رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30 ارسالها: 102
تشکرها: 1 بار 12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
|
مهم ترين نكات جزء ده
1) همانطور كه گفته شد سوره انفال بعد از جنگ بدر نازل شده است و عمدۀ موضوعات آن جنگ و جهاد است و سوره توبه نيز شامل مطالبي مانند بيزاري از كفار, قتال با مشركين و اهل كتاب, اوصاف منافقين, جهاد و مذمّت كساني است كه از جنگ تخلف كردند.
olor=red]2) مباحث فقهي اين جزء شامل:[/color]
الف- مبحث خمس در آيه 41 سوره انفال مطرح شده كه مصرف آن مخصوص فقراي سادات است. ب- مبحث زكات در آيه 60 سوره توبه مطرح شده كه مصرف آن مخصوص فقراي غير سادات است.
در مورد جهاد در راه خدا مطالب زير مطرح شده است:
الف- شش دستور براي جهاد در آيات 45 تا 47 سوره انفال ذكر شده است:
1. در جنگ ثابت قدم باشيد. 2. در جنگ به ياد خدا باشيد. 3. از خدا و رسولش اطاعت كنيد. 4. از تفرقه بپرهيزيد. 5. صبر پيشه كنيد كه خدا با صابران است. 6. از غرور و هواپرستي بپرهيزيد.
ب- خداوند در آيه 60 سوره انفال مؤمنين را به افزايش قدرت جنگي تشويق مي نمايد و مي فرمايد تا آنجا كه در توان داريد نيرو جمع كنيد تا بدينوسيله دشمنان خدا را و دشمنان خود را بترسانيد.
ج- خداوند در آيه 65 و 66 سوره انفال به اهميت كيفيت در مقابل كميت اشاره كرده مي فرمايد : اگر از شما بيست تن شكيبا باشد بر دويست تن از دشمنان پيروز خواهد شد.
د- خداوند در آيات 67 تا 71 سوره انفال احكام اسيران جنگي را مطرح كرده و مي فرمايد:
- تا كاملا بر دشمن چيره نشده ايد اسير نگيريد. -. اسيران را با سخناني گرم و دلنشين به ايمان دعوت كنيد.
سوره توبه
در جزء نهم ترغيب مؤمنان به جهاد با ذكر مثالها يي از جنگهاي بدر و حنين و تبوك ديده مي شود.
جنگ تبوك در سال نهم هجري و در واقع يك سال پس از واقعه فتح مكه رخ داد. تبوك منطقه اي بين مدينه و شام ,يعني مرز كنوني كشور عربستان سعودي است كه جنگ تبوك در مقابل يكي ازقدرتهاي آن روزگار , يعني امپراطوري روم بود. مسلمانان بايد راه درازي را در گرماي فصل تابستان طي مي كردند تا به آن محل برسند. زمان , زمان برداشت محصول كشاورزي ,غلات و ميوه ها بود.اين مسائل باعث شده بود تا جمعي از مسلمانان از حضور در اين ميدان وحشت داشته باشند. لذا زمينه براي وسوسه هاي منافقين فراهم شده بود كه در سوره توبه , در اين جزء و جزء يازدهم به اين مطالب اشاره مي شود.
1) در سوره توبه صفات منافقان و نقش آنان در وسوسه مؤمنان در جنگ تبوك بدين ترتيب عنوان شده است كه: الف- خداوند در آيه 42 سوره توبه درباره منافقان مي فرمايد:" اگر آنچه كه ايشان را بدان فرا مي خواني مالي نقد بود و يا سفري نه طولاني , البته كه تو را پيروي مي كردند. ليكن برايشان مسافتي دور شد كه پيمودن آن مشقت فراوان دارد و بزودي سوگند ياد مي كنند بخدا اگر توانايي آمدن داشتم با شما از مدينه بيرون مي آمديم . ايشان خويشتن را هلاك مي كنند و خدا مي داند كه ايشان دروغگويانند".
ب- منافقان از پيامبر اجازه مي خواستند كه در جنگ شركت نكنند. خداوند در آيه 43 سوره توبه , به پيامبرمي فرمايد به آنها اجازۀ شركت نكردن در جنگ را نده تا زماني كه براي تو روشن شود كه اگر اجازه ندهي, آنان قصد شركت كردن در جنگ را دارند و دروغگويان را بشناسي.
