logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176919)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140013)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130721)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95049)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟             

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1390/08/02 11:19:37 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
صراط مستقيم يعني جه؟ صراط مستقيم در قرآن چيست؟راه چه كساني است؟چگونه به راه راست هدايت شويم؟


جهت شروع تحقیق موضوعی ،می توان از صراط مستقیم شروع کرد.

همه ما حداقل روزی 10بار از خداوند می خواهیم که ما رابه راه راست هدایت نماید.اما این راه چیست وچه مشخصاتی در قران برای ان بیان شده است.

شما کاربران عزیز هم می توانید حداقل با جستجوی این عنوان در ایات قران ،از کاربردهای مختلف ان در قران اگاه شده وانرا در اینجا باطلاع سایرین هم برسانید.انشائ الله

کلمات کلیدی:صراط مستقیم،راهها،راست،صراطها،هدایت نعمت مغضوب

ویرایش بوسیله کاربر 1395/11/16 09:49:11 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#2 ارسال شده : 1390/08/09 10:03:09 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
درتعدادي از ايات قران بندگي وپرستش خدا ،همان صراط مستقيم معرفي شده است .از جمله در ايات زير:

سوره زخرف ايه 64

إِنَّ اللَّهَ هُوَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ

خداوند پروردگار من و پروردگار شماست; (تنها) او را پرستش كنيد كه راه راست همين است. (64)

سوره يس ايه 61

وَأَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ

و اينكه، مرا بپرستيد كه راه مستقيم اين است» (61)

ویرایش بوسیله کاربر 1391/01/03 10:28:22 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#3 ارسال شده : 1390/08/20 01:38:11 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
اگر ايات وجملاتي كه عبارت" صراط مستقيم" درانها بكار رفته را در كل قران جستجو وملاحظه كنيم ،مي توان انها را در 2 دسته كلي طبقه بندي كرد:

1-اياتي كه تاكيد بر نام تعدادي از پيامبران ميكند كه برصراط مستقيم بوده يا مردم را به سوي ان هدايت ميكرده اند.

2-اياتي كه بيان كننده اعمال يا ويژگي هاي افرادي است كه خدا انها را به صراط مستقيم هدايت ميكند.

به ياري خدا بتدريج هر دو دسته ايات را ارايه ودرصورت امكان روي انها تامل وگفتگو مي كنيم.

ابتدا ايات دسته دو را ارايه ميكنيم.

شاه كليد هدايت به صراط مستقيم بندگي ،پرستش و محور قرار دادن خداوند درتمام امور زندگي است.

. دراين زمينه سه ايه قران به صراحت "عبد خدا بودن " را عين صراط مستقيم معرفي كرده است.كه دو تا از انها در بالا ارايه شد.

ايه سوم نيز ايه 36 سوره مريم مي باشد كه در زير ارايه شده است:

وَإِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ (٣٦)سوره مريم

و خداوند، پروردگار من و شماست! او را پرستش كنيد; اين است راه راست
!

ویرایش بوسیله کاربر 1391/07/06 06:39:27 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#4 ارسال شده : 1390/09/28 12:59:22 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
دربيان ادامه رفتارهايي كه انجام انها ،هدايت به صراط مستقيم را تضمين مي كند،به ايه 101سوره ال عمران(با ترجمه مكارم) اشاره ميكنيم:

وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (١٠١)ال عمران

و چگونه ممكن است شما كافر شويد، با اين كه(در دامان وحي قرار گرفته‏ايد! و) آيات خدا بر شما خوانده مي شود، و پيامبر

او در ميان شماست؟! (بنابر اين به خدا تمسك جوييد!) و هر كس به خدا تمسك جويد، به را‏ه راست هدايت شده است. (101)

نكته قابل ذكر اينكه در دو ايه بعد-103- از فعل اعتصام در عبارت معروف "واعتصموا بحبل الله جميعا ولاتفرقوا " استفاده شده است.

و همگي به ريسمان خدا ( قرآن و اسلام و هر گونه وسيله ارتباط ديگر) چنگ زنيد، و پراكنده نشويد.

