رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,950
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
خداوند در سوره های مختلف قران به احیای زمین مرده در فصل بهار اشاره کرده و انرا نشانه ای از امکان احیا و بعث انسانها در قیامت معرفی کرده است:
از جمله در سوره روم:
يخْرِجُ الْحَي مِنَ الْمَيِّتِ وَ يخْرِجُ الْمَيِّت مِنَ الْحَي وَ يحْي الأَرْض بَعْدَ مَوْتهَا وَ کذَلِک تخْرَجُونَ(19) روم
زنده را از مرده بيرون ميکند و مرده را از زنده درميآورد و زمين را بعد از مردنش زنده ميکند و به همين نحو شما بيرون ميشويد.
"و اما اينکه فرموده : و زمين را بعد از مردنش زنده ميکند ، منظور آن حالتي است که زمين در فصل بهار به خود ميگيرد ، و گياهان از آن بيرون آمده و سبز و خرم ميشود ، و منظور از مردن زمين ، خمودي آن در فصل پاييز و زمستان است ، و اينکه فرمود : و کذلک تخرجون معنايش اين است که : شما هم اين چنين از قبرهايتان بيرون ميشويد ، خداوند به احياي جديدي زندهتان ميکند ، همچنان که همهساله زمين را به احياي جديدي ، بعد از مردنش زنده ميکند"
فَانظرْ إِلي ءَاثَرِ رَحْمَتِ اللَّهِ کيْف يحْي الأَرْض بَعْدَ مَوْتهَا إِنَّ ذَلِک لَمُحْي الْمَوْتي وَ هُوَ عَلي کلِّ شيءٍ قَدِيرٌ(50) (روم50)-پس نشانههاي رحمت خدا را ببين ، که چگونه زمين را از پس موات شدنش زنده ميکند ، اين همان خدا است که زنده کننده مردگان است ، و همو به همه چيز توانا است.
و مراد از جمله مذکور فهماندن اين معنا است که زنده کردن مردگان مثل زنده کردن زمين موات است ، چون در هر دو مرگ هست ، که عبارت از اين است که آثار حيات از چيزي سلب شود ، و نيز حيات عبارت از اين است که چيزي بعد از ساقط شدن آثار حيات از او دوباره اثر حيات به خود بگيرد ، و زمين در فصل بهار داراي اثر حيات ميشود ، پس در فصل بهار خداوند زمين مرده را زنده کرده ، و حيات انسان و حيوان نيز مثل حيات زمين است ، و چيزي غير از آن نيست .
تفسیر المیزان
کلمات کلیدی: قران بهار زمین زنده مرده احیا
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/14 ارسالها: 199
8 تشکر دریافتی در 7 ارسال
|
ادامه آیات قران که بر زنده شدن زمین در بهار پس از مرگ و خمودی ان در زمستان دلالت می کنند
وَاللَّهُ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ ﴿۶۵﴾
و خدا از آسمان آبى فرود آورد و با آن زمين را پس از پژمردنش زنده گردانيد قطعا در اين [امر] براى مردمى كه شنوايى دارند نشانه اى است (۶۵)
مقصود آيه ، روياندن و سرسبز کردن زمين بعد از خزان و خمودي آن در زمستان است ، که پس از فرا رسيدن بهار و آمدن بارانهاي بهاري ريشه گياهان و تخم آنها بعد از يک دوره سکون ، شروع به رشد و نمو ميکند.
وَ لَئن سأَلْتَهُم مَّن نَّزَّلَ مِنَ السمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الأَرْض مِن بَعْدِ مَوْتِهَا لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ للَّهِ بَلْ أَکثرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ(63) (عنکبوت63)- و اگر از ايشان بپرسي چه کسي از آسمان آبي چنان ميفرستد و زمين را بعد از مردنش زنده ميکند حتما خواهند گفت الله ، تو بگو الحمد لله ، اما بيشترشان تعقل نميکنند.
وَ اللَّهُ الَّذِي أَرْسلَ الرِّيَحَ فَتُثِيرُ سحَاباً فَسقْنَهُ إِلي بَلَدٍ مَّيِّتٍ فَأَحْيَيْنَا بِهِ الأَرْض بَعْدَ مَوْتهَا کذَلِک النُّشورُ(9)
(فاطر9)-خداست آن که بادها را ميفرستد تا ابرها را برانگيزد پس ما آن ابرها را به سوي سرزمين مرده ميفرستيم و به وسيله آن ، آن سرزمين مزبور را بعد از آنکه مرده بود زنده ميکنيم ، قيامت شما هم همين طور است
يعني ما آن ابرها را به سوي سرزميني بدون گياه سوق ميدهيم ، فاحيينا به الأرض بعد موتها پس آن زمين را بعد از مردنش زنده ميکنيم ، يعني بعد از آنکه گياهي نداشت داراي گياه ميکنيم . و نسبت زنده کردن را به زمين دادن نسبتي است مجازي ، و نسبتش را به گياه دادن نسبتي است حقيقي ، خلاصه هر چند در اثر آمدن باران گياه زنده ميشود ، اما مجازا ميگويند زمين زنده شد . و تغذيه و نمو و توليد مثل و هر عمل ديگري که مربوط به اين اعمال حياتي است همه اعمالي است که از اصل حيات سرچشمه ميگيرد . و به همين جهت بعثت در روز قيامت و زنده شدن مردگان را به احياي زمين تشبيه کرد ، تا بفهماند همان طور که زمين در سال يک دوره زندگي را شروع ميکند ، و در آخر ميميرد ، يعني بعد از آنکه در زمستان از جنب و جوش افتاده بود ، دوباره در بهار و تابستان جنب و جوش خود را از سر ميگيرد و در پائيز رو به خزان ميرود ، و در زمستان به کلي از عمل مي ايستد . انسانها هم همين طورند ، وقتي دوران زندگيشان در زمين به سر رسيد ، و مردند دوباره در روز قيامت بعد از آنکه زنده شدند ، و از قبرها درآمدند روي زمين منتشر ميشوند ، لذا فرمود کذلک النشور .
از تفسیر المیزان
|
مدیر تالار |
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.