ج- خداوند در آيه 45 سوره توبه مي فرمايد اگر ايشان به خدا و روز رستاخيز ايمان داشتند از تو اجازه نمي خواستند كه در جنگ شركت نكنند.
د- خداوند در آيه 46 و47 سوره توبه مي فرمايد حضور منافقان در جنگ مايه فتنه و اختلاف است و خدا هم از حضور آنها در جنگ اكراه دارد.
ه- خداوند در آيه 50 سوره توبه خطاب به پيامبر مي فرمايد اگر تو را پيروزي و غنيمت برسد منافقان اندوهگين ميشوند و اگر به تو شكستي برسد خوشحال مي شوند.
و- خداوند در آيه 53 و54 سوره توبه مي فرمايد منافقان خواه از روي ميل و خواه از روي كسالت انفاق كنند پذيرفته نمي شود زيرا آنان از دايره اسلام خارج و به خدا و رسول خدا كافر شده اند. آنهانمازشان را با كسالت مي خوانند و مالشان را هم با كراهت مي دهند.
ز- خداوند در آيه 55 سوره توبه مي فرمايد كه منافقان را در دنيا با مالها و فرزندانشان عذاب مي كند و نبايد از ديدن مالها و فرزندانشان تعجب كني.
ح- خداوند در آيه 56 و57 سوره توبه درباره منافقين مي فرمايد آنها به شما مي گويند ما از شماييم , حال آنكه از شما نيستند و از شما مي ترسند.
ط- خداوند در آيه 58 سوره توبه درباره منافقين مي فرمايد آنها درباره تقسيم بيت المال بر تو عيب مي گيرند, اگر مالي به آنها داده شود خوشحال مي شوند و اگر داده نشود خشمگين مي شوند.
ي- خداوند در آيه 62 سوره مي فرمايد آنها براي اينكه مردم را راضي كنند قسم مي خورند, حال آنكه اگر آنان مؤمن هستند , خدا و رسول خدا واجب ترند كه خوشنود شوند.
ك-منافقان نقشه كشيده بودند هنگاميكه پيامبر از جنگ تبوك بر مي گردد در يكي از گردنه ها وي را به قتل برسانند. خداوند در آيه 64 سوره توبه مي فرمايد كه منافقان بيم دارند كه خدا مؤمنان را از نقشه آنان آگاه كند , بگو خداوند آنچه را كه از آن مي ترسيديد انجام داده است.
ل- خداوند در آيه 67 سوره توبه مي فرمايد آنها يكديگر را به كفر و تكذيب پيامبر دعوت كرده و از ايمان ازمي دارند. آنها خدا را فراموش كرده اند, خدا نيز آنها را, همانا ايشان فاسق هستند.
م- خداوند در آيه 73 سوره توبه مي فرمايد اي پيامبر با كافران با شمشير و با منافقان با اندرز جهاد كن و بر ايشان سخت گير كه جايگاهشان جهنم است.
ن- خداوند در آيه 74 سوره توبه مي فرمايد آنها در غياب پيامبر طعنه مي زنند و سپس قسم مي خورندكه نگفته اند.
س- خداوند در آيه 75 تا 77 سوره توبه درباره منافقين مي فرمايد عده اي از ايشان مي گويند اگر خدا بما بدهد صدقه مي دهيم ولي وقتي خدا از فضل خود به ايشان مي بخشد, بخل مي ورزند. آن بخل نفاقي در دل ايشان مي گذارد تا روزيكه جزاي بخل و خلف وعدۀ دروغ خود را ببينند.
ع- خداوند در آيه 79 سوره توبه مي فرمايد كار آنانكه به مؤمنان داوطلب در پرداخت صدقات و انجام اعمال مستحبي طعنه مي زنند با عذابي دردناك تلافي مي شود.
ف- خداوند در آيه 80 سوره توبه خطاب به پيامبر مي فرمايد اگر براي منافقان هفتاد مرتبه هم آمرزش بخواهي , باز هم ايشان را نخواهم آمرزيد زيرا آنان به خدا و پيامبرخدا كافر شدند.
ص- خداوند در آيه 81 سوره توبه مي فرمايد آنها به مؤمنان مي گويند در اين گرما براي جنگ بيرون نرويد بگو آتش دوزخ ازنظرگرمي سخت تر است.
