رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 2,016
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
امام باقر (ع) با اجبار امور دینی مخالف بود و از پیامبر خدا (ص) چنین نقل میفرمود: این دین محکم و پابرجاست؛ پس با ملایمت در آن پیش بروید و بندگی خدا را برای بندگان خدا ناخوشایند نسازید؛ اگر نه همچون سوار درماندهای خواهید بود که نه مسافتی را پیموده و نه مرکبی را باقی گذاشته است.
إِنَّ هَذَا اَلدِّينَ مَتِينٌ فَأَوْغِلُوا فِيهِ بِرِفْقٍ وَ لاَ تُكَرِّهُوا عِبَادَةَ اَللَّهِ إِلَى عِبَادِ اَللَّهِ فَتَكُونُوا كَالرَّاكِبِ اَلْمُنْبَتِّ اَلَّذِي لاَ سَفَراً قَطَعَ وَ لاَ ظَهْراً أَبْقَى. اصول کافی، ج۲، ص۸۶.
🔗 حجت الاسلام سید حمید حسینی
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 2,016
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
از انچه #خدا_وحي كرده #تبعيت كن اما به ديگران #تحميل نكن تا خودشان با #اختيار بپذيرند.
🔸اتَّبِعْ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ «106» انعام تنها آنچه را از سوى پروردگارت به تو وحى شده پيروى كن، معبودى جز او نيست و از مشركان روى بگردان.
🔸وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكُوا وَ ما جَعَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ «107» و اگر خداوند مىخواست (همه به اجبار ايمان مىآوردند و) شرك نمىورزيدند (ولى سنّت الهى چنين نيست) و ما تورا بر آنان نگهبان قرار نداديم و تو وكيل (ايمان آوردن) آنان نيستى
👈در آيهى قبل، #تهمت #مشركان به پيامبر مطرح شد كه مىگفتند: كلام تو وحى نيست، بلكه آموخته از ديگران است. اينجا به پيامبر دلدارى مىدهد كه تو كار خويش را بكن و به حرف مخالفان #اعتنايى نداشته باش.
⏪شيوههاى #برخورد با #مخالفان، در موارد مختلف متفاوت است، از جمله: گاهى سلام كردن است. «إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً» 🔻گاهى #سكوت و عدم برخورد است. «ذَرْهُمْ» 🔻گاهى #اعراض و #بىاعتنايى است. «أَعْرِضْ عَنْهُمْ»
🔻گاهى #درشتى و غلظت است. «وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ» 🔻گاهى #مقابله_به_مثل است. «فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ»
#مشيّت و خواستِ خداوند دو گونه است: خواست تشريعى و خواست تكوينى. خداوند از نظر تشريعى، هدايتِ همهى مردم را خواسته است و لذا پيامبران و كتب آسمانى را فرستاده است، امّا از نظر تكوينى خواسته است كه مردم بر اساس اراده و اختيار خود، راه را انتخاب كنند، نه آنكه مجبور به پذيرش دين باشند
-↩️ #مشيّت و #ارادهى_الهى بر آزاد گذاشتن انسانهاست و وجود مشركان، نشانهاى از اين آزادى است. «وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكُوا»
↩️- پيامبران الهى، مربّى و معلّم مردمند نه زندانبانانى كه با زور و #تحميل، دستور دهند. «ما جَعَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً»
↩️- پيامبر، نه مسئول دفع بلا از مشركان و نه مسئول جلب منفعت براى آنان است. «ما جَعَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ»
↩️ انبيا #ضامنِ وظيفهاند نه نتيجه. با آن همه تلاش، گروه بسيارى مشرك ماندند. «وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ» اعراض، روي گرداندن از اشخاص است، اما وقتي با حرف اضافه «عن» باشد، معناي معترض نشدن و رها کردن كسي به حال خود ميدهد. 📚تفسر نور
👈 معنا اين است كه : تو آنچه را به سويت #وحى شده و پروردگارت با وحى آنها تو را مورد عنايت بالغه و رحمت خاصه خود قرار داده پيروى كن، و از اين مشركين اعراض نما، البته نه به اينكه كارى بكار آنان نداشته باشى و بگذارى بتهاى خود را بپرستند، و به عمل ناشايستشان راضى باشى تا در نتيجه بتپرستى آنان را امضا كرده باشى، چون معبود يكى است و او همان پروردگار تو است كه به سويت وحى فرستاده، معبود ديگرى جز او نيست، بلكه به اينكه از آنان اعراض نموده و خود را در #تحميل دين توحيد بر آنان به زحمت نيندازى، و خلاصه تو ماءمور به تكليفى كه فوق طاقتت باشد نيستى، وظيفه تو تنها #ابلاغ رسالت است، نه اينكه حفيظ و #وكيل آنان باشى، حفيظ و وكيل آنان خدا است، و خداوند مشيتش تعلق نگرفته كه ايشان موفق به دين توحيد شوند، چون اگر مشيتش تعلق گرفته بود هرگز شرك نمى ورزيدند، آرى، خداوند ايشان را به خودشان واگذاشته كه در همان ضلالت باقى بمانند، چون از #حق_اعراض و از #خضوع در برابر حقيقت #استكبار كردند
📚تفسير الميزان
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 2,016
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
#مسئوليت #رسول فقط ابلاغ است. مسئوليت اعراض از ان و #عقوبت_الهي با شماست. خدا انچه اشكار يا كتمان مي كنيد، ميدانيد.
