logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:177372)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140294)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:131122)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95275)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    ياد قيامت: عامل بازدارنده از هر گناه    دعاي مستمر براي عدم انحراف قلب پس از هدايت             

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1397/02/16 08:07:17 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,967

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
نكات و پرسش و پاسخ هاي سوره طارق- درس سوره طارق چيست؟مفاهيم سوره طارق را بهتر بفهميم

سورة الطارق به ترتیب مصحه کنونی سورة ٨٦ وبه ترتیب نزول سوره ۱۴ قران می باشد - دارای ١٧ ایه وبا توجه به محتوا جز سوره های سال اول بعثت ومرحله اول نزول و مکی است و دارای چهار فراز می باشد

فراز اول:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم به نام خداوند بخشنده مهربان

وَالسَّمَاءِ وَالطَّارِقِ ﴿١﴾سوگند به آسمان و آنچه در شب ظاهر می شود .
وَمَا أَدْرَاکَ مَا الطَّارِقُ ﴿٢﴾وچه چیز آگاه کرد تورا چیست آنچه در شب ظاهر می شود
النَّجْمُ الثَّاقِبُ﴿٣﴾آن ستاره که درخشنده ی نافذ است
إِنْ کُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَیْهَا حَافِظٌ ﴿٤﴾نیست هر جانی مگر برآن نگهبانی هست ( هرجانی بر آن نگهبانیست)
فَلْیَنْظُرِ الإنْسَانُ مِمَّ خُلِقَ﴿٥﴾ پس باید بنگرد انسان از چه چیز آفرید شده
خُلِقَ مِنْ مَاءٍ دَافِقٍ ﴿٦﴾آفریده شده از آبی جهنده
یَخْرُجُ مِنْ بَیْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ﴿٧﴾که خارج می شود از میان استخوانهای ستون فقرات مرد(کمر) واز استخوانهای سینه زن

درب فراز اول: توجه به خلقت پیچیده ی انسان واسمان نشان از اهمیت انها ورها بی هدف نبودن انهاست


فراز دوم:
إِنَّهُ عَلَى رَجْعِهِ لَقَادِرٌ ﴿٨﴾همانا او(خدا) بر برگرداندن او(انسان) هرآینه توانمند است
یَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ ﴿٩﴾در روزیکه آشکار می شود آن رازها
فَمَا لَهُ مِنْ قُوَّةٍ وَلا نَاصِرٍ ﴿١٠﴾پس نیست برای او هیچ نیرویی ونه کمک کننده ای

درب فراز دوم: معاد روز بعثت انسان جهت دیدن نتیجه زندگی دنیایی اوست هیچ چیز جز عمل نیکش سودی برایش ندارد

فراز سوم:
وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الرَّجْعِ ﴿١١﴾سوگند به آسمان دارای باران
وَالأرْضِ ذَاتِ الصَّدْعِ ﴿١٢﴾وزمین دارای شکاف( زمین نفوذ پذیر)
إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ ﴿١٣﴾همانا آن(قرآن) هراینه سخنی فیصله دهنده است
وَمَا هُوَ بِالْهَزْلِ ﴿١٤﴾ونیست او به شوخی و بیهوده

درب فرازسوم: توجه به تدبیرات آسمان وزمین نشان از حکمت خدا دارد واز حکیم کار وسخن بیهوده سر نمی زند

فراز چهارم :

إِنَّهُمْ یَکِیدُونَ کَیْدًا ﴿١٥﴾ همانا آنها مکر می کنند یک نوع مکر کردنی
وَأَکِیدُ کَیْدًا ﴿١٦﴾و(من یعنی خدا) تدبیر می کنم یک نوع تدبیر کردنی
فَمَهِّلِ الْکَافِرِینَ أَمْهِلْهُمْ رُوَیْدًا ﴿١٧﴾ پس مهلت ده آن کافران را ،واگذار آنها را اندکی

درب فراز چهارم: کافران از هیچ کاری در راه انکار خداومعاد دریغ نمی کنند ولی تدبیر خداوند قوی هست پس جای هیچ نگرانی نیست برای ایمان اورندگان (خصوصا پیامبر ص)


درس سوره : معاد نتیجه اهمیت وهدف مند بودن آفرینش انسان وجهان هستی هست وچنین افرینشی با تدبیر ومراقبت خداوند همراه است فهم این مطلب در گرو اندیشیدن وایمان اوردن به خدا و نشانه های باعظمتش حاصل می شود ونتیجه اش " لا خوف علیهم ولاهم یحزنون"

نکات:
۱_آسمان وآنچه در آن است وزمین وآنچه در آن است وانسان وآنچه در آن است از نشانه های (آیات) خداست وشایسته اندیشیدن، تا زمینه ساز ایمان به خدا ومعاد باشد
۲_ عظمت این افرینشها ونظم وکارایی هر کدام دلیل نیاز به مراقبت از سوی افریدگارش را دارد
۳_ این آفرینشها برای سرگرمی وشوخی نیست ووجود معاد این هدفمندی را اثباط می کند
۴_ همه این مطالب برای یاداوری در قران که جداکننده حق از باطل است به عنوان فصل الخطاب قابل پذیرش هست چون از تدبیر خداوند سرچشمه می گیرد

سوالها: ۱_ " کل نفس در ایه ۴ برچه مصادیقی دلالت دارد ؟
۲_ منظور از حافظ داشتن هر جانی چیست؟
۳_ متظور از تبلی السرائر چیست؟
۴_ آیا ایه ۱۰ شامل همه انسانها در روز معاد است؟
۵_ مخاطب ایات ۱۵ و۱۶ و۱۷ کیست؟

خانم ليلا انصاري

كلمات كليدي:طارق ثاقب حافظ نجم كيد
به ناز Offline
#2 ارسال شده : 1397/02/16 08:33:39 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
بنام خدا


🔶 تدبر درسوره طارق 🔶


بسم الله الرحمن الرحيم

و السماء و الطارق (1)
و ما اءدرئك ما الطارق (2)
النجم الثاقب (3)
إ ن كل نفس لما عليها حافظ (4)
1 - سوگند به آسمان و كوبنده شب .
2 - و تو نمى دانى كوبنده شب چيست؟
3 - همان ستاره درخشان و شكافنده تاريكيها.
4 - (به اين آيت بزرگ الهى سوگند) كه هر كس مراقب و حافظى دارد.


🔸درب پاراگراف اول :آیات ۱تا۴

قسم به نظم کواکب وبازگشت آنها درشب (علیرغم ناپیدایی آنها در روز)،نفس انسان نیز باهمه آثارخود(براساس حساب وکتاب خلقت )بازخواهد گشت.


فلينظر الانسن مم خلق (5)
خلق من ماء دافق (6)
يخرج من بين الصلب و الترائب (7)
إ نه على رجعه لقادر (8)
يوم تبلى السرائر (9)
فما له من قوة و لا ناصر(10)
5 - انسان بايد نگاه كند كه از چه چيز آفريده شده ؟!
6 - از يك آب جهنده آفريده شده است .
7 - آبى كه خارج مى شود از ميان (پشت ) و (سينه ها).
8 - (كسى كه او را از چنين موجود ناچيزى آفريد) مى تواند او را بازگرداند.
9 - در آن روز كه اسرار پنهان آشكار مى شود.
10 - و براى او هيچ نيرو و ياورى نيست.


🔸درب پاراگراف دوم: آیات۵تا۱۰

انسان با دقت در آفرینش ابتدایی خود ، به این بازگشت وپیدایش جبری آثار نفس در روز جزا پی خواهد برد


و السماء ذات الرجع (11)
و الا رض ذات الصدع (12)
إ نه لقول فصل (13)
و ما هو بالهزل (14)
11 - سوگند به آسمان پرباران !
12 - و سوگند به زمين پرشكاف (كه گياهان از آن سر برمى آورند).
13 - كه اين يك سخن حق است .
14 - و شوخى نيست .