ق- خداوند در آيه 82 سوره توبه مي فرمايد آنها كه بخاطر تخلف خود از جنگيدن خوشحالند بايد هم در اين دنيا بخندند زيرا كه در روز قيامت گريه فراواني پيش رو دارند.
ر- خداوند در آيه 83 سوره توبه مي فرمايد منافقان از تو اجازه مي خواهند كه براي غزوات ديگر هم شركت نكنند. به آنها بگو كه شما ديگر حق جنگيدن همراه من را نداريد, شما بهتر است مانند معافين از جنگ يعني زنان و كودكان در خانه بنشينيد.
ش- خداوند در آيه 84 سوره توبه به پيامبر(ص) مي فرمايد بر هيچيك از مردگان منافقان نماز نخوان و براي دفنش حاضر نشو زيرا آنان به خدا و رسول خدا كافر شدند.
ت- خداوند در آيه 94 و95 سوره توبه مي فرمايد هنگاميكه از جنگ برگرديد براي شما عذر و بهانه مي آورند. به ايشان بگو هرگز به سخنان شما ايمان نداريم زيرا خداوند ما را از خبرهاي شما آگاه كرده است. براي شما قسم دروغ مي خورند تا آنان را سرزنش نكنيد پس روي برگردانيد از ايشان زيرا ايشان پليدند.
ث- خداوند در آيه 96 سوره توبه مي فرمايد منافقان براي خشنود كردن شما قسم دروغ مي خورند اما حتي اگر شما هم خشنود شويد خدا خشنود نمي شود.
2 از مباحث ديگر مطرح شده در اين جزء:
الف- هجرت پيامبر از مكه به مدينه و مكر خدا در ماجراي ليلة المبيت براي نجات جان پيامبر(ص). (آيه 30 سوره انفال)
ب- اهميت هجرت و جهاد و بحث مهاجرين و انصار, كه تاريخ نيز نشان مي دهد هجرت و جهاد دو عامل مهم در پيروزي اسلام بوده است.(آيه 72 تا 75 سوره انفال)
ج- اعلام برائت و بيزاري از مشركان پيمان شكن و مهلت دادن به آنها در چهار ماه از ماههاي سال قمري (آيه 1 تا 6 سوره توبه)
د- محروم كردن مشركان ازآباد كردن مساجد. اعمال آنها حبط مي شود زيرا به خدا و روز قيامت ايمان ندارند.(آيه 17 سوره توبه)
ه- اهميت مسجد و آباد كردن آن بدست مؤمناني كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند, نماز بپاي مي دارند و زكات مي دهند و جز از خدا نمي ترسد.(آيه 18 سوره توبه)
و- مقايسه بين كسانيكه حجاج را سيراب مي كنند و مسجدالحرام را آباد مي كنند, با كسانيكه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و در راه خدا جهاد مي كنند كه اين دو با هم برابر نيستند.(آيه 19 سوره توبه)
ز- خدا و رسول خدا و جهاد در راه خدا بايد از پدر, فرزند, برادر, زن و خويشان و مالهايي كه كسب مي كنيم و تجارتمان و خانه هايمان محبوبتر باشد.(آيه 24 سوره توبه)
ح- بشارت خداوند به غالب شدن دين الهي, اشاره اي به ظهور حضرت مهدي (عج) است.(آيه 33 سوره توبه)
ط- تحريم جنگ در ماههاي حرام و آتش بس اجباري در ماههاي ذي القعده , ذي الحجه , محرم و رجب(آيات 36 و37 سوره توبه) . ي- ماجراي هجرت پيامبر از مكه به مدينه و غار ثور و دگرگون كردن تاريخ بشر با چند تار عنكبوت. (آيه 40 سوره توبه)
ك- نشانه هاي مؤمنين امر به معروف و نهي از منكر و بپا داشتن نماز و دادن زكات.(آيه 71 سوره توبه)
ضمنا سوره توبه تنها سوره اي است كه آغاز آن بسم الله الرحمن الرحيم ندارد.چون اين سوره اعلان بيزاري وجنگ با دشمن پيمان شكن و مشركان است.
