logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170767)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133478)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123427)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89879)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1401/05/06 10:02:00 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال


کفایه را خوب بلدند ولی برای پاسخ به یک پرسش از قرآن باید مراجعه کنند!

یا رَبِّ انَّ قَوْمِی اتَّخَذوا هذَا الْقُرْ انَ مَهْجوراً (فرقان/۳۰)
پروردگارا، قوم من این قرآن را مهجور ساختند

یکی از فضلای خودمان در حدود یک ماه پیش مشرّف شده بود به عتبات. می‌گفت خدمت آیت‌الله خویی (سلّمه الله تعالی) رسیدم، به ایشان گفتم: چرا شما درس تفسیری که سابقاً داشتید ترک کردید؟ (ایشان در هفت هشت سال پیش درس تفسیری در نجف داشتند و قسمتی از آن چاپ شده).

ایشان گفتند: موانع و مشکلاتی هست در درس تفسیر. گفت من به ایشان گفتم: علامه طباطبایی در قم که به این کار ادامه دادند و بیشتر وقت خودشان را صرف این کار کردند چطور شد؟

ایشان گفتند: آقای طباطبایی «تضحیه» کرده‌اند؛ یعنی آقای طباطبایی خودشان را قربانی کردند، از نظر شخصیت اجتماعی ساقط شدند، و راست گفتند.

عجیب است که در حساس‌‏ترین نقاط دینی ما اگر کسی عمر خود را صرف قرآن بکند، به هزار سختی و مشکل دچار می‌شود؛ از نان، از زندگی، از شخصیت، از احترام، از همه چیز می‏‌افتد و اما اگر عمر خود را صرف کتاب‌هایی از قبیل‏ کفایه‏ بکند صاحب همه چیز می‌شود.


در نتیجه هزارها نفر پیدا می‌شوند که‏ کفایه‏ را چهارلا بلدند؛ یعنی خودش را بلدند، ردّ کفایه‏ را هم بلدند، ردّ ردّ او را هم بلدند، ردّ ردّ ردّ او را هم بلدند، اما دو نفر پیدا نمی‌شود که قرآن را به درستی بداند!!! از هرکسی درباره یک آیه قرآن سؤال شود می‌گوید باید به تفاسیر مراجعه شود.

عجب‏تر این که این نسل که با قرآن این طور عمل کرده از نسل جدید توقع دارد که قرآن را بخواند و قرآن را بفهمد و به آن عمل کند!


استاد شهيد مطهری، ده گفتار، ص۲۲۶


كلمات كليدي: قران مهجور حوزه طلاب
admin Offline
#2 ارسال شده : 1401/05/07 11:23:27 ق.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 419

9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
بخشی از نظرات ایت اله صادقی تهرانی درخصوص بی توجهی به قران در حوزه های علمیه و علوم اسلامی

اصولا نارسائى در فهم قرآن ـ چه فردى و چه شورائى و جمعى اش ـ در اثر فرضها و انتظارات نادرستى است كه به ويژه در حوزه هاى علميه در اذهان و افكار شرعمداران راه يافته و با تحقق بخشيدن "لا اله الا الله" اگر گام «لا اله» را درست بپيمائيم يعنى افكار و نظرات بر خلاف قرآن يا حتى آنچه را كه قرآن نفى و اثبات ندارد كنار گذاريم ودرست با ديدة بصيرت قرآنى به آيات مقدسات آن بنگريم; اين عصمت سلبى وسيله اى است شايسته و بايسته براى عصمت ايجابى كه فهم كل قرآن حداقل در ترجمان تحت اللفظى آن است


معارضه قرآن و نبىّ قرآن از آغاز تاكنون و تا دامنه قيامت با مراتبى گوناگون استمرار دارد، و حتى گروهى از مسلمانان ناآگاه نيز بر ضد برهان قرآنى كمر بسته اند كه يا آن را تحريف شده مى دانند يا ظنى الدلالة و بالاخره در حوزه هاى اسلامى شيعى و سنى همه چيز محور است جز قرآن، و لكن اِحكام آيات ربانى قرآن به گونه اى است كه تمام اين القايات شيطانى را پوچ و ناچيز مى كند كه در برابر حجت بالغه قرآنى هيچ حجتى برابرى ندارد، به ويژه در زمان صاحبان اصلى وحى قرآنى كه پيامبر بزرگوار و امامان (عليهم صلواة الله) مى باشند و با ويژگى وسيعتر و جهان شمول ترى در زمان قيام جهانى حضرت مهدى(عج) كه با همين برهان قرآنى هم دولت سياسى اسلامى را تشكيل مى دهد و هم ـ در اصل ـ دولت شريعتى اسلامى را پاى برجا مى كند و حضرتش چيزى هم اضافه بر قرآن و سنت رسول قرآنى در دست ندارد