براي درك بهتر فضاي ايه 101در سوره ،اشاره به ايه قبلي ان نيز بسيار جالب است:

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد اگر از فرقه‏اى از اهل كتاب فرمان بريد شما را پس از ايمانتان به حال كفر برمى‏گردانند (۱۰۰)

كه نتيجه تلفيقي دو ايه قابل تامل است.

ویرایش بوسیله کاربر 1390/11/16 01:29:49 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

سیدکاظم فرهنگ
Mohammad Offline
#5 ارسال شده : 1390/09/29 12:29:50 ق.ظ
Mohammad

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/04/05
ارسالها: 1

بسیار زیبا، موضوع جالبی را انتخاب کردی دکتر جان. امیدوارم خدا به ما هم توفیق مطالع و تدبر و همراهی با بحث رو بده
جزاک الله خیر الجزا
farhang Offline
#6 ارسال شده : 1390/11/16 01:40:09 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
در ایات ذکر شده در بالا، عبد خدابودن واعتصام باو تنها صراط مستقیم معرفی گردید.

حال ایات 151تا 153 سوره انعام را (با ترجمه فولادوند)ذکر میکنیم که در انها اعمال ورفتارهایی که مصداق عبودیت وقرار گرفتن در صراط مستقیم میشوند؛بیان شده است:



ایه 151:بگو بياييد تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام كرده براى شما بخوانم :

1-چيزى را با او شريك قرار مدهيد و 2-به پدر و مادر احسان كنيد و3- فرزندان خود را از بيم تنگدستى مكشيد ما شما و آنان را روزى مى‏رسانيم و4- به كارهاى زشت چه علنى آن و چه پوشيده

[اش] نزديك مشويد و 5-نفسى را كه خدا حرام گردانيده جز بحق مكشيد اينهاست كه [خدا] شما را به [انجام دادن] آن سفارش كرده است باشد كه بينديشید

ایه 152:و6- به مال يتيم جز به نحوى [هر چه نيكوتر] نزديك مشويد تا به حد رشد خود برسد و7- پيمانه و ترازو را به عدالت تمام بپيماييد هيچ كس را جز به قدر توانش تكليف نمى‏كنيم و

8-چون [به داورى يا شهادت] سخن گوييد دادگرى كنيد هر چند [در باره] خويشاوند [شما] باشد و 9-به پيمان خدا وفا كنيد اينهاست كه [خدا] شما را به آن سفارش كرده است

باشد كه پند گيريد

ایه 153:وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿۱۵۳﴾

: و [بدانيد] اين است راه راست من پس از آن پيروى كنيد و از راه‏ها[ى ديگر] كه شما را از راه وى پراكنده مى‏سازد پيروى مكنيد اينهاست كه [خدا] شما را به آن سفارش

كرده است باشد كه به تقوا گراييد
سیدکاظم فرهنگ
rahim Offline
#7 ارسال شده : 1390/12/06 02:08:43 ق.ظ
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 134

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
همانطور که مشاهده میشود از میان 9فعل امرشده یانهی شده که شاخص صراط مستقیم اند تتها 2مورد به حق اله ورابطه فردی میان انسان وخدا برمیگردد.

(شریک نکردن کسی یا چیزی با خدا و وفای به پیمان های الهی)

اما 7شاخص دیگر یه حق الناس یا نحوه برخورد انسان با سایر انسانها اعم از خانواده(احسان به والدین،نکشتن فرزندان از ترس فقر)وجامعه اشاره دارد

(مراعات مال یتیم،کم فروشی نکردن،به عدالت وانصاف سخن گفتن ،اجتناب از قتل نفس)

پس در صراط مستقیم بودن با اعتقاد تنها وباذکرخدا ونماز تنها حاصل نمیشود.

صراط مستقیم در بسیاری از طول مسیر خود با رضایت جامعه واطرافیان از ما تلاقی دارد.مراقب انها باشیم.
farhang Offline
#8 ارسال شده : 1391/01/03 10:33:13 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
در سوره حمد که هروز انرا 10بار میخوانیم،صراط مستقیم،راه کسانی معرفی شده که به انها نعمت داده شده است.