🔸درب پاراگراف سوم : آیات ۱۱تا۱۴

سوگند به نظم حاکم بر جو آسمان وزمین (حرکت قطرات آب ورویش وحیات گیاهان)،که این سخن (بازگشت)حقیقتی انکار ناپذیراست.


إ نهم يكيدون كيدا (15)
و اءكيد كيدا (16)
فمهل الكفرين اءمهلهم رويدا (17)
15 - آنها پيوسته حيله مى كنند.
16 - و من در مقابل آنها چاره مى كنم .
17 - حال كه چنين است كافران را اندكى مهلت ده (تا سزاى اعمالشان را ببينند).


🔸درب پاراگراف چهارم : آیات ۱۵تا۱۷

کید کافران بر انکار این بازگشت به جایی نخواهدرسید.



🔰 درس سوره :

متوجه نمودن انسان بر حقیقت انکار ناپذیر معاد وبازگشت کامل (نفس وجسم)وی به اقتضای نظم وحکمت موجود در هستی.


👈نکته :

1️⃣باتوجه به محور سوره بر معاد وخلقت دوباره انسان ،وآیه ۹مبنی بر آشکار شدن اسرار پنهان در روز جزا ، می توان قسم های ابتدای سوره را بر اشکار شدن (در شب)ستاره پنهان (در روز)تلقی نمود واهمیت این آیات الهی (کواکب )را در تاکید پروردگار بر پیدا شدن مجدد نفس انسان و آثار نا پیدایش درک نمود.

2️⃣پاراگراف دوم وسوم سوره که انسان را به خلقت ابتدایی اش ورویش گیاهان توجه داده ، می تواند مطرح کننده خلقت مجدد جسم انسان درمعاد بوده ومعاد جسمانی را به اثبات برساند.


سرکار خانم خدایی


به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1397/02/16 08:46:03 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
سوره طارق

✨بسم الله الرحمن الرحيم ✨
به نام خدای بخشاینده مهربان

وَالسَّمَاء وَالطَّارِق. 1
سوگند به آسمان و به طي كننده طريق

وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ. 2
، و تو چه دانی که طي كننده طريق چیست؟

النَّجْمُ الثَّاقِبُ. 3
رخشنده سوراخ كننده و نافذ آسماني است

إِن كُلُّ نَفْسٍ لَّمَّا عَلَيْهَا حَافِظٌ 4
هیچ نفسي نیست مگر آنکه بر او نگهبانی است

فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ. 5
پس آدمی بنگرد که از چه چیز آفریده شده است،

خُلِقَ مِن مَّاء دَافِقٍ. 6
از آبی جهنده آفریده شده است،

يَخْرُجُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ. 7
که از میان استخوان هاي سخت پشت و استخوان هاي نرم بیرون می آید

إِنَّهُ عَلَى رَجْعِهِ لَقَادِرٌ. 8
خدا به باز گردانیدن او تواناست،

يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ. 9
روزی که رازها آشکار می شود،

فَمَا لَهُ مِن قُوَّةٍ وَلَا نَاصِرٍ. 10
او را نه نیرویی است و نه یاوری

وَالسَّمَاء ذَاتِ الرَّجْعِ. 11
قسم به آسمان باز گرداننده ،

وَالْأَرْضِ ذَاتِ الصَّدْعِ. 12
قسم به زمین شکاف بردارنده،

إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ. 13
که بي ترديد آن (آيات ١تا١٠)سخني جداكننده است (كه حق را از باطل جدا مي كند )

وَمَا هُوَ بِالْهَزْلِ. 14
و آن سخن شوخي نیست

إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْدًا. 15
به يقين آنان نيرنگ می كنند نيرنگ كردني

وَأَكِيدُ كَيْدًا. 16
و من هم نيرنگ مي كنم نيرنگ كردني

فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا. 17
پس کافران را مهلت ده، اندک مهلتشان ده


سوره شامل ١٧ آيه است در دو فراز
فراز 1⃣ آيه ١-١٠
فراز 2⃣ ١١-١٧

🌺🍃درب فراز اول
خدا بر نفس هر انساني نگهباني گماشته است تا اورا از نابودي حفظ كند و همچنين خداوند توان آفرينش جسم انسان را پس از مردن و پوسيده شدن دارد پس خداوند مي تواند انسان را براي حساب و كتاب روز قيامت دوباره زنده كند

🌺🍃درب فراز دوم
كافران كه به انكار حفظ نفس انسان و قدرت خدا بر بازگرداندن جسم انسان مي پردازند بدانند سخنان خدا حق را از باطل جدا مي كند و شوخي نيست
و فرصتي كه خدا وند به كافران داده از باب مكر خدا در برابر مكر كافران است .

📚درس سوره
بي ترديد خداوند بر هر نفسي حافظي گماشته است كه اورا حفظ مي كند و قدرت بازگرداندن جسم انسان را نيز دارد و منكران بدانند اين سخن جدي است و فرصت داده شده به ايشان مكر خداست در برابر مكر آنها


♻️♻️♻️نکات

نكته 1⃣. اين سوره اثبات قدرت خداوند بر حفظ روح انسان و باز گرداندن بدن ايشان پس از مرگ وهشدار به منكران نيرنگ باز مي باشد
نكته 2⃣. طارق به معناي طي كننده راه است (طريق:راه) ودر اينجا منظور از راه همان آسمان است
والسماء والطارق يعني قسم به آسمان و حركت كننده در آن كه همان جرم آسماني است
نكته 3⃣. منظور از النجم الثاقب شهاب هاي نافذي است كه شياطين به وسيله ي آنها مورد اصابت واقع شده و راه آسمان از شر آنان در امان مي ماند

📍اينجا نجم به معناي ستاره نيست زيرا ستاره حركت ندارد و ثابت است

سرکار خانم پاکپور
به ناز Offline
#4 ارسال شده : 1397/02/17 04:34:16 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
الطارق
🔹 پاراگراف اول :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﻛﻪ رحمان و رحیم است .
وَالسَّمَاءِ وَالطَّارِقِ
ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ طارق (١)
وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ
ﻭ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻲ طارق ﭼﻴﺴﺖ؟(٢)
النَّجْمُ الثَّاقِبُ
آﻥ ﺳﺘﺎﺭﻩ نافذ و نورانیست که ظلمت را می شکافد .(٣)
إِن كُلُّ نَفْسٍ لَّمَّا عَلَيْهَا حَافِظٌ
ﻧﻴﺴﺖ هیچ جانی ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻧﮕﻬﺒﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ .(٤)

آیه ۱ قسم و آیات ۲ و ۳ فرع بر آن هستند و تنها آیه اصلی آیه ۴ است .

🔸 درب پاراگراف اول :
هیچ نفسی بدون نگهبان نیست .

🔹 پاراگراف دوم :

فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ
ﭘﺲ باید ﺑﻨﮕﺮﺩ انسان ﺍﺯ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟(٥)
خُلِقَ مِن مَّاءٍ دَافِقٍ
ﺍﺯ ﺁﺑﻲ ﺟﻬﻨﺪﻩ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ;(٦)
يَخْرُجُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ
که ﺍﺯ میان ﺻﻠﺐ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﻫﺎﻱ ﺳﻴﻨﻪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ .(٧)
إِنَّهُ عَلَىٰ رَجْعِهِ لَقَادِرٌ
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ او (خداوند) ﺑﺮ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ هر آینه ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ ،(٨)
يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ
در رﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺭﺍﺯﻫﺎ ﻓﺎﺵ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ .(٩)
فَمَا لَهُ مِن قُوَّةٍ وَلَا نَاصِرٍ
ﭘﺲ نیست برای او (ﺍﻧﺴﺎﻥ) نه ﻧﻴﺮﻭﻳﻲ ﻭ ﻧﻪ ﻳﺎﻭﺭﻱ .(۱۰)

در این پاراگراف آیات ۶ و ۷ توضیح آیه ۵ هستند . و آیات ۹ و۱۰ توضیح آیه ۸ می باشند . پس پیام آیه در واقع آیات ۵ و ۸ است .

