logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:168737)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:131583)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:120791)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:88725)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: خوردني هاي حرام در شرايط اضطرار با چه شرطي حلال است؟    آيا كشف حجاب،مجازات شلاق دارد؟ قواعدفقهی تعیین جرم و مجازات و تعزیزات چيست؟    چرا مشرکان، از لفظ رحمان برای خدا اعراض می کردند؟    آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟             

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1394/02/26 11:54:48 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 898
Iran (Islamic Republic Of)

46 تشکر دریافتی در 28 ارسال
بنام خدا.

در تعدادی از آیات قرآن خداوند به علت بعثت پیامبران و از جمله پیامبر اسلام پرداخته است.

سوره جمعه آیه 2:

هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ ﴿۲﴾

اوست آن كس كه در ميان بى ‏سوادان فرستاده ‏اى از خودشان برانگيخت تا آيات او را بر آنان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت بديشان بياموزد و [آنان] قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند (۲)

سوره آل عمران آیه 164

لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُّبِينٍ ﴿۱۶۴﴾

به يقين خدا بر مؤمنان منت نهاد [كه] پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند (۱۶۴)

طبق این آیات خداوند پیامبر را انسانی از میان افراد جامعه قرار داد تا با تلاوت آیات خدا بر آنها،کتاب و حکمت به آنها بیاموزد و آنها را رشد دهد.


کلمات کلیدی:بعثت مبعث تزکیه تعلیم کتاب

ویرایش بوسیله کاربر 1396/01/26 09:38:48 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
شهروزی Offline
#2 ارسال شده : 1394/02/26 10:03:46 ب.ظ
شهروزی

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1391/07/08
ارسالها: 27

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
برخی آیات مربوط به بعثت پیامبر (ص)

1- اِنّا اَرسَلناكَ بِالحَقِّ بَشيرًا ونَذيرًا ولا تُسئَلُ عَن اَصحابِ الجَحيم
تو را به حقّ، براى بشارت و بيم دادن (مردم جهان) فرستاديم؛ و تو مسؤول (گمراهى) دوزخيان (پس از ابلاغ رسالت) نيستى.
بقره 119

2- لَقَد مَنَّ اللّهُ عَلَى المُؤمِنينَ اِذ بَعَثَ فيهِم رَسولاً مِن اَنفُسِهِم يَتلوا عَلَيهِم آياتِهِ ويُزَكّيهِم و يُعَلِّمُهُمُ الكِتـابَ والحِكمَةَ واِن كانوا مِن قَبلُ لَفى ضَلال مُبين
خداوند بر مؤمنان منّت نهاد [= نعمت بزرگى بخشيد]هنگامى كه در ميان آن ها، پيامبرى از خودشان برانگيخت؛ كه آيات او را بر آن ها بخواند، و آن ها را پاك كند و كتاب و حكمت بياموزد آنان را؛ و البته پيش از آن، در گمراهى آشكارى بودند.
آل عمران 164

3- واَرسَلنـاكَ لِلنّاسِ رَسولاً
و ما تو را رسولى براى مردم فرستاديم.
نساء 79

4- يا اَهلَ الكِتابِ قَد جائَكُم رَسولُنا يُبَيِّنُ لَكُم عَلى فَترَة مِنَ الرُّسُلِ اَن تَقولوا ما جائَنا مِن بَشير ولا نَذير فَقَد جائَكُم بَشيرٌ ونَذيرٌ واللّهُ عَلى كُلِّ شَىء قَدير؛
اى اهل كتاب! رسول ما، پس از فاصله و فترتى ميان پيامبران، به سوى شما آمد؛ در حالى كه حقايق را براى شما بيان مى كند؛ تا مبادا (روز قيامت) بگوييد: نه بشارت دهنده اى به سراغ ما آمد و نه بيم دهنده اى... (هم اكنون، پيامبر) بشارت دهنده و بيم دهنده، به سوى شما آمد و خداوند بر همه چيز تواناست.
مائده 19

