رتبه: Newbie
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1392/02/04 ارسالها: 7
|
تفسير و تدبر سوره دخان:
تلاوت سوره دخان در شبها ماه رمضان و شبهای قدر توصیه شده است.
بخواست خدا در رمضان امسال تدبر در این سوره را در برنامه تالار قرار می دهیم.
در حـدیـثى از پیغمبر گرامى اسلام (ص) آمده است :
کسى که سوره دخان راشب و روز جمعه بخواند خداوند خانه اى در بهشت براى او بنا مى کند.
در حـدیث دیگرى از امام باقر(ع) چنین نقل شده : ((کسى که سوره دخان را درنمازهاى فریضه و نـافله بخواند خداوند او را در زمره کسانى که روز قیامت در امنیت به سر مى برند مبعوث مى کند و او را در سـایـه عـرشـش قرار مى دهد، و حساب را بر اوآسان مى گیرد و نامه اعمالش را به دست راستش مى دهد)).
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر.
1- قرآن کـتـابـى است کـه محتوایش روشن ، معارفش آشکار، تعلیماتش زنده ، احکامش سازنده ، و برنامه هایش حساب شده است.
2-نزول قرآن در شبى پربرکت :!قرآن در شبى سرنوشت ساز، در شب قدر بر قلب پاک پیامبر نازل شد.
3- شب قدر شبى است که سرنوشت خلایق و مقدرات یکسان در آن رقم زده مى شود،
4-هدف از ارسال رسل بیم دادن ظالمان و مشرکان است که از رحمت پروردگار حکایت دارد
5-حـیـات و مـرگ شـما به دست اوست ، و پروردگار شما و پدرانتان و همه جهانیان اوست بنابراین مـعـبودى جز او نمى تواند وجود داشته باشد، آیا کسى که نه مقام ربوبیت دارد، و نه مالک حیات و مرگ است ، مى تواند معبود واقع شود؟.
6-مـنـظـور از ((دخان مبین)) همان دود غلیظى است که در پایان جهان و در آستانه قیامت صفحه آسمان را مى پوشاند، و نشانه فرا رسیدن لحظات آخر دنیا و سرآغازعذاب الیم الهى براى ظالمان و مفسدان است.
7-در آخر زمان با بروز نشانه های قیامت پرده های غفلت از مقابل چشمان انسانها کنار کشیده میشود و هر کسی از عملکرد خود آگاهی می یابد
8-معاندان و منکران حقیقت در برابر تذکرات انبیاء همواره عناد داشته و با برچسب زدن به انبیاء از حقیقت رویگردان هستندکلمات کلیدی:تدبر تفسير سوره دخان،شب قدر،کتاب،قرآن،رسول،عذاب ویرایش بوسیله کاربر 1399/02/16 01:15:00 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,034 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
*بِسمِ اللهِ الرَّحمانِ الرَّحیمِ* حم (١)
وَ الْکِتابِ الْمُبِینِ (٢)
إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنّا کُنّا مُنْذِرِینَ (٣)
فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ (٤)
أَمْراً مِنْ عِنْدِنا إِنّا کُنّا مُرْسِلِینَ (٥)
رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ (٦)
رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما إِنْ کُنْتُمْ مُوقِنِینَ (٧)