رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,048 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
مسايل #زكات_فطره يا #فطريه از رساله نوين مرحوم آيت اله صادقي تهراني
مسأله ی ۴۸۵- «فطريه» برعهده ى هر مسلمان مكلفى است كه مخارج ساليانه و ماهيانه و يا روزانه اش را دارد، چه روزه رمضان را گرفته باشد يا نه، چه با عذر نگرفته و چه بى عذر، 👉 در هر صورت فطريه ى خود و كسانى را كه برعهده ى اويند بايد بپردازد.
مسأله ی ۴۸۶- آن چه موجب پرداختن فطريه ى ديگران است اين است كه آن ها معمولًا از نظر مخارجشان زير پوشش شما باشند و بنابه روايت «من تعول»: كسى كه #عائله ى شما بحساب آيد، كه ميهمانان بى نياز را هرگز شامل نيست ، و اين جا اصل زكات فطره خود شما و كسانى كه از عيالات و زير پوشش شما هستند بر شما واجب مى باشد و ديگر هيچ، كه اگر بى نيازى مدتى هم ميهمان شما باشد زكات فطره اش بر شما نيست، 👉 و اگر نيازمندى شب عيد فطر نزد شما ميهمان باشد فطريه اش بر شما واجب است چه از نفقه خواران هميشگى شما باشد يا نباشد مشروط با اين كه قدرت پرداخت فطريه او را داشته باشى
و اگر نفقه خوار شما شب عيد فطر ميهمان شما نباشد هر كجا باشد هم چنان فطريه اش بر شما واجب است.👌👌
مسأله ی ۴۸۷- اندازه ى فطريه عبارت است از سه كيلوگرم از #قوت_غالب خودش و عيالش كه اگر بيشتر برنج مى خورد برنج است و اگر گوشت مى خورد گوشت و بالاخره آن چه غالباً مصرف مى كند، كه اگر غالباً مخلوطى از برنج و گوشت و نان و ... است سه كيلوگرم از اين مخلوط را بايستى فطريه بدهد،👉👉
و بالاخره «مِنْ أوْسَطِ ما تُطْعِمُونُ أهْليكُمْ» (سوره ى مائده، آيه ى ۸۹) گرچه موردش كفاره ى قسم است، ولكن برمبناى مناط يگانه ى اصلى كلى- اضافه بر دلالت اين آيه ى شريفه- رواياتى هم در اين زمينه دالّ بر اين مطلب است.
مسأله ی ۴۸۸- فطريه ى يك نفر حداقل بايستى به يك نفر داده شود، و مصرف زكات فطره همان مصرف زكات معمولى است، و چنان كه در ميان خويشان و بستگانش مستمندانى به خصوص آبرومند باشند حق تقدم با آن ها است.
کلمات کلیدی: فطریه طعام مسکین زکات
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
❇️ ايا سه كيلو گندم كه بعنوان فطريه است، تاثيري در رفع نياز مساكين جامعه دارد؟
🔹فطریه نوعی زکات است که به میزان حدود سه کیلو -مواد غذایی متعارف- در سال پرداخت میشود و بمصرف فقرا میرسد. ولی با توجه به گستردگی فقر و فراوانی نیازمندان، این بودجه چه تاثیر قابل توجهی در رفع نیازهای آنان دارد؟ و آیا میتوان آن را روشی کافی و کارآمد برای فقرزدایی دانست؟
🔹روشن است که پاسخ این سوال منفی است. البته در گذشته، چنین بودجه ای تاثیر بیشتری در بهبود وضع آنان داشته است ولی امروز بالنسبه این تاثیر کاهش یافته است زیرا در آن اعصار عمدهُ هزینه خانوار هزینه خوراک بوده و در خوراک هم هزینه اصلی همان نان بوده و لذا با تامین نان، مهمترین نیاز خانوار برآورده میشد در حالیکه امروزه نان در سبد هزینه خانوار، کمترین رقم را بخود اختصاص میدهد. دیروز سه کیلو گندم یا جو چندان مهم بود که عقیل خدمت حضرت علی (ع) بیاید و درخواست یک صاع طعام کند و با برخورد شدید حضرت مواجه شود: «استماحنی من برّکم صاعا»(نهج البلاغه، کلام ۲۱۵)
🔹بنظر میرسد ریشه مشکل آن است که ما درک درستی از جایگاه این حکم نداریم و نمیدانیم که فطریه چرا و چگونه واجب شده است. فطریه وقتی واجب گردید که مسلمانان در سختترین شرایط مالی بوده و از مال و ثروت برای کمک به محرومان و درماندگان بی بهره بودند(سال دوم هجرت). در آن شرایط، فطریه برای عموم مردم "حداکثر" توانشان بود، نه حداقل آن. این روایت را همه مشایخ حدیثی (کلینی، صدوق، طوسی) با سندهای کاملا معتبر نقل کرده اند که هشام بن حکم از امام صادق (ع) نقل میکند که فرمود: «نزلت الزکاة و لیس للناس اموال و انما کانت الفطرة» علامه محمدتقی مجلسی در ترجمه آن مینویسد: به ده سند صحیح منقول است ... هشام گفت که حضرت فرمود: آیه زکات نازل شد و مردمان چیزی نداشتند که زکات بر ایشان لازم شود و همین زکات فطر، اول واجب شد(لوامع )
🔹پس در آن شرایط فقر عمومی، فطریه "حداکثر انفاق" بود و بعدا با گشایش در معیشت مسلمانان، آنان وظایف بیشتری برای انفاق پیدا کردند و فطریه به "حداقل" تبدیل گردید. متاسفانه هنوز بسیاری از ما، فطریه را حداکثر وظیفهمان دانسته و گمان میبریم که با پرداخت آن تکلیف زکات را انجام داده و وظیفه دیگری در قبال فاجعه فقر نداریم!
