logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170718)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133442)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123376)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89859)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا كشف حجاب،مجازات شلاق دارد؟ قواعدفقهی تعیین جرم و مجازات و تعزیزات چيست؟    آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

Azam.pormaye Offline
#1 ارسال شده : 1400/10/23 04:33:40 ب.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال


*⚛💮آيا بهشت و جهنم الان وجود دارند يا در اخرت ايجاد ميشوند؟*

💠وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ال عمران:133

🌱و بشتابيد [به مسابقة سرعت] به سوي آمرزشي [=پاك شدن و پالايشي] از جانب پروردگارتان و بهشتي به فراخناي [گسترة] آسمانها و زمين كه براي پرواپيشگان [به تدريج] آماده شده.

🔷✨در آية 131 اين سوره ، دوزخ را آماده شده براي كافران «أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ»، و در اين آيه بهشت را آماده شده براي متّقين «أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ» شمرده است. فعل مجهول أُعِدَّت،از ريشة عَدّ [شمردن] است و تعديد [در باب تفعيل] مفهوم ذخيره و آماده كردن تدريجي دارد. همچنانكه روز و شب، گرما و سرما و حق و باطل با تدريج و تأني جا به جا مي‌شوند، جهنم و بهشت نيز كه زمينه‌اش در ضمير انسان است؛ با كفر [پوشاندن حقايق]، و با تقوا به تدريج ساخته مي‌شود. در اين مسير مؤمنان به ولايت خدا از انواع تاريكي‌ها به سوي نور، و كافران به ولايت طاغوت‌ها از نور فطري به تاريكي خارج مي‌شوند [بقره 257].

🔷✨«اشاعره» بهشت و دوزخ را از پيش ساخته شده مي‌دانستند و «معتزله» آن را به آينده حواله مي‌دادند. اين آيه، و آيات مشابه، تحقّق و صورت يافتن هر دو را تدريجي و تابع عملكرد آدمي مي‌شمارند. [اين برداشت مرهون ذهن و ضمير روشن و بيدار معلم بزرگ قرآن مرحوم آيت الله طالقاني در تفسير اين آيات است].

👈به تعبير قرآن، بهشت به متقيان نزديك مي‌شود، نه متقيان به بهشت [شعراء 90 ، ق 31، تكوير 13]، دوزخ بر گمراهان بارز و آشكار مي‌گردد نه برعكس [شعراء 91 و نازعات 36]، آتش دوزخ از دلها زبانه مي‌كشد [همزه 7 ] و سوخت آن خود آدميان سنگ دل‌اند (بقره 24 و آل‌عمران 10) . با اين تعابير، جاي شگفتي ندارد اگر قرآن بهشت را دستاورد و ميراثِ خود ساخته آدميان بنامد [مؤمنون 11 ، زمر 74، مريم 63، اعراف 43، زخرف 72، مؤمنون 10، شعراء 85].
دنيا و آخرت را دو اقليم جدا انگاشتن، همچون جدا ديدن فصل كاشت با فصل برداشت، و جدا پنداشتن دنياي دو بُعدي كرم ابريشم با دنياي سه بُعدي پروانه پس از خروج از پيله است.

📚تفسير بازرگان

┄═❁🍃❈🌸❈
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.046 ثانیه ایجاد شد.