كلمات كليدي:توبه جنگ اسير منافق جهاد كفار ویرایش بوسیله کاربر 1394/04/06 02:09:27 ب.ظ
| دلیل ویرایش: key words
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,036 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
به نام خدا جزء دهم قران کریم از ایه 40 تا انتهای سوره انفال و ایات 1-92 سوره توبه را شامل میشود.
ادامه ایات سوره انفال شامل برخی احکام جهاد،خمس،جنگ وصلح ، و نکوهش مرددان و منافقان و نیز تشویق مسلمانان هجرت نکرده به هجرت است.
1- احکام اجتماعی:
-دستور خمس:و بدانید هر چیزی را که [از راه جهاد یا کسب یا هر طریق مشروعی] به عنوان غنیمت و فایده به دست آوردید یک پنجم آن برای خدا و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و خویشان پیامبر، و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه بر بنده اش روز جدا کننده حق از باطل، روز رویارویی دو گروه [مؤمن وکافر در جنگ بدر] نازل کردیم، ایمان آورده اید و خدا بر هرکاری تواناست.41
-و اطاعت (فرمان) خدا و پيامبرش نمائيد و نزاع (و كشمكش) مكنيد تا سست نشوند و قدرت (و شوكت و هيبت) شما از ميان نرود و استقامت نمائيد كه خداوند با استقامت كنندگان است.46
هم در برابر دشمن مجهز شوید و هم اگر پیشنهاد صلح دادند، بپذیرید.
-و اگر دشمنان به صلح و مسالمت تمایل داشتند تو نیز مایل به صلح باش و کار خود به خدا واگذار که خدا شنوا و داناست.61 و اگر دشمنان به فکر فریب دادن تو باشند البته خدا تو را کفایت خواهد کرد، اوست که به نصرت خود و یاری مؤمنان تو را مؤیّد و منصور گردانید.62
-اي پيامبر! به اسيراني كه در دست شما هستند بگو اگر خداوند خيري در دلهاي شما بداند (و نيات نيك و پاكي داشته باشيد) بهتر از آنچه از شما گرفته به شما ميدهد، و شما را ميبخشد، و خداوند آمرزنده و مهربان است.70
سوره توبه:از اخرین سوره های نازل شده بر پیامبر است که ایات نخست ان ناظر بر فسخ پیمان با مشرکان پیمان شکن مکه و شدت برخورد با انان است.در ادامه سوره هم تمرکز بر منافقان و صدور شدیدترین ایات در مواجهه با منافقان است.
2-حب خدا شاخصی در روابط و تصمیمات
اي كساني كه ايمان آورده ايد هر گاه پدران و برادران شما كفر را بر ايمان ترجيح دهند آنها را ولي (و يار و ياور و تكيه گاه) خود قرار ندهيد و كساني كه آنها را ولي خود قرار دهند ستمگرند.23
بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما و اموالي كه به دست آورده ايد و تجارتي كه از كساد شدنش بيم داريد و مساكن مورد علاقه شما، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است در انتظار اين باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند و خداوند جمعيت نا فرمانبردار را هدايت نميكند.24
3- سرزنش مجدد علمای دین یهود و نصارا
(آنها) دانشمندان و راهبان (تاركان دنيا) را معبودهائي در برابر خدا قرار دادند و (همچنين) مسيح فرزند مريم را، در حالي كه جز به عبادت معبود واحدي كه هيچ معبودي جز او نيست دستور نداشتند، پاك و منزه است از آنچه شريك وي قرار ميدهند.31
ای اهل ایمان! یقیناً بسیاری از عالمان یهود و راهبان، اموال مردم را به باطل [و به صورتی نامشروع] می خورند و همواره [مردم را] از راه خدا بازمی دارند؛ و کسانی را که طلا و نقره می اندوزند و آن را در راه خدا هزینه نمی کنند، به عذاب دردناکی مژده ده.34
ویرایش بوسیله کاربر 1399/02/14 09:04:47 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,036 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
نکات کلیدی و پیام های مهم جزء دهم قرآن کریم
سنت الهی در تغییر نعمت به نقمت -خداوند نعمتى را كه بر قومى ارزانى داشته تغيير نمى دهد مگر آنكه آنان آنچه را در خود دارند تغيير دهند و خدا شنواى داناست ۵۳ انفال
"نعمتى كه خداوند آن را بر قومى ارزانى داشته وقتى به آن قوم افاضه مى شود كه در نفوسشان استعداد آن را پيدا كنند و وقتى از ايشان سلب گشته و مبدل به نقمت و عقاب مى شود كه استعداد درونيشان را از دست داده و نفوسشان مستعد عقاب شده باشد و اين خود يك قاعده كليى است در تبديل نعمت به نقمت و عقاب." تفسیر المیزان
نکاتی از سوره توبه
اگر دشمن به عهد خود پای بند است،شما هم پای بند باشید. اگر نقض کرد یا جنگید شما هم مقابله به مثل کنید.
