logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176956)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140031)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130759)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95069)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟             

توجه

Icon
Error

ارسال پاسخ
از طرف:
پیغام:

حداكثر تعداد كاراكتر مجاز در هر ارسال‌:32767000
ذخیم کج خط دار   برجسته نقل قول برای مشخص سازی فرم کلی زبانی را انتخاب کنید وارد کردن عکس ایجاد لینک   فهرست نامرتب فهرست مرتب   در سمت چپ در وسط در سمت راست   تگهای بی بی کد بیشتر بررسی املاء کلمات
رنگ فونت اندازه فونت
انتخابها:
  • فایلی به این ارسال الصاق شود؟
تصویر امنیتی
حروف نمایش داده شده در عکس را وارد کنید همه مواردی که در تصویر است را وارد کنید
  پیش نمایش ارسال انصراف

10 ارسال آخر با ترتیب برعکس
farhang ارسال شده: 1403/01/31 11:22:30 ق.ظ
 

بَلْ زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مَكْرُهُمْ‌. معناى #مكر در لغت، فريب دادن است و مشركان به‌وسيله بت‌ها فريب داده شدند و گمان كردند كه آنها شريكان خدا در آفرينش او هستند و هواهاى نفسانى آنان، اين مكر و فريب را برايشان زيبا جلوه دادند. وَ صُدُّوا عَنِ اَلسَّبِيلِ‌. به صيغۀ مجهول و معنايش اين است كه همان چيزى كه هواهاى نفسانى آنها برايشان زيبا جلوه نمود، آنان را از حق و ايمان به خدا و يگانگى او بازداشت

تفسیر کاشف-جواد مغنیه

بَلْ‌ زُيِّنَ‌ لِلَّذِينَ‌ كَفَرُوا مَكْرُهُمْ‌ وَ صُدُّوا عَنِ‌ اَلسَّبِيلِ‌ وَ مَنْ‌ يُضْلِلِ‌ اَللّٰهُ‌ فَمٰا لَهُ‌ مِنْ‌ هٰادٍ . هيچ يك از اينها علت جعل شريك براى خدا نيست بلكه علت آنست كه مكرى كه براى اغفال مردم و براى رسيدن باغراض دنيا مى‌كنند در نظرشان خوب و مزين شده و لذا از راه راست بازداشته شده‌اند، شايد منظور از مكر آن باشد كه سران آنها مى‌دانستند بتها نمى‌توانند شريك خدا باشند بلكه نسبت به مردم حيله مى‌كردند تا بت‌پرستى باشد و آنها به اغراض خود برسند چنان كه آمده روز قيامت مستضعفين بمستكبرين خواهند گفت: بَلْ‌ مَكْرُ اَللَّيْلِ‌ وَ اَلنَّهٰارِ إِذْ تَأْمُرُونَنٰا أَنْ‌ نَكْفُرَ بِاللّٰهِ‌ وَ نَجْعَلَ‌ لَهُ‌ أَنْدٰاداً سبأ/ 32

تفسیر احسن الحدیث
سیدکاظم فرهنگ
ali ارسال شده: 1403/01/26 10:21:15 ق.ظ
 
مكر در ايات الهي چيست؟

آيه 21 از سوره يونس اين چنين است وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِن بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُمْ( ) اگر يك مقدار آسيبي ديدند بعد رحمت الهي شامل حال اينها شده إِذَا لَهُم مَكْرٌ فِي آيَاتِنَا( ) در آيات ما مكر مي¬كنند اينها را به تصادف به اتفاق به اينكه وضع روزگار اين طور است
گاهي آدم مرفه است گاهي در زحمت است بدون اينكه حساب مطرح كند كه گاهي آن چنان است گاهي اين چنين است بالاخره چه كسي آن چنان مي¬كند چه كسي اين چنين مي¬كند مي‌فرمايد: اين آيات ما را به مكر و بازيچه مي¬گيرند إِذَا لَهُم مَكْرٌ فِي آيَاتِنَا( )

اين طور نيست كه اين كليات درباره كفار و اقوام گذشته باشد خود ما هم هر لحظه اين حالات را داريم هر روز يك حال داريم هر لحظه يك حال درايم هر لحظه در معرض امتحان الهي هستيم آن گاه كه بسط الهي شامل حال ما شده خود را در نشاط مي¬بينيم اين يك امتحان است آن گاه كه قبض الهي به سراغ ما آمده گرفته شديم يك امتحان است نبايد بگوييم روزگار است چه چيزي روزگار است اگر سخن از «‌عرفت الله سبحانه بفسخ العزائم وحل العقود ونقض الهمم»( ) ‌است همه شئون ما را او دارد اداره مي¬كند نه تنها سخن از تصميم¬گيري و پشيمان شدن همه شئون در تحت تدبير خداي سبحان است آن گاه مي¬گويد بلكه روزگار است گاهي غمگين است گاهي انسان خوشحال است
اين #مكر در آيات الهي است آيا اين غم و نشاط ما بي‌حساب به سراغ ما آمده يا طبق نظم خدايي كه وَكُلُّ شَى‏ءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ( ) به سراغ ما آمده اگر وَكُلُّ شَى‏ءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ پس ما هم بايد حساب بكنيم نكند ما هم در آيات الهي مكر داشته باشيم بگوييم روزگار است ديگر گاهي بشر اين چنين است گاهي بشر آن چنان است اين طور نيست

تفسير تسنيم سوره رعد


كلمات كليدي: مكر فريب حيله توجيه


قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.068 ثانیه ایجاد شد.