|
آیا زیارت قبور و توسل به اولیای الهی،شرک نيست؟نظر قرآن چيست؟ - آيا زيارت حرم اهل بيت و توسل به امامان از نظر قرآن كريم جايز است؟
جهت مطالعه به لينك زير مراجعه نماييد
http://quranpuyan.com/ya...-nyst-nZr-qrn-chyst.aspx
|
|
ایاتی که شنوایی و شعور مردگان را نفی میکند.
آیات 52-53 سوره روم
«فَاِنَّکَ لَاتُسْمِعُ الْمَوْتَىٰ وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ اِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِینَ * وَمَا اَنتَ بِهَادِ الْعُمْیِ عَن ضَلَالَتِهِمْ اِن تُسْمِعُ اِلَّا مَن یُوْمِنُ بِآیَاتِنَا فَهُم مُّسْلِمُونَ»؛ تو نمى توانى صداى خود را به گوش مردگان برسانى، و نه سخنت را به گوش کران هنگامى که روى مى گردانند * و نمى توانى نابینایان را از گمراهیشان هدایت کنى، تو تنها سخنت را به گوش کسانى مى رسانى که ایمان به آیات ما مى آورند و در برابر حق تسلیم اند.
آیات 80-81 سوره نمل؛
«اِنَّکَ لَاتُسْمِعُ الْمَوْتَىٰ وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ اِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِینَ * وَمَا اَنتَ بِهَادِی الْعُمْیِ عَن ضَلَالَتِهِمْ اِن تُسْمِعُ اِلَّا مَن یُوْمِنُ بِآیَاتِنَا فَهُم مُّسْلِمُونَ».
آیه 36 سوره انعام
«اِنَّمَا یَسْتَجِیبُ الَّذِینَ یَسْمَعُونَ وَالْمَوْتَىٰ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ ثُمَّ اِلَیْهِ یُرْجَعُونَ»؛ تنها کسانى اجابت [دعوت تو] مى کنند که گوش شنوا دارند، اما مردگان [و آنها که روح انسانى را از دست داده اند ایمان نمى آورند و] خداآنها را [در قیامت] مبعوث مى کند سپس به سوى او باز مى گردند.
آیه 22 سوره فاطر؛
«وَمَا یَسْتَوِی الْاَحْیَاءُ وَلَا الْاَمْوَاتُ اِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَن یَشَاءُ وَمَا اَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِی الْقُبُورِ» و هرگز مردگان و زندگان یکسان نیستند، خداوند پیام خود را به گوش هر کس بخواهد مى رساند و تو نمى توانى سخن خود را به گوش آنها که در قبرها خفته اند برسانی.
(مصداق من فی القبور در ایه 22 از سوره ی فاطر) با چند روایت از مفسران اهل سنت . 🟢ابن قیم جوزیه از علمای اهل سنت در تفسیر آیه «وَمااَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ» به این نکته اشاره کرده و مى گوید: «آیه دلالت دارد بر کافرى که قلبش مرده است به نحوى که نمى توانى حقایق را به او برسانى تا از آن بهره مند شود، همان گونه که نمى توانى به کسانى که در قبرند چیزى بشنوانى به حدّى که نفع برند».
🟢هم چنین در تفسیر آیه شریفه: «اِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى وَلا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ اِذا وَلَّوْا مُدْبِرینَ» مى گوید: «مراد از آیه نفى اهلیّت سماع است؛ به این معنى که قلب هاى مشرکان از آن جا که مرده است، تو نمى توانى حقایق را به آنان برسانى، همان گونه که در اموات نیز چنین است».(الروح.ابن قیم جوزی.محمد بن ابی بکر.دار الکتب العلمیه.بیروت.ج ا.ص45)
🟢ابن کثیر نیز در در شرح آیه: «وَما اَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ» مى گوید: «کما لا ینتفع الاموات بعد موتهم وصیرورتهم الى قبورهم وهم کفار بالهدایه والدعوه الیها، کذلک هولاء المشرکون الذین کتب علیهم الشقاوه لا حیله لک فیهم ولا تستطیع هدایتهم» (تفسیر ابن کثیر.ابوالفداء اسماعیل ابن عمربن کثیر القریشی الدمشقی،محقق:محمود حسن.دارالفکر،بیروت.ج3.ص666)
(همان گونه که امواتِ کفار بعد از مرگشان و قرار گرفتن در قبر از هدایت و دعوت پیامبر(ص) بى بهره اند؛ مشرکان نیز که اهل شقاوت اند از هدایت تو سودى نمى برند و نمی توانی آنها را هدایت کنی).