🔸 درب پاراگراف دوم :
شناخت معاد با دقت در خلقت انسان ممکن می شود .

🔹 پاراگراف سوم :

وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الرَّجْعِ
ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻭ ﭘﺮﺭﻳﺰﺵ ﺍﺳﺖ .(١١)
وَالْأَرْضِ ذَاتِ الصَّدْعِ
ﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺷﻜﺎﻑ ﺍﺳﺖ .(۱۲)
إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ آن (ﻗﺮﺁﻥ) هر آینه ﺳﺨﻨﻲ ﺟﺪﺍﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ(۱۳)
وَمَا هُوَ بِالْهَزْلِ
ﻭ ﺁﻥ ﻫﺮﮔﺰ ﺷﻮﺧﻲ نیست !(۱۴)

در این پاراگراف آیات ۱۱ و ۱۲ قسم و آیه ۱۳ جواب قسم است و آیه ۱۴ توضیح آیه ۱۳ است .بنابر این آیه ۱۳ اصلی است .

🔸 درب پاراگراف سوم :
باور به حتمی بودن معاد .

🔹 پاراگراف چهارم :

إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْدًا
همانا آﻧﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺣﻴﻠﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ یکنوع حیله ای را (۱۵)
وَأَكِيدُ كَيْدًا
ﻭ ﭼﺎﺭﻩ ﻭ ﺗﺪﺑﻴر می کنم یکنوع تدبیری را.(۱۶)
فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا
ﭘﺲ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﻬﻠﺖ ﺩﻩ ﻭ ﻣﺪﺕ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ .(۱۷)

به نظر آیات ۱۵ و ۱۶ اصلی و ایه ۱۷ فرع بر آیات قبلی است .

🔸 درب پاراگراف چهارم : تدبیر خداوند دامنگیر منکران معاد خواهد بود .

📚 درس سوره :
اعمال و رفتار انسان همواره رصد می شود و انسان باید با شناخت معاد و باور قلبی به آن درست زندگی کند تا به خاطر عملکردش در معرض عذاب الهی قرار نگیرد .


سرکار خانم شجاعت
به ناز Offline
#5 ارسال شده : 1397/02/23 06:41:32 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
سئوال:منظور از طارق چيست؟ منظور از حافظ بر هر نفس،در سوره طارق كيست؟

پاسخ از تفسير احسن الحديث:

💥ﻃﺎﺭﻕ: ﻃﺮﻕ ﺩﺭ ﻟﻐﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﻮﺑﻴﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﻮﺑﻴﺪﻥ ﺁﻫﻦ ﻭ ﺩﺭ ﺯﺩﻥ «ﻃﺮﻗﻪ

💥 ﻃﺮﻗﺎ: ﺿﺮﺑﻪ ﺑﺎﻟﻤﻄﺮﻗﻪ- ﻃﺮﻕ ﺍﻟﺒﺎﺏ: ﻗﺮﻋﻪ» ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺁﻣﺪﻥ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺑﺎﺷﺪ ﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﻃﺮﻕ ﺍﻟﻘﻮﻡ ﻃﺮﻗﺎ: ﺍﺗﺎﻫﻢ ﻟﻴﻠﺎ» ﺍﻳﻦ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺪﺍﻥ ﻋﻠﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺷﺨﺼﻰ ﺩﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺯﻧﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻃﺮﻳﻖ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺭﺍﻩ ﺭﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻗﺪﻡ ﻣﻰ ﺯﻧﺪ

ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻃﺎﺭﻕ، ﺳﺘﺎﺭﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪﻥ ﺩﺭ ﺷﺐ.

ﻧﺠﻢ: ﺳﺘﺎﺭﻩ. ﺍﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﻧﺠﻢ ﺍﻟﻘﺮﻥ ﻭ ﺍﻟﻨﺒﺎﺕ» ﻳﻌﻨﻰ: ﺷﺎﺥ ﻭ ﻋﻠﻒ ﺭﻭﺋﻴﺪ ﻭ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪ، ﺳﺘﺎﺭﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﺠﻢ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﻃﻠﻮﻉ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.

💥 ﺛﺎﻗﺐ: ﺛﻘﺐ: ﻧﻔﻮﺫ، ﭘﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻥ. ﺛﺎﻗﺐ: ﻧﺎﻓﺬ، ﻧﺠﻢ ﺛﺎﻗﺐ: ﺳﺘﺎﺭﻩ ﻧﺎﻓﺬ ﻭ ﻧﻮﺭﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﻇﻠﻤﺖ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺷﻜﺎﻓﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻔﻮﺫ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ

💥. ﺩﺍﻓﻖ: ﺩﻓﻖ: ﺟﻬﻴﺪﻥ. ﺩﺍﻓﻖ: ﺟﻬﻨﺪﻩ.
ﺻﻠﺐ: (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻗﻔﻞ) ﺳﺨﺖ ﻭ ﻣﺤﻜﻢ.

💫🌿 ﺇِﻥْ ﻛُﻞﱡﱡ ﻧَﻔْﺲٍ ﻟَﻤﱠﱠﺎ ﻋَﻠَﻴْﻬﺎ ﺣﺎﻓِﻆٌ: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻗﺴﻢ ﺍﺳﺖ «ﻟﻤﺎ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ «ﺍﻟﺎ» ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ،

ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻧﻔﺲ ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺷﺨﺺ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﺭﻭﺡ ﺍﻭ. ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻗﺴﻢ ﺑﺎ ﻣﻘﺴﻢ ﺑﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﻦ ﺭﻭﺷﻦ ﻧﺸﺪ ﺍﻟﻌﻠﻢ ﻋﻨﺪ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪ. ﻳﻌﻨﻰ: ﻧﻴﺴﺖ ﻫﻴﭻ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺣﺎﻓﻈﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻭ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻯ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻧﻈﻴﺮ: ﻭَ ﺇِﻥﱠﱠ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻟَﺤﺎﻓِﻈِﻴﻦَ ﻛِﺮﺍﻣﺎً ﻛﺎﺗِﺒِﻴﻦَ ﺍﻧﻔﻄﺎﺭ/ 10 ﻛﻪ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﻫﻢ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﻧﺴﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﻫﻢ ﻛﺎﺗﺐ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻭ، ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻭَ ﻳُﺮْﺳِﻞُ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺣَﻔَﻈَﺔً ﺍﻧﻌﺎﻡ/ 61 ﻭ... ﻳَﺤْﻔَﻈُﻮﻧَﻪُ ﻣِﻦْ ﺃَﻣْﺮِ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ ﺭﻋﺪ/ 11 ﮔﺬﺷﺖ

ﻭﻟﻰ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ «ﺣﺎﻓﻆ» ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺧﺪﺍﺳﺖ، ﻧﻜﺮﻩ ﺁﻣﺪﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻔﺨﻴﻢ ﺍﺳﺖ.

ارتباط قسمهاي اول سوره

🌺🍃ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻗﺴﻢ ﻣﻬﻢ، ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻧﺪﻩ ﺍﻯ ﻫﺴﺖ ﺍﮔﺮ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ ﺩﺭ ﺧﻠﻘﺘﺶ ﺑﻴﺎﻧﺪﻳﺸﺪ ﻛﻪ ﭼﻄﻮﺭ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺟﻬﻨﺪﻩ ﻭ ﺑﺎ ﭼﻪ ﻭﺿﻊ ﺷﮕﻔﺖ ﺁﻭﺭﻯ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪ، ﻫﻤﺎﻥ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻧﺪﻩ ﻭ ﺁﻓﺮﻳﻨﻨﺪﻩ، ﺑﻪ ﺧﻠﻘﺖ ﻣﺠﺪﺩ ﺍﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ، ﻫﻢ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﻠﻘﺖ ﻭ ﻣﺮﺩﻥ ﻭ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻥ ﻣﺠﺪﺩ، ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺭﻭﺯﻯ ﻛﻪ ﺍﺳﺮﺍﺭﺵ ﺑﺮﻣﻠﺎ ﮔﺮﺩﺩ ﻧﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻧﻪ ﻳﺎﻭﺭﻯ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ.