5- كَذلِكَ اَرسَلناكَ فى اُمَّة قَد خَلَت مِن قَبلِها اُمَمٌ لِتَتْلُوا عَلَيهِمُ الَّذى اَوحَينا اِلَيكَ و هُم يَكفُرونَ بِالرَّحمـانِ قُل هُوَ رَبّى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ عَلَيهِ تَوَكَّلتُ واِلَيهِ مَتاب
همان گونه (كه پيامبران پيشين را مبعوث كرديم،) تو را به ميان امّتى فرستاديم كه پيش از آن ها امّت هاى ديگرى آمدند و رفتند، تا آن چه را به تو وحى نموده ايم بر آنان بخوانى؛ در حالى كه به رحمان [= خدايى كه رحمتش همگان را فرا گرفته] كفر مىورزند. بگو: او پروردگار من است؛ معبودى جز او نيست؛ بر او توكّل كردم، و باز گشتم به سوى اوست.
رعد 30

6- يـاَيُّهَا النَّبىُّ اِنّا اَرسَلنـاكَ شـاهِدًا و مُبَشِّرًا و نَذيراً
اى پيامبر! ما تو را گواه فرستاديم و بشارت دهنده و انذاركننده.
احزاب 45

7- اِنّا اَرسَلنـاكَ بِالحَقِّ بَشيرًا و نَذيرًا و اِنْ مِن اُمَّة اِلاّ خَلا فيها نَذيرٌ
ما تو را بحق براى بشارت و انذار فرستاديم؛ و هر امّتى در گذشته انذاركننده اى داشته است.
فاطر 24

8- هُوَ الَّذى اَرسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدى ودينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ و كَفى بِاللّهِ شَهيدا
او كسى است كه رسولش را با هدايت و دين حق فرستاد تا آن را بر همه اديان پيروز كند؛ و كافى است كه خدا گواه اين موضوع باشد.
فتح 28

9- و اِذ قالَ عيسَى ابنُ مَريَمَ يـابَنى اِسرائيلَ اِنّى رَسولُ اللّهِ اِلَيكُم مُصَدِّقـًا لِما بَينَ يَدَىَّ مِنَ التَّورةِ ومُبَشِّرًا بِرَسول يَأتى مِن بَعدِى اسمُهُ اَحمَدُ فَلَمّا جائَهُم بِالبَيِّنـاتِ قالوا هذا سِحرٌ مُبين
(به ياد آوريد) هنگامى را كه عيسى پسر مريم گفت: اى بنى اسرائيل! من فرستاده خدا به سوى شما هستم در حالى كه تصديق كننده كتابى كه قبل از من فرستاده شده [= تورات] مى باشم، و بشارت دهنده به رسولى كه بعد از من مى آيد و نام او احمد است. هنگامى كه او [= احمد]با معجزات و دلايل روشن به سراغ آنان آمد، گفتند: اين سحرى است آشكار.
صف 6

10- هُوَ الَّذى بَعَثَ فِى الاُمّيّينَ رَسولاً مِنهُم يَتلوا عَلَيهِم آياتِهِ ويُزَكّيهِم ويُعَلِّمُهُمُ الكِتـابَ والحِكمَةَ واِن كانوا مِن قَبلُ لَفى ضَلال مُبين
او كسى است كه در ميان جمعيّت درس نخوانده رسولى از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آن ها مى خواند و آن ها را تزكيه مى كند و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت مى آموزد و مسلّماً پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند.
جمعه 2
محسن Offline
#3 ارسال شده : 1395/02/18 08:42:27 ق.ظ
محسن

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/07/06
ارسالها: 27

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
به نام خدا

با تبريك بعثت مقدس رسول اكرم ص

در ترجمه نوشته شده از ايه 2 سوره جمعه در پست نخست"اوست آن كس كه در ميان بى ‏سوادان فرستاده ‏اى از خودشان برانگيخت"

بهتر است كلمه امي به درس ناخوانده ترجمه شود نه بي سواد

چرا كه به خود پيامبر هم امي اطلاق شده است كه منظور درس نخوانده است نه بي سواد.
سیدمحسن میرباقری
farhang Offline
#4 ارسال شده : 1395/02/18 08:57:55 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 898
Iran (Islamic Republic Of)