|
|
آيا زيارت قبور و دعا براي اموات،مجاز است؟ فايده اي دارد؟ آيا آنها مي شنوند؟
در ایه ی 84 از سوره ی توبه خداوند پیامبر اکرم (ص) را از ایستادن بر سر قبور منافقان نهی کرده است.
وَلَا تُصَلِّ عَلَىٰ أَحَدٍ مِّنْهُم مَّاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَىٰ قَبْرِهِ ۖ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ
هرگز بر مرده هیچ یک از آنان، نماز نخوان.و بر کنار قبرش، (براى دعا و طلب آمرزش،) نایست. چرا که آنها به خدا و پیامبرش کافر شدند. و در حالى که فاسق بودند از دنیا رفتند. (توبه/84) در تفسير الميزان چنين امده است: "اين آيه نهى مى كند رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) را از اينكه نماز ميت بخواند بر كسى كه منافق بوده، و از اينكه كنار قبر منافقى بايستد، و اين نهى را تعليل كرده است به اينكه چون كفر ورزيدند و فاسق شدند و بر همين فسق خود مردند.
و در اين آيه اشاره است به اينكه رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) بر جنازه مؤمنين نماز مى خوانده و در كنار قبور ايشان مى ايستاده و طلب مغفرت و دعا مى كرده است."
ایستادن( و دعا و طلب بخشش برای مردگات غیر منافق) اگر مردگان صدایی نمی شنوند چه معنایی دارد.
از مفهوم آیه فوق، استفاده مى شود: ایستادن در کنار قبور مؤمنان و دعا براى آنها جایز است; زیرا نهى در آیه مخصوص به منافقان است، بنابراین، مفهوم آیه این مى شود: زیارت قبور مؤمنان، یعنى: ایستادن کنار قبرهاى آنان، و دعا کردن جایز است.
ولى آیه فوق، درباره این موضوع که، آیا مى توان به قبور آنها توسّل جست، و به برکت آنان از خدا حاجتى تقاضا کرد؟ سکوت دارد.
یک فرد مؤمن راستین، هم در حال حیات، و هم پس از مرگ، محترم است، به همین دلیل در برنامه هاى اسلامى، دستور غسل و کفن و نماز و دفن او داده شده است که: با احترام هر چه بیشتر و با تشریفات خاصى، او را به خاک سپارند، و حتى پس از دفن در کنار قبر او بیایند، و براى گناهان و لغزش هاى احتمالى او، از خداوند طلب بخشش کنند.
اما ایا این موارد فقط برای احترام به میت است یا میت متوجه ی این ادای احترام میشود.
از ایه 84 توبه میتوان این نتایج را گرفت :
وجود سنّت نماز و دعا براى میت مسلمان و رفتن بر سر قبر وى در زمان پیامبر اکرم (ص) از این فراز(و لاتصل ... و لاتقم على قبره)
مشروعیت و پسندیده بودن حضور بر مزار مؤمنان و دعا و استغفار براى آنان (و لاتصل ... و لاتقم على قبره) آنچه در آیه نهى شده در خصوص منافقان است و همین تخصیص مى رساند که حضور یافتن بر مزار مؤمنان و دعا براى آنان امرى جایز، بلکه پسندیده است.
نقل از كانال نكات تفسيري آيات
كلمات كليدي: اموات قبر قبور دعا مردگان نماز ميت
|