ﻓَﻠْﻴَﻨْﻈُﺮِ ﺍﻟْﺈِﻧْﺴﺎﻥُ ﻣِﻢﱠﱠ ﺧُﻠِﻖَ. ﺧُﻠِﻖَ ﻣِﻦْ ﻣﺎﺀٍ ﺩﺍﻓِﻖٍ ﻳَﺨْﺮُﺝُ ﻣِﻦْ ﺑَﻴْﻦِ ﺍﻟﺼﱡﱡﻠْﺐِ ﻭَ ﺍﻟﺘﱠﱠﺮﺍﺋِﺐِ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﺮ ﻧﻔﺴﻰ ﺣﺎﻓﻈﻰ ﻫﺴﺖ،

ویرایش بوسیله کاربر 1397/03/01 10:41:31 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#6 ارسال شده : 1397/02/23 06:47:16 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
مراد از حافظ و نگهبان بر همه چيست؟

💫🌟ان کل نفس لما عليها حافظ اين جمله جواب قسم است ، و کلمه لما در آن به معناي الا است ، و معناي آيه اين است که : هيچ نفسي نيست الا اينکه نگهباني بر او موکل است .

🌺و مراد از موکل شدن نگهباني براي حفظ نفس ، اين است که فرشتگاني اعمال خوب و بد هر کسي را مي‏نويسند ، و به همان نيت و نحوه‏اي که صادر شده مي‏نويسند ، تا بر طبق آن در قيامت حساب و جزا داده بشوند ، پس منظور از حافظ ، فرشته ، و منظور از محفوظ عمل آدمي است ، همچنان که در جاي ديگر فرموده : و ان عليکم لحافظين کراما کاتبين يعلمون ما تفعلون .

👈و بعيد نيست که مراد از حفظ نفس ، حفظ خود نفس و اعمال آن باشد
، و منظور از حافظ ، جنس آن بوده باشد ، که در اين صورت چنين افاده مي‏کند که جانهاي انسانها بعد از مردن نيز محفوظ است ، و با مردن نابود و فاسد نمي‏شود ، تا روزي که خداي سبحان بدنها را دوباره زنده کند ، در آن روز جانها به کالبدها برگشته دوباره انسان بعينه و شخصه همان انسان دنيا خواهد شد ، آنگاه طبق آنچه اعمالش اقتضا دارد جزا داده خواهد شد ، چون اعمال او نيز نزد خدا محفوظ است ، چه خيرش و چه شرش .

👌بسياري از آيات قرآن که دلالت بر حفظ اشيا دارد اين نظريه را تاييد مي‏کند ، مانند آيه قل يتوفيکم ملک الموت الذي و کل بکم ، و آيه الله يتوفي الانفس حين موتها و التي لم تمت في منامها فيمسک التي قضي عليها الموت .


🌺🍃شخصيت يک انسان به نفس و يا به عبارت ديگر به روح او است ، نه به بدن او ، در آخرت هم وقتي خداي تعالي بدن فلان شخص را خلق کرد ، و نفس و يا به عبارتي روح او را در آن بدن دميد قطعا همان شخصي خواهد شد که در دنيا به فلان اسم و رسم و شخصيت شناخته مي‏شد ، هر چند که بدنش با صرفنظر از نفس ، عين آن بدن نباشد بلکه مثل آن باشد .


📚 از تفسیر المیزان

ویرایش بوسیله کاربر 1397/03/01 10:43:43 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#7 ارسال شده : 1397/02/23 01:34:24 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
طارق چيست؟ حافظ كيست؟

«طارِق» زننده دربهاى بسته در شباهنگام است كه آنجا نجم ثاقب يعنى ستاره سوراخ كننده يعنى نيزه اى است آتشين كه شياطين متجاوز بملاء اعلى را هدف قرار مى دهند، كه خود نگهبانان آسمان وحى اند. اينها از جمله نگهبانان آسمانيد. و براى عقلاى زمينى و آسمانى هم نگهبانانى هستند كه هم آنان را تحت الحفظ دارند (6:61) و هم اعمالشان را نگهبانند.

👈اينجا «لا» تمامى نشأت سه گانه دنيا، برزخ و قيامت را شامل است، و نگهبانى در هر كدام به تناسب موقعيت آن است.
حافظ محورى و اصلى خداست (13:64) و سپس شايستگانى به امر و اراده خدا (6:61) و (13:11)، كه اينجا و كلا "كراماً كاتبين"اند، نگهبانى مباشر در ابعادى از جمله از خطرات و اعمال مكلفان.

📚تفسیر فرقان



سوره ي مباركه ي «طارق» آمده است ﴿وَالسَّماءِ وَالطَّارِقِ ٭ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ ٭ النَّجْمُ الثَّاقِبُ﴾ كوكب، طارق است تطرّق مي‌كند طريق را، راه را مي‌پيمايد رهنوردِ اين راه، رهپوي اين راه همان كواكب‌اند

قرآن كريم فرمود ستاره‌ها طارق‌اند برابر سوره ي «طارق» فرمود: ﴿وَالسَّماءِ وَالطَّارِقِ ٭ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ ٭ النَّجْمُ الثَّاقِبُ﴾ اين نجمِ ثاقِب, طارق شد معلوم مي‌شود طرائق (در خلقنا لكم سبع طرايق) و طريقها و راهها براي اين ستاره‌هاست آن وقت با ﴿كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ﴾ هماهنگ در مي‌آيد
اگر طرائق به معناي طبقات باشد كه با آيه سوره ي «ملك» هماهنگ است كه ﴿خَلَقَ سَبْعَ سَماوَاتٍ طِبَاقاً﴾ و اگر طرائق همان طريقها و راهها و مسيرها باشد با ﴿وَالسَّماءِ وَالطَّارِقِ ٭ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ ٭ النَّجْمُ الثَّاقِبُ﴾ هماهنگ در مي‌آيد,

تفسير تسنيم

#طارق

🔰دانشمندان ستارگانی را در آسمان یافته اند که به نام «ستاره های آبی رنگ» نام گذاری شده اند.

👈این ستارگان آبی رنگ در فاصله میلیون ها سال نوری از زمین قرار دارند ولی قدرت نور رسانی آن ها میلیون ها برابر بیشتر از نور خورشید است به طوری که اگر خورشید در این مسافت از ما قرار داشت، هرگز نورش به ما نمی رسید

💢اما شدت نور این ستارگان آبی رنگ آن قدر زیاد است که توانسته اند این فواصل مکانی را در نوردیده و به زمین برسند و با وجود غبارهای فضایی که مانع رسیدن نور میلیون ها ستاره دیگر هستند، ستارگان آبی رنگ می توانند نور خود را به ما برسانند
‼️اما مطلب شگفت انگیزتر این است که این ستارگان، فرکانس هایی از نور به زمین می فرستند که گویا جوّ زمین را می کوبند به طوری که با استفاده از ابزارهای خاص فضایی می توان حتی صدای کوبیدن نور این ستارگان به جو را شنید.

💢بنابراین دانشمندان علم ستاره شناسی، این ستارگان را «ستارگان کوبنده» نیز نام گذاری کرده اند ؛ زیرا پوشش جوّی کره زمین را به وضوح می کوبند.

💫🌿قرآن کریم در آیات ابتدایی سوره طارق درباره ستارگان اینچنین می فرماید:
💫🌟 «وَالسَّمَاء وَالطَّارِقِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ النَّجْمُ الثَّاقِبُ»

در اینجا خداوند به «طارق» یعنی کوبنده قسم یاد می کند و می پرسد آیا می دانی طارق چیست؟ و در ادامه، خود پاسخ می دهد که طارق همان ستاره فروزان است.

