رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,048 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
در روزهای گذشته که مشغول مطالعه تدریجی ترجمه سوره مائده بودم به نکته قابل توجهی در ایات 90تا 95 برخوردم.
در ایه 95 که در زیر امده ،خدا ابتدا حرمت شکار را برای افرادی که محرم شده ودر حال انجام اعمال حج هستند بیان میکند.سپس کفاره انجام عمدی انرا بیان می کند
(کفاره هم سه گزینه اختیاری دارد که فرد خاطی بسته به شرایطش یکی را انتخاب می کند).در نهایت خدا اعلام می کند که این حکم از این تاریخ جاری میشود وخدا
انچه را که قبل از صدور حکم رخ داده بخشیده است.اما اگر کسی تکرار کند مجازات میشود.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْتُلُواْ الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ وَمَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاء مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَو عَدْلُ
ذَلِكَ صِيَامًا لِّيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللّهُ عَمَّا سَلَف وَمَنْ عَادَ فَيَنتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَاللّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ ﴿۹۵﴾ فولادوند: اى كسانى كه ايمان آوردهايد در حالى كه محرميد شكار را مكشيد و هر كس از شما عمدا آن را بكشد بايد نظير آنچه كشته است از چهارپايان كفارهاى بدهد
كه [نظير بودن] آن را دو تن عادل از ميان شما تصديق كنند و به صورت قربانى به كعبه برسد يا به كفاره [آن] مستمندان را خوراك بدهد يا معادلش روزه بگيرد تا سزاى
زشتكارى خود را بچشد خداوند از آنچه در گذشته واقع شده عفو كرده است و[لى] هر كس تكرار كند خدا از او انتقام مىگيرد و خداوند توانا و صاحبانتقام است این نکته که اعمال مجرمانه وتخلفات تنها پس از تعیین قانون ،قابل مجازات هستند در ایه 94 هم تاکید شده است. ترجمه ایه 94 را ببینید:
اى كسانى كه ايمان آوردهايد خدا شما را به چيزى از شكار كه در دسترس شما و نيزههاى شما باشد خواهد آزمود تا معلوم دارد چه كسى در نهان از او مىترسد
پس هر كس بعد از آن تجاوز كند براى او عذابى دردناك خواهد بود
ویا در ایه 93 همین سوره پس از حرام شدن شرب خمر ،بصراحت بیان میشود که بر انچه در گذشته خورده اید حرجی نیست.
لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ جُنَاحٌ فِيمَا طَعِمُواْ إِذَا مَا اتَّقَواْ وَّآمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ ثُمَّ اتَّقَواْ وَّآمَنُواْ ثُمَّ اتَّقَواْ وَّأَحْسَنُواْ
وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ﴿۹۳﴾ فولادوند: بر كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند گناهى در آنچه [قبلا] خوردهاند نيست در صورتى كه تقوا پيشه كنند و ايمان بياورند و
كارهاى شايسته كنند سپس تقوا پيشه كنند و ايمان بياورند آنگاه تقوا پيشه كنند و احسان نمايند و خدا نيكوكاران را دوست مىدارد
این نکته ،اصلی است که باید همواره مورد توجه قانون گذاران و مدیران در تنظیم ایین نامه ها و رویه ها وتنبیه ومجازات افراد مدنظر قرار بگیرد.البته حتما نباید در سطح
وسیع جامعه استفاده شود بلکه در حوامع کوچکتر مانند خانواده و مدرسه هم قابل انجام است.
همواره این جمله را بخاطر داشته باشید:عَفَا اللّهُ عَمَّا سَلَف |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.