logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:175592)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:138424)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:129296)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:94287)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: نهي تحريمي تدريجي شراب و علل حرمت مست‌كننده ها    جلوگيري از تضييع حق مادي و معنوي مردم توسط متجاوز، از حرمت ماه‌ حرام بالاتر است.    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد             

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1394/01/14 06:33:08 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,026
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
در آیه 89 سوره مائده خداوند بیان میکند که فقط سوگندهایی معتبر و قابل مواخذه است که آنرا همچون عقد پیمان ،محکم و منعقد کرده باشید و سپس کفاره شکستن این سوگندها را بیان میکند.

لاَ يُؤَاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الأَيْمَانَ

فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ

ذَلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُواْ أَيْمَانَكُمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۸۹﴾


مکارم: خداوند شما را به خاطر سوگندهاي بيهوده (و خالي از اراده) مواخذه نمي‏كند ولي در برابر سوگندهائي كه (از روي اراده) محكم كرده ‏ايد مواخذه مي‏كند،

كفاره اين گونه قسمها اطعام ده نفر مستمند، از غذاهاي معمولي است كه به خانواده خود مي‏دهيد، يا لباس پوشانيدن بر آن ده نفر و يا آزاد كردن يك برده،

و كسي كه هيچكدام از اينها را نیابد سه روز روزه ميگيرد، اين كفاره سوگندهاي شماست به هنگامي كه سوگند ياد مي‏كنيد (و مخالفت مينمائيد)

و سوگندهاي خود را حفظ كنيد و نشكنيد، اين چنين خداوند آيات خود را براي شما بيان مي‏كند تا شكر او را بجا آوريد.


کلمات کلیدی:سوگند کفاره قسم
سیدکاظم فرهنگ
ali Offline
#2 ارسال شده : 1403/05/27 08:45:05 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,917

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

⭕️💢 تا مى توانید #سوگند نخورید.

💮🔶وَلَا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِّأَيْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید. و براى این که نیکى کنید، و تقوا پیشه سازید، و در میان مردم اصلاح کنید (با سوگند خود به خداوند، مانع تراشى نکنید و بدانید) خداوند شنوا و داناست.
(بقره/224)

🔶لَّا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ.
خداوند شما را بخاطر سوگندهایى که بدون توجّه یاد مى کنید، مؤاخذه نخواهد کرد، اما به آنچه دلهاى شما (با قصد و اختیار پذیرفته و) کسب کرده، مؤاخذه مى کند. و خداوند، آمرزنده و داراى حلم است.(بقره/225)



👈چنانکه در شان نزول خواندیم : دو آیه فوق ناظر به سوء استفاده از مساله سوگند است ،.
🔸در نخستین آیه مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود براى ترک نیکى و تقوا و اصلاح در میان مردم قرار ندهید و (بدانید) خدا شنوا و دانا است
سخنان شما را مى شنود و از نیات شما آگاه است (و لا تجعلوا الله عرضة لایمانکم ان تبروا و تتقوا و تصلحوا بین الناس و الله سمیع علیم ).

✴️ایمان جمع یمین به معنى سوگند است ، و عرضه (بر وزن غرفه ) به معنى در معرض قرار گرفتن چیزى است ، مثلا جنسى را که به بازار براى فروش مى برند و در معرض معامله قرار مى دهند، عرضه مى نامند، گاهى به موانع نیز، عرضه اطلاق مى شود، زیرا در معرض انسان و بر سر راه او قرار دارد.
بعضى نیز گفته اند: منظور این است که حتى براى کارهاى نیک ، اعم از کوچک و بزرگ ، #قسم یاد نکنید، و نام خدا را کوچک ننمایید، و به این ترتیب سوگند یاد کردن جز در مواردى که هدف مهمى در کار باشد عمل نامطلوب است این موضوع در احادیث زیادى نیز به چشم مى خورد،
👈از جمله اینکه در حدیثى امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید: و لا تحلفوا بالله صادقین و لا کاذبین فان الله سبحانه یقول و لا تجعلوا الله عرضة لایمانکم : هیچ گاه سوگند به خدا یاد نکنید چه راستگو باشید، چه دروغگو، زیرا خداوند سبحان مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید.