ویرایش بوسیله کاربر 1401/06/21 10:49:31 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#8 ارسال شده : 1397/02/23 05:21:23 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
قرآن‌فهمي‌براي‌همه :تدبر در سورههای مرحله دوم نزول، ترجمه و تفسير سوره طارق


بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان


وَالسَّمَاء وَالطَّارِقِ {1}سوگند به آسمان و طارق(رونده یا ضربه زننده در آسمان){1}
وَمَا أَدْرَاكَمَا الطَّارِقُ {2}و تو چه دانى كه طارق چيست {2}
النَّجْمُ الثَّاقِبُ {3}آن ستارهِ( با نور) نافذ (یا شهاب با حرارت و شعله نافذ) {3}
إِن كُلُّ نَفْسٍ لَّمَّا عَلَيْهَا حَافِظٌ {4}هيچ كس نيست مگر اينكه بر او نگاهبانى [از زوال و نیستی] است {4}

خلاصه دسته آیات1-4:همه آفرينش وانسانها همواره تحت مراقبت و حفاظت از زوال هستند.

نکات:
1-در تعریف طارق و مصداق النجم الثاقب،اقوال متقاوتی موجود است.لفظ ثاقب تنها یکبار دیگر در سوره صافات و بعنوان صفت شهابهای محافظت کننده اسمان از استراق سمع شیاطین بکاررفته است.

إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ {6}ما آسمان اين دنيا را به زيور اختران آراستيم {6}
وَحِفْظًا مِّن كُلِّ شَيْطَانٍ مَّارِدٍ {7}و [آن را] از هر شيطان سركشى نگاه داشتيم {7}
لَا يَسَّمَّعُونَ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَيُقْذَفُونَ مِن كُلِّ جَانِبٍ {8}[به طورى كه] نمىتوانند به انبوه [فرشتگان] عالم بالا گوش فرا دهند و از هر سوى پرتاب مىشوند {8}
دُحُورًا وَلَهُمْ عَذَابٌ وَاصِبٌ {9}با شدت به دور رانده مىشوند و برايشان عذابى دايم است {9}
إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ {10}مگر كسى كه [از سخن بالاييان] يكباره استراق سمع كند كه شهابى نفوذکننده از پى او مىتازد {10}

در سوره جن نیز از زبان جنیان ،اینگونه بیان شده است:
وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاء فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِيدًا وَشُهُبًا {8}و ما بر آسمان دستيافتيم و آن را پر از نگهبانان توانا و تيرهاى شهاب يافتيم {8}
وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَن يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَّصَدًا {9}و در [آسمان] براى شنيدن به كمين مىنشستيم [اما] اكنون هر كه بخواهد به گوش باشد تير شهابى در كمين خود مىيابد {9}

با توجه به اینکه در فراز نخست سوره طارق هم بحث محافظت خداوند بر همه چیز مطرح است،لذا النجم الثاقب میتواند دلالت بر شهابهای محافظت کننده اسمان از جنیان و شیاطین داشته باشد.


2-مراد از لما عليها حافظ چيست؟بسياري از مترجمان و مفسران، همانند سوره انفطار،مصداق انرا فرشتگان موظف به ثبت اعمال هر فرد دانسته اند اما با توجه به تفاوت سياق آيات سوره طارق كه بر امكان حشر و معاد دلالت دارد،مراد از حافظ ،حفاظت و مراقبت اصل وجودي هر انسان از فنا و زوال است.همان خداوندي كه او را در مراحل مختلف افرينش تا تولد،حفظ كرد همو در قيامت هم هستي او را حفظ مي كند.اين حافظ هم ميتواند به خود خداوند منتسب شود و هم به كارگزاران و سيستم هاي تعريف شده در اين خصوص.

3-منظور از نفس چيست؟ آيا روح انسان است يا جسم او يا هر دو؟
-"نفس: اصل الواحد در ماده: تحقق مفهوم تشخّص در ذات چيزي است. كلمات نفس و أنفُس در قرآن كريم: به معناي متشخّص متعيّن است و به معناي روح به كار نرفته است و تفسير أنفُس به ارواح، صحيح نيست؛ زيرا براي روح، مرگ يا قتل يا شهادت يا ... جايز نيست."التحقيق في كلمات القران

- تعبير "كل نفس" در ايات متعدد قران بكار رفته است كه غالبا بر همان جنبه مشهود انساني دلالت دارد.مثلا كل نفس ذائقه الموت،اليوم تجزي كل نفس بما كسبت كه مسلما مراد ،روح انسان نيست.
-با توجه به ادامه ايات هم كه به تولد انسان و نيز رجعت او در قيامت اشاره كرده است،در ايه 4 هم مراد،ذات وجود مادي هركس است.


فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ {5}پس انسان بايد بنگرد كه از چه آفريده شده است {5}
خُلِقَ مِن مَّاء دَافِقٍ {6}از آب جهنده اى خلق شده {6}
يَخْرُجُ مِن بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ {7}[كه] از میان صلب و استخوانهاى نرم بيرون مى آيد {7}

خلاصه دسته آیات 5-7:پيدايش انسان وزايل نشدن هستي اودرمراحل مختلف آفرينش(از صلب پدر تا ورود به اين دنيا)،نشانه اي از حفاظت خداوند از وجود همه انسانهاست.

إِنَّهُ عَلَى رَجْعِهِ لَقَادِرٌ{8}همانا او [= خدا يا همان حافظ] بر بازگردانيدن (جسم)وى بخوبى تواناست {8}
يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ {9}در آن روز كه رازها [همه] فاش شود {9}
فَمَا لَهُ مِن قُوَّةٍ وَلَا نَاصِرٍ {10}پس او را نه نيرويى (درونی) ماند و نه ياورى (بیرونی){10}

خلاصه دسته آیات 8-10:خدا ،بر بازگشت انسان پس از مرگ در روز قیامت که نهانها اشکار میشود و انسان یاوری ندارد، قدرت دارد.

نکات و پرسش ها:

1-ایا دو دسته آیات 8-10و5-7،مستقل است یا در ادامه و مرتبط با ایات 1-4 است؟

-با توجه به ف ابتدای آیه 5 و مفهوم ايات 5-10 میتوان گفت این آیات،تبیین و توضيح بيشتر آيات ابتدايي 1-4هستند .خداوند در آيات 5-7 نمونه اي از حفظ و حراست خداوند از هستي انسان را با توجه دادن به مراحل مختلف شكل گيري اوليه وجود او تا ورود به اين دنيا متذكر ميشود.سپس در ايات 8-10 استمرار اين حفاظت از وجود انسانها را در حشر و بازگشت انسانها پس از مرگ متجلي ميداند.
ضمیر ه در انه لقادر نیز به حافظ برمیگردد. از ابتدای سوره تا اینجا هیچ اسمی از خداوند به میان نیامده و تنها اسمی که میتوان ضمیر ه را با توجه به مفهوم ایات،به ان مرتبط کرد همین حافظ است.

تركيب آيات 5-10 را ميتوان چنين گفت:همچنانكه در پرتو حفاظت الهي از هستي هر انسان درمراحل مختلف آفرينش(از صلب پدر تا ورود به اين دنيا)محافظت ميشود،در قيامت هم با حشر و بازگشت مجدد او ،حيات انسان استمرار يافته و زوال نمي يابد.

با عنايت به موارد فوق، آیات 1-10 را میتوان باهم یک فراز محسوب كرد:
عصاره فراز آيات 1-10:خداوندِ حافظِ كل هستي و خالق انسانها،با حشر و بعث انسانها پس از مرگ،حيات انسانها را استمرار مي بخشد.


