و كم‌كم به خانه او راه يابند و در اطراف آن طواف كنند

از اين رو در روز عرفه بهترين وظيفه همان دعا و نيايش است، از همين‏رو گرچه روزه روز عرفه مستحب است؛ ولي طبق بيان امام باقر(عليه‌السلام) اگر روزه آن روز موجب ضعف انسان شود و نتواند دعاهاي روز عرفه را بخواند، روزه نگيرد

ب. آگاهي به معارف و علوم ديني و اسرار آفرينش؛ امام سجاد(عليه‌السلام) در «حديث شبلي» درباره سرّ وقوف در عرفات فرمود: «اين وقوف براي آن است كه انسان به معارف و علوم ديني واقف و از اسرار نظام آفرينش باخبر شود و بداند كه خداوند به همه نيازهاي او واقف و بر رفع آنها تواناست، خود را به او بسپارد و تنها از او اطاعت كند»،

چون اطاعت او بهترين سرمايه است: «و طاعته غني» از اين رو امام سجاد(عليه‌السلام) به سائلي كه در روز عرفه گدايي مي‌كرد، فرمود: واي بر تو! آيا در چنين روزي، دست نياز به سوي غير خدا دراز مي‌كني؛ در چنين ‏روزي اميد است خداوند به كودكان درون رحم سعادت بخشد.


ج. معرفت انسان به آگاهي خدا بر نهان و آشكار او؛ در ادامه «حديث شبلي» حضرت سجاد(عليه‌السلام) فرمود كه حجگزار بايد در عرفات دريابد كه خداي سبحان به نهان و آشكار و به صحيفه قلب او و رازهاي آن آگاه است؛

روايات فراواني به بيان وظيفه حجگزاران در سرزمين عرفات پرداخته كه بخش عمده آن درباره دعا و كيفيت آن، به ويژه دعاي عرفه امام حسين و دعاي امام سجاد(عليهما‌السلام) است.

بخش ديگر نيز درباره اهميت دعا و ترغيب و تشويق افراد به دعا براي ديگران است؛ به گونه‌اي كه روشن مي‌شود ائمه اطهار(عليهم‌السلام) و برخي شاگردان آنان قسمت مهم همت خويش را در آن سرزمين كه دعا مستجاب است، صرف دعا براي ديگران مي‌كردند."


ali Offline
#4 ارسال شده : 1400/04/29 09:31:31 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

اینجا محیط عرفات است، به وسیله آیات و دعاها باید در فکر و اراده، انقلابی پدید آید و چشم به اسرار زندگی باز شود. باید توبه نمود و میان زندگی و عمر گذشته سراسر غفلت و خودپرستی و ظلم با آینده سراسر تنبّه و بیداری و حق شناسی و خداپرستی پرده ای آویخت.

هر چه دامن سایه ها گستره تر می شود و اشعه نور بالاتر می رود، جنب و جوش زیادتر می گردد. بانگ تکبیر وناله های استغفار سراسر بیابان را پر کرده است. در زمان های سابق ناله های عمیق و ممتدِ شترها و بانگ اسبها نیز با این صداها مخلوط می شد. دسته هایی از فقرای بیابان با
چهره های سیاه و موهای ژولیده راه افتاده در مقابل خیمه ها با هم سرود توحید می خوانند؛ «ربّ ازلی، ابدی، احدی، لا ضِدَّ و لا نِدَّو لا مثل لمولی ...»

دامن خیمه شب اطراف بیابان عرفات گسترده می شود. دامن های خیام کم کم برچیده می گرد. اشعه رنگارنگ آفتاب، از قلّه های کوه عرفات بالا رفت، بوق ماشین ها اعلام حرکت می کنند.

جرس فریاد می دارد که بر بندید محملها

فاصله های نازک پرده های چادرها هم از میان رفت. مردمی که تا شعاع یک فرسخ منزل گرفته اند، به هم پیوستند. همه متحرک به یک اراده و رو به یک هدف متوجهند.

ارواح و نفوس انسانی، چون قطرات آب صاف و شفاف است که از دریای بیکران وجود، پی در پی در عالم طبیعت می ریزد، چون با ماده آمیخته وآلوده شد، فاصله های زمان و مکان و عوارض ماده، همه را از همه دور و بیگانه می کند.
محیطهای ایمانی، فواصل و بیگانگی ها را از میان می برد.
محیط نماز جماعت و حج و عرفات، محیط حکومت ایمان و آشنایی انسان است.

محیط عرفات، مظهر کامل این عرفان است. عصر عرفات و هنگام کوچ، این حقیقت ظاهرتر است.
از انضمام قطرات نفوس، جویها و از آن نهر بزرگی از حیات و ایمان و اراده به راه می افتد؛ «فَاذا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفاتٍ ...» این تعبیر معجزآسا، برای فهماندن وحدت حیاتی این اجتماع است!


