رتبه: Advanced Member
گروه برای بازیابی آماده است: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,034 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
❁﷽❁
چگونه #رحمت_خدا، برپايي #قيامت و #حساب و كتاب را ايجاب ميكند؟
قُل لِّمَن مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُل لِّلَّهِ كَتَبَ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (انعام:12) ـ [از آنها] بپرس: آنچه در آسمانها و زمين است از آنِ كيست؟ [با سكوت يا بديهي بودن پاسخ آنان] بگو: خداي يكتا، [همان كه] رحمت را بر خود مقرّر داشته است [كه] مسلماً شما را به روز رستاخيزي كه ترديدي در آن نيست جمع ميكند. [اما] كساني كه نفس خود را [با انكار آخرت و اقبال به دنيا] به زيان دچار ساختهاند، ايمان نميآورند. ______
❇ جملة «كَتَبَ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَهَ» ذاتي بودن رحمت خدا را تصريح ميكند و عذاب حالتي عارضي و محصول عمل خود انسان است، همچنانكه تأسيس مدرسه و برنامه و هدف آن آموزش و پرورش محصلين است (رحمت)، در حالي كه رفوزگي، هرچند به حكم مدرسه صادر ميشود، عارضي و نتيجة عمل شخص است. در اين آيه نشانه رحمت خدا را جمع كردن انسانها در قيامت و بهرهمند كردنشان از محصول تلاشهاي دنيایي آنهاست. به راستي اگر در مدارس و مؤسسات آموزشي دنيا، پس از پايان دوره، همه تلاشها ناديده گرفته ميشد و محصولي در مزرعه عمر درو نميشد، چقدر پوچ و عبث بود، آيا در پسِ «زحمت» نبايد «رحمت» باشد؟
👈- در قرآن 8 بار جملة «خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» (خودشان را باختند- به خودشان خسارت وارد كردند) آمده است. آدمي گاهي سودي نميبرد و #ضرر ميكند، گاهي اصل سرماية خود را ميبازد كه مصيبت است، با اين حال ممكن است بار ديگر با كار و تلاش آن را جبران كند، واي به وقتي كه سرماية عمر كه دوباره برنميگردد را در قمار زندگي ببازد. اين است خود را باختن و بزرگترين خسارت را به خود وارد كردن! 💫تفسير بازرگان
❇همان گونه كه آفريدههاى خدا در دنيا (مثل: باد، باران، روز و شب، گياهان ...) رحمت است، معاد هم رحمت است. «لَيَجْمَعَنَّكُمْ» 📚تفسير نور
❇خدا رحمت را بر خود حتمى كرده و خود را رحمن و رحيم ناميده است، مقتضاى رحمت آنست كه حاجت هر محتاج را رفع كند و سعادت را براى انسانها فراهم آورد، اين مقتضا در صورتى تمام است كه آخرتى باشد و سعادت ابدى نصيب انسانها گردد لذا فرموده: لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلىٰ يَوْمِ اَلْقِيٰامَةِ يعنى مقتضاى وجوب رحمت، بودن آخرت است و گرنه كتابت و حتمى بودن درست نمىشود چون در اين زندگى، رحمت بطور كامل جاى خود را نمىگيرد. على هذا اين دو قسمت در اثبات معاد است اول آنكه همه چيز مال خداست و مىتواند هر جور در آنها تصرف كند، دوم مقتضاى رحمت، بودن قيامت است 📚تفسير احسن الحديث
❇معناى آن اين است كه خداوند نعمت را بر بندگان تمام نموده و آنان را در روز قيامت جمع كرده، پاداش اقوال و اعمالشان را مى دهد، تا اشخاص با ايمان رستگار و ديگران زيانكار گردند، چون رحمت اقتضاى چنين تفضلى را دارد از اين جهت بعد از جمله (كتب على نفسه الرحمة ) چنين نتيجه گرفت ليجمعنكم الى يوم القيمة لا ريب فيه ) 📚تفسير الميزان
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.