رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
♦️🔹 عقل، #حجت_دروني است. کسی که در دين #تفكر و تعمق نكند، عملي از او پذيرفته نيست. ✳امام #کاظم (ع): ای هشام! لقمان به پسرش گفت: 💫 #حق را گردن نِه تا #عاقلترین مردم باشی، همانا زیرکی در برابر #حق ناچیز است. پسرکم! دنیا دریای ژرفی است که خلقی بسیار در آن غرقه شدند. (اگر از این دریا نجات میخواهی) باید کِشتیت در این دریا تقوای الهی، و بارَش ایمان، و بادبانش توکل، و ناخدایش #عقل، و رهبریش دانش، و لنگرش شکیبائی باشد. 💫ای هشام! برای هر چیز راهنمائی است، و راهنمای عقل تفکر، و راهنمای تفکر خاموشی است؛ و برای هر چیزی مرکَبی است و مرکَب عقل تواضع است؛ 👈برای #نادانی تو همین بس که مرتکب کاری شوی که از آن نهی شدهای. 👈ای هشام! خدا پیغمبران و رسولانش را بسوی بندگان نفرستاد مگر برای آنکه از جانب خدا #عقل و خرد را برگیرند؛ 👉👉 پس هر که نیکوتر پذیرد معرفتش بهتر است، و آنکه به فرمان خدا داناتر است عقلش نیکوتر است، و کسی که #عقلش کاملتر است مقامش در دنیا و آخرت بالاتر است. 👈ای هشام! خدا بر مردم دو حجت دارد: #حجت_آشکار و #حجت_پنهان؛ حجت آشکار رسولان و #پیغمبران_وامامانند (علیهمالسلام)، و حجت باطنی #عقل است.
✅ امام موسیالکاظم علیهالسلام: تَفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة،وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا،و فَضلُ الفَقیه علی العابد كَفَضلِ الشمسِ علی الكواكب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً
در دین خدا، دنبال #فهم_عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، كلید بصیرت و كمال عبادت و سبب تحصیل مقام های والا و مراتب شكوهمند در امور دین ودنیاست. و برتری #تفقه_كننده در دين بر #عابد، مانند آفتاب است بر كواكب، ❌❌ و كسی كه در دینش #تفقه و تفكر ننماید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد.❌❌
📚 تحف العقول ص410 كلمات كليدي : تفكر تعقل تفقه عقل دين حجت
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,048 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
#جايگاه_تعقل و #خردورزي در مكتب #رضوي
✅فردی به نام ابن سکیت از امام علی ابن موسی الرضا(ع) می پرسد: امروز #حجت بر مردم کدام است؟ امام(ع) می فرماید: #عقل، با عقل است که سخنی را که واقعا از خداست و صادقانه به او نسبت داده شده است، شناخته و تایید می شود و سخنی که از خدا نیست و به دروغ به خدا نسبت داده شده، شناخته و تکذیب می شود. ابن سکیت عرض می کند: به خدا قسم جواب همین است (تحف العقول، ص473).
👈مطابق این سخن عقل حجتی است که بر همه حجیت های دیگر حکومت دارد و حتی سخن انبیاء را باید با آن سنجید. در طول تاریخ کم نبوده اند کسانی که پرچم بر افراشته اند و مدعی شده اند که از طرف خدا سخن می گویند و خداوند آنان را به سمت ها و ماموریت های رسالت و امامت و ولایت و وصایت و مسیح بودن و ... برانگیخته است. سخن کدامیک ازاینان را باید پذیرفت و به عنوان سخن خدا حساب کرد؟ همچنین در تاریخ یک دین و به مرور زمان قرائت ها و روایت های بسیار پرشماری از دین پیدا می شود و هر یک مدعی اند که دیانت راستین را او و تنها او ارائه می کند. به هر حال بازار دین بسیار شلوغ و پر سر و صدا بوده و هست. از سوی دیگر همه این مدعیان از آنجا که مدعی این بوده اند که از طرف خدا سخن می گویند مدعی حجیت نیز بوده اند و از مردم تبعیت را طلب می کرده اند. 🌴سخن امام رضا(ع) در این رابطه این است که انسان یک ابزار سنجش و میزان بیشتر ندارد و او #داور است که چه سخنی حق است و چه سخنی باطل و او تعیین می کند که چه سخنی را باید گردن نهاد و پذیرفت و چه سخنی را نباید پذیرفت و بلکه باید رد کرد. این ابزار سنجش و این داور، #عقل است. این عقل است که باید داوری کند که چه کتابی حق است و از جانب خداست و چه دینی حق است و چه شخصی حق است و درست می گوید و اگر در ادیان مختلف ادعای اعجاز برای اثبات حقانیت شده، کدام درست است و اگر برای هر اندیشه ای استدلال می شود کدام استدلال درست و صحیح است و ...
