عضویت در کانال تلگرام قرآن پویان
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا:
مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:177002)
   
ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140067)
   
آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130854)
   
اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95115)
     
پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته:
ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است
   
قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد
   
تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟
   
معجزه كمتر شناخته شده پيامبر رحمت : قراردادها
      
      
انجمن
عناوین فعال
جستجو
کمک
ورود
تماس با ما
ثبت نام
نقشه سایت
قرآن
تفسیر قرآن
دانلود قرآن
توجه
Error
OK
تفسير و تدبر قرآن انلاين-تالارگفتگوي قرآن پویان
»
پرسش و پاسخ و تحقيقات قرآني
»
پرسش و پاسخ قرآني
»
عصمت انبیا و رسولان از منظر قران تا چه حد است؟ ایا عصمت، نوعی اجبار است؟
»
ارسال پاسخ
ارسال پاسخ
از طرف:
پیغام:
حداكثر تعداد كاراكتر مجاز در هر ارسال:32767000
رنگ فونت
Default
Dark Red
Red
Orange
Brown
Yellow
Green
Olive
Cyan
Blue
Dark Blue
Indigo
Violet
White
Black
اندازه فونت
1
2
3
4
Default
6
7
8
9
[YOUTUBE]آدرس فيلم يوتيوب را اينجا قرار دهيد.[/YOUTUBE]
[VIMEO]http://www.vimeo.com/xxxxxxx[/VIMEO]
[HIDE-THANKS=x]The tag hides content from people who have below then X thanks received.[/HIDE-THANKS]
[HIDE-REPLY-THANKS]The tag hides content from people until they either reply in the same thread or press the thank you button for the post.[/HIDE-REPLY-THANKS]
[HIDE-REPLY]The tag hides content from people until they replied in the same thread.[/HIDE-REPLY]
[GROUP-HIDE]Hide the Content from Guests, or other Roles if defined.[/GROUP-HIDE]
[GOOGLEWIDGET]<script src="url"></script>[/GOOGLEWIDGET]
[HIDE-POSTS=x]The tag hides content from people who have below then X posts.[/HIDE-POSTS]
[GOOGLEMAPS]Enter Google Maps Url[/GOOGLEMAPS]
[ALBUMIMG]Enter Album Image Number[/ALBUMIMG]
[SPOILER]قرار دادن بخش پنهان شونده در اينجا[/SPOILER]
[HIDE]This tag hides content from people until they press the thank you button for the post.[/HIDE]
[USERLINK]Put User Name Here[/USERLINK]
Plain Text
ActionScript3
Bash(shell)
ColdFusion
C#
C++
CSS/Html
Delphi
Diff
Erlang
Groovy
JavaScript
Java
JavaFX
Perl
PHP
PowerShell
Pyton
Ruby
Scala
SQL
Visual Basic
XML
در حال بارگذاری...
انتخابها:
فایلی به این ارسال الصاق شود؟
تصویر امنیتی
حروف نمایش داده شده در عکس را وارد کنید
همه مواردی که در تصویر است را وارد کنید
پیش نمایش
ارسال
انصراف
10 ارسال آخر با ترتیب برعکس
farhang
ارسال شده:
1403/03/04 11:30:30 ق.ظ
⁉ايا #عصمت پيامبر (ص) به معناى مجبور بودن او در انجام اعمالش مي باشد؟
🔸وَأَنِ احْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ (مائده:49)
و [فرمان ديگر] اين كه ميان آنان طبق آنچه خدا نازل كرده [=احكام قرآن] حكم كن و از آراء و نظريات آنان پيروي مكن و برحذر باش از اين كه تو را از بعضي اصولي كه بر تو نازل كرديم [با توجيهات حق به جانب] فريب دهند.
⭕️" وَ اِحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ إِلَيْكَ " در اين جمله خداى تعالى پيامبرش را مامور كرده به اينكه از فتنه آنان بر حذر باشد و اگر چنين دستورى داده با اينكه پيامبرش به عصمت خدايى معصوم است براى اين بوده كه
عصمت، اختيار را از معصوم سلب نمىكند به طورى كه ديگر نتواند راه خطا برود و در نتيجه نشود به او تكليف كرد، نه، عصمت چنين اثرى ندارد، براى اينكه عصمت چيزى از سنخ ملكات علمى است و معلوم است كه علوم و ادراكات هرگز قواى عامله را كه اعضا را به حركت در مىآورد و همچنين اعضايى كه حامل آن ادراكات است را از قدرت يكسان به فعل و ترك در نمىآورد و چنين اثرى ندارد كه قدرت آنها را از فعل يا از ترك سلب كند بلكه صاحب اين ادراكات و اين قوا و اين اعضا هم چنان مختار است و بطور يكسان هم قادر بر فعل است و هم قادر بر ترك.
📌هم چنان كه علم قطعى ما افراد معمولى و غير معصوم به اينكه" فلان غذا #مسموم است"، ما را از خوردن آن عصمت مىدهد و هرگز چنين غذايى را نمىخوريم و ليكن در عين حال اعضاى بدن ما كه در عمل غذا خوردن به حركت در مىآيد يعنى دست ما، دهان ما، زبان ما و دندانهاى ما ناتوان از خوردن آن غذا نمىشوند، اين اعضا همانطور كه ممكن است بىحركت بمانند و آن غذا را در جوف ما فرو نكنند، همچنين ممكن است به كار بيفتند و غذاى كذايى را در جوف ما بكنند (هم چنان كه مىبينيم افرادى كه انتحار مىكنند با خوردن چيزى مثل اينگونه غذاها به اين عمل دست مىزنند و دست و دهان و دندان و حلقشان در فرو بردن آن سم به كار مىافتد)
👈👈پس با وجود #عصمت باز فعل براى #معصوم اختيارى است،👉👉 هر چند تا زمانى كه علم مورد بحث وجود داشته باشد محال است كه آن عمل از آدمى سر بزند، (و اگر در حال انتحار سر مىزند اندوه فراوان و يا خشم بيرون از حد آن علم را از ياد مىبرد).
📚تفسير الميزان
#معصوم بودن هرگز به اين معنى نيست كه گناه براى پيامبر ص و امام محال ميگردد، و گرنه فضيلتى براى آنها محسوب نميشود بلكه منظور اين است كه آنها با توانايى بر گناه مرتكب گناه نميشوند، هر چند اين عدم ارتكاب به خاطر تذكرات الهى بوده باشد و به عبارت ديگر ياد آوريهاى خداوند جزئى از عامل #مصونيت_پيغمبر ص از گناه ميباشد.
📚تفسير نمونه
سیدکاظم فرهنگ
قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1
|
YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.081 ثانیه ایجاد شد.