"صراط الذین انعمت علیهم"

در ایه 69سوره نساء افراد نعمت داده شده شامل انبیا،راستی پیشگان ،شاهدان وصالحین(مطابق ترجمه بهرام پور) معرفی شده اند.

وشرط همراه شدن با انها اطاعت از خدا و رسولش بیان شده است. که با توجه به آیات قبلش ،این اطاعت لازمه تسلیم دربرابر خدا وحکم اوست و این با بندگی و پرستش خدا که در آیات بالا اشاره شد،تفاوتی ندارد.یعنی اگر تسلیم باشید ،به صراط مستقیم هدایت خواهید شد.


وَمَن يُطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا ﴿۶۹﴾

فولادوند: و كسانى كه از خدا و پيامبر اطاعت كنند در زمره كسانى خواهند بود كه خدا ايشان را گرامى داشته [يعنى] با پيامبران و راستان و شهيدان و شايستگانند و آنان چه نيكو همدمانند

مکارم: و كسي كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، (در روز رستاخيز،) همنشين كساني خواهد بود كه خدا نعمت خود را بر آنها تمام كرده؛

از پيامبران و صديقان و شهداء و صالحان، و آنها رفيقهاي خوبي هستند!

نکته قابل توجه اینکه قبل از ایه 69(در ایه 68نسا)هدایت به صراط مستقیم ،پاداش کسانی عنوان شده که به موعظه های پیامبر عمل میکردند.

به ایات 66تا68 سوره نساء وترجمه انها توجه کنید:

وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُواْ مَا يُوعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِيتًا ﴿۶۶﴾ وَإِذًا لَّآتَيْنَاهُم مِّن لَّدُنَّا أَجْرًا عَظِيمًا ﴿۶۷﴾ وَلَهَدَيْنَاهُمْ [color=red]صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا ﴿۶۸﴾[/
color]

فولادوند: و اگر آنان آنچه را بدان پند داده مى‏ شوند به كار مى‏ بستند قطعا برايشان بهتر و در ثبات قدم ايشان مؤثرتر بود66 و در آن صورت [ما هم]

از نزد خويش يقينا پاداشى بزرگ به آنان مى ‏داديم67 و قطعا آنان را به راهى راست هدايت مى‏ كرديم

مکارم: و اگر اندرزهايي را كه به آنان داده مي‏شد، انجام مي‏دادند، به سود آنها بود و موجب تقويت ايمان آنها مي‏گرديد.66 و در اين صورت،

پاداش بزرگي از ناحيه خود به آنها مي‏داديم67 و آنها را به راه راست، هدايت مي‏كرديم.68

ویرایش بوسیله کاربر 1393/12/16 09:15:28 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#9 ارسال شده : 1391/07/06 07:03:26 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
با سلام و عرض پوزش از وقفه ای که در ارایه وادامه موضوع صراط مستقیم شد،در این پست به جنبه دیگری از موضوع اشاره میکنیم:

در پست بالا اشاره شد که

1-راه مستقیم،راه نعمت داده شدگان است (سوره حمد)

2-گروهی از نعمت داده شدگان الهی انبیا ،شاهدان،صدیقین وصالحین هستند(سوره نسائ)

3-هر کس از خدا ورسول اطاعت کند ،با افراد فوق همراه خواهد شد.(سوره نساء)

پس اطاعت خدا ورسول موجب نعمت پذیری ودر نتیجه هدایت به صراط مستقیم است.

این بحث در سوره نور به صراحت بهتری ذکر شده و اطاعت از رسول را موجب هدایت به صراط مستقیم معرفی کرده است:

لَقَدْ أَنزَلْنَا آيَاتٍ مُّبَيِّنَاتٍ وَاللَّهُ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿۴۶﴾

فولادوند: قطعا آياتى روشنگر فرود آورده‏ايم و خدا هر كه را بخواهد به راه راست هدايت مى‏كند

سپس خدا دو گروه از مومنان واقعی و مومنان لسانی را معرفی میکند وعده اول را با لفظ مفلحون و گروه دوم را با لفظ ظالمون معرفی میکند.

و انها را توصیف میکند

که گروه اول واقعا به اوامر واحکام پیامبر تن می دهند و گروه دوم روی برمی گردانند.