(اعلام عدم تعهد به همه مشرکان کنید) مگر آن مشركانى كه با آنان پيمان بستهايد و چيزى از [تعهدات خود نسبت به] شما فروگذار نكرده و كسى را بر ضد شما پشتيبانى ننمودهاند پس پيمان اينان را تا [پايان] مدتشان تمام كنيد چرا كه خدا پرهيزگاران را دوست دارد {4}
پس اگر (پیمان شکنان معاند)توبه کنند و نماز را بر پا دارند و زکات بپردازند، برادران دینی شمایند؛ و ما آیات خود را برای گروهی که [واقعیات را] می دانند، به صورت های گوناگون بیان می کنیم.۱۱
و اگر پیمان هایشان را پس از تعهدشان شکستند و در دین شما زبان به طعنه و عیب جویی گشودند، در این صورت با پیشوایان کفر بجنگید که آنان را [نسبت به پیمان هایشان] هیچ تعهدی نیست، باشد که [از طعنه زدن و پیمان شکنی] بازایستند.۱۲
همگى با مشركان بجنگيد چنانكه آنان همگى با شما مى جنگند و بدانيد كه خدا با پرهيزگاران است36
نشانه های افراد مومن واقعی و متظاهر به ایمان (دورو)
مردان منافق و زنان منافق همه از يك گروهند، آنها امر به منكر، و نهي از معروف، ميكنند، و دستهايشان را (از انفاق و بخشش) ميبندند، خدا را فراموش كردند و خدا آنها را فراموش كرده (رحمتش را از آنها قطع کرده) منافقان قطعا فاسقند.۶۷
و جز با [حال] كسالت نماز به جا نمىآورند و جز با كراهت انفاق نمى كنند {54} براى شما به خدا سوگند ياد مىكنند تا شما را خشنود گردانند در صورتى كه اگر مؤمن باشند [بدانند] سزاوارتر است كه خدا و رسولش را خشنود سازند {62}
و از آنان كسانىاند كه با خدا عهد كرده اند كه اگر از كرم خويش به ما عطا كند قطعا صدقه خواهيم داد و از شايستگان خواهيم شد {75} پس چون از فضل خويش به آنان بخشيد بدان بخل ورزيدند و به حال اعراض روى برتافتند {76} در نتيجه به سزاى آنكه با خدا خلف وعده كردند و دروغ مىگفتند در دلهايشان تا روزى كه او را ديدار مىكنند پيامدهاى نفاق را باقى گذارد {77} آيا ندانسته اند كه خدا راز آنان و نجواى ايشان را مىداند و خدا داناى رازهاى نهانى است {78}
اما مومنان واقعی: و مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا مى دارند و از كارهاى ناپسند باز مى دارند و نماز را بر پا مى كنند و زكات مى دهند و از خدا و پيامبرش فرمان مى برند آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است {71}
به آنچه از نعمتها از جانب خدا به شما میرسد راضی باشید و اگر آنان بدانچه خدا و پيامبرش به ايشان داده اند خشنود مى گشتند و مى گفتند خدا ما را بس است به زودى خدا و پيامبرش از كرم خود به ما مى دهند و ما به خدا مشتاقيم [قطعا براى آنان بهتر بود] {59}
زکات در چه راهی مصرف میشود؟ صدقات تنها به تهيدستان و بينوايان و متصديان [گردآورى و پخش] آن و كسانى كه دلشان به دست آورده مى شود و در [راه آزادى] بردگان و وامداران (مقروضین) و در راه خدا و به افراد در راه مانده اختصاص دارد [اين] به عنوان فريضه از جانب خداست و خدا داناى حكيم است {60}
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1399/06/17 ارسالها: 112 مکان: تهران
|
❇️💢باندازه توانتان تلاش و انفاق کنید از تمسخر و طعنه نهراسید.
