رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17 ارسالها: 221
6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
|
قران كريم علاوه بر احسان به پدر و مادر و خويشان،
نيكي به همسايه ها اعم از دور و نزديك و نيز همراهان و هم نشينان توصيه شده است.
در سوره نسا آيه 36 خداوند چنين فرموده است:
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ
وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﴿۳۶﴾
فولادوند: و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد
و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان
و همسايه خويش (نزدیک)و همسايه بيگانه(دور) و همنشين و در راه مانده و بردگان خود [نيكى كنيد] كه خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمى دارد.
كلمات كليدي: همسايه دوست همنشين احسان
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17 ارسالها: 221
6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
|
آيت الله صادقي تهراني در تفسير فرقان ،نكات زير را براي ايه بالا(36 سوره نسا)مطرح كرده است:
1- اين آيه جامع ترين آيه در مورد احسان و نيكى است كه در آن نه گروه گوناگون از مؤمنان بر حسب اولويت نام برده شده اند، مراد از احسان تنها احسان مالى نيست، بلكه نيكى به اين افراد با تمام نيرو است- چه مالى و چه حالى- احسان بر حَسَب افراد و موقعيتها داراى درجاتى است،
2-از اينكه احسان و نيكى بعد از عبادت خدا ذكر شده نيتجه مى گيريم، كه عبادت خدا فقط عبادات خالص فردى و اعتقادات قلبى نيست، بلكه نيكى به بندگان خدا نيز عبادت خداست، و محبوب ترين بندگان خدا كسى است كه بندگان خدا را بخاطر او دوست مى دارد.
3-" الجار ذى القربى" همسايگان نزديك اند چه مكانى، يا سببى، يا نَسَبى، و چه عقيدتى، به هر حال نزديكتران بر دورتر مقدم اند.
4- " الجار الجنب" يعنى همسايگان دور، و در احاديثى چند حدّ همسايگى چهل خانه از هر طرف معين شده است.
5-" الصاحب بالجنب" يعنى همراه در كنارتان، و از برترين مصاديق آن همسر است، و سپس همكار و همسفر اگر چه كافر باشند.
6-" ما ملكت ايمانكم" يعنى آنكه در دست داريد و تحت سرپرستى شماست، اين هم شامل همسر و فرزند و غلامان و كنيزان است، و هم شامل كسانى كه تحت تعليم يا تربيت و يا استخداممان هستند،
و دليل بر اين عموم، تأخير اين مورد است از موارد ديگر، چرا كه اگر فقط سه فرد اول مراد بودند، بر حسب اهميت بايد قبل از اقسام پيشين ذكر مى شدند، هريك از اينان برحسب درجاتشان مورد احسانند، و در صورت جمعى ازاين عناوين احسانشان نيز جمعى است.
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,950
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
سلام
در تفسیر احسن الحدیث،الجار ذی القربی و الجار الجنب متفاوت از تفاسیر بالا ترجمه شده است:
ﺫﻯ ﺍﻟﻘﺮﺑﻰ: ﺻﺎﺣﺐ ﻗﺮﺍﺑﺖ (ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪ) ﻗﺮﺑﻰ: ﻗﺮﺍﺑﺖ ﻧﺴﺒﻰ. ﺍﻟﺠﺎﺭ ﺍﻟﺠﻨﺐ: ﻫﻤﺴﺎﻳﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺍﺟﻨﺒﻰ ﺍﺳﺖ، ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪ ﻧﻴﺴﺖ.
ﻫﻤﺴﺎﻳﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﺩﻭ ﺣﻖ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ: ﺣﻖ ﻗﺮﺍﺑﺖ ﻭ ﺣﻖ ﻫﻤﺴﺎﻳﮕﻰ .
ﻫﻤﺴﺎﻳﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺣﻖ ﻫﻤﺴﺎﻳﮕﻰ ﺩﺍﺭﺩ.
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.