|
اصل ارسال توسط : Guest چرا در قرآن از زندگی امروز مثلا ماشین ها چیزی نیامده است سلام مگر لازمه كه مثلا از ماشين ها اسمي بياد در قران؟ الان كه نيست،چه نقصي وجود دارد؟ با توجه به اينكه قران كتاب هدايت انسانها و تصحيح عقايد و رفتار انسانهاست،نيازي به ذكر وسايل و ابزار زندگي او لزوما نيست.
|
|
چرا در قرآن از زندگی امروز مثلا ماشین ها چیزی نیامده است
|
|
سلام. برعکس من فکر می کنم به نحو احسن از این آیه استفاده خواهند کرد. دلیلش هم بر می گرده به استفاده از کلمه قوام در این آیه. این آیه شاهکاره. اوج علم خداوند در مورد طبیعت زن و مرد را نشان میده. وقتی مردم با تفسیر ( تفسیر عالمانه ) آیه آشنا بشن بیشتر استفاده می کنن.
اولا قوام معنای بسیار بسیار گسترده ای داره که در تفسیر المیزان تنها به چند مورد ان اشاره شده, حتی ذکر شده که قوام در بین عرب زبانان دال بر چیست.
از تکه شاخه محکمی که برای تکیه گاهی نهال نو رس استفاده می کنن تا هر گونه وسلیه ای که حالت اهرم داشته باشد و....
ثانیا به دلیل فطرت مرد که دوست دارد نقش تکیه گاهی داشته باشد و در عین حال برای کسب مقام و مرتبه بالاتر حاضر است هر گونه هزینه ای هم بکند ( مثل پرداخت نفقه, مهریه, ).
ثالثا قوام دارای یک سری ویژگی های دیگری هم هست از سن گرفته تا عقل, منطق و... معمولا کسی که قوام میشود سن بیشتر دارد, حضور پررنگ تر و... بحث در این مورد زیاد است.. . . .
|
|
مثال بهترش الرجال قوامون علی النساء است که مشروط به دو شرط (در همان آیه)است که اگر دو شرط موجود باشد رجال قوام علی النساء هستند و اگر نباشند نیستند
امروز در نیمه بزرگتر دنیا آن دوشرط موجود نیست ولذا در آنجاها رجالشان قوامون بر نساءشان نیستند و با سیر جاری فعلی پیش بینی میشود که 50 سال نمیکشد که در کل دنیا آن دوشرط برود و لذا دیگر رجال قوام بر نساء نباشند و این حکم هم به پایان تاریخ مصرفش برسد
بطور کلی هر حکمی در هر زمان که با عسر و حرج و عدالت و عقل جمعی منافات داشته باشد (که اینها همه در قرآن هست)همین سرنوشت را دارد زیرا عسر و حرج و عدالت و عقل جمعی قوانین بالادستی هستند (مثل قانون اساسی که قانون بالادستی است که محدود کننده قوانین عادی به خویش است)
|
|
البته معضل مذکور ناشی از چنین آیاتی نیست ، بلکه ناشی از رفتارهای کسانی است که خود را متولی قرآن خوانده اند و نسل جدید کم کم از طریق دموکراسی و گردش آزاد اطلاعات و نقد رفتارهای آنان و در جریان یافتن پاسخ این سوال که واقعا اسلام و قرآن چیست ، تدریجا جاذبه قرآن (البته به نحو بهتر و عاقلانه تر) برمیگردد و این چیزی است که ما امروز در کل جهان و به خصوص در کشورهای پیشرفته به رای العین شاهد شروع و گسترشش هستیم
واقعا امروز بهترین روزهای قرآن دارد «شروع»ی تازه را تجربه میکند
چیزی که باید اضافه کنیم این است که هر نوجوانی لازم نیست این کار نسبتا غیرِ آسان که در سعی در فهم آیه مذکور لازم است را بکند دیگران باید تفسیر بنویسند و دیگرانی دیگرتر باید آن را ساده و ساده تر کنند و دیگرانی دیگر باید در شعر و هنر و داستان و چه وچه آن را نشر دهند تا کم کم یک فرهنگ جدید شود و ما فعلا در همان قدم اولیم خیلی کار در پیش داریم اوه . . .
اما نظر کلی ام این است که اوضاع رو به خوبی دارد . باید همه امیدوار باشند و هرکس جای صحیح خویش را پیدا کند و در آن «جا» ، خیلی کار کند
|
|
ممتونم از نظرتون.ولی همین ایه 103مایءده رو چطوری میشه بروز تفسیر کرد؟!میشه گفت دوری از خرافات درس این ایه هست .ولی میشد این درس درقالب کلی تری بیان بشه که در همه دوران ها قابل استفاده مستقیم باشه.