💠🔆 الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقَاتِ وَالَّذِينَ لَا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ 79/توبه 🌱 کساني که به مؤمنان صدقه دهنده با ميل و رغبت [در مخارج جهادي] و نيز به کساني که چيزي جز تلاش خود [=مايه گذاشتن از توان و جان خويش] ندارند، طعنه ميزنند، خدا تمسخرشان [را تلافي] ميکند و عذابي دردناک [در انتظار] دارند.
❄️🌸"«مُطَّوِّعِينَ»، مؤمنان مشتاقي بودند که با ميل و رغبت و به اميد رضايت ربّ براي تدارک مالي جهاد انفاق ميکردند، گروه ديگر مستمندان فقيري بودند که حداقلي را که داشتند ميدادند و با جِدّ و جهد در اين امر مشارکت ميکردند، اما منافقين با خردهگيري، داوطلبان را به رياکاري و مستمندان را به تنگدستي و بيچارگي طعنه ميزدند. «يَلْمِزُونَ» از «لَمَزَ»، خرده گيري و عيبجوئي است، بني آدم اعضاي يک پيکرند، بنابراين عيبجوئي ديگران، ناديده گرفتن اين پيکر واحد و غفلت از معايب خود است."¹
❄️🌸"يَلمِزون» كه به معناى طعنه زدن است، دربارهى مؤمنان توانگر است و «يَسخرون» درموردمؤمنان تهيدست مىباشد.مسئوليّت هركس به اندازهى توان اوست. «لا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ»"²
💠🌟 "امام رضا عليه السلام فرمودند: مراد از مسخره كردن خداوند، «سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ»، آن است كه خداوند كيفر استهزاى آنان را مىدهد."³
📚1)تفسیر آقاے بازرگان 2و3)تفسیر نور
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, students, member تاریخ عضویت: 1397/09/13 ارسالها: 168 مکان: Qom
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
|
💢 مشخصات متولیان مساجد
💮🔶إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسى أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ «18» توبه
🔹مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مىپردازند و جز از خدا نمىترسند. اميد است كه آنان از رهيافتگان باشند
💮🔸مسجد، پايگاه مهّم عبادى و اجتماعى مسلمانان است. بنابراين، هم متولّيان آن بايد صالح و پاك باشند و هم برنامههايش سازنده و تربيت كننده، هم بودجهاش مشروع و حلال باشد و هم مسجديان اهل تقوا و خدايى و مورد تكريم. وگرنه اگر سازندگان مساجد، جبّاران و سلاطين باشند و پيشنمازان، افراد بىسواد و ترسو و خادمان نيز وارفتگان بىحال، طبعاً مساجد از هدف اصلى خود كه آبادى معنوى است، دور خواهند ماند.
1⃣- توليت و تعمير مسجد شرايطى دارد: ❣الف: از جهت اعتقادى، ايمان به مبدأ و معاد. «آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ» ❣ب: از نظر عملى، برپا داشتن نماز وپرداخت زكات. «أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ» ❣ج: از جهت روحى، شجاعت و نفوذناپذيرى. «لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ» (اگر متولّى مسجد، شجاع باشد، مسجد نيز كانون حركتهاى ضدّ ظلم خواهد بود)
2⃣- وظيفهى متولّيان مساجد و تعميركنندگان آنها، رسيدگى به محرومان است. إِنَّما يَعْمُرُ ... آتَى الزَّكاةَ
3⃣- ايمان از عمل جدا نيست، «آمَنَ ... وَ أَقامَ» نماز از زكات جدا نيست، «أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ» و مسجد از انقلاب جدا نيست. «مَساجِدَ اللَّهِ ... وَ لَمْ يَخْشَ»
4⃣- با وجود ايمان، عمل صالح، نماز، زكات و شجاعت، باز هم مغرور نشويم، هنوز خطر انحراف وجو دارد. «فَعَسى أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ» 📚 تفسیرنور
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,950
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
اينفوگرافي نكات كليدي جزء ده قران كريم
براي مشاهده تصوير با نام كاربري خود وارد شويد
يا به صفحه اينستاگرام قران پويان مراجعه كنيد
ali تصاویر زیر را ارسال کرده است: جزئ 10.jpg (150kb) تعداد دانلود 0 بار.شما نمی توانید ضمائم را ببینید/دریافت کنید. ثبت نام کنید.
