|
خدا اهميت رحامت را در كنار اهميت ارتباط با خودش ذكر كرد فرمود و اتقوا الله الّذي تسائلون به و الارحام , وقتي خدا بخواهد به يك چيزي اهميت بدهد آنرا در كنار خود ذكر ميكند ميفرمايد حق خدا و حق رحم را حفظ كنيد اين كه در اول سوره نساء آمده است و اتقوا الله الذي تسائلون به و الارحام براي اهميت دادن به مسئله صله رحم است
البته امر الله به ان يوصل و آنكه كافر هست وقتي خداي سبحان در قرآن به ما ميفرمايد كه شما ملت پدرتان ابراهيم را حفظ كنيد بعد ميفرمايد ان اولي الناس بابراهيم للذين اتبعوه و هذا النبي و الذين آمنوا , بهترين گروهي كه شايسته است راه ابراهيم(سلام الله عليه) را طي كند شمائيد بعد ميفرمايد ابراهيم خليل هم خودش فرمود اني بريءٌ منكم هم به همراهانش دستور داد كه با او هم صدا بشوند فرمود انا برآؤُا منكم هم خودش تنها فرمود من از رحم و عموي بت پرست بيزارم و هم مؤمنين تابع ملت ابراهيم(سلام الله عليه) با او همصدا شدند گفتند نحن برئاء منكم بعد قرآن به ما ميفرمايد اين روش روش ملت ابراهيم است پيداست صله رحم در جايي است كه آنها مؤمن باشند اگر كافر باشند اين رحامت قطع است مگر در حد امر به معروف و نهي از منكر
اين را مرحوم كليني(رضوان الله تعالي عليه) نقل ميكند كه عبد الرحمن ظاهراً دم در كسي ايستاده بود امام ششم(سلام الله عليه) فرمود اينجا چه ميكني عرض كرد اينها از ارحام من هستند آمدم صله رحم اينجا منزل دايي من است فرمود مگر نميداني او در مسير سعادت نيست رفت و آمد با دايي كه در مسير سعادت نيست ممنوع است چرا آمدي اينجا يك وقت انسان ميرود به عنوان نهي از منكر آن مسئله صله رحم نيست آن رحم امت اسلامي است يك وقت به عنوان ديد و بازديد ميرود كه او را از اين رفتن خوشحال كند با اينكه ميداند او كافر است و نفعي هم نميبرد اين است كه آنجا سخن از نحن برئاء منكم است در نهجالبلاغه اين بيان هست كه حضرت امير(سلام الله عليه) فرمود ما همه يك قبيله بوديم امتيازي بين ما و شما نبود باهم زندگي ميكرديم اما يك امري آمده ما را دو گروه كرده شما نپذيرفتيد ما پذيرفتيم لذا صفتان جدا شد فرمود ما قبل از اسلام باهم بوديم, قبيله بوديم, بسته بوديم, فاميل بوديم, عشيره بوديم, با هم بوديم, اختلافي هم نداشتيم اما حق آمد ما پذيرفتيم شما نپذيرفتيد صفهايمان جدا شد در اين كريمه فرمود و الذين يصلون ما امر الله به ان يوصل آنچه كه انسان بايد وصل بكند از اين رحامتهاي خانوادگي تا برسد به اصل جامعه اسلامي و امت اسلامي
ايت اله جوادي املي- تفسير سوره رعد
|
|
صله رحم به معناي حب خويشان نيست
علامه طباطبايي در تفسير ايه 23 سوره شوري نكته جالبي دارد كه صله رحم ،حب و مودت به خويشان نيست.
مودت به قربى نمى تواند كنايه از صله رحم باشد
آرى اسلام هرگز مردم را دعوت نمى كند به اينكه خويشاوند خود را به خاطر اينكه خويشاوند است دوست بدارند، بلكه آن محبت به خويشاوندى كه اسلام بشر را بدان خوانده ، محبت فى اللّه است ، بدون اينكه مسأله خويشاوندى كمترين دخالتى در آن داشته باشد. البته اسلام اهتمام زيادى به مسأله قرابت و رحم دارد، اما به عنوان صله رحم ، و اينكه با رحم قطع رابطه نكنند، و از دادن مال عزيز و مورد حاجت خود به ارحام فقير مضايقه ننمايند، نه به عنوان اينكه رحم خود را دوست بدارند، چون اسلام بر هر محبتى به جز محبت به خدا خط بطلان كشيده .