وَالسَّمَاء ذَاتِ الرَّجْعِ {11}سوگند به آسمانِدارايِ بازگردنده (بخارات آب بصورت باران يا انعكاس نور) {11}
وَالْأَرْضِ ذَاتِ الصَّدْعِ {12}سوگند به زمينِدارايِ قطع كننده(گياهاني كه از زمين سخت مي رويند) {12}
إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ {13}[كه] آن (آيات قبل) قولی قاطع و روشنگر است {13}
وَمَا هُوَ بِالْهَزْلِ {14}و آن شوخى نيست {14}

عصاره فراز آیات 11-14:سوگند به نشانه هاي مستمررجعت در طبيعت،استمرار حيات انسانها پس از مرگ،قولی قاطع است

نکات:

-در اينكه منظور از آسمان ذات الرجع و زمين ذات الصدع چيست،اختلاف نظر وجود دارد.قول مشهور ،چرخه باران در طبيعت را مصداق ايه 11 و شكافته شدن زمين در اثر رويش گياهان را مصداق ايه 12 ميداند. با توجه به اينكه در قران اشاره به باران در طبيعت و زنده شدن زمين پس از بارش به كرات به عنوان شاهدي بر بعث دوباره انسانها در قيامت مطرح شده است، و در ایه 8 هم به بازگشت انسانها در قیامت اشاره شده بود،مي توان اين قول را پذيرفت.

إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْدًا {15}آنان دست به نيرنگ مىزنند (در برابر آیات و پذيرش معاد){15}
وَأَكِيدُ كَيْدًا {16}و [من نيز] دست به نيرنگ مىزنم {16}
فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا {17}پس كافران را مهلت ده و كمى آنان را به حال خود واگذار (نگران انکار و نیرنگ انها نباش){17}

عصاره فراز آیات 15-17: کافران در برابر آيات قرآن و موضوع معاد،کید میکنند .با توجه به احاطه و مراقبت خدا بر همه انسانها،آنها را به حال خودشان واگذار.خودم کیدشان را چاره میکنم.

نکات:
1-سوره طارق از سوره های نازل شده در سال اول بعثت است لذا هنوز کافرین ظهور اشكاري نداشته و به کید افرینی مشغول نشده اند لذا ایه 17 اخباری است که خداوند به رسولش میدهد تاضمن اگاه کردن او ،قوت قلب نیز دهد که خدامکر انها را چاره میکند.
2-فراز اخر سوره نیز با ایات قبلی یعنی حافظ بودن خدا مرتبط است.یعنی همان خدای محافظ هم بر کافران محافظ و مسلط است و هم بر پیامبر و هم بر ايات خود.
3-آيات 9 و10 نيز ميتواند با فراز اخر مرتبط باشد.باين صورت كه كافريني كه در برابر آيات قران و موضوع معاد،كيد مي كنند را مهلت بده تا در روز قيامت كه نيات و رازهاي همگان اشكار ميشود و هيچ قوت و ياوري ندارند،خداوند به حساب آنها رسيدگي نمايد.

درس سوره طارق:رجعت انسانها پس از مرگ توسط خداوندِ حافظِ كلِ هستي و خالق انسان،قطعي است .کید منكران را هم چاره میکند.



سيدكاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1397/11/24 11:11:18 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#9 ارسال شده : 1397/02/29 07:51:56 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
تدبر در ایات سوره طارق :منظور از والسماء ذات الرجع و الارض ذات الصدع در سوره طارق چيست؟

پاسخ يك:
🌸🍃 در رابطه با آيه ١١و١٢ مي توان گفت :
"والسماءذات الرجع قسم به آسمان باز گرداننده "
👌اشاره به چرخه آب در طبيعت دارد
آب موجود در درياها و رودخانه ها و بركه ها با دريافت انرژي خورشيد بخار مي شود و به آسمان ميرود و به صورت ابر در مي آيد و سپس در اثر تغيير ات دما و فشارو عوامل ديگر در ابر ها اين بخارات مجدداً به قطرات آب تبديل شده و به صورت باران بر زمين ميريزد

💢پس آسمان بازگرداننده است .

❗️در مورد آيه ١٢"والارض ذات الصدع و قسم به زمين شكاف بردارنده "
اشاره به شكافته شدن زمين به هنگام روييدن دانه است

🔖دانشمندان محاسبه كرده اند كه انرژيي كه از شكافته شدن هر دانه در زمين ايجاد مي شود در مقياس خودش بسيار زياد است كه اگر در مقياس بزرگتر ببريم شايد بيشتر انرژي حاصل از انفجار بمب باشد
خانم پاكپور

ویرایش بوسیله کاربر 1397/03/01 10:59:31 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#10 ارسال شده : 1397/02/29 08:38:38 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
⚜آیات( ۵ و ۶) موضوعات علمی هستند که امروزه بشر مفصلا به آن دست یافته و می توان گفت از معجزات علمی قرآن می باشد.


⚜آیات این پاراگراف دو قسمت می شود
🔺قسمت اول چگونگی خلقت انسان یعنی آیات (۵ تا ۸)
🔺 قسمت دوم عاقبت انسان یعنی آیات (۹ و ۱۰)

🌿در قسمت اول انسان را توجه می دهد که ببین از چه خلق شده ای؟ یعنی واقعیت خلقت انسان را به او یادآور می شود .از آبی جهنده که از استخوان های پشت می تراود ( در آغاز از خاک بودی سپس طی مراحلی به نطفه ای تبدیل شدی )و خداوندی که قادر بوده تو را به اینصورت از آبی بی ارزش خلق کند ، قادر بر این است که تو را پس از مرگ دوباره به همان شکل زنده کند.

🌿 در قسمت دوم آن روز موعود یعنی قیامت را بیان می کند که اگر ای انسان ارزشمند به خودت اندیشه نکردی و ارزش برای خودت قائل نشدی قطعا در روز قیامت که باطن انسان آشکار می شود ،هیچ یار و یاوری در آنجا نخواهی داشت مگر اعمال خوب تو که یاریتت کنند. که البته در مورد اعمال چیزی در این پاراگراف قید نشده و نتیجه ایست که خودمان می توانیم بگیریم.


💢مقایسه دربها در پاراگراف اول و دوم می گوید که حفاظت از تو نشانه اهمیت تو برای خالقت است پس در خود اندیشه کن و ببین از کجا آمده‌ای و به کجا خواهی رفت.

‼️در یک کلام همانگونه که ستارگان در شب ظاهر می شوند اعمال تو هم در تبلی السرائر آشکار می شوند پس بنگر از چه خلق شده ای و آن خدایی که تو را اینچنین خلق کرد دوباره تو را بر می گرداند در نتیجه

👌به رفتار و کردار خود توجه کن و رفتار صحیح را در پیش بگیر


سرکار خانم شهروزی
به ناز Offline
#11 ارسال شده : 1397/02/29 09:00:34 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
آیات (11 تا 14) سوره طارق

💫وَالسَّمَاء ذَاتِ الرَّجْعِ ﴿11﴾ وَالْأَرْضِ ذَاتِ الصَّدْعِ ﴿12﴾ إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ ﴿13﴾ وَ مَا هُوَ بِالْهَزْلِ ﴿14﴾

📚درس: انسان باید به اهمیت خویش فکر کند و لذا رفتار صحیح را در پیش گیرد.

📌درب : وقوع قیامت حتمی است.

آیات (11 تا 14) از این لحاظ که در این 1400 سال از سوی مفسران به مصادیق متفاوتی تطبیق داده شده، از نوع آیات مشکل قرآنی دانسته میشود.

❗️در آیه های (11 تا 14) چیزی که مهم است این است، که با توجه به درس و درب، باید دنبال مفهوم حتمیت وقوع قیامت باشیم،
👌البته در دو آیه 13 و 14 ادعای حتمیت قیامت را نموده، ولی استدلال بر صحت ادعا را به دو قَسَم در دو آیه 11 و 12 مبتنی نموده، لذا ما باید برای درک مطلب روی دو آیه 11 و 12 تمرکز و تعمق کنیم.