🔸اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ بدانيد كه خداوند شديد العقاب [=سخت پيگرد؛ در عين حال] و آمرزندة مهربان است. مائده:98
مَّا عَلَى الرَّسُـولِ إِلَّا الْبَلَاغُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ سوره مائده 99 : بر رسول [وظيفهاي] جز ابلاغ [پيام] نيست. [اما] خدا آنچه را آشكار يا پنهان ميكنيد ميداند.
🔸مٰا عَلَى اَلرَّسُولِ إِلاَّ اَلْبَلاٰغُ. از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله چيزى بيش از ابلاغ پيام الهى خواسته نمىشود؛ چرا كه پس از ابلاغ، كسى كه اهمال و سهلانگارى كند، معذور نخواهد بود. امّا حسابرسى و مجازات تنها به عهدۀ خداوند است: «... آنچه بر عهدۀ توست تبليغ است و آنچه بر عهدۀ ماست حساب كشيدن». وَ اَللّٰهُ يَعْلَمُ مٰا تُبْدُونَ؛ خداوند همۀ گفتارها و كردارهاى علنى شما را مىداند وَ مٰا تَكْتُمُونَ، و نيز آنچه را #پنهان مىداريد.
👈اين آيه #هشدارى است به كسى كه دربارۀ #حق_سكوت اختيار مىكند و به طريق اولى به كسى كه حق را وسيلۀ تجارت قرار مىدهد و آن را زير نام دين و ميهنپرستى پنهان مىكند. 📚تفسير كاشف
💠 - وظيفهى پيامبر، تنها ابلاغ دين است، نه اجبار و تحميل كردن آن. «مٰا عَلَى اَلرَّسُولِ إِلاَّ اَلْبَلاٰغُ»
-↩️ استقبال مردم به دين يا اعراض از آن، ضررى به پيامبر نمىزند. «مٰا عَلَى اَلرَّسُولِ إِلاَّ اَلْبَلاٰغُ» چنانكه در آيهى 20 سورهى آل عمران مىخوانيم: «وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمٰا عَلَيْكَ اَلْبَلاٰغُ»
-↩️ چون #علم_الهى فراگير است، پس كتمان يا آشكار سازى، نزد او يكسان است. يَعْلَمُ مٰا تُبْدُونَ وَ مٰا تَكْتُمُونَ 📚تفسير نور
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 2,016
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
🔔هرکه دیده #بصیرت بر #ایات و براهین گشاید به #سود خودش است. #پیامبر نگاهبان و #مجبور کننده شما به #ایمان نیست.
🔸قَدْ جَاءَكُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ (انعام 104) براي شما از جانب پروردگارتان بينشهايي [=حقايقي رهگشا / كتابي روشنگر] آمده است؛ پس هر كس ديده [بصيرت] گشايد، به سود اوست و هركس ديده بربندد، به زيان اوست و من پاسدار [ايمانِ] شما نيستم. ______ -💫 #بصيرت، #بينايي_دل (علم و معرفت و شناخت قلبي) و جمع آن بصائر و ابصار است. وسيلة فيزيكي ديدن، عين (چشم) و نيروي بينايي و شناخت «بَصَر» است (وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِهَا- چشم دارند ولي با آن بصيرت نمييابند- اعراف 179 (7:179) ). در قرآن 5 بار آمده است كه خداوند سه عامل شناخت در اختيار شما نهاده است: وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَهَ (نحل 78 (16:78) ، مؤمنون 78 (23:78) ، سجده 9 (32:9) ، ملك 23 (67:23) ، احقاف 26 (46:26) ). سمع و بصر و فؤاد را ميتوان نتيجه و نيرويي دانست كه از سه وسيلة فيزيكي: اُذُن (گوش)، عَين (چشم) و قلب (دل) پديد ميآيد، پس بصائر را بهتر است حس بينائي و شناخت (و نه وسيلة چشم) دانست كه ميتوان آن را هم به نيروي بينايي ظاهري و هم به بصيرت باطني، كه از قلب ناشي ميشود، نسبت داد . شيوة دعوت ديني نيز جز با بصيرت (نه چشم و گوش بسته و تقليدي) ممكن نيست (يوسف 108 (12:108) ). 💫تفسیر بازرگان
👈از آيهى 95 تا اينجا در #معرّفى_خدا و #انتقاد از #شرك بود، اين آيه به منزلهى نتيجه و خلاصهى آيات گذشته است.
🔻مشابه اين آيه در قرآن زياد است كه نتيجهى ايمان وكفر، خوبى وبدى، يا بصيرت وكوردلىِ انسان را متوجّه خود او مىداند. همچون: «لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَتْ» «1» «مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها» «2» «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها» «3»
1⃣- با نزول #قرآن، راه عذرى بر هيچ كس باقى نمانده است. «قَدْ جاءَكُمْ بَصائِرُ»
2⃣- مردم در #انتخاب راه، #آزادند. فَمَنْ أَبْصَرَ ... وَ مَنْ عَمِيَ
3⃣ #سود_ايمان و #زيان_كفر مردم، به خودشان برمىگردد نه خدا. فَلِنَفْسِهِ ... فَعَلَيْها
6- وظيفهى پيامبر، ابلاغ است نه #اجبار. «ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ» 📚تفسیر نور
⭕️وظیفه #پیامبر #اجبار کردن نیست 📚تفسیر نمونه
👈منظور از اينكه فرمود: (و ما انا عليكم بحفيظ من #صاحب_اختيار شما و #دلهاى شما نيستم ) حفظ تكوينى آنان را از خود نفى مى كند، چون رسول خدا (ص ) #ناصح مردم است #نه_مالك دلهاى آنان. 📚تفسیر المیزان
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.