📚 ايت الله محمد سروش محلاتی
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
نظري متفاوت در خصوص ميزان فطريه
به نام خداوند آن مهربان مهر گستر. در پی پرسشهای متعدد در مورد مقدار زکات فطره و افرادی که بر آنان پرداختش واجب است، عرض می شود که به نظر اینجانب فطریه هر نفر تقریبا یک هفتصدم درامد سالانه یا یک شصتم در آمد ماهانه یا نصف درامد یک روز است.بنابراین بر کسانی که حقوق ماهانه آنان کفاف زندگیشان را نمی دهد، پرداخت زکات فطره واجب نیست. و پرداخت مقدار سه کیلو گرم مواد خوراکی از زکات فطریه افراد دارای درآمدهای بالا کافی نیست، بلکه یک هفتصدم درآمد سالانه را باید بپردازند.
احمد عابدینی
#سوالات_فقه_و_احکام_43 سوال شماره 202 موضوع: فقه و احکام عنوان سؤال: میزان فطریه و کفاره باسمه تعالی استفتاء در باره مقدار فطریه حضور محترم آیت الله احمد عابدینی سلام علیکم در ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی قرار داریم با توجه به اهمیت این ماه و بحث پرداخت فطریه و فدیه افراد بیمار از حضرتعالی استدعا داریم نسبت به سؤالات ذیل نظر خود را بیان فرمایید. با تشکر . جمعی از طلاب حوزه علمیه اصفهان سؤال اول: مقدار زکات فطریه در زمان صدر اسلام به چه میزان بوده و امروزه این زکات چه مقداری می باشد؟ پاسخ: با سلام و آروزی قبولی طاعات و عبادات شما؛ فطریه در زمان پیامبر اسلام (ص) یک صاع خرما بوده است که تقریباً چهار کیلوگرم خرما می¬شود و به نظر اینجانب کمتر از این مقدار کفایت نمی کند بلکه چون در آن زمان اجرت و مزد یک کارگر دو صاع خرما بوده است در این عصر و زمان، افرادی که فقیر نیستند و دادن فطریه بر آنان واجب است احتیاطا نصف درآمد یک روز خود را به عنوان زکات پرداخت نمایند. سؤال دوم: 2ـ اگر طبق نظر شما، فطريه را نصف حقوق يك روز افراد بدانيم، گاهي بسيار زياد مي شود مثل افرادي كه در آمدهاي ميليوني دارند و گاهي بسيار كم مي شود مانند مستمري بگيران بهزيستي، در اين صورت چگونه بايد فطريه پرداخت گردد؟ پاسخ: همان گونه كه عذرهاي مجوّز افطار، شخصی و فردي است و هر كسي خودش تشخيص مي دهد كه توان روزه گرفتن دارد يا خير، پرداخت زكات فطره نيز به نظر اين جانب امري شخصي است و احتياطاً كسي كه درآمد بالايي دارد بر طبق حقوق و در آمد، فطريه بدهد پس اگر سه نفر نانخور دارد، دو روز حقوق ماهيانه اش را بدهد. و بر افراد مستمري بگيري كه فقير هستند دادن فطريه واجب نيست اما اگر خودآن فرد خواست مقداري به عنوان فطريه بدهد كار بدي نيست. سؤال سوم: کسانی که از گرفتن روزه معذورند چه مبلغی را باید پرداخت کنند؟ پاسخ: این افراد باید یک پرس غذا یا پول آن را به مسکین یا فقیر بدهند و طبق آیه 184 سوره بقره که فرموده: «طعام مسکین»؛ این لفظ در هر زمان مصداق همان زمان را دارد. در زمان ما مصداقش یک پرس غذاست، نه اینکه امروز یک مدّ طعام (750 گرم) که مصداق صدر اسلام است، پرداخت گردد. احمد عابدینی
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.