سپس در ایه 54 بیان میکنداگر از رسول خدا پیروی کنید هدایت می شوید

که جمع این ایه وایه 46 این میشودکه: خدا هر کسی را که از پیامبرش اطاعت کند به صراط مستقیم هدایت می کند.

حال ترجمه ایات میانی و وصف این دو گروه راببینید:

الف :و مى‏گويند به خدا و پيامبر [او] گرويديم و اطاعت كرديم آنگاه دسته‏اى از ايشان پس از اين [اقرار] روى برمى‏گردانند و آنان مؤمن نيستند47

و چون به سوى خدا و پيامبر او خوانده شوند تا ميان آنان داورى كند بناگاه دسته‏اى از آنها روى برمى‏تابند48


و اگر حق به جانب ايشان باشد به حال اطاعت به سوى او مى‏آيند49

آيا در دلهايشان بيمارى است‏يا شك دارند يا از آن مى‏ترسند كه خدا و فرستاده‏اش بر آنان ستم ورزند [نه] بلكه خودشان ستمكارند50

ب-:گفتار مؤمنان وقتى به سوى خدا و پيامبرش خوانده شوند تا ميانشان داورى كند تنها اين است كه مى‏گويند شنيديم و اطاعت كرديم اينانند كه رستگارند51

و كسى كه خدا و فرستاده او را فرمان برد و از خدا بترسد و از او پروا كند آنانند كه خود كاميابند52

قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّوا فَإِنَّمَا عَلَيْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَيْكُم مَّا حُمِّلْتُمْ وَإِن تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ ﴿۵۴﴾

فولادوند: بگو خدا و پيامبر را اطاعت كنيد پس اگر پشت نموديد [بدانيد كه] بر عهده اوست آنچه تكليف شده و بر عهده شماست آنچه موظف هستيد

و اگر اطاعتش كنيد راه خواهيد يافت و بر فرستاده [خدا] جز ابلاغ آشكار [ماموريتى] نيست

ویرایش بوسیله کاربر 1391/07/13 11:26:02 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#10 ارسال شده : 1391/07/14 00:02:49 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
همان طور که در پستهای ابتدایی عنوان شد ،شاه کلید هدایت به صراط مستقیم ،عبد خدا بودن است.

عابد بودن وعبادت کردن نیازمند اطاعت از رسولان است تا بایدها ونبایدهای راه را شناخت وعمل کرد. در سوره انعام تعدادی از مصادیق و صفات

وافعال بندگان خدا بیان گردید.(پست های بالا)

در سوره فرقان هم مشخصات دیگری از بندگان خدا بیان شده است .انها را مرور می کنیم:

وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا ﴿۶۳﴾

و بندگان خداى رحمان كسانى‏اند كه 1-روى زمين به نرمى گام برمى‏دارند و 2-چون نادانان ايشان را طرف خطاب قرار دهند به ملايمت پاسخ مى‏دهند (۶۳)

وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا ﴿۶۴﴾

و 3-آنانند كه در حال سجده يا ايستاده شب را به روز مى‏آورند (۶۴)

وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا ﴿۶۵﴾ إِنَّهَا سَاءتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا ﴿۶۶﴾

و4- كسانى‏اند كه مى‏گويند پروردگارا عذاب جهنم را از ما بازگردان كه عذابش سخت و دايمى است (۶۵) و در حقيقت آن بد قرارگاه و جايگاهى است (۶۶)

وَالَّذِينَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَلِكَ قَوَامًا ﴿۶۷﴾

و 5-كسانى‏اند كه چون انفاق كنند نه ولخرجى مى‏كنند و نه تنگ مى‏گيرند و ميان اين دو [روش] حد وسط را برمى‏گزينند (۶۷)

وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا ﴿۶۸﴾

و 6-كسانى‏اند كه با خدا معبودى ديگر نمى‏خوانند و 7-كسى را كه خدا [خونش را] حرام كرده است جز به حق نمى‏كشند و 8-زنا نمى‏كنند و

هر كس اينها را انجام دهد سزايش را دريافت ‏خواهد كرد (۶۸)

وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا ﴿۷۲﴾

و 9-كسانى‏اند كه گواهى دروغ نمى‏دهند و 10-چون بر لغو بگذرند با بزرگوارى مى‏گذرند (۷۲)


همانطور که می بینید سه مورد از این ویژگیها با ایات سوره انعام مشابه است(شریک قرار ندادن برای خدا،عدم ارتکاب قتل نفس و ترک فواحش-زنا-)

سایر موارد هم بجز قیام وسجود همگی مرتبط با حق الناس هستند.پس در صراط مستقیم بودن وعبد خدا بودن به رفتار اجتماعی واخلاق ما نیز وابسته است
/

ویرایش بوسیله کاربر 1391/07/14 00:04:02 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#11 ارسال شده : 1392/08/15 07:33:11 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
در ابتدای شروع بحث صراط مستقیم -پست سوم-اشاره کردم که اگر ايات وجملاتي كه عبارت" صراط مستقيم" درانها بكار رفته را در كل قران

جستجو وملاحظه كنيم ،مي توان انها را در 2 دسته كلي طبقه بندي كرد:

1-اياتي كه تاكيد بر نام تعدادي از پيامبران ميكند كه برصراط مستقيم بوده يا مردم را به سوي ان هدايت ميكرده اند.

2-اياتي كه بيان كننده اعمال يا ويژگي هاي افرادي است كه خدا انها را به صراط مستقيم هدايت ميكند.

تا کنون به ایات سری دوم پرداختیم.از این پس تعدادی از ایات دسته اول که افرادی را با ذکر نام بر صراط مستقیم معرفی می کند

بیان میکنیم:

1-ایه 121سوره نحل در خصوص حضرت ابراهیم


به راستى ابراهيم پيشوايى مطيع خدا [و] حق‏گراى بود و از مشركان نبود (۱۲۰)


إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿۱۲۰﴾


[و] نعمتهاى او را شكرگزار بود [خدا] او را برگزيد و به راهى راست هدايتش كرد (۱۲۱)


شَاكِرًا لِّأَنْعُمِهِ اجْتَبَاهُ وَهَدَاهُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿۱۲۱﴾

2-ایه 118سوره صافات موسی وهارون

وَنَصَرْنَاهُمْ فَكَانُوا هُمُ الْغَالِبِينَ ﴿۱۱۶﴾

و آن دو را كتاب روشن داديم (۱۱۷)


وَآتَيْنَاهُمَا الْكِتَابَ الْمُسْتَبِينَ ﴿۱۱۷﴾

و هر دو را به راه راست هدايت كرديم (۱۱۸)


وَهَدَيْنَاهُمَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿۱۱۸﴾

3-سوره مومنون ایه 73 پیامبر اسلام که به صراط مستقیم دعوت میکند


و در حقيقت اين تويى كه جدا آنها را به راه راست مى‏خوانى (۷۳)


وَإِنَّكَ لَتَدْعُوهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿۷۳﴾

4-ایه 4 سوره یس خطاب به پیامبر اسلام که تو برصراط مستقیمی

إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ ﴿۳﴾


عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿۴﴾ که توضیح بیشتر این ایه در بخش تدبر در سوره یس ذکر شده است.