مقدمه تفسير فرقان

اینان{فقهای سنتی} قرآن را در کل «ظنّی الدّلاله» و یا «مجمل» و بالاخره نیازمند به بیان حدیث دانسته اند، و حال آنکه قضیه درست به عکس است، که تنها قرآن می‌تواند حدیث را تصدیق و یا تکذیب کند، و مادامی که مطلبی در قرآن برای ما روشن نشود، تمسک به حدیث در مورد آن مطلب نادرست است، مگر در صورتی که نفی و اثباتی در این مورد در قرآن وجود نداشته باشد

«فقه سنتی در طول صدها سال، کاری کرده که قرآن اصولاً در حوزه‌های اسلامی نه حضوری شایسته، بلکه چندان رنگی هم ندارد، و اگر نمونه‌هایی از فقه سنتی مخالف نص یا ظاهر قرآن، و نیز متضاد و متناقض و بالاخره برخلاف حس، عقل، فطرت و عدالت، به جهانیان نشان داده شود، مسلمانان را مردد یا کافر و کفار را در کفر خود استوارتر می‌کنند

از كتاب فقه گويا


:🖋فتوا دادن کسی که حداقل یک دوره‌ی کامل احکام قرآن را اصالةً و در حاشیه‌اش سنت قطعیه را درست بررسی نکرده #حرام و پیروی از او نیز حرام است؛ زیرا برخلاف گمان بسیاری از فقیهان بیش از هزار آیه‌ی قرآن، پیرامون احکام فقهی در قرآن کریم موجود است، و حتی تنها پانصد آیه را که به‌گمانشان تنها آیات احکامند نیز به‌گونه‌ای شایسته مورد استدلال آقایان قرار نگرفته است،
و به‌گمان «ظنّی‌الدّلالة» بودنشان اگر برخلاف روایات یا اجماعات یا شهرت‌ها یا فتواهایی باشند مورد تحمیل و تأویل قرار داده و برخلاف نص و یا ظاهر مستقر #قرآن کریم مظلوم نظر داده و می‌دهند.

:هم‌چنین حرام است #فتوا دادن کسی که قرآن کریم را به‌عنوان دلیل قطعی قبول نکرده و دلالت لغات و جملات آن را در حدّ ظن و گمان می‌پندارد، بنابراین بر تمامی بالغان و مکلفان واجب است که برای به‌دست آوردن فتاوای قرآنی، به‌گونه‌ای شایسته پی‌جویی کنند، زیرا با کمال تأسف و شرمساری، نظرات بسیاری از فقیهان سنّی و شیعه پایه‌ی قرآنی ندارد و برخلاف نص و یا ظاهرِ مستقرِّ* قرآن کریم است،
که این هم در نتیجه‌ی بی‌توجهی فقیهان سنّی نسبت به‌قرآن در برابر کتب ششگانه‌شان: «صحاح سّته» و گمانی پنداشتنِ دلائل قطعی قرآن توسط فقیهان شیعی می‌باشد
، و این خود اساس تهاجم فرهنگی در همه ابعاد اسلامی است که از جمله آن‌ها استعمار عقیدتی و احکامیِ استعمار گران خارجی و داخلی در میان مسلمین است که در مقابله‌ی با آن‌ها، اسلامِ قرآنی و ناب محمدی
صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، تمامی سرچشمه‌های گمراهی را زیر پا نهاده و تفکرات دقیق و اعمال صحیح فردی و اجتماعی و شورایی را – برمبنای قرآن کریم و سنت – اصلی جاودانه، برای مکلفان قرار داده است.

:رساله نوین، مرحوم ایت الله دکتر صادقی تهرانی


ویرایش بوسیله کاربر 1401/05/09 08:03:40 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Offline
#3 ارسال شده : 1401/05/10 07:12:47 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

«در عین حالی که فقاهت اساس امر است، نباید از دیگر علوم اسلامی در حوزه‌ها غفلت بشود. مثلاً می‌بایست علم قرآن، شناسایی قرآن، فهم قرآن و انس با قرآن به عنوان یک علم و یک رشته در حوزه‌ها وجود داشته باشد. طلاب ما باید قرآن و یا لااقل بخشی از قرآن را حفظ کنند، یا حداقل با آن مأنوس باشند. چقدر مفاهیم اسلامی در قرآن هست که اگر ما بخواهیم در فقه بحث کنیم، به فکر آن‌ها نمی‌افتیم. این انزوای قرآن در حوزه‌های علمیه و عدم انس ما با قرآن، برای ما خیلی مشکلات درست کرده است و بعد از این هم خواهد کرد و به ما تنگ‌نظری خواهد داد.