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, students, member تاریخ عضویت: 1397/09/13 ارسالها: 168 مکان: Qom
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
|
💢❇ اداب گوش دادن را از پيامبر بياموزيم
👈 پیامبر گوش شنوا برای همه جامعه حتی منافقان بود.قران در سوره توبه وقتی که منافقان او را گوش خطاب میکردند؛از این رفتار پیامبر دفاع می کند. 💠وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِىَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ ورَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ "61/توبه" 🌱برخى از منافقان، پیامبر را آزار مىدهند ومىگویند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مىدهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق مىكند و براى هر كس از شما كه ایمان آورد، مایهى رحمت است و آنان كه رسول خدا را اذیّت وآزار مىدهند، عذابى دردناك دارند.
📚👈در تفسیر المیزان چنین امده است: 🔷✨و اگر منافقين رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) را (گوش ) ناميده اند، منظورشان اين بود كه هر حرفى را مى پذيرد و به حرف هر كس گوش مى دهد. معنای جمله اذن خیرلکم آن است که استماع آنجناب استماع خيرى باشد يعنى به پاره اى از حرفهائى كه براى مسلمانان خير نيست گوش مى دهد، و ليكن صرفا به منظور احترام از گوينده گوش مى دهد و كلام او را حمل بر صحت مى كند تا هتك حرمت او را نكرده و خود نيز گمان بد به مردم نبرده باشد، و ليكن اثر خبر صادق و مطابق با واقع را هم بر آن بار نمى كند، يعنى اگر در سعايت كسى باشد آن شخص را مواخذه نمى كند، در نتيجه هم به حرفهاى گوينده گوش داده و او را احترام كرده، و هم ايمان آن مومنى را كه وى در باره او بدگوئى و سعايت كرده محترم شمرده است.
📚👈در تفسیر نور نیز پیام های زیر در خصوص ایه فوق درج شده است: 🔹 به همه مردم اجازه ى سخن بدهید تا نگویند حاضر به شنیدن حرف ما نیستید، هرچند به ساده لوحى متّهم شوید.«یقولون هو اذن» ↩️ از #آداب_گوش_دادن، توجّه با تمام وجود به سخنانِ گوینده است. كلمهى «اُذن» به معناى آن است كه او سر تا پا گوش است. 🔹 گاهى به خاطر مصلحتِ امّت باید از بعضى شنیده ها تغافل كرد.«اُذن خیرلكم» ↩️ گاهى آثار تربیتى و اجتماعى یا سیاسىِ سكوت، بیش از برخورد و اعلام موضع است. «اذن» 🔹 از صفات یك رهبر آگاه، سعه ى صدر، گوش دادن به حرف همه ى گروهها، برخورد محبّت آمیز با آنان، عیبپوشى و بازگذاشتن راه عذر و توبهى مردم است. «قل هو اُذن خیر» ↩️ با روى باز و از روى خیرخواهى، شنواىِ سخن مردم باشید. «اُذن خیرٍ لكم» 🔹 سكوت در برابر شنیدهها، همیشه نشانهى رضایت نیست. «اذن خیر لكم» ↩️ اگر مؤمنى خبرى داد، #سخن او را تصدیق كنید. «یؤمن للمؤمنین»
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
❇️کثرت عمل مهم نیست بلکه کیفیت آن مهم است
💠الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقاتِ وَ الَّذِينَ لا يَجِدُونَ إِلاَّ جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ
🌱کسانی که در مورد صدقات، به افرادی از مؤمنان که با رغبت (صدقه) میدهند و (نیز) افرادی که فقط توانایی (اندکی) در خود (برای صدقه) مییابند، خرده میگیرند و آنان را مسخره میکنند، خداوند مسخرهشان خواهد کرد، و عذابی دردناک خواهند داشت. توبه - ۷۹
🔷اين حقيقت به خوبی از آيات قرآن بدست میآيد كه اسلام در هيچ موردی روی" كثرت مقدار عمل" تكيه نكرده، بلكه همه جا اهميت به" كيفيت عمل" داده است، و برای اخلاص و نيت پاك، ارزش فوق العادهای قائل شده كه آيات فوق نمونهای از اين منطق قرآن است.