ببنید نسل ما روی قرآن تعصب داره وهمه این تلاش ها رو می کنه که گرد زمان ر از چهره قرآن پاک.کنه .ولی نسل جدید رودر بایستی نداره.میگه الان خیلی مطالب صریح تری هست بر ای استفاده .من برای چی باید دست وپا بزنم تا از لابلای ایات مطلبی اینگونه دربیارم.!
|
|
در زمان حال وصیله و سائبه و حام به اصطلاح «سالبه به انتفاء موضوع» است و اصلا کاربردی نیست و در صد بسیار ناچیزی از احکام قرآنی اینطورند (مثالی هم که زده شد راجع به احکام دوره شرک بود که خود شرک - به آن شکلش - از بین رفته است)
بطور کلی احکام قرآنی محدود به احکام بالا دستی هستند (مانند حکم : ماجعل علیکم فی الدین من حرج و حکم التزام به عدالت و حکم امرهم شوری بینهم و . . ) و امروز برخی از احکام قرآنی (که درصد بسیارناچیزی هم هستند) با این احکام بالادستی در تعارضند ، مثلا تفاوت دیه و ارثیه زنان که با مراجعه به احکام بالا دستی قابل تغییر است
اگر آیه را در پاراگرافش ببینیم بهتر میفهمیم مثلا آیه 103 مورد بحث را در بین آیه های87 تا 108
اگر این مجموعه را با هم بخوانیم از آیه 103
اگر چنین کنیم اینطور میفهمیم
آیه های 87 و 88 :خرافات مبنای اعمالتان نباشد بلکه وحی مبنای عملتان باشد
آیه 89 به شدت به پیمان های خویش مقید باشید
آیه های 90 و 91 از شراب و قمار و سایر چیزهایی که نتایج بد و تخریب کننده و غافل کننده از یاد خدا و موجد دشمنی است دوری کنید
آیه های 93 و 94 و 95 و 96 در باره خوراکی ها به این نکته ها توجه کنید
آیه های 97 و 98 به حج فوق العاده اهمیت دهید زیرا قوام شما (در بهترین موقعیت بودنتان )در گرو آن است آیه 99 میخواهید به این چیزها گوش بدهید یا ندهید در هرحای متوجه باشید که کارهای شما در زندگی آتی تان موثر است
آیه 100 چیز پسندیده و ناپسند مساوی نیستند حتی اگر ناپسند زیاد باشد آیه های 101 و 102 موقع نزول وحی سوال بی ارزش نکنید آیه های 103 و 104 سخنان بی ارزش و خرافی را مبنای زندگی تان قرار ندهید آیه 105 به خودتان و خانواده تان خیلی زیاد اهمیت دهید آیه های 106 تا 108 به درستی گواهی ها خیلی اهمیت دهید ولو اینکه ضمانت اجرائی تحصیل آن سخت باشد
آیه اگر آیه را پاراگراف بخوانیم و از هر آیه منظورش را بگیریم و اگر ترکیب چند آیه که مکمل هم هستند منظور مجموع را توجه کنیم با همین وضع موجود قرآن را بهتر می فهمیم
اگر بله حالا توجه کنید به اینکه ضمن رعایت دستور کار بالا همزمان توجه مان به درس و درب هم باشد + مطالب فرعی را نیز از موضوعات اصلی جدا کنیم
با رعایت همه موارد فوق اگر ترتیب نزول را هم در نظر بگیریم (که این سوره مائده و «آخرین حرفها» است) فهم بهتری حاصل میشود
جمال گنجه اي
|
|
ممنونم از جوابتون.روشن بفرمایید کاربرد مثل چنین آیه ای غیر از رویداد تاریخی در زمان حال چیست؟چون ما اعتقاد داریم قرآن راهنمای زندگی در همه دوران هاست.
چند درصد آیات به نظر شما این گونه اند ؟
|
|
در مورد سوال، جوابش ، هم بله و هم نه است
مثال برای بله : آیه 103 مائده و مانند آن که کم هم نیست
مثال برای نه : همان آیه برای امروزیان حاوی سرنخ های مهمی است که از طریق این نوع آیات میتوانند به شرایط تاریخی و اجتماعی و اوضاع و احوال معیشتیِ عصرِ نزول قرآن پی ببرند و علومی از این راه پدید آید که به فهم بازهم بهتر قرآن کمک کند
به عبارت دیگر ، کاربرد آیات فقط یکی نیست که با گذشت زمان دیگر نیازی به آنها نباشد ، در هر دوره ای یکنوع کاربرد متناسب با آن دوره میتوانند داشته باشند
|
|
آیا در قرآن آیاتی هست که فقط مربوط به زمان نزول بوده باشد ودر زمان های بعدی کاربردی نداشته باشد؟
کلمات کلیدی:قرآن جدید قدیم نزول عصر
|