من یک وقت در سال‌های قبل از انقلاب در مشهد در درس تفسیر، به طلبه‌ها می‌گفتم که ما از اولِ «بدان ایّدکاللَّه»، تا وقتی که ورقۀ اجتهادمان را می‌گیریم، می‌توانیم حتّی یک‌بار به قرآن مراجعه نکنیم! یعنی وضع درسی ما این‌طوری است که اگر طلبه‌ای از ابتدا حتّی یک‌بار به قرآن مراجعه نکند، می‌تواند همین رشتۀ ما را از اول تا آخر سیر کند و مجتهد بشود! چرا؟ چون درس ما اصلاً از قرآن عبور نمی‌کند. متأسفانه حالا هم که نگاه می‌کنم، می‌بینم همان‌طور است. ما در فقه گاهی مثلاً یک آیۀ قرآن را ذکر می‌کنیم، آن هم خیلی رویش کار و تحقیق نمی‌شود؛ به قدری که در روایات ما بحث می‌شود و کار می‌شود.
قرآن از حوزۀ ما منزوی است؛ مثلاً علم قرآن، مسائل مربوط به قرآن؛ همین چیزهایی که شما می‌بینید تحت عنوان علوم قرآن الان رایج شده و گذشتگان کتاب‌های زیادی دربارۀ آن‌ها نوشتند و حالاها هم خوشبختانه بعضی‌ها توجهاتی به آن‌ها می‌کنند. تفسیر هم که یک علم مستقل است، همین‌طور است.

در گذشته اگر کسی می‌خواست در حوزه مقام علمی پیدا کند، نبایستی به تفسیر می‌پرداخت! یک آقای ملای محترم عالمی فرضاً اهل تفسیر باشد و مردم از تفسیر او استفاده کنند، بعد برای خاطر آنکه این درس موجب می‌گردد او به بی‌سوادی شهره بشود، این درس را ترک کند! شما را به خدا این فاجعه نیست!؟
باید عکس این باشد؛ یعنی بگویند آقای فلانی، متخصص و استاد بزرگ تفسیر است؛ ایشان متخصص در فلسفه است؛ ایشان متخصص در کلام است؛ ایشان متخصص در تاریخ است؛ یعنی باید عنوانی در حوزه باشد. این‌طور چیزها باید در حوزه ارزش پیدا بکند؛ کما اینکه در گذشته هم از این چیزها بوده است.»


ايت الله خامنه اي
farhang Offline
#4 ارسال شده : 1401/05/13 11:49:09 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 922
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال

🎙سخنان تکان دهنده آیت الله #جوادی آملی:
در حوزه ها نه قران ملاک است نه عقل نه روایات و نه حتی اجماع
بلکه مشهور علما حاکم است که هر سه معیار اصلی یعنی #قران و عقل و روایات را از حجیت می اندازد.


یکی از آقایان خدا تائیدش کنه
یکی از مراجع است دلیلی که میاورد که ذکوریت شرط مرجعیت است .تفکر رایج فرهنگ باطل.
می گفت به اینکه اگر زن مرجع باشد این هتک مقام مرجعیت است .
شما ببینید چه دلیلی دلیلی برابن است که زن نمی تواند مرجع تقلید باشد .میگن اجماع.

روح علامه طباطبایی را خدا مهمان قران بکنه. این واقع اسلام شناس خوبی بود .
شما قدری از حوزه ها دور برید ی مقداری دست از دور داشته باشید .دین شناسی کنید ببینید این حوزه ها رو کی می گرداند .
ببینید منابع غنی وقوی 4چهارتاست
قرآن
روایت
عقل
اجماع
عقل که متاسفانه انچنان رشدی در حوزه ها نداشته است .
قرآن هم عده ای معاذالله بعنوان تحریف شده یا کاری با ان نداریم
یا اطلاقاتش در حوزه بیان نیست در اصل تشریع وامثال ذالک در حوزه ها رواج نداره.