46 تشکر دریافتی در 28 ارسال
با تشكر از توجه جناب اقاي دكتر مير باقري

ترجمه ايه مذكور از جناب اقاي فولادوند بود.در ترجمه اقاي مكارم شيرازي هم درس نخوانده بكار رفته است.
سیدکاظم فرهنگ
سمیرا گودرزی Offline
#5 ارسال شده : 1400/08/05 05:39:57 ق.ظ
سمیرا گودرزی

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1399/06/17
ارسالها: 114
Iran (Islamic Republic Of)
مکان: تهران

❇️#پيامبر جامعه را از #تحميلات_فكري و #طبقاتي آزاد كرد

💠الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِیلِ یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذِینَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِیَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

🔷✨امر به معروف، نهی از منکر، تحلیل طیبات، تحریم خبائث، برداشتن اصرها و غل‌ها. اصر یعنی چه؟
یعنی بار سنگین، باری که محکم بسته شده است، آن تحمیلات فکری و اندیشه‌ای و عقیده‌ای که دنیای شرک و کفر بر افکار و اندیشه‌های مردم تحمیل کرده بود. آن نظام طبقاتی که بر توده مردم تحمیل و بسته شده بود، آن غل‌هایی که دست و پای فکر و حرکت مردم را بسته بود.
پیامبر آمد غل‌ها را بگشاید. این هدف پیامبر بود.
یعنی آزاد کردن مردم، آزاد کردن از تحمیلات طبقاتی، آزاد کردن از اندیشه‌های شرکی که تحمیل شده، آزاد کردن از احکام و قوانینی که به سود یک گروه و یک طبقه بر دیگران تحمیل شده.
این رسالت پیامبر شما بود.

🔷✨ما هم باید دنبال این همین رسالت باشیم، این شهدای ما هم دنبال همین رسالت بودند. در مقابل فرهنگ تحمیلی، در برابر اقتصاد تحمیلی، در برابر قوانین تحمیلی، در برابر محدودیت‌های پلیسی، که گاهی به اسم دین بر مردم تحمیل می‌شد که از همه خطرناک‌تر است. یعنی آنچه را که احبار و رهبان و همکاری آنها با طبقات ممتاز بر مردم تحمیل کرده بودند به نام دین.

👈 این خطرناک‌ترین تحمیلات است. یعنی آنچه که از خدا نیست، از جانب حق نیست، آن‌ها را به اسم خدا به دست و پای مردم ببندند و مردم را از حرکت حیاتی باز دارند، حق اعتراص به کسی ندهند، حق انتقاد ندهند. حق فعالیت آزاد به مردم و مسلمانان و مردم آزاده دنیا ندهند. این همان اصراست، این همان اغلال است. این اغلالی است که پیامبر مبعوث شد و بشر دچار شده به این همه غل‌ها را نجات داد تا ما دنبال این پیامبر، هم خودمان را نجات بدهیم، هم دیگران را نجات بدهیم.


📚آیت الله طالقانی

ویرایش بوسیله کاربر 1402/07/15 09:05:27 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

Azam.pormaye Offline
#6 ارسال شده : 1400/12/02 06:40:29 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
*⚛💮وظايف سه‌گانه پيامبر*

💠لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُـولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ ال عمران/164

🌱بي‌گمان خدا بر مؤمنين نعمتي گران داد آنگاه كه ميان آنها رسولي از خودشان برانگیخت [كه] آياتش را بر آنان مي‌خواند و [از شرك و كفر] پاك و برومندشان مي‌سازد و كتاب و حكمت به آنان مي‌آموزد، با آن كه پيش از آن در گمراهي بس آشكاري بودند.