سیدکاظم فرهنگ
biglari Offline
#12 ارسال شده : 1393/01/08 10:31:10 ق.ظ
biglari

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1393/01/08
ارسالها: 1

کلمه صراط به معنای راه روشنی است که از آن نمی‌توان منحرف شد و به معنی اصطلاحی آمده است.
در جواب این سؤال که چرا به جای کلمه علی از فی یا کلمه دیگری استفاده نشده باید گفت که هر دو، حرف جَر هستند و کاربرد هر دو هم متداول است اما معنی جمله با این کلمه ظرافت بیشتری دارد.
در قرآن کلمه صراط 45بار و همیشه به صورت مفرد آمده است پس یک صراط وجود دارد و 33 مرتبه به همراه کلمه مستقیم آمده است. علاوه‌ بر مستقیم، دو توصیف دیگر برای صراط آمده است: علیّ یعنی برتر و سویّ یعنی هموار.
صراط: کلمه «صراط» از ماده «سَرَطَ» به معناي بلعيد، است كه «س» آن بدل به «صاد» شده است، گويي جاده رونده‌اش را مي‌بلعد. همچنين گفته شده است که اصل در اين ماده، راه آشكار و وسيع است خواه مادّي باشد يا معنوي. همچنين گفته شده كه اين كلمه با ضمّ «صُراط» به معناي شمشير بلند و با سين «سِراط» لغتي در خوردن مي‌باشد. به دين «صراط» گفته شده، زيرا سالكش را به بهشت مي‌رساند همچنانكه «صراط» رونده‌اش را به مقصد مي‌رساند.
«مستقيم» اسم فاعل از مصدر استقامت، بر وزن استفعال، از ريشة «قوم»، در اصل به معناي طلب قيام بر انجام كاري است و وقتی با صراط می‌آید منظور راهي است كه بر خط راست و مانند آن قرار دارد در نتیجه کوتاه‌ترین راه است.

ویرایش بوسیله کاربر 1393/01/08 10:33:14 ق.ظ  | دلیل ویرایش: خواناتر کردن

ali Offline
#13 ارسال شده : 1399/05/04 08:49:46 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,949

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

معناي صراط و صراط مستقيم در قران

انعام:153

و [دهم] مسلماً اين راهِ راست من [=راه توحيدي] است، 273 پس از آن پيروي كنيد و به راه‌هاي ديگر مرويد كه شما را از راه او پراكنده خواهد ساخت، اين است آنچه [خداوند] شما را به آن سفارش كرده است، باشد تا پروا پيشه كنيد 274 [=نفس خود را مهار كنيد].


273- كلمات متعددي در قرآن به فارسي «راه» ترجمه مي‌شوند. مثل: سبيل، صراط، طريق، جاده و ... مذهب نيز كه از ذَهَبَ (رفت) مشتق شده، راهي است كه شخص به سوي پروردگارش مي پيمايد (صافات 99 (37:99) ). شريعت نيز چنين مفهومي دارد؛ در زبان عربي، راهِ منتهي به آب را «شريعه» مي‌نامند ، مثل شريعه فرات. با نگاهي نمادين به آب، به عنوان عامل حيات، مي‌توان فهميدكه چرا حيات معنوي فرد و جمع با رسيدن به آب حيات و سيراب شدن از سرچشمه هدايت معنا پيدا مي‌كند.

از ميان اين كلمات، «صراط» جايگاه ويژه‌اي دارد؛ به گفتة «توشيهيكو ايزوتسو» قرآن شناس ژاپني (در كتاب: خدا و انسان درقرآن- ص186)، صراط از كلمة لاتيني «سْتِراتا» (Strata) به معناي «راه سنگفرش»، يا اصطلاحاً «راه رومي» گرفته شده است و اعراب جاهلي ظاهرا هيچ خاطره اي از اين ريشه نداشتند. واژة Street نيز قاعدتاً از همان ريشه لاتيني گرفته شده است.

در قرآن كلمة صراط (19*2)38 مرتبه، و به حالت نكره (صراطاً) و با ضمير (صراطي و صراطك)، جمعاً (5*9) 45 مرتبه تكرار شده است كه 33 مورد آن با پسوند (صراط المستقيم) توأم گشته كه صفت مضاعفي است بر راست و درست بودن اين راه، توضيح آنكه خودِ كلمة صراط، با توجه به ريشة تاريخي آن، دلالت بر «شاهراه» بودن مي‌كند، آنچنان كه امپراطوران روم باستان براي رسيدن به كاخ يا مقرّ حكومتي خويش، جاده‌هايي عريض و تشريفاتي به همين نام احداث مي‌كردند.

لغت شناساني كه هر دو كلمه: صراط و سراط را «راه واضح و آشكار» شمرده‌اند، با توجه به معناي «بلعيدن»، كه در اصل اين كلمه وجود دارد، گفته‌اند: كسي كه در صراط گام بر مي‌دارد، همان طور كه غذاي گوارا از گلو پائين مي‌رود، پيش مي‌رود. پس صراط مستقيم، مثل معشوقي كه دل عاشق را به سوي خود مي‌كشد، پوينده را جذب مي‌كند. با چنين نگاهي، مناظر بديع و شگفت‌انگيز راه توحيدي، ناهمواري‌هاي راه را براي دل‌هاي شيفتة جلال و جمال ربوبي هموار مي‌سازد.