روایت اگر معتبر باشه و پیشینیان عمل نکنند .اعراض پیشینیان روایت معتبر را از حجیت می اندازد.
اگر چنانچه معتبر نباشه و پیشینیان بهش عمل بکند مشهور بهش عمل کنند این صاحب قدرت میشه .
پس محور دین را فهم علماء داره می گرداند .یعنی شهرت داره می گردانه
اجماع به ان معنا خیلی کمه .اجماع نداریم .تقریبا فهم علماء داره می گردانه.

چون اگر یک روایتی معتبر باشه (چون اخیرا این فکر داره عوض میشه )
اگر روایتی معتبر باشه مشهور بهش عمل نکنه از حجیت می افتد .
روایتی ضعبف باشه مشهور بهش عمل بکنه معتبر میشه مدار استنباط فقهی میشه. قرآن که معمولا نیست توکار.

شما مثلا درنوع مسائل شاید دو سه تا ایه پیدا کنید .این دوسه
اول تا اخر اصول دوتا ایه هست اون فقط برای رد کردن ..
چون همه محققبن گفتن به اینکه .ایه نباء وابه نفر. دلیل بر حجیت خبر واحد نیست .
پس اصول کاری با قرآن نداره.
اگر خیر واحد است که مهمترین دلیل حجیتش بنای عقلااست
یک مسئله اصولی نیست که به قران تکیه بکنه واین برای تجهیزاً للاذهان »؛ ذکر میشه
وگرنه کدام اصولی محقق است .که دلیل حجت خبر واحد را ایه نباء با آیه نفر می داند . همه میگن اینها دلیل نیست.
بنا بر این می ماند .روایت.
روابت هم اگر چنانچه عده ای عمل نکردنداز حجیت می افتد .اگر ضعیف باشه عمل کنندکه محور حجیت است .
پس انچه که گرداننده رسمی ایست فهم علماء است

ایت اله جوادی املی



در حوزه باید اولین حرف را قرآن بزند؛
اولین رسالت اساتید حوزه ، قرآن محوری است.
قرآن کریم منبع هدایت جامعه است بنابراین قرآن محوری باید کار اصلی حوزه باشد
نباید بگذاریم المیزان تنها بماند اظهار داشت: اگر علامه طباطبایی زنده بود یک المیزان دیگر می‌نوشت و این وظیفه امروز هم بر دوش ما قرار دارد.

از سخنان آیت الله جوادی آملی در همایش اساتید تفسیر قرآن کریم به مناسبت سی و ششمین سالگرد علامه طباطبایی

ویرایش بوسیله کاربر 1401/05/31 07:42:43 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
admin Offline
#5 ارسال شده : 1401/05/20 04:28:57 ب.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 419

9 تشکر دریافتی در 9 ارسال


"اگردربارۀ این علوم (علوم حوزوی) دقت به خرج دهى خواهى دید که طورى تنظیم شده که گویى هیچ احتیاجى به قرآن ندارد، حتى ممکن است یک محصل، همۀ آن علوم را فرا بگیرد و متخصص در صرف، نحو، بیان، لغت، حدیث، رجال، درایه، فقه و اصول بشود و همۀ این درس‌ها را تا آخر بخواند و قهرمان این علوم نیز بشود و حتى به پایۀ اجتهاد نیز برسد ولى قرآن را به درستی نتواند قرائت کند یا به عبارتى اصلاً دست به هیچ قرآنى نزده باشد."

علامه طباطبايي تفسير الميزان، ج 5 ص 276


ali Offline
#6 ارسال شده : 1401/05/31 07:41:37 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال


"علم کلام كه ثدوین یافت هر فرقه و پیروان هر مذهبی برای اثبات نظر خود و محکوم کردن مخالف به قرآن تمسک جست و آیات را مطابق رأی خود تفسیر و تأویل نمود، مکتب دیگری که در میان زد و خورد آراء و عقاید باز شد طریقه عرفان و تصوّف و کشف و شهود بود، پیروان این مکتب چون بظواهر لغات و تعبیرات مقید نبودند با ذوق خود راه تأویلات بی دلیل و منطق را پیش گرفتند.