👈پیامبر سه برنامه مهم را در باره آنها اجرا می‌کند،نخست این که «آیات پروردگار را بر آنها بخواند و (دیگر این که) آنان را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد .
خواندن آيات قرآن را نيز به اين دليل تلاوت شمرده‌اند که قرائت کننده در پي معاني و منظور آيات به قرائت ظاهري اکتفا نمي‌کند. بعضي نيز تلاوت را تبعيت حروف از يکديگر دانسته‌اند. در هر حال منظور نوعي «پي آمد» و پيروي بعدي است.

🔷✨ تزكيه از ريشة «زَكَوَ»، نوعي رشد و نمو و زيادت را مي‌رساند. انسان با انفاق و صدقات به نيازمندان، نفس خود را از وابستگي و اسارت مال آزاد مي‌كند و موجب رشد آن مي‌گردد، اما معايب اخلاقي انسان محدود به مال دوستي نمي‌شود و پيامبران براي پالايش روح انسان از همة پليدي‌هاي غيراخلاقي مبعوث شدند.

🔷✨«تعليم كتاب» با «تلاوت كتاب»، كه قبل از آن آمده است، تفاوتي ظريف و اشاره به دو نقش متفاوت الهامي دارد كه بر پيامبر وحي مي‌شد؛ تلاوت قرآن، همان ارائه نشانه‌هاي خدا در جهان هستي است، اما تعليم كتاب، آموزش قوانين و نظاماتي است كه در طبيعت و شريعت جاري است. كلمه «كتاب»، در دوراني كه هنوز صنعت توليد كاغذ و چاپ وجود نداشته، دلالت بر امور و نظامات مكتوب و ثبت و ضبط شده مي‌كرده است.

👈منظور از تعليم حكمت، آموزش فلسفه نيست؛ حكمت در قرآن عمدتاً جنبه عملي [نه نظري] دارد و دلالت بر «رفتار و منش» خردمندانه و خداپسندانه مي‌كند. ممكن است آدمي علم و دانش نداشته باشد، ولي رفتار و مناسبات اخلاقي‌اش با دوست و دشمن «حكيمانه» باشد.

📚تفاسير بازرگان و نمونه

┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
ali Offline
#7 ارسال شده : 1401/11/26 09:06:09 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,688

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
جمعه:2
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُـولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ
هم اوست كه در ميان مردمي آموزش نديده [و رشد نيافته] رسولي از خودشان برانگيخت تا آياتش را بر آنها برخوانده و [از پليدي جهل و شرك] پاكشان سازد و به آنها كتاب و حكمت بياموزد، هر چند پيش از اين در گمراهي آشكاري بوده‌اند؛

__________

- «بعث» برانگيختگي است. برانگيختگي از خوابِ گران مرگ در روز بعثت، از خواب شبانه و نيمروز، خواب 313 ساله اصحاب کهف و بالاخره برانگيختگي و بيداري يک انسان در جامعه‌اي خفته [که بعثت ناميده مي‌شود].
بعثت پيامبر اسلام و برنامة چهار ماده‌اي او علاوه بر اين سوره، در سه آية قرآن يادآوري شده است. اين بعثت با اهداف چهارگانه‌اش آخرين دعاي ابراهيم و اوج خواسته‌هايش از پروردگار هنگام بنا كردن كعبه بود [بقره 129 (2:129) ]، آيه 151 بقره (2:151) خطاب به مسلمانان، و آية 164 آل‌‌عمران (3:164) و آية 2 جمعه (62:2) خطاب به همة انسانهاست. به اين ترتيب نه تنها مردم امّي آن روزگار، بلكه تا قيام قيامت، پرتوي آن بعثت تابناك انسان‌هاي حق‌طلب نسل‌هاي آينده را به سوي سعادت رهبري مي‌كند.