از آنجايي كه خط مستقيم نزديك‌ترين فاصله ميان دو نقطه است، صراط مستقيم سر راست‌ترين و عريض‌ترين راه رسيدن بنده به آفريدگار محسوب مي‌گرددكه تنها با احتراز از شرك و عبادت خالص توحيدي طي مي‌شود. اين سخن، نه برداشتي شخصي، كه عين بيان قرآن است (به: يس 60 (36:60) تا 64، حجر 39 (15:39) تا 41، مريم 36 (19:36) ، انعام 153 (6:153) و 161 (6:161) ، اعراف 16 (7:16) ، زخرف 161 (43:161) و آل عمران 51 (3:51) نگاه كنيد).

در ضمن اين تنها آيه‌اي است در قرآن كه كلمة «صراط» با ضمير متكلم وحده «صراطي» تركيب شده است. يكبار هم عبارت «صراطك المستقيم» از قول ابليس در قرآن آمده است (اعراف 16 (7:16) ).



274- آخرين توصيه در اين مجموعة سه آيه‌اي كه شامل ده فرمان، مشابه آنچه بر موسي(ع) نازل شده، مي‌باشد، «تقوا» در ارتباط با «صراط مستقيم»، مؤثرترين عامل در پيمودن راه به سوي خدا شمرده شده است. آية بعد اشاره‌اي است به كتابي كه به موسي(ع) داده شده بود.


از تفسير سوره انعام اقاي عبدالعلي بازرگان
ali Offline
#14 ارسال شده : 1399/07/02 08:11:25 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,949

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال


مجرم نبودن و حمايت نكردن از مجرمين،نشانه اي از حركت بر صراط مستقيم است

:ما در شبانه‌روز در نماز عرض می‌کنیم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» که این را شب و روز از ذات اقدس الهی می‌خواهیم.

:حالا راه «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» چیست؟ می‌گوییم «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ».

:«مُنعم‌ علیه» چه کسانی هستند؟ آن را مشخص کرد؛ راهشان هم چیست؟ ... آن را در سوره «نساء» فرمود «مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ» یا خدا یا رسولِ او «فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً» که اینها «منعم‌ علیهم» هستند.

ما شبانه‌روز در نمازها عرض می‌کنیم خدایا! راه موسای کلیم، راه عیسای مسیح، راه ابراهیم خلیل، راه نوح (علیهم السلام) را به ما نشان بده!، «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» این خواسته شب و روز ماست.

:راه اینها چیست؟ راه اینها را قرآن کریم مشخص کرد؛ وجود مبارک موسای کلیم گفت «رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ»؛ خدایا به شکرانه نعمتِ توحید و دینی که به من دادی، من پشتوانه و پشتیبان ظالم نخواهم بود؛ این راه ماست ...

خدایا من نه خودم اهل جُرمم، نه برای مجرمین توصیه می‌کنم که فلان مجرم، فلان گنهکار، فلان تبهکار کاری کرده بخواهم او را از کیفر برهانم، من این کار را نمی‌کنم؛ من از اسرائیل حمایت نمی‌کنم، من از فلان شخص و فلان گروه حمایت نمی‌کنم، من این‌طور هستم؛ این حرف موسای کلیم است.


این آیه نورانی، خط‌ مشی موسی را نشان می‌دهد(رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ).

:این خاصیّت نعمت الهی و راه الهی است که می فرماید خدایا من هرگز از گناهکار حمایت نمی‌کنم؛ ما شبانه‌روز همین را از خدا می‌خواهیم.

:اگر چنین باشد دیگر مجرم در کشور حاشیه امنی نخواهد داشت؛ اگر او کسی نداشته باشد، یک قاضی نداشته باشد که قانون‌تراش و قانون‌درست‌کن باشد، که او را با کمک وکیلی که آشنای با قانون‌سازی و حقوق‌سازی است نجات دهد، او دیگر حاشیه امنی ندارد.

