logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176913)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140009)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130717)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95046)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟             

توجه

Icon
Error

Azam.pormaye Offline
#1 ارسال شده : 1401/06/01 09:34:46 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال


🌱♦️رفع تعارضات زن وشوهر.

🔴قسمت اول:

👈: استفاده از حكميت خانوادگي بجاي دادگاه

*💮🔸وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا (نساء:35)*
*🔹و اگر [مراحل مقدماتي فوق مؤثر واقع نشد و] از جدايي [=ناسازگاري] آن دو بيم كرديد، [در چهارمين راه حل] داوري از خانوادة مرد و داوري از خانوادة زن انتخاب كنيد؛ اگر [آن زن و شوهر يا داوران] قصد اصلاح داشته باشند، خدا آنها را به توافق [در روابط فيمابين] خواهد رساند. بي‌گمان خدا بس داناي آگاه [از جزييات] است.* 91

__________
🔻91- راه حل طلاق كه در روزگار ما راحت‌ترين شيوه براي رهايي از اختلاف به نظر مي‌رسد، در حكم الهي، حتي در صورت مؤثر واقع نشدن راه حل‌هاي فوق هم نيامده است، بلكه توصيه شده اگر سرانجام تصميم به جدايي گرفتند بهتر است شتاب نورزند و با گزينش دو داور از هر دو خانواده به توافقي مرضي‌الطرفين برسند.
🔻اين مشاوره محدود خانوادگي مزاياي فراواني نسبت به وكيل گرفتن و مراجعه به دادگاه دارد، از جمله: خرج و هزينه‌اي ندارد، اختلافات و اسرار خانوادگي از حلقة دو داور خويشاوند خارج نمي‌شود، داوران داخلي انگيزة اصلاح و جوش دادن جدايي را دارند، حال آنكه وكيلان بيشتر به فكر ادامة اختلاف و درآمد بيشترند و قضات فقط به قانون خشك نظر دارند، كشيده شدن پاي زن و شوهر به دادگاه پل‌هاي پشت سر را خراب مي‌كند و حرمت‌ها را مي‌شكند و نهال عشق و محبت را مي‌خشكاند.
🔻انتخاب فعل «فَابْعَثُوا» در گزينش داوري از ميان خويشاوندان، شايسته تأمل و تدبّر است. در كلمه بَعَثَ نوعي بيدار و هوشيار و روانه كار و مسئوليتي كردن (يا شدن) نهفته است كه در كلمات مشابه وجود ندارد. گويي خدا مي‌خواهد وجدان خويشاوندان را در صورت بروز اختلافات ميان جوانان فاميل بيدار و تحريك و تشويق كند تا مانع طلاق و تخريب كانون خانواده شوند.
👈در روزگار توليد و مصرف، زندگي مشترك نيز جنبة مصرفي موقّت پيدا كرده است، از زوج خوشبختي كه هفتادمين سالگرد تولد خود را جشن گرفته بودند، رمز دوام پيوندشان را پرسيدند، گفتند: «ما در دوره‌اي زندگي مي‌كرديم كه اگر چيزي خراب مي‌شد، به جاي دور انداختن آن را تعمير مي‌كرديم!»

💫تفسیر بازرگان.


Azam.pormaye Offline
#2 ارسال شده : 1401/06/02 05:46:41 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال


🌱♦️رفع تعارضات زن وشوهر.

🔴قسمت دوم:

وظايف ديگران در برابر احتمال جدايي زن و شوهر

💮🔸وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَيْنِهِما فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ يُرِيدا إِصْلاحاً يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُما إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً خَبِيراً «35» نسا
🔹و اگر از (ناسازگارى و) جدايى ميان آن دو (زن و شوهر) بيم داشتيد، پس داورى از خانواده‌ى شوهر، و داورى از خانواده‌ى زن برگزينيد (تا به اختلاف آن دو رسيدگى كنند) اگر اين دو بناى اصلاح داشته باشند خداوند ميان آن دو را به توافق مى‌رساند، زيرا خداوند، (از نيّات همه) با خبر و آگاه است.


️نکته ها👇👇

اين آيه، براى رفع اختلاف ميان زن و شوهر، و پيشگيرى از وقوع طلاق، يك دادگاه خانوادگى را با امتيازات زير مطرح مى‌كند:
1⃣- داوران، از هردو فاميل باشند تا سوز، تعهّد وخيرخواهى بيشترى داشته‌باشند.
2⃣- اين دادگاه، نياز به بودجه ندارد.
3⃣- رسيدگى به اختلافات در اين دادگاه، سريع، بدون تراكم پرونده ومشكلات كارِ ادارى است.
4⃣ اسرار دادگاه به غريبه‌ها نمى‌رسد ومسائل اختلافى در ميان خودشان مى‌ماند.
5⃣- چون داوران از خود فاميلند، مورد اعتماد طرفين مى‌باشند.
براى حل همه مشكلات، انتخاب داور جايز است.
🌹از امام صادق عليه السلام درباره‌ى‌ فَابْعَثُوا حَكَماً ... سؤال شد، حضرت فرمود: حَكمين نمى‌توانند به طلاق وجدايى حكم كنند، مگر آنكه از طرفين اجازه داشته باشند. «2»

️پیام ها👇👇

1⃣- علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد. نگرانى از شقاق و جدايى كافى است تا اقدام به گزينش داوران شود. «إِنْ خِفْتُمْ»
2⃣- قبل از نگرانى از شقاق، در زندگى مردم دخالت نكنيم. «وَ إِنْ خِفْتُمْ»

3⃣- زن و شوهر، يك روح در دو پيكرند. كلمه‌ «شِقاقَ» در جايى بكار مى‌رود كه يك حقيقت به دو قسمت تقسيم شود.
4⃣- جامعه در برابر اختلافات خانواده‌ها، مسئوليّت دارد. وَ إِنْ خِفْتُمْ‌ ... فَابْعَثُوا
5⃣- بستگان، در رفع اختلاف خانوادگى، مسئوليّت بيشترى دارند. مِنْ أَهْلِهِ‌ ... مِنْ أَهْلِها

6⃣- از آشتى دادن نااميد و مأيوس و نسبت به آن بى‌تفاوت نباشيم. «فَابْعَثُوا»

7⃣- اسلام به مسائل شورايى وكدخدامنشى توجّه دارد. حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ ... أَهْلِها

8⃣- هرجا سخن از حقّ و حقوق است، طرفين بايد حضور داشته باشند. «حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها»
9⃣- بايد زن و شوهر، داورى داوران انتخاب شده را بپذيرند. (لازمه
0⃣1⃣- هرجا حسن نيّت و بناى اصلاح باشد، توفيق الهى هم سرازير مى‌شود. «إِنْ يُرِيدا إِصْلاحاً يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُما»
دلها بدست خداست. «يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُما»

📚تفسير نور
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.148 ثانیه ایجاد شد.