✅امام(ع) در سخنی دیگر ارزش تعقل و خرد ورزی را به گونه ای دیگر بیان می کند: «عبادت به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه #عبادت به زیادی #اندیشهورزی در امر خداست» (همان، ص466).
اگر در روایت قبلی سخن از حجیت عقل بود در این روایت سخن از ارزش تعقل و تفکر در امر دین است. از این حدیث بر می آید که در امر دینداری، خردورزی بیش از هر عمل دیگری ارزشمند است و هیچ عملی را نمی توان با آن قیاس کرد. علت این امر آشکار است. 🔻دینداری ای که همراه با اندیشه و خردورزی نباشد به معنای #بردگی و تبعیت از این و آن است و این دینداری سفیهانه است. یک چنین دینداری ای نه تنها جامعه را اصلاح نمی کند بلکه به تباهی می کشاند. دینی که همراه خرد ورزی نباشد دین نیست، ✅چرا که به فرموده رسول خدا(ص) «جانمایه آدمی #خرد اوست و کسی که خرد ندارد #دین ندارد» (گزیده میزان الحکمه، ص538).
✅امام رضا(ع) باز به گونه ای دیگر بر جایگاه عقل و خرد در حیات معنوی انسان تاکید می کند: «دوست هر آدمی خرد اوست و دشمن او #جهل اوست» (کافی، ج1، ص11). 👈این خرد آدمی است که در همه حال یار و یاور اوست و چراغی است که راه را روشن می کند و حق را از باطل متمایز می سازد و راه سعادت و کمال را به او نشان می دهد. در مقابل عقل، سفاهت قرار دارد که دشمن انسان است چرا که انسان را به بیراهه می برد و او را به باطل پرستی و سقوط می کشاند. 👈و باز درحالی که رسول خدا(ص) دوست داشتن مردم را پس از ایمان بالاترین عمل به حساب می آورد (نهج الفصاحه، ص281)، امام #رضا (ع) این امر را نصف عقل می شمارد: « #دوست_داشتن مردم نصف #عقل است» (تحف العقول، ص467). آری! این جایگاه عقل و خردورزی در دینداری در #مکتب_رضوی است. در این مکتب، دینداری بدون خردورزی و تعقل بی معنا و بیراهه است.
✍دكتر عبدالرحيم سليماني
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
✅ وقتی در حضور رسول الله از ایمان و عبادت کسی تعریف و تمجید میشد، ایشان از عقل آن فرد میپرسیدند. گاهی یاران تعجب میکردند و میگفتند: اى رسول خدا، ما از عبادت فراوان او میگوییم و تو از خرد او مىپرسى؟! ایشان در پاسخ میفرمود: 🔺نادان از سر نادانى به کارهای زشتى بدتر از آلودگی گنهکاران دچار میشود. 🔻در قیامت، بندگان بهاندازهٔ عقلشان به درجاتی بالاتر میرسند و به خدا نزدیک میشوند.
📚 العلم و الحکمة فی الکتاب و السنّة، ج ۱، ص ۶۶.
«صَدِيقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه»، اين بيان نوراني امام رضا(سلام الله عليه) است! اين مفيد حصر است؛ از جاهايي که تقديم خبر بر مبتدا مفيد حصر است، همين است. نفرمود: «عَقلُ کُلّ امْرِء صَدِيقُهُ»، بلکه فرمود: «صَدِيقُ كُلِّ امْرِئٍ» اين خبر مقدم که «عَقْلُهُ» مبتداي مؤخر است. نفرمود: «عَقلُ کُلّ امْرِءٍ صَدِيقُهُ»، فرمود انسان يک دوست بيشتر ندارد و آن عقل اوست که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان».
ایت الله جوادی املی تفسیر سوره جاثیه
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.