logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176922)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140018)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130729)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95054)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟             

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1402/11/13 11:37:11 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال

لَهُمْ عَذَابٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَشَقُّ وَمَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَاقٍ ﴿۳۴﴾براى آنان در زندگى دنيا عذابى است و قطعا عذاب آخرت دشوارتر است و براى ايشان در برابر خدا هيچ نگهدارنده‏ اى نيست (۳۴) سوره رعد

تعبيرات قرآن كريم گاهي اين است كه وَلَعَذَابُّ الآخِرَةِ أشَدُّ وَأبْقَي( )، اين در سوره طه (آيه 127) است فرمود وَكَذلِكَ نَجْزِي مَنْ أسْرَفَ وَلَمْ يُؤمِن بِآيَاتِ رَبِّهِ وَلَعَذَابُّ الآخِرَةِ أشَدُّ وَأبقَي( )، انسانِ مسرفِ كافر را خداي سبحان به عذاب آخرت كه شديدتر از عذاب دنياست و پايدارتر از عذاب دنياست معذب مي¬كند گاهي مي¬فرمايد گرچه اينها در دنيا معذب‌اند ولي عذاب دنيا نسبت به عذاب قيامت قابل قياس نيست

در سوره رعد آيه محل بحث مي¬فرمايد عذاب آخرت اشق است يعني عذاب دنيا شاق است و عذاب آخرت اشق

و در بعضي از موارد هم از آن به اينكه اكبر از دنياست ياد مي‌كند در سوره سجده (آيه21) اين است مي¬فرمايد اين كفار كه عليه اسلام به مبارزه برخاستند وَلَنُذِيقَنَّهُم مِنَ العَذَابِ الأدْنَي دُونَ العَذَابِ الأكْبَرِ لَعَلَّهُم يَرجِعُونَ( )، ما اينها را به عذاب ادني گرفتار مي¬كنيم قبل از عذاب بزرگ‌تر تا اينها برگردند
عذاب دنيا را ادني مي¬داند و عذاب آخرت را اكبر. مناسب با ادنا ابعد است مناسب با اكبر اصغر از اينكه فرمود وَلَنُذِيقَنَّهُم مِنَ العَذَابِ الأدْنَي دُونَ العَذَابِ الأكْبَرِ( )، از اينجا معلوم مي¬شود كه عذاب دنيا نسبت به عذاب آخرت هم اصغر است چون او اكبر است هم ادنا است (چون) او ابعد است يعني عذاب دنيا نزديك است و كوچك عذاب آخرت دور است و بزرگ

چرا اين چنين خداي سبحان عذاب آخرت را با اين عظمت مي¬ستايد ؟

براي اينكه در دنيا هر نحوه تعذيبي كه محقق بشود آن نحوه تعذيب به اذن خدا مقدور ديگران است اگر سوزاندن است كافر هم مي¬تواند مؤمن را بسوزاند انساني هم مي¬تواند انسان را در آتش بسوزاند و مانند آن اگر غرق كردن است مقدور ديگران هم است باذن الله و مانند آن در قيامت يك نحوه تعذيبي است كه خدا مي¬فرمايد هيچ كس اين طور نمي¬تواند عذاب بكند هيچ عذاب كننده¬اي اين طور كه من عذاب مي‌كنم نمي¬تواند عذاب بكند فَيَومَئِذٍ لا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أحَدٌ

اما چرا عذاب آخرت اشد و اشق و ادهي و امرّ و امثال ذلك است؟
عذاب اخرت تمام شدني نيست اين عذاب مگر مثل عذاب دنياست كه انسان وقتي وارد آتش شد بسوزد و بميرد و از بين برود ثُمَّ لاَ يَمُوتُ فِيهَا وَلاَ يَحْيَي( )، اينكه از بين نمي¬رود كه اين هميشه دارد عذاب مي¬كشد بنابراين عذاب قيامت نسبت به عذاب دنيا اصلا قابل فرض نيست

عذاب دنيا در اين آتشها انسان بعد از چند لحظه شايد به ساعت نكشد بعد از چند لحظه مي¬ميرد وقتي هم كه مرد ديگر احساس و دركي ندارد درك كه نبود عذابي نيست اين همه چوبها را مي¬سوزانند مگر چوبها معذب اند ؟

عذاب مربوط به درك است وقتي اين رابطه قطع شد آدم دركي ندارد اين دو راه
و از طرفي هم يك عذابي در قيامت هست كه نمونه¬اش (را) ما در دنيا نداريم كه بگوييم مثل اين است و آن عذاب روحي است آن نَارُ اللهِ المُوقَدَةُ الَّتِى تَطَّلِعُ عَلَي الأفْئِدَةِ( )، است آن غير از نار جهنم است آن ناري است كه به الله اسناد داده شده به علّت فاعلي نسبت داده شده آن نَارُ اللهِ المُوقَدَةُ( )، است كه فؤاد و روح را مي¬سوزاند

ما در دنيا بعضي از چيزهايي كه نمونه¬هايي از عذاب روحي باشد داريم نظير خجالت نظير غم و اندوه و مانند آن اما اينها با بسياري از خاطرات دروني همراه است كه نمي¬گذارد انسان درست درك بكند گاهي كه خجل مي¬شود گاهي كه غمگين مي¬شود اين اندوه و انفعال عذاب روحي است اما با چندين توجيه¬گريها ممكن است كه اين عذاب سرپوش داشته باشد لذا آن طوري كه هست آدم احساس نكند در قيامت صاف روشن مي¬شود نه آينده¬اي در پشت سر دارد نه مي¬تواند توجيه كند بنابراين روز ظهور حق است و آن نارُ اللهِ احدي قابل تحمل آن را ندارد

تفسیر سوره رعد- ایت اله جوادی آملی
سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.116 ثانیه ایجاد شد.