👈سوگند یا عمدی و جدّی است؛ یا لغو و بدون قصد و براثر عادت، غضب مُفرِط و مانند آن. قِسم نخست بازخواست دارد نه قسم دوم.
سوگندهای جدی چند نوع‌اند:
1⃣. سوگند درباره انجام دادن یا ترک کردن کاری در آینده که تخلّف از آن گناه است و کفاره دارد.
2⃣. سوگندی که مربوط به گذشته و دروغ باشد که کفاره ندارد؛ ولی عذاب جهنّم را در پی دارد.
3⃣. سوگند در محاکم قضایی که اگر راست باشد، حق ثابت می‌شود و چنانچه دروغ باشد، در صورت جهل قاضی به سود دروغگو حکم صادر می‌شود و گناه هم دارد، هرچند در واقع حق دگرگون نمی‌شود.
4⃣. دیگری را #سوگند دادن که کاری را انجام دهد یا ترک کند (منع شده). این قسم دادن برای فرد سوگند داده شده تکلیف‌آور نیست.

📚تفاسیر: تسنیم، نمونه.

ali Offline
#3 ارسال شده : 1403/06/06 09:37:30 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,917

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال


#خدا شما را بخاطر #عدم_التزام به #سوگندهايتان #مواخذه ميكند.

🔸لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الْأَيْمَانَ (مائده:89)
خداوند شما را نسبت به سوگندهاي بي‌توجه [=زباني] شما مؤاخذه نمي‌كند، اما نسبت به سوگندهاي جدّي [=تعهدات و پيمان‌هاي با خدا و ديگران] شما را مؤاخذه مي‌نمايد

👈" لاٰ يُؤٰاخِذُكُمُ اَللّٰهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمٰانِكُمْ‌"
مراد از #لغو در سوگندها، سوگندهاى بيهوده‌ايست كه غرض از آنها عقد و پيمان و معاهده‌اى نباشد، و صرفا از روى عادت يا سبب ديگرى بر زبان جارى شود، و سوگند لغو عبارتست از همان گفتن نه، #و_اللّٰه و آرى و اللّٰه، كه مخصوصا در #معامله‌ها و خريد و فروش‌ها بيشتر بر زبان جريان مى‌يابد، و اما سوگندهايى كه بمنظور عقد و التزام به عملى و يا به ترك آن بر زبان جارى مى‌شود مثلا گفته مى‌شود و اللّٰه فلان عمل نيك را انجام مى‌دهم، و يا و اللّٰه فلان عمل زشت را ترك مى‌كنم، #سوگند لغو نيستند.
📚تفسير الميزان

📌دو نوع #سوگند:
↩️ سوگند لغو، سوگندهايى است كه داراى #هدف مشخص نيست و از روى اراده و تصميم سر نمى‌زند، بلكه بدون توجه به عنوان #تكيه_سخن و اللّٰه و باللّٰه يا اينكه لا و اللّٰه و بلى و اللّٰه مى‌گويند و يا در حال شدت هيجان يا غضب بدون اراده و تصميم گفته مى‌شود.
بعضى گفته‌اند اگر انسان به چيزى يقين داشته باشد و بر اساس آن سوگند ياد كند سپس معلوم شود كه اشتباه كرده است، آن نيز جزء #قسم_لغو است، مثل اينكه كسى بر اثر سعايت افراد سخن چنين يقين به انحراف همسر خود پيدا كند و سوگند به طلاق او ياد نمايد، بعدا معلوم شود دروغ بوده است، اين سوگند اعتبار ندارد.
👈 اين را نيز مى‌دانيم كه علاوه بر لزوم قصد و اراده و تصميم در سوگندهاى جدى لازم است كه محتواى قسم نيز كار نامشروع و يا مكروهى نباشد، بنا بر اين اگر انسان در حال اختيار از روى اراده و تصميم #سوگند ياد كند كه عمل حرام يا مكروهى را انجام دهد آن قسم نيز بى ارزش است، و وفاى به آن لازم نيست
↩️ قسم دوم از سوگندها، سوگندهايى است كه از روى اراده و تصميم و به طور جدى ياد مى‌شود، در باره اين نوع قسمها، قرآن در آيه فوق چنين مى‌گويد: "خداوند شما را در برابر چنين سوگندهايى كه گره آن را محكم كرده‌ايد #مؤاخذه مى‌كند و شما را موظف به عمل كردن به آن مى‌سازد" در آيه فوق منظور از #عقد_ايمان (بستن سوگندها) همان #تصميم_جدى بر كارى است كه بر طبق سوگند انجام مى‌گيرد. و بايد دانست كه سوگند جز بنام #خدا معتبر نيست. بنا بر اين اگر كسى بنام خدا سوگند ياد كند كه عمل نيك يا لا اقل عمل مباحى را انجام دهد، واجب است به سوگند خود عمل كند و اگر آن را شكست كفاره دارد.

📚تفسير نمونه

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.137 ثانیه ایجاد شد.