و ما نمى توانيم بگوييم كه مودت به قربى در آيه شريفه كنايه است از همين صله رحم و احسان به ايشان و انفاق مال به آنان ، چون در آيه شريفه هيچ قرينه اى نيست كه دلالت كند بر اينكه معناى حقيقى مودت منظور نيست ، بلكه صله رحم منظور است ، چون صله رحم مسأله ديگرى است و حب فى اللّه مسأله اى ديگر.
|
|
اگر محاربه با خداوند و اسلام درکار نباشد و کافر باشند باز هم صله رحم مشکلی ندارد
اما زمانیکه در جمعی قرار بگیریم که قرار است حرفهایی بشنویم و توهین به مقدساتمان باشد قطع رحم کاملا منطقی است
در زمان خودمان هم امثال ابوجهل و ابولهب ها زیاد هستند و شاهد توهینها هم هستیم
و البته کاملا با شما موافقم که بحث پدر و مادر کاملاااااا متفاوت است
|
|
اگر پدر و مادر باشند و در شخص اثر گذار نباشند قطع رحم کامل نکند . اما اگر بر شخص اثر گذار باشد و والدین نباشند قطع رحم ایراد ندارد .
اگر تاریخ اسلام را نگاه کنیم . افرادی که به پیامبر ایمان می آوردندو پدرانشان در لشگر کفر بودند ، پیامبر می فرمود شما با پدرت درگیر نشو
|
|
بعضی از افراد میگویند منظور از صله رحم فقط خویشاوندان هستند
اما همانطور که جناب فرهنگ اشاره کردند منظور از ارحام همه انسانها هستند که من یک مورد دیگر به آن اضافه میکنم و آن مومنین هستند چون در آیات قرآنی نیز اگر دقت کنیم اولویت دوستی با مومنین هست
اگر شخصی با خداوند دشمنی داشته باشد باز هم نیاز به صله رحم هست؟
|
|
با سلام اینکه آمده است صله رحم منظور کسانی که از طریق رحم اتصال داشته و دارند . این کار از هر طریقی میسر می باشد . حضوری ، حتی تلفنی قابل قبول است . به صورتی که قطع رحم نشود . یعنی قطع کامل رابطه .
|
|
افرادی مثل ابولهب و ابوجهل که دشمن هستند را نمیتوان مصداق برخورد با همه خویشان در نظر گرفت.قطع رابطه با دشمن مسلم ،اصلی عقلی است.
احسان به همه خویشان،همسایگان و ...بدون درنظر گرفتن دین و آیین شان واجب است.
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ
وطبق ایه ۸و۹ سوره ممتحنه،فقط از دشمنان درحال جنگ ،منع شده است. لذا با دسته بندی خویشان و دوستان معمولی و متعارف خود ،به کافر و مومن ، برداشتی ناموجه و غیر معقول از قران ارایه ندهیم.
ارحام،در کوچکترین محدوده خود،افراد هم خون و بستگان و در برداشت برخی دیگر از مفسران،همه انسانها را در بر می گیرد.
|
|
سلام به معنای صلح و سلامت و آشتی است وقتی دو نفر به هم می رسند با گفتن سلام به هم اظهار آشتی و صلح نسبت به هم دارند یعنی جان و آبرو و مال و ناموست از طرف من در امنیت است و هیچ ضرری از من به تو نمی رسد.
|
|
سلام یکی از نامهای خداوند است
اگر به کسی سلام میکنیم در حقیقت درخواست از خداوند است برای قرار گرفتن آن شخص در سلام خداوند
سلام خداوند یعنی سلامت محض یعنی پاک شدن از هر نوع غل
وقتی تاکید شده اگر به کسانی که راغب نیستند با شما رفت و آمد کنند و یا برعکس سلام کنید یعنی قرار گرفتن در شرایط سلام و از بین رفتن مواردی که باعث جدایی شده
|
|
سلام علیکم. با کسانی که راغب به رفت و آمد با ما هستند، رفت و آمد کنیم و با کسانی که به ما راغب نیستند، قطع سلام نکنیم.
|