رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17 ارسالها: 221
6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
|
سلام
لطفا در ترجمه آیه ۳۶اظهار نظر نمایید
که کافران برای چی بسرعت نزد پیامبر می رفتند؟ برای شنیدن پیام یا تمسخر آن؟
فَمَالِ الَّذِينَ كَفَرُوا قِبَلَكَ مُهْطِعِينَ
این کافران را چه میشود که با سرعت نزد تو میآیند...
عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ عِزِينَ
از راست و چپ، گروه گروه !
أَيَطْمَعُ كُلُّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ أَن يُدْخَلَ جَنَّةَ نَعِيمٍ
آیا هر یک از آنها (با این اعمال زشتش) طمع دارد که او را در بهشت پر نعمت الهی وارد کنند؟!
كلمات كليدي:معارج كافرين مهطع
|
|
|
|
رتبه: Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1391/07/08 ارسالها: 29
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
|
به نام خدا💠 کافران با عجله به خدمت پیغمبر میآمدند تا کلام او را بشنوند و کسب خبر کنند ، و آن را وسیله استهزاء و مایه تمسخر کنند.تفسیر نور خرمدل
|
|
|
|
رتبه: Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1391/07/08 ارسالها: 29
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
|
به نام خداحال مشركان خود خواه و خودپرست از اين ادعاهاى بى اساس بسيار داشتند، و مرفه بـودن زنـدگـى مـادى خـود را كـه غـالبـا از طـرق نـامـشـروع و غـارتـگـرى و مـانـنـد آن حـاصـل شـده بـود، دليـل بر بلندى مقامشان در پيشگاه خدا و محبوبيت نزد پروردگار مى پـنـداشـتـنـد، سـپـس بـا يـك مـقـايـسـه بـى مـعـنـى مـقـامـات والائى در قـيـامـت بـراى خـود قائل بودند. درسـت است كه آنها به معاد البته به آن صورتى كه قرآن بيان مى كرد. عقيده نداشتند ولى گـاه بـه صـورت احـتـمـال روى آن بـحـث مى كردند كه اگر معادى باشد ما در جهان ديگر چنين و چنان خواهيم بود، شايد اين سخن را از روى استهزا نيز مى گفتند. در اينجا قرآن مجيد به پاسخ آنها پرداخته ، مى گويد: (هرگز چنين نيست كه آنها وارد باغهاى پر نعمت بهشت شوند، چرا كه ما آنها را از آنچه خودشان مى دانند آفريده ايم ) (كلا انا خلقناهم مما يعلمون ).در حـقـيـقـت خـداونـد مـى خـواهـد بـا اين جمله ♦️ (اولا ) غرور آنها را درهم بشكند، زيرا مى گويد: خـودتـان بـهتر مى دانيد كه ما شما را از چه چيز آفريده ايم ؟ از نطفه اى بى ارزش ، از آبى گنديده و پست ، پس اينهمه غرور و نخوت براى چيست ♦️(ثـانـيـا) پـاسـخـى بـه اسـتهزا كنندگان معاد مى گويد كه اگر شما در امر معاد شك داريـد بـرويـد و حـال نطفه را بررسى كنيد، و ببينيد چگونه از يك قطره آب بى ارزش موجودى بديع مى سازيم كه در تطورات جنينى هر روز خلقت و آفرينش تازه اى به خود مى گيرد. آيـا خـالق انـسـان از نـطـفـه قـادر نـيـسـت كـه بـعد از خاك شدن لباس حيات در تن انسان بپوشاند. ♦️(ثـالثـا) ايـنـهـا چـگـونـه طـمـع بـهـشـت دارنـد بـا ايـنـكـه در صـحـيـفـه اعـمال خود اينهمه عمل گناه دارند، زيرا موجودى كه از نطفه اى بى ارزش آفريده شده از نـظـر مـادى شـرافـتـى نـدارد، اگـر شـرفـى هـسـت بـه خـاطـر ايـمـان و عـمـل صـالح اسـت كـه ايـنها فاقد آنند، پس چگونه انتظار دارند در باغهاى بهشتى گام بنهند.تفسیر نمونه ویرایش بوسیله کاربر 1394/10/19 07:54:45 ب.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17 ارسالها: 221
6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
|
ترجمه دیگر:
پس آنان را که کفر ورزیدهاند، چه شده (که) سویت نگرانند؟ /(گروه گروه)، از راست و چپ ... (ترجمه دکتر صادقی تهرانی)
مهطع: کسی که خیره نگاه میکند و گویا قادر نیست سربرگرداند (شتابزدگی هم می تواند در معنی آن باشد ولی دلایل دیگر هم برای این حالت ممکن است )
شاید در این مورد بیشتر حیرت را نشان دهد
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,034 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
شرح ایات 36-41 معارج : در ایات قبل سوره معارج سه محور مهم تاکید شد:
الف عذاب کافران در قیامت ،قطعی و تابع اراده خداست نه درخواست شما
ب مجرمین و مالدوستان منکر معاد،قطعا در اتش جهنم هستند
ج بهشت مخصوص مصلین (با ان توصیفات) است.
لذا خداوند،ازکافرین به این موضوع (که بهشت و جهنم تابع اراده و ملاکهای خداست)که خیره و متعجب دور پیامبر را گرفته اند، میپرسد انتظار دارید که شماها وارد بهشت شوید؟(آنها خود را بهشتي مي پنداشتند در حاليكه پيامبر انها را به عذاب تهديد ميكرد)
فکر می کنید با درخواست شما برای امدن عذاب در دنیا و نیامدن آن ،میتوانید اصل جهنم و عذاب اخروی را نفی کنید؟شما که اصل عذاب اخروی را قبول ندارید و رفتارهایتان بر افراد جهنمی منطبق است نه بهشتیان،چگونه خود را مستحق بهشت میدانید؟مگر ملاکهای بهشت و جهنم را شما تعیین میکنید؟
ایا میخواهید بر اراده و مشیت خدا غلبه کنید؟ خدایی که خود خالق بهشت و جهنم و تعیین کننده زمان وقوع قیامت است.خیر،چنین نیست.اینها که از آبی بی ارزش توسط خدا خلق شده اند،قادر به غلبه و سبقت بر خدا نیستند .خداوندی که شما را افریده و رب این جهان است،قادر است که شما را ببرد و افرادی بهتر از شما پدیدآورد که شایسته بهشت باشند.و شما در هیچ کدام از این امور،نمیتوانید بر خدا سبقت گیرید و مانع تحقق اراده او شوید
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.