:این نماز ماست که در همه شبانه‌روز به خدا عرض می‌کنیم خدایا! راه «منعم‌ علیه» را از تو می‌خواهیم، و «منعم‌ علیه» را هم که خدا مشخص کرد و فرمود چه کسانی هستند ... خدایا ما از مجرم حمایت نمی‌کنیم.

:بنابراین این صراط مستقیمی که ذات اقدس الهی به همه انبیا داد و به وجود مبارک موسی و هارون داد، نشانه آن هم مشخص است؛ کسانی راهیِ صراط مستقیم هستند که نه اهل جُرم باشند و نه از مجرم حمایت کنند که در این صورت این کشور، کشور وجود مبارک ولیّ عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌شود.

:آن وقت «وَ هَدَیْناهُمَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * وَ تَرَکْنا عَلَیْهِما فِی الْآخِرینَ» کسانی که راهیان این راه‌ هستند برکت دارند.


آیت الله جوادی آملی
Azam.pormaye Offline
#15 ارسال شده : 1402/11/16 10:09:27 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال


🟢 راههاى خدائى بسيارند و همه آن راهها به صراط مستقيم منتهى مى شوند


🔸يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (مائده:16)
ـ [قرآني كه] خداوند به وسيلة آن كساني را كه در پي خشنودي او هستند به راه‌هاي سلامت [از شرّ شيطان و گمراهي] رهبري مي‌كند و آنها را به اذن خويش [=نظامات مقدّرش] از تاريكي‌ها[ي جهل و شرك] به طرف نور [آگاهي و ايمان توحيدي] برون مي‌آورد و به راه راست رهبری شان می کند.



✅خداى سبحان به حسب اختلافى كه بندگان در سير به سوى او دارند، راههائى بسيار دارد كه همه آنها در يك راه به هم مى پيوندند و آن يك راه منسوب به خود او است كه در كلام مجيدش آنرا صراط_مستقيم نام نهاده ،
از يك سو فرموده : (الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا، و ان الله لمع المحسنين )،
و از سوى ديگر فرموده : (و ان هذا صراطى مستقيما فاتبعوه ، و لا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله )،
👈كه در اين آيات فهمانيده كه براى خداى تعالى راههاى بسيارى است ، و ليكن همه آنها در رساندن انسانها به كرامت الهى متحد و مشتركند و سالكين خود را از راه مستقيم او متفرق نمى سازند و سالك هر راهى را از سالك راه ديگر جدا نمى كند، به خلاف راههاى غير خدائى كه هر راهى سالك خود را از سالك راههاى ديگر جدا و متنفر مى كند.

صفت سلام را كه خدا براى راههاى خود آورده بطور اطلاق و بدون قيد آورده است ، تا بفهماند سبيل او سالم از انواع شقاوتها و محروميتهائى است ، كه امر سعادت زندگى دنيائى و آخرتى بشر را مختل مى سازد و راههاى سلام او آميخته با هيچ نوع شقاوتى نيست ،
قهرا اين آيه شريفه موافق مى شود با اوصافى كه قرآن كريم براى اسلام و يا به عبارتى تسليم خدا شدن و نيز براى ايمان و تقوا آورده از قبيل : فلاح ، فوز، اءمن و امثال آن

✅پس معناى آيه مورد بحث و خدا داناتر است اين شد كه خداى سبحان به وسيله كتابش و يا به وسيله پيغمبرش هر كس را كه پيرو خوشنودى او باشد به راههائى هدايت نموده و در آن راهها مى افكند كه شان آن راهها اين است كه هر كس را كه در آنها قدم بردارد از بدبختى در زندگى دنيا و آخرت حفظ نموده و نمى گذارد زندگى سعيده او مكدر گردد.

👈پس امر هدايت به سوى سلامتى و سعادت دائر مدار پيروى خوشنودى خدا است ، اگر كسى در صدد بدست آوردن خوشنودى خدا بود مشمول آن هدايت مى شود و الا نه

📚تفسير الميزان

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.588 ثانیه ایجاد شد.