🔷همانگونه كه ديديم برای عمل مختصر كارگر مسلمانی كه شبی را تا صبح نخوابيده، و با قلبی پر از عشق به خدا، و اخلاص و احساس مسئوليت در برابر مشكلات جامعه اسلامی، كار كرده و توانسته است با اين بيدار خوابی يك من خرما به سپاه اسلام در لحظات حساس كمك كند، فوق العاده اهميت قائل شده، و كسانی را كه اينگونه اعمال ظاهرا كوچك و واقعا بزرگ را تحقير میكنند، شديدا توبيخ و تهديد میكند، و میگويد مجازات دردناك در انتظار آنها است.
👈از اين موضوع اين حقيقت نيز روشن میشود كه در يك جامعه سالم اسلامی به هنگام بروز مشكلات، همه بايد احساس مسئوليت كنند، نبايد چشمها تنها به متمكنان دوخته شود، چرا كه اسلام متعلق به همه است، و همه بايد در حفظ آن از جان و دل بكوشند.
👌مهم اين است كه هر كس از مقدار توانايی خود دريغ ندارد، سخن از بسيار و كم نيست، سخن از احساس مسئوليت و اخلاص است، قابل توجه اينكه در حديثی میخوانيم كه از پيامبر ص سؤال شد: ای الصدقة افضل:" كدام صدقه و كمك از همه برتر است" پيامبر ص فرمود: جهد المقل
👈يعنی" مقدار توانايی افراد كم در آمد"!
📚تفسیر نمونه
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,950
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
❇️علائم و نشانه هاى #مردان_وزنان_باایمان
💠وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
🌱مردان و زنان مؤمن، یار و یاور یکدیگرند. به کار شایسته فرمان میدهند و از کار ناشایست نهی میکنند و نماز را کامل و بینقص بهجای میآورند و (از مال خود) انفاق میکنند (چه واجب باشد و چه مستحب) و از خدا و پیامبرش اطاعت میکنند. قطعاً خداوند آنان را مورد رحمت قرار خواهد داد؛ (زیرا) خدا، شکستناپذیر و حکیم است. توبه - ۷۱
🔷✨آیـه از ایـنـجـا شـروع مـى شـود کـه مى فرماید: «مردان و زنان با ایمان دوست وولى و یار و یاور یکدیگرند» (والمؤمنون والمؤمنات بعضهم اولیا بعض ). پس از بیان این اصل کلى به شرح جزئیات صفات مؤمنان مى پرازد.
🔹نخست مى گوید: «آنها مردم را به نیکى ها دعوت مى کند» (یامرون بالمعروف ).
🔹«مردم را از زشتیها و بدیها و منکرات باز مى دارند» (وینهون عن المنکر).
🔹آنـهـا بـه عـکـس مـنافقان که خدا را فراموش کرده بودند «نماز را برپامى دارند» (ویقیمون الصلوة ) و به یاد خدا هستند و با یاد و ذکر او, دل را روشن , وعقل را بیدار و آگاه مى دارند.
🔹آنها بر خلاف منافقان که افرادى ممسک و بخیل هستند بخشى از اموال خویش را در راه خدا, و حـمایت خلق خدا, و براى بازسازى جامعه , انفاق مى نمایند «و زکات اموال خویش را مى پردازد» (ویؤتون الزکوة ).
🔹منافقان فاسقند و سرکش , و خارج از تحت فرمان حق , اما مؤمنان «اطاعت فرمان خدا و پیامبر او مى کنند» (ویطیعون اللّه ورسوله ). در پایان این آیه اشاره به نخستین امتیاز مؤمنان از نظر نتیجه و پاداش کرده ,مى گوید: «خداوند آنها را به زودى مشمول رحمت خویش مى گرداند» (اولئ ک سیرحمهم اللّه ). شـک نیست که وعده رحمت به مؤمنان از طرف خداوند, از هر نظر قطعى واطمینان بخش است , چرا که «خداوند توانا و حکیم است » (ان اللّه عزیز حکیم ). نه بدون علت وعده مى دهد, و نه هنگامى که وعده داد, از انجام آن عاجزمى ماند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.