در آیه 11 «آسمان» را بطور ذاتی صاحب «برگشت» قلمداد فرموده که این ادعاء، هم در 1400 سال قبل و هم در امروز مفهوم است، زیرا در آن روزها از کلمه آسمان اجرام آسمانی مانند ماه و خورشید و غیره فهمیده میشد، و مفهوم صاحب برگشت بودنِ آنها واضح بود، و امروز هم مفهوم است زیرا امروز از کلمه آسمان کهکشان راه شیری، و بالاتر از آن خودِ مجموع کهکشانها، فهمیده میشود و نجوم دانان آنها را در مداری متحرک میدانند که پس از مدتی که به نظر ما طولانی می آید، مانند اجرام آسمانی، هر نقطه ای را که ابتدایش بدانیم، پس از مدتی، هرچند طولانی دوباره به همان نقطه ابتداییِ مسیر خویش بر میگردد.
لذا آیه 11 (و السماء ذات الرجع) به مفهوم زمان اشاره دارد، یعنی این قیامتی که صحبت از آن است در آینده و پس از گذشت زمان اتفاق می افتد.


👈اما آیه 12 (والارض ذات الصدع) بما چه میگوید؟
کلمه «ذات» در هر دوآیه مشترک است، لذا اگر بگوئیم کلمه مذکور در هردو آیه به یک معنی است بیراه نگفته ایم، و چون معنیِ آن کلمه را در آیه 11 بطور واضح می فهمیم، در آیه 12 نیز می توانیم به همان معنی بگیریم،

❗️کلمه ذات در آیه 11 به این معنی است که آسمان یا اجرام آسمانی خاصیتی دارند که خاصیت اصلی شان است و اگر آن خاصیت را نداشته باشند دیگر آسمان یا جِرم آسمانی به حساب نمی آیند و لذا زمین که در آیه 12 «ذات الصدع» قلمداد شده، به این معنی خواهد بود که اگر زمین خاصیت «صدع»ی اش را نداشته باشد دیگر زمین نخواهد بود.

❓حالا این «صدع» چیست که خاصیت اصلی زمین است؟
مشتقاتی که از این کلمه در قرآن و به ترتیب نزول می شناسیم اینهاست:

1⃣ والارض ذات الصدع (آیه 12 طارق)

2⃣لا یصّدّعون عنها و لاینزفون (آیه 19 واقعه)

3⃣ فاصدع بما تومر و اعرض عن المشرکین (آیه 94 حِجر)

4⃣ یومئذ یصّدّعون (آیه 43 روم)

5⃣ لو انزلنا هذا القرآن علی جبل لرایتهه خاشعا متصدعا من خشیه الله (آیه 21 حشر)

🔻لغت شناسِ مشهور قرن چهارم هجری (راغب اصفهانی) که همه مفسران سلف و معاصر از اثر ماندگار او «المفردات» استفاده برده اند کلمه صدع را به معنی امکان شکنندگیِ اجسام سخت مانند آهن و سنگ و امثال آنها ذکر کرده و بعنوان مثال شرح داده که در آیه سوره واقعه نوشندگانِ آن نوشابه های بهشتی نه سردرد میگیرند و نه مست میشوند و سردرد در اینجا به استعاره بکار رفته و کسی که دچارش باشد انگار که سرش دارد میترکد، همچنین در آیه سوره حجر بطور استعاره فرموده: بترکان، قالش را بِکن، حرف آخر را بزن، و نیز در آیه سوره روم به استعاره فرموده قیامت روزی است که دنیا میترکد، و در آیه سوره حشر به استعاره فرموده کوه تحمل قرآن را ندارد و فرو می پاشد.
لذا امکان فروپاشی نیز (مانند بازگشت که ذاتیِ اجرام سماوی است) ذاتیِ زمین است،

🔺به عبارت دیگر، زمین هم مانند ما فانی است، که این موضوع در سوره های قبلی (به ترتیب نزول) بصورت اذا زلزلت الارض زلزالها (سوره زلزال) و القارعه ما القارعه (سوره قارعه) به عوامل ذاتی زمین و نیز عوامل خارجیِ کمک کننده نسبت داده شده است.
ما حصل همه این حرفها این است که زمین مستعد شکنندگی است وبالاخره یک موقعی می شکند و این امر در اثر مرور زمان اتفاق خواهد افتاد.
و حتمیتِ وقوع، برایند دو واقعیت است، یکی گذشت زمان و دیگری خاصیت خود زمین.
یعنی زمین هم یک چیزی است مانند ما، عمری دارد که روزی بسر می آید.

💢ملاحظه فرمودید؟
با ظرافت و سادگی و به مفهوم ترین وجهی وقوع قیامت را برای مردم 1400 سال قبل توضیح داد، که امروز هم همانقدر تازه و طبیعی و قشنگ و مفهوم است.

🖋اقای جمال گنجه ای
سمیرا گودرزی Offline
#12 ارسال شده : 1400/10/15 08:32:01 ق.ظ
سمیرا گودرزی

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1399/06/17
ارسالها: 112
Iran (Islamic Republic Of)
مکان: تهران