ایت الله طالقانی

ali Offline
#5 ارسال شده : 1400/04/29 09:38:09 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

در عرفات سخن از شناخت است و علم ، در مشعر سخن از شعور است و فهم و در منی سخن از عشق است و ایمان !
در عرفات تکلیف نیست ، تأمل است. کار و فریضۀ خاصی وجود ندارد. جای حکم نیست که وقت ذکر است. ذکر هم یعنی یادآوری و مرور آن چه از یاد آدمی رفته است.


حاجی باید به خود و گذشته و آینده اش بیندیشد. به تمام آن چیزهایی که در زندگی تکراری و ملال آور روزانه، فرصت و فراغتی برای اندیشیدن درباره آنها وجود ندارد.

باید حجّ معانی کرد . در ظاهر نماند، از آن گذشت. حج همه رمز است و رموز. باید این زبان سمبلیک را شناخت و به نیت اعمال واقف شد. باید اسماعیل خود را – آن که را باید قربانی نمود – شناخت.

باید تمام اعمال را با نیت و تفکر و شناخت انجام داد. اگر نیت و آگاهی نباشد، حج معنایی به خود نخواهد گرفت.
کسی که نفهمد در این مناسک چه می کند، از مکه فقط سوغات آورده ست. چمدانش پر است و خودش خالی!

دکتر شریعتی
pakizeh1sadat Offline
#6 ارسال شده : 1400/04/31 09:44:17 ق.ظ
pakizeh1sadat

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, students, member
تاریخ عضویت: 1397/09/13
ارسالها: 169
مکان: Qom

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

💮🔶لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَبْتَغُوا فَضْلًا مِّن رَّبِّكُمْ فَإِذَا أَفَضْتُم مِّنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِندَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَإِن كُنتُم مِّن قَبْلِهِ لَـمِنَ الضَّالِّينَ (198بقره)
🔸بر شما گناهي نيست [كه در ايام حج، به هنگام فراغت از عبادات] از فضل پروردگارتان بجوييد 427 [=به تجارت و تبادل اجناس و افكار با ساير مسلمانان و تحكيم روابط ميان اُمت بپردازيد]، پس چون از عرفات [سيل‌وار به سوي مشعر] روان شُديد، 428 خدا را در مشعرالحرام ياد كنيد، 429 يادش كنيد [به پاس اين نعمت] كه شما را با آنكه قبلا از گمراهان بوديد هدايت كرد.

__________
🔸427- اعراب پيش از اسلام از مراسم حج براي عرضه كالاهاي تجاري خود استفاده كرده و بازارهايي در مكه برپا مي‌داشتند تا خرج سفر را تأمين كنند و سودي ببرند. فضل الهيِ مورد نظر در اين آيه، ظاهراً اشاره به همين منافع جانبي تجمع مسلمانان دارد. هرچند تبادل آراء و افكار و تقريب ميان اقوام مختلف مي‌تواند سودآورتر از تبادل كالاهاي تجارتي باشد. در قرآن آمده است: «پس از خاتمه نماز جمعه پراكنده شويد و به دنبال فضل خدا روانه گرديد» [جمعه 10 (62:10) ].

🔸428- انجام مبادلات تجاري يا فرهنگي و سياسي، در فاصلة ميان حج عمره و حج تمتع است كه ماه‌هاي شوال و ذيقعده را در برمي‌گيرد. با حركت به سوي عرفات در روز هشتم ذيحجه بايد يكسره متمركز و متوجة ذكر خدا شد. عرفات اسم جمع و همريشه با معرفت و عرفان است و از جمله نمادها و شعائر حج، اشاره به موقف شناخت و معرفت خالق و مسئوليت‌هاي بندگي به شمار مي‌رود.

🔸429- با حركت دسته جمعي از #عرفات در غروب روز نهم ذيحجه [عرفه]، حاجيان به سرزمين «مشعرالحرام» [مزدلفه] وارد مي‌شوند و تا نزديك طلوع فجر در آن صحرا زير آسمان پر ستاره بيتوته مي‌كنند و به نماز و راز و نياز مي‌پردازند. عنوان «مشعرالحرام» ظاهراً دلالت بر آگاهي و شعور بر حريم و حرمت‌هايي مي‌كند كه منزلگاهي بالاتر از معرفت [عرفات] در رعايت حدود الهي و حقوق خلق او است.

🌸💢 « #شَعَائِرَ» و شعار و شعور و شعر و... با «شَعْر» [موي سر] هم ريشه‌اند. شاعر کسي است که با نازک‌بيني و «موي»سنجي مي‌سرايد، شعور نيز به درک ظرافت‌ها و نکته‌هاي پوشيده از فهم عوام گفته مي‌شود. شعائر، اعمال و مناسکي است که شکل نمادين و سمبليک دارد و فهم آنها نيازمند نازک‌بيني و ديدي شاعرانه مي‌باشد.
💢💫تفسیر بازرگان
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.311 ثانیه ایجاد شد.