- تلاوت، تفاوتي ظريف با قرائت دارد. در مفهوم تلاوت، تبعيت از آنچه خوانده مي‌شود و پيروي از حکم آن نهفته است و بيش از فهم و تدبّر در آن، عمل کردن و به کار بستن آن اهميت دارد. تلاوت معمولا در مورد کتاب‌هاي ديني به کار برده مي‌شود، نه هر نوشته و کتابي، بنابراين هر تلاوتي، قرائت هم هست، ولي هر قرائتي، تلاوت محسوب نمي‌شود

- «يُزَكِّيهِمْ» از ريشة «زَكَوَ»، در اصل به معناي رشد و نموّ و افزايش است و از آنجايي كه آدمي با پاك شدن از وابستگي به مال و ثروت و آزاد شدن از هواي نفس به رشد و تعالي مي‌رسد، تزكيه را پاكيزگي و پاك شدن ناميده‌اند. همچنان كه مؤمن با پرداخت زكات، و گل و گياهان با هرس كردن شاخه‌هاي زيادي رشد و نموّ بيشتري مي‌كنند.

- «تعليم كتاب» با «تلاوت كتاب»، كه قبل از آن آمده است، تفاوتي ظريف و اشاره به دو نقش متفاوتي دارد كه بر پيامبر وحي شد؛ تلاوت قرآن، همان ارائه نشانه‌هاي خدا در جهان هستي است، اما تعليم كتاب، آموزش قوانين و نظاماتي است كه در طبيعت و شريعت جاري است. كلمه «كتاب»، در دوراني كه هنوز صنعت توليد كاغذ و چاپ وجود نداشته، دلالت بر امور و نظامات مكتوب و ثبت و ضبط شده مي‌كرده است.

11 - منظور از تعليم حكمت، آموزش فلسفه و ذهن‌گرايي نيست، معناي حكمت در قرآن، عمدتاً جنبه عملي [نه نظري] دارد و دلالت بر «رفتار و منش» خردمندانه و خداپسندانه مي‌كند. فردي ممكن است علم و دانش نداشته باشد، ولي رفتارش و مناسبات اخلاقي‌اش با دوست و دشمن «حكيمانه» باشد،

در آيه اول، چهار صفت خدا را معرفي كرده است و در آيه دوم، چهار مأموريت رسول را. اين مأموريت‌ها بازتابي از همان چهار صفت است:
1- خدا چون پادشاه [ملك] است، رسول او بايد نشانه‌هاي [آيات] اين ملك را به بندگان بنمايد.
2- چون بي‌نهايت پاك [قدوس] است، پيامبر نيز بايد پيروان را پاك و تزكيه كند.
3- چون عزيز، يعني ابرقدرت ملك هستي است، رسول او بايد كتاب قوانين و نظامات او را تعليم دهد.
4- چون حكيم است، او نيز بايد بندگان را با حكمت آشنا كند.

12 - بر حسب گزارش قرآن [در قصص 46 (28:46) ، سجده 3 (32:3) و سبا 44 (34:44) ] پيش از پيامبر اسلام هيچ «نذير» [هشدار دهنده‌اي] براي آن قوم در طول تاريخ نيامده بود و بنابراين در بي‌خبري و غفلت به سر مي‌بردند. عظمت بعثت پيامبر اسلام در اين بود كه در ميان چنين قوم فاقد فرهنگ و ادبي برانگيخته شد و چنان تحوّل و انقلاب فكري عميق را پديد آورد.

تفسير بازرگان
Azam.pormaye Offline
#8 ارسال شده : 1401/11/29 00:07:22 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال

وحدت و الفت بین مردم از برکات بعثت

وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّـهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً ال عمران 103
قرآن بنعمت بزرگ اتحاد و برادری اشاره كرده و مسلمانان را بتفكر در وضع اندوهبار گذشته، و مقايسه آن" پراكندگی" با اين" وحدت" دعوت می‌كند، و می‌گويد:" فراموش نكنيد كه در گذشته چگونه با هم دشمن بوديد ولی خداوند در پرتو اسلام و ايمان دلهای شما را به هم مربوط ساخت، و شما دشمنان ديروز، برادران امروز شديد" و جالب توجه اينكه كلمه" نعمت" را دو بار در اين‌ جمله تكرار كرده و به اين طريق اهميت موهبت اتفاق و برادری را گوش زد می‌كند.