طارق:3
النَّجْمُ الثَّاقِبُ
ستاره‌اي پرتوافكنِ نفوذ كننده است.3

______
3 - كلمة «طارق» كه به عنوان يكي از پديده‌هاي شگفت‌انگيز آسمان در آغاز اين سوره مورد سوگند قرار گرفته و به عنوان نام سوره [كه راهنماي شناخت مطالب و محورهاي آن است] انتخاب گرديده، از آن چنان اهميتي برخوردار است كه جا دارد براي فهم و درك مفهوم آن و ارتباطش با مضامين سوره تأمل كنيم. از استفهام انكاري «وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ» معلوم مي‌شود ماهيت اين پديده با وجود آنكه لفظ و لغتش براي اعراب زمان نزول قرآن مجهول نبوده، مبهم و ناشناخته است. به طوري كه نه تنها مردم عامي، بلكه پيامبر عظيم‌الشأني كه مخاطب و حامل وحي بوده، ناآشنا به اين پديده نشان داده مي‌شود. تنها به همين توضيح اكتفا شده كه «طارق» ستاره‌اي پرتوافكن [نافذ و داراي تشعشعات رسوخ كننده] است: «وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ النَّجْمُ الثَّاقِبُ».
گرچه اين پديده، بس شگفت و دور از درك و دانش بشر معرفي شده است، ولي به مدد همين چند ويژگي كه در آيات فوق توضيح داده شده، با استفاده از دستاوردهاي جديد فيزيك نجومي، شايد بتوانيم به توفيق الهي به فهم اين پديدة شگفت نزديك شويم.
از معناي «طارق» و توضيح «النَّجْمُ الثَّاقِبُ» چند مشخصه مي‌توان استخراج و آنها را با پديده‌هاي شناخته شده در آسمان مقايسه كرد. اولا در كلمة «طارق» دو مفهوم: 1- كوبندگي، فشردگي، ضربات هموار كننده، 2- حركت در شب [تاريكي]، فهميده مي‌شود و در لغت عرب به راهپيماي در شب كه كوبيدن گامهايش به دليل سكوت صحرا شنيده مي‌شود، طارق مي‌گويند. بنابراين بايد در آسمان دنبال پديده‌اي بگرديم كه اين دو خصلت، يعني كوبندگي و حركت در تاريكي را داشته باشد.
ثانياً از آية «النَّجْمُ الثَّاقِبُ» مي‌فهميم كه: 1- پديدة مورد نظر ستاره [نجم] است، 2- ستاره‌اي نه خاموش و بدون پرتو، بلكه مشخصاً داراي تشعشع نافذ و رسوخ كننده است و اين صفت، به عنوان حالت ويژه و ممتاز آن معرفي شده است.
مشخصات فوق را عيناً در ستارگان فوق سنگيني كه وجود آنها توسط لاپلاس از طريق فيزيك نيوتني و «شوارتز چايلند»، بر اساس فرضية نسبيت عام اينشتن پيش‌بيني و در سال 1967 ميلادي توسط تلسكوپهاي راديويي ديده شد، ملاحظه مي‌نماييم. اين ستاره‌ها داراي حالت كوبندگي و فشردگي هستند. كوبندگي هر ستاره تابعي از جرم آن است. وقتي جرم يك ستاره زياد باشد تأثير نيروي جاذبة بر اتم‌هاي آن آنقدر زياد مي‌شود كه در مرحله‌اي حتي الكترونهاي اتم‌ها شكسته و درهم مي‌ريزند و آن را به هسته مي‌چسبانند. اين مرحله معمولا در پايان عمر ستاره‌ها اتفاق مي‌افتد.
مفهوم «حركت در تاريكي»، كه از كلمة طارق در زبان عربي فهميده مي‌شود، كاملا در مورد ستاره‌هاي سنگين صدق مي‌كند. اين نوع ستارگان برحسب نسبت جرم آنها به خورشيد ما به سه دسته تقسيم مي‌شوند و در تاريكي نسبي تا مطلق حركت مي‌كنند. دستة اول، كه ستارگان كوتوله سفيد نامگذاري شده‌اند، به دليل اينكه هيچ منبع انرژي و واكنش هسته‌اي ندارند، فاقد تابش نوري فعّال هستند و فقط گرماي باقي‌مانده از روزگاري را كه هستة يك ستارة فروزان بودند به صورت تشعشع نوري مختصر از خود ساطع مي‌نمايند. دستة دوم كه به ستارگان نوتروني معروف شده‌اند، اصلا ديده نمي‌شوند، بلكه هنگام گردش به دور خود كه با سرعت سرسام‌آوري انجام مي‌شود، تابش‌هايي از قطبين مغناطيسي خود مي‌پراكنند كه عموماً پرتوهايي از اشعه‌هاي ايكس و گاما، و در موارد معدودي درخشش‌هايي از نور مي‌باشد. و بالاخره سومين دستة ستارگان فوق سنگين كه «حفره سياه» ناميده شده‌اند، در تاريكي مطلق حركت مي‌كنند و هيچ‌گونه نور و تابشي ندارند و هيچ پرتوي از محيط آن به دليل جاذبة عظيم نمي‌تواند خارج شود.
«ثاقب» بودن اين ستارگان از نظر علمي كاملا روشن است. بايد توجه داشت ثاقب بودن با نوراني بودن تفاوت دارد؛ اگر قرار بر وصف روشني و فروزش آن بود كلمة ضياءيا وهّاج و... مناسب‌تر مي‌نمود. ثاقب را لغت‌نامة «قاموس قرآن» نافذ و پاره كننده گرفته است. اشعة خورشيد، تابش‌هاي مغناطيسي ستارگان و پرتوهاي كيهاني را به دليل آن كه فضا را مي‌شكافند و در فواصلي به درازاي ميليون‌ها سال نوري نفوذ مي‌كنند ثاقب مي‌گويند. هر سه دسته ستاره‌هاي سنگيني كه فوقاً به اجمال توضيح داده شد اشعه‌هاي مختلفي ساطع مي‌كنند كه به شدت نافذ و خارق پرده‌هاي فضايي بوده و در عمق كيهان نفوذ مي‌نمايند.

📚تفسیر آقاے بازرگان

┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
ali Offline
#13 ارسال شده : 1402/02/25 05:03:33 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,967

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
ترجمه تدبر و فهم سوره طارق: نكات تفسيري سوره طارق از ايت اله جوادي املي

«طارق» یعنی کوبنده،ولی طارق در اصطلاح قرآن کریم معنای خاصی دارد طارق در اصطلاح قرآن کریم با آیه بعد روشن می‌شود فرمود: ﴿وَ ما اَدْراکَ مَا الطَّارِقُ﴾ این چیز مهمی است طارق آن ﴿النَّجْمُ الثَّاقِبُ﴾ است. وقتی تاریکی کل فضا را گرفت این کوکب دُرّی می‌کوبد و این تاریکی‌های مهم را و می‌شکافد

النَّجْمُ الثَّاقِبُ﴾؛ ﴿ثَّاقِبُ﴾ یعنی سوراخ کننده و فرو رونده، «ثُقبه» یعنی سوراخ؛ کلّ این فضای تاریک را او می‌شکافد و روشن می‌کند. اینها زمینه است برای اینکه هر انسانی حافظی دارد و از بین نمی‌رود و در قیامت هم ظهور می‌کند
آنها که معاد را مستحیل می‌دانند نه مستبعد می‌گویند انسان از بین می‌رود. اگر یک فرد دیگری را خدا خلق کند او یک فرد دیگری است، این نیست و اگر این را بخواهد خلق کند که اعاده معدوم است این از بین رفته است. مثل این را می‌تواند خلق بکند اما این دومی یعنی دومی است!

پاسخ قرآن کریم این است که معدوم نشد! آنها که گفتند: ﴿ذلِکَ رَجْعٌ بَعیدٌ﴾ که خدا فرمود: ﴿اِنَّ اللَّهَ عَلی‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدیرٌ﴾ برای شما بعید است نسبت به قدرت بیکران الهی قریب است اما آنها که می‌گویند مستحیل است برای اینکه معدوم شد جواب قرآن کریم این است که معدوم نشد چه چیزی معدوم شد؟


در پاسخ اينها فرمود هیچ چیزی گم نشد ﴿قُلْ یَتَوَفَّاکُم مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ اِلَی رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ﴾ شما متوفا می‌شوید وفات پیدا می‌کنید نه فوت؛ چه چیزی گم شد؟ روح که به زمین نمی‌رود، خاک نمی‌شود روح را ما قبض می‌کنیم قبض ارواح است، بدن شما خاک شد دوباره می‌سازیم. تمام حقیقت شما که روح شماست که نزد ماست، بدن هم که مرتّب هر طور که در دنیا بود در آخرت هم است. اِنْ کُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَیْها حافِظٌ﴾.
سوگند یاد می‌کند که چه؟ جواب قسم‌ها ﴿انْ کُلُّ نَفْسٍ لَمَّا﴾ این ﴿لَمَّا﴾ به معنی «الّا» است هیچ کسی نیست مگر اینکه حافظی دارد

در بخش پایانی این سوره، دوباره قسم می‌خورد به آسمانی که ذات رجع است حرکت می‌کند رجوع می‌کند برمی‌گردد و زمینی که می‌شکافد مصدوع می‌شود شکاف برمی‌دارد بذر در آن می‌روید و از طرفی هم درخت می‌روید خوشه می‌روید و مانند آن سوگند یاد می‌کند که این حرف، حرف حق است، قول فصل است حق و باطل را این جدا می‌کند، صدق و کذب را این جدا می‌کند، خیر و شرّ را این جدا می‌کند
ما شوخی با کسی نداریم هزلی در کار ما نیست ﴿وَ ما هُوَ بِالْهَزْلِ﴾ اینها بازی درمی‌آورند گاهی شکایت می‌کنند گاهی می‌گویند چگونه می‌شود؟ گاهی می‌گویند مستبعد است گاهی می‌گویند مستحیل است ﴿اِنَّهُمْ یَکیدُونَ کَیْداً﴾ و ما هم کیدی داریم؛ «کید» یعنی کاری که مستور است نمی‌فهمند پایانش چیست، آنها نمی‌فهمند که ما داریم از چه راهی اینها را می‌گیریم ﴿اِنَّهُمْ یَکیدُونَ کَیْداً ٭ وَ اَکیدُ کَیْداً﴾ کمی به اینها مهلت بدهید طولی نمی‌کشد که اینها می‌فهمند. ﴿فَمَهِّلِ الْکافِرینَ اَمْهِلْهُمْ رُوَیْداً﴾.



کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.608 ثانیه ایجاد شد.