logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176949)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140028)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130755)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95069)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟             

توجه

Icon
Error

ارسال پاسخ
از طرف:
پیغام:

حداكثر تعداد كاراكتر مجاز در هر ارسال‌:32767000
ذخیم کج خط دار   برجسته نقل قول برای مشخص سازی فرم کلی زبانی را انتخاب کنید وارد کردن عکس ایجاد لینک   فهرست نامرتب فهرست مرتب   در سمت چپ در وسط در سمت راست   تگهای بی بی کد بیشتر بررسی املاء کلمات
رنگ فونت اندازه فونت
انتخابها:
  • فایلی به این ارسال الصاق شود؟
تصویر امنیتی
حروف نمایش داده شده در عکس را وارد کنید همه مواردی که در تصویر است را وارد کنید
  پیش نمایش ارسال انصراف

10 ارسال آخر با ترتیب برعکس
ali ارسال شده: 1403/06/03 10:13:12 ق.ظ
 

خداوند حجيت عقل را پذيرفته است

دليل اينكه خداوند براي بشر انبيا فرستاده اين است كه خدا منزّه از نقص و عيب است
اگر خداوند براي تربيت بشر، انبيا نمي‌فرستاد همين بشر در قيامت عليه خدا احتجاج مي‌كرد در قيامت به خدا مي‌گفت خدا! تو كه مي‌دانستي ما با مرگ نمي‌پوسيم مي‌دانستي مرگ، آخر خط نيست مي‌دانستي ما با مرگ به اين عالَم مي‌آييم مي‌دانستي كه ما از اين عالَم بي‌خبر بوديم نمي‌دانستيم اينجا چه خبر است اينجا چه مي‌خواهند خب مي‌خواستي يك راهنما بفرستي.

خدا مي‌فرمايد ما براي اينكه بشر در قيامت عليه ما احتجاج نكند انبيا فرستاديم اين در سوره ي مباركه ي «نساء» گذشت آيه ي 165 به بعد فرمود: ﴿رُسُلاً مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَي اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ﴾ درست است «بعد» ظرف است و مفهوم ندارد ولي چون در مقام تحديد است مفهوم دارد يعني قبل الرسل بشر مي‌توانست احتجاج كند
خب پس خداي سبحان براي ضرورت وحي و نبوّت #برهان اقامه كرده به #عقل بها داده، به #حجیت_عقل بها داده،
صحنه ي قيامت، بشر را آزاد معرفي كرده فرمود بشر در قيامت آزاد است حتي عليه من احتجاج كند بگويد تو كه مي‌دانستي انسان بعد از مرگ چنين جايي مي‌آيد چرا راهنما نفرستادي لذا ما راهنما فرستاديم تا بشر احتجاج نكند خب اگر كسي خدا را به عنوان هادي، به عنوان ربّ مي‌شناسد يقيناً وحي و نبوّت را مي‌پذيرد

ايت الله جوادي آملي- تفسير سوره حج
ali ارسال شده: 1403/05/17 10:47:45 ق.ظ
 
وَ قَالُواْ لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فىِ أَصحَْابِ السَّعِیرِ(10- ملک)

(جهنميان) مى‏ گویند: اگر ما (به دعوت نجات‏بخش آنان )گوش کرده بودیم یا تعقّل کرده بودیم؛ الان بین جهنمیان نبودیم.

🔹"ترديد ميان گوش و عقل از اين نظر است كه 👈وسيله آدمى به سوى سعادت يكى از اين دو طريق است ، يا اينكه خودش #تعقل كند و حق را تشخيص داده پيرويش نمايد، يا از كسى كه مى تواند تعقل كند و خيرخواه هم هست بشنود و پيروى كند، در نتيجه پس طريق به سوى رشد يا #سمع است و يا #عقل ، و دليل اين راه يا عقل است يا #نقل ".
تفسیر المیزان


🔹ريشه تكذيب، عدم #تعقّل است. فَكَذَّبْنا ... لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ‌ (تعاليم اسلام مطابق با عقل است، اگر تعقل می‌كرديم مؤمن می‌شديم.)
‏🔹عقل واقعی آن است كه انسان حق را بشنود، بپذيرد و پيروی كند تا از قهر الهی خود را نجات دهد.
تفسير نور
farhang ارسال شده: 1402/11/26 12:16:11 ق.ظ
 

آن دليل عقلي است كه جلوي هرگونه وهم و مظنه و شك و امثال ذلك را مي¬گيرد
وقتي سلطان نبود #مظنّه و گمان ميدان دار مي¬شود در عقائد در حالي كه به گمان و مظنّه نمي¬شود انسان معتقد باشد مَا أنزَلَ اللهُ بِهَا مِن سُلطَانٍ( )،
وقتي برهان نبود عقل نبود وحي نبود نفس با مظنه زمام را به عهده مي¬گيرد إِن يَتَّبِعُونَ إِلاّ الظَّنَّ وَمَا تَهوَي الأنفُسُ )،
در مسائل نظري با گمان اكتفا مي¬كنند در مسائل عملي هم با ميل و هوس حركت مي¬كنند نه با عقل عملي
آنكه انسان را در مسير صحيح مي¬برد عقل عملي است كه «العقل ... ما عبد به الرحمان وأكتسب به الجنان»( )، كه اين عقل عملي است
آنكه با برهان قطعي چيز مي¬فهمد كار #عقل نظري است مي‌فرمايد در مسأله نظر چون دستشان به برهان نمي¬رسد به مظنّه اكتفا مي¬كنند