‏نكته ديگر اينكه مسئله تاليف قلوب مؤمنان را به خود نسبت داده، می‌گويد:
‏خدا در ميان دلهای شما الفت ايجاد كرد و با اين تعبير، اشاره به يك معجزه اجتماعی اسلام شده، زيرا اگر سابقه دشمنی و عداوت پيشين عرب را درست دقت كنيم كه چگونه كينه‌های ريشه‌دار در طول سالهای متمادی در دلهای آنها انباشته شده بود، و چگونه يك موضوع جزئی و ساده كافی بود آتش جنگ خونينی در ميان آنها بيفروزد مخصوصا با توجه به اينكه مردم نادان و بی‌سواد و نيمه وحشی معمولا افرادی لجوج و انعطاف‌ناپذيرند، و به آسانی حاضر به فراموش كردن كوچكترين مسائل گذشته نيستند، در اين صورت اهميت اين" معجزه بزرگ اجتماعی" اسلام آشكار می‌شود، و ثابت می‌گردد كه از طرق عادی و معمولی امكان‌پذير نبود كه در طی چند سال، از چنان ملت پراكنده و كينه‌توز و نادان و بی خبر، ملتی واحد و متحد و برادر بسازند.

تفسیر نمونه
ali Offline
#9 ارسال شده : 1401/12/06 08:24:42 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,688

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال


💠‏هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ (۲/جمعه)

🌱‏اوست كه در ميان مردم درس ناخوانده، پيامبری از خودشان مبعوث كرد تا آيات الهی را بر آنان بخواند و آنها را رشد و پرورش داده (از آلودگی شرك و تفرقه پاك سازد) و كتاب آسمانی و حكمت به آنان بياموزد و همانا پيش از اين در انحراف و گمراهی آشكار بودند.

🔹‏«يُزَكِّيهِمْ»، از مصدر «تزكيه» و ريشه آن، «زكات» به معنای رشد و نموّ همراه با خير و بركت است. يعنی پيامبر مأمور است تا اخلاق زشت را از ميان مردم بردارد و اخلاق نيكو را در ميان آنان رواج دهد تا به رشد و كمال رسند.

🔷‏مراد از «حكمت» در اينجا همان معارف و حقايقی است كه از آيات قرآن بر می‌آيد و با تغيير نگرش انسان به جهان و دادن بينش صحيح به او، زمينه‌های سعادت او را فراهم می‌سازد.

با يك نگاه كوتاه در می‌يابيم كه پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله مردم را:

‏از فرزند كشی به فرزند دوستی،

‏از جهل به علم، از غارت اموال ديگران به ايثار و گذشت از اموال خود،

‏از رباخواری به كسب و كار حلال،

‏از شرك به توحيد،

‏از تفرقه به وحدت،

‏از خرافات به حقيقت،

‏از ذلّت به عزّت،

‏و در يك كلام، از ضلالت به هدايت رهنمون ساخت.

‏چنانكه جعفر بن ابيطالب، در نزد نجاشی پادشاه حبشه، در وصف پيامبر اسلام گفت: ما مردمی بوديم كه بت می‌پرستيديم، مردار می‌خوريم، كارهای زشت انجام می‌داديم، رشته خويشاوندی را بريده بوديم، حق همسايگان را رعايت نمی‌كرديم، افراد قوی به افراد ضعيف رحم نمی‌كردند و ... تا اين كه خداوند پيامبری از ميان ما برانگيخت و او ما را به ارزش‌های انسانی فرمان داد. «وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ»

❓❓‏سؤال: آيا پيامبر اسلام صلی الله عليه و آله تنها بر امّيين و مردم حجاز و عربها مبعوث شده است؟

✅‏پاسخ: حضرت محمّد صلی الله عليه و آله در ميان مردم مكّه ظهور كرد و دعوت خود را از آنجا آغاز نمود، ولی نامه‌هايی كه آن حضرت به پادشاهان ايران و روم و رؤسای قبايل مختلف فرستاد، بيانگر اين حقيقت است كه دعوت آن حضرت، محدود به جزيرةالعرب و يا قوم عرب نبوده است.