در این میان فرقه ای هم از فلسفه و کلام و دخالت عقل روگرداندند و تنها بظواهر احادیث و روایاتی که درست و نادرست، و مستند و غیر مستند و اسلامی و اسرائیلی آنها، درهم آمیخته بود متعبد گشتند.
در این غوغای فلسفه و عرفان و تأویل و تفسیر به رأی، امامان اهل بیت که در مکتب مستقیم وحی و نبوت پرورش یافته بودند برکنار بودند و از تفسیر به رأی اعلام خطر مینمودند، خصومت حکام و مستبدین زمان و پیروان آنها با این اعلام وحی نمیگذاشت بانگ هدایت و روش تعلیم و تربیت آنان از محیط محدودی تجاوز کند، و بگوش عامه مردم رسد.
هر اندازه مپاحث قرائت و لغت و اعراب و مطالب کلامی و فلسفی در پیرامون آیات قرآن وسعت می یافت اذهان مسلمانان را از هدایت وسیع و عمومی قرآن محدودتر میساخت. این علوم و معارف مانند فانوسهای کم نور و لرزان در بیابان تاریک طوفانی است که اکر اندکی پیرامون نزدیک را روشن دارد از پرتو پردامنه اختران فروزان محجوب میدارد، پندارهایی که از مغزهایی برمیخاست، آن گاه از قرآن و عقل برای اثبات آنها دلیل آورده میشد، مانند مه متراکم و ممتدی گشت و آفاق قرآن را احاطه نموده مانع تابش مستقیم آیات قرآن بر نفوس گردید.
اگر مسلمانان خود را از میان این ابرهای پندارها و اندیشه ها برتر آرند و با توجه و درک صحیح استنباطهای مستدل و معقول محققین، آن محیط بی آلایش فکری و فطری را باز یابند، پرتو هدایت آیات بر نفوس آنها خواهد تافت و عقول خفته و خود باخته، در راه درک حقایق وجود و دریافت طرق خیر و شر برانگیخته خواهد شد
آن تحولی که برای مردم فطری و ساده نخستین بیش آمد، آن عقده هایی که باز شد، آن حرکت عقلی و معنوی و اصلاح خلقی و اجتماعی که پدید آمد بسبب هدایت صریح و بی آلایش قرآن بود، آیاتی که از زبان رسول خدا (ص) و مسلمانان مؤمن، بی حجاب اصطلاحات و معلومات بر نفوس آماده می تابید اگر در همان زمان با بحثهای ادبی و کلامی و جدل آمیخته می شد و حوزه درس برای فهم اینگونه مطالب تشکیل می یافت بیقین چنین اثری نداشت."
ايت الله طالقاني
پرتوی از قرآن، ج 1، ص: 13
ali Offline
#7 ارسال شده : 1401/06/09 10:51:34 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

"از انس با قرآن کریم، این صحیفۀ الهی و کتاب هدایت، غفلت‌‎ ‌‏نورزند که مسلمانان هر چه دارند و خواهند داشت در طول تاریخ گذشته و آینده از‌‎ ‌‏برکات سرشار این کتاب مقدس است.

:و از همین فرصت از تمامی علمای اعلام و‏ فرزندان قرآن و دانشمندان ارجمند تقاضا دارم که از کتاب مقدسی که ‌‏تِبْیان کُلِّ شَی ءٍ‌‎است و صادر از مقام جمع الهی به قلب نور اول و ظهور جمع الجمع تابیده است، غفلت‌‎ ‌‏نفرمایند.
اکنون صورت کتبی آن،‌‎ ‌‏که به لسان وحی بعد از نزول از مراحل و مراتب، بی کم و کاست و بدون یک حرف کم و‌‎ ‌‏زیاد به دست ما افتاده است، خدای نخواسته مباد که مهجور شود

:هان ای #حوزه های_علمیه و دانشگاههای اهل تحقیق! بپاخیزید و #قرآن کریم را از شرّ‌‎ ‌‏جاهلان مُتنسِّک و عالمان متهتک‌‌‏ که از روی علم و عمد به قرآن و اسلام تاخته و‌‎ ‌‏می تازند، نجات دهید.
و اینجانب از روی جِد، نه تعارف معمولی، می گویم از عمر به باد‌‎ ‌‏رفتۀ خود در راه اشتباه و جهالت تأسف دارم. و شما ای فرزندان برومند اسلام! حوزه ها و‌‎ ‌‏دانشگاهها را از توجه به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن بیدار کنید.
تدریس قرآن‌‎ ‌‏در هر رشته ای از آن را مَحطّ نظر و مقصد اعلای خود قرار دهید.:مبادا خدای‌‎ ‌‏ناخواسته در آخر عمر که ضعف پیری بر شما هجوم کرد از کرده ها پشیمان و تأسف بر‌‎ ‌‏ایام جوانی بخورید همچون نویسنده
"

🎙بخشي از پیام امام خمینی (ره) به مردم و زائران بیت اللَّه الحرام (16 مرداد 1365)
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.176 ثانیه ایجاد شد.