رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
بررسي ديدگاه متفاوت در مورد تعداد نفخه صور
مرحوم آقاي نراقي ـ اين مرحوم ملامحمد، پسر مرحوم احمد، اينها هم از فقهاي نامي و هم متکلم نامي ما هستند ـ ايشان در آن کتاب تفريق الفؤاد لمعرفة المبدأ و المعاد ميفرمايد که ما سه نفخه داريم و نفخه صور سه مورد است؛
سيدناالاستاد (علامه طباطبايي)ميفرمايند اثبات سه نفخه آسان نيست، فقط از ادلّه دو نفخه به خوبي برميآيد: با يک نفخه همه ميميرند و با نفخه ديگر زنده ميشوند.
از اين نفخهها گاهي به «صيحه»، گاهي به «زجره»[5]، گاهي به «صاخه»[6]، گاهي به «نقر ناقور» [7]و مانند آن ياد ميشود.
مرحوم آقاي نراقي(رضوان الله عليه) اين نفخات سهگانه را از آيه 49 به بعد سوره «يس» استفاده ميکند؛ آيه 49 اين است: ﴿مَا يَنظُرُونَ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَ هُمْ يخَِصِّمُون﴾. فرمايش ايشان اين است که با نفخه اول همه ميميرند، استفاده اين نفخه به معناي اماته مطلق از آيه 49 که آسان نيست. آيه 49 سوره «يس» اين است که ﴿مَا يَنظُرُونَ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَ هُمْ يخَِصِّمُون﴾؛ اينها را در برميگيرد. اين ﴿تَأْخُذُهُمْ﴾ اگر به معناي «اماته» باشد، فرمايش ايشان درست است؛ اما ﴿وَ هُمْ يخَِصِّمُون﴾ نشان ميدهد در حال «اختصام» اين حادثه پيش ميآيد؛ البته ممکن است در حالي که مشغول درگيري و زد و خورد هستند يا مشغول سبّ و لعن ديگري هستند، در همين حال اينها رخت برميبندند؛ اين نفخه اوُليٰ را از آيه 49 استفاده ميکند و نفخه ثانيه را از آيه 51 استفاده ميکند ﴿وَ نُفِخَ فىِ الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلىَ رَبِّهِمْ يَنسِلُون﴾؛ نفخه اُوليٰ ميشود نفخه مرگ عمومي و نفخه دوم ميشود احياي عمومي که همه زنده ميشوند. نفخه سوم را از آيه 53 استفاده ميکند: ﴿إِن كَانَتْ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِيعٌ لَّدَيْنَا محُْضَرُون﴾، اينها همهشان وقتي که با نفخه دوم از قبر به درآمدند و زنده شدند با يک نفخه، همه اينها در ساهره و صحنه قيامت براي بررسي جمع ميشوند؛ اثبات اين خيلي آسان نيست.
اما در آيات 68 به بعد سوره مبارکه «زمر» دو نفخه به خوبي برميآيد، ﴿وَ نُفِخَ فىِ الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فىِ السَّمَاوَاتِ وَ مَن فىِ الْأَرْض﴾،
تقسير تسنيم ايت الله جوادي املي سوره زمر
كلمات كليدي: نفخه صور اماته احيا
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
فرمود: ﴿وَيَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ﴾.. اگر ﴿نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي﴾ روح را به بدن عطا ميكند با شيپور زدن نيست با يك افاضه غيبي است نفخ صور هم اين معنا خواهد بود به هر تقدير اين معنا هم هست آن معناي در شيپور دميدن هم هست.
سه مطلب است يكي اينكه در آن حالي كه نفخ صور است فزع اكبر پديد ميآيد همگان هراسان هستند دوم اينكه بعضيها مدهوش ميشوند ﴿فَصَعِقَ﴾ مدهوش ميشوند سوم اين است كه همه داخراً خاضعاً ذليلاً به پيشگاه خدا ميروند اين مرحله سوم براي نفخ صور دوم است كه ﴿ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَي فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنظُرُونَ﴾اين نفخ صور دوم است.
نفخ صور اول يك مرحله ابتدايي دارد كه فزعآور است يك مرحله مياني يا پاياني دارد كه صعقهآور است در نفخ صور اول كه بخشي از آن به فزع, بخشي از آن به صعقه همراه است يك عدّه مستثنا هستند
در نفخ صور دوم جا براي استثنا نيست در نفخ صور اول كه يك عدّه فزع دارند ﴿فَفَزِعَ مَن فِي السَّماوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ﴾ كه در سورهٴ «نمل» است يا ﴿فَصَعِقَ مَن فِي السَّماوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ﴾ كه در سورهٴ «زمر» است در هر دو بخش يعني چه در سورهٴ «نمل» چه در سورهٴ «زمر» يك عدّه استثنا شدند ﴿إِلَّا مَن شَاءَ اللَّهُ﴾ گفتند جبرئيل, ميكائيل, اسرافيل كه اينها ذوات قدسي هستند, اهل بيت(عليهم السلام), انبياي اولواالعزم, انبياي بزرگ اينها ميتوانند جزء ﴿مَن شَاءَ﴾ باشند ﴿فَصَعِقَ مَن فِي السَّماوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاءَ اللَّهُ﴾ كه استثنا دارد
اما در نفخ صور دوم جا براي استثنا نيست چون همگان بايد حضور پيدا كنند هيچ كس نيست كه در آنجا مُرده باشد يا حضور پيدا نكند و مانند آن.
پس فزع هست صَعقه هست آيا اينها دو مرحله است يُمكن, دو تعبير از يك واقعيّت است يُمكن, اما ما سه نفخه نداريم كه در برخي از تفسيرهاي اهل سنّت آمده يك نفخه فزع باشد يك نفخه صعقه باشد يك نفخه حضور همگان . بلكه در همان نفخه اُولي كه طليعه قيامت است يا فزع و صعقه در دو مرحله قرار ميگيرد يا براي دو گروه است به هر تقدير به همان نفخه صعقه برميگردد اگر با نفخه دوم يك عدّه زنده ميشوند آنهايي كه با نفخه اول مردند با نفخه دوم زنده ميشوند اما آنهايي كه جزء ﴿مَن شَاءَ اللَّهُ﴾ بودند با نفخه اول صعقه نزدند ديگر در نفخه دوم زندهاند
ايت اله جوادي املي- تفسير سوره نمل
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.