‏🔹بعثت پيامبران كاری الهی است. «هُوَ الَّذِي بَعَثَ»

‏🔹بعثت پيامبران، عامل رويش، جهش و رستاخيز در همه سطوح و امور جامعه است. «بَعَثَ»

‏🔹برخاستن پيامبر از يك جامعه امّی و آنگاه پرچمداری علم و حكمت، يك معجزه الهی است. «بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا»

🔹تلاوت قرآن، وسيله و مقدمه تزكيه و تزكيه مقدم بر تعليم و تعلّم است‌
‏يَتْلُوا ... يُزَكِّيهِمْ‌ ... يُعَلِّمُهُمُ‌. (چنانكه در جای ديگر می‌خوانيم: «اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ»۱۰ از خداوند پروا كنيد تا خداوند، حقايقی را به شما بياموزد).

‏🔹تزكيه و تعليم در رأس برنامه‌های انبياست. «يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ»

‏🔹در مكتب انبيا، پرورش روحی و آموزش فكری، در كنار بينش و بصيرت مطرح است. «يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ»

‏🔹در محيط فاسد نيز می‌توان كار تربيتی كرد. «وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ»

📚‏تفسير نور


ali Offline
#10 ارسال شده : 1402/11/19 08:24:03 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,688

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

❇️انبيا امده اند تا آنچه را كه #عقل مردم بر خوبى و بدى آنها حكم مى كنند، تقويت و ياداوري نمايند و #اتمام_حجت شود.

💠رُّسُلًا مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا (نساء:165)

🌱[آنها] رسولاني بشارت دهنده و هشدار دهنده [بودند] تا مردم را -پس از [ارسال] رسولان- بر خدا حجتّي نباشد 355 و خدا همواره ابرقدرت حكيم است.

🔹اين آيه، كلّيات دعوت انبيا و شيوه‌ى كار و هدف از #بعثت آنان را بيان مى‌كند.
فلسفه‌ى بعثت پيامبران، #اتمام_حجّت خدا بر مردم است، تا نگويند: رهبر و راهنما نداشتيم و نمى‌دانستيم. «لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ»

🔹عقل همچون وحى، حجّت الهى است، ولى چون مدار ادراكاتش محدود است، به تنهايى كافى نيست و حجّت تمام نيست. لذا انبيا از دانستنى‌هاى غيبى و ملكوتى و اخروى كه دست عقل از آن كوتاه است خبر مى‌دهند.
📚تفسير نور

🔹جامع همه انحاء نبوت و وحى اين است كه انبياء فرستادگانى از ناحيه خداى تعالى هستند، آمده اند تا به بشر بفهمانند در برابر كارهاى نيك ثواب دارند و در برابر كارهاى زشت عذاب ، خدا آنان را فرستاده تا حجت را بر مردم تمام كنند يعنى آنچه را كه #عقلشان بر خوبى و بدى آنها حكم مى كنند به وسيله بيانات خود و بر شمردن فوائد دنيوى و اخروى نيكى ها و ضررهاى دنيوى و اخروى بدى ها حجت بر مردم تكميل گردد و ديگر بعد از آمدن رسولان مردم عليه خدا #حجتى و بهانه اى نداشته باشند
📚تفسير الميزان

🔹حجت نداشتن بندگان عليه خدا، همان منطق و عقلي است كه خود به بندگانش بخشيده و حكم عقلي عذاب بدون آگاهي و هشدار قبلي را نمي‌پذيرد. اين دليل را در آية 134 سوره طه (20:134) آورده است: «وَلَوْ أَنَّا أَهْلَكْنَاهُمْ بِعَذَابٍ مِنْ قَبْلِهِ لَقَالُوا رَبَّنَا لَوْلا أَرْسَلْتَ إِلَيْنَا رَسُولاً فَنَتَّبِعَ آيَاتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَنَخْزَى».

📚تفسير بازرگان

༻🍃‌🌸🍃༺

ویرایش بوسیله کاربر 1402/11/21 06:56:23 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (3)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.318 ثانیه ایجاد شد.