بنا براين هيچ چيزي را قرآن كريم بدون سلطان و برهان نمي¬پذيرد نه مي¬گويد نه مي‌پذيرد
چون انسان اگر بخواهد كامل بشود بايد با انديشه كامل بشود
و انديشه را بايد به يك باليني منتهي كرد به آن جزم است و #برهان و از طرفي هم به وحي

تفسیر تسنیم سوره رعد

#عقل در مقابل نقل است عقل در مقابل سمع است نه عقل در مقابل وحي، نه عقل در مقابل شرع

تفسير سوره حج


سیدکاظم فرهنگ
ali ارسال شده: 1398/08/10 04:58:17 ب.ظ
 


علامه طباطبایی در ذیل ایه 44 سوره فرقان اینگونه نگاشته است:

ترديد ميان گوش و عقل از اين نظر است كه وسيله آدمى به سوى سعادت يكى از اين دو طريق است ، يا اينكه خودش تعقل كند و حق را تشخيص داده پيرويش نمايد، يا از كسى كه مى تواند تعقل كند و خيرخواه هم هست بشنود و پيروى كند، در نتيجه پس طريق به سوى رشد يا سمع است و يا عقل ، و دليل اين راه يا عقل است يا نقل .

پس آيه شريفه در معناى آيه ((و قالوا لو كنا نسمع او نعقل ما كنا فى اصحاب السعير)) است .

و معنايش اين است كه : بلكه آيا گمان مى كنى كه اكثر ايشان استعداد شنيدن حق را دارند تا آن را پيروى كنند و يا استعداد تعقل درباره حق را دارند تا آن را پيروى كنند و به دنبال اين گمان اميدوار هدايت يافتن آنها شدى كه اين قدر در دعوتشان اصرار مى ورزى

ترجمه تفسير الميزان جلد 15 صفحه :310
rahim ارسال شده: 1394/10/03 04:33:28 ب.ظ
 
از جمله آیات دیگری که خداوند به گوش دادن و تعقل تاکید کرده،سوره فرقان آیه 44 است.

مشرکان مکه که پیامبر را مسخره میکردند،به خاطر تعصبات و منافع شان،به سخنانش گوش نمی دادند و دیگران را هم از این کار منع میکردند.

خداوند در این سوره این افراد را با چهارپایان مقایسه کرده که گوش نمی دهند و تعقل نمی کنند.


وَإِذَا رَأَوْكَ إِن يَتَّخِذُونَكَ إِلَّا هُزُوًا أَهَذَا الَّذِي بَعَثَ اللَّهُ رَسُولًا ﴿۴۱﴾

فولادوند: و چون تو را ببينند جز به ريشخندت نگيرند [كه] آيا اين همان كسى است كه خدا او را به رسالت فرستاده است

إِن كَادَ لَيُضِلُّنَا عَنْ آلِهَتِنَا لَوْلَا أَن صَبَرْنَا عَلَيْهَا وَسَوْفَ يَعْلَمُونَ حِينَ يَرَوْنَ الْعَذَابَ مَنْ أَضَلُّ سَبِيلًا ﴿۴۲﴾

مکارم: اگر ما بر پرستش خدايانمايان استقامت نكنيم بيم آن مي‏رود كه او ما را گمراه سازد! اما هنگامي كه عذاب الهي را ديدند به زودي مي‏فهمند چه كسي گمراه بوده است؟!


أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا ﴿۴۳﴾

مکارم: آيا ديدي كسي را كه هواي نفس خويش را معبود خود برگزيده است ؟ آيا تو مي‏تواني او را هدايت كني ؟ يا به دفاع از او برخيزي ؟



أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا ﴿۴۴﴾

مکارم: آيا گمان مي‏بري اكثر آنها مي‏شنوند يا مي‏فهمند؟ آنها فقط همچون چهارپايانند بلكه گمراه تر!
rahim ارسال شده: 1394/10/01 04:14:38 ب.ظ
 
توجه به گوش دادن و تعقل و انتخاب بهترين راه،در آيات ديگري از قران نيز تاكيد شده است.

از جمله در سوره زمر

فَبَشِّرْ عِبَادِ ﴿۱۷﴾

فولادوند:پس بشارت ده به آن بندگان من

الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ ﴿۱۸﴾

مکارم: كساني كه سخنان را مي‏شنوند و از نيكوترين آنها پيروي مي‏كنند، آنها كساني هستند كه خدا هدايتشان كرده، و آنها خردمندانند.

در اين آيه شنيدن اقوال مختلف و انتخاب بهترين آنها و عمل به آن،موجب هدايت و از نشانه هاي خردمندي بيان شده است.
rahim ارسال شده: 1394/09/29 11:04:48 ب.ظ
 
به نام خدا

در سوره ملک خداوند به گفتار کافرین و تکذیب کنندگان پیامبران در جهنم اشاره کرده و جمله بسیار جالبی را از قول انها نقل کرده است:

سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَاأَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ ﴿۸﴾

نگهبانان دوزخ از آنها سؤ ال مي‏كنند: مگر انذاركننده الهي به سراغ شما نيامد

قَالُوا بَلَى قَدْ جَاءنَا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِن شَيْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ كَبِيرٍ ﴿۹﴾

فولادوند: گويند چرا هشدار دهنده ‏اى به سوى ما آمد و[لى] تكذيب كرديم و گفتيم خدا چيزى فرو نفرستاده است‏ شما جز در گمراهى بزرگ نيستيد


وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿۱۰﴾

مکارم: و مي‏گويند: اگر ما گوش شنوا داشتيم، يا تعقل مي‏كرديم، جزء دوزخيان نبوديم.


کلمات کلیدی:گوش عقل سمع شنیدن تعقل

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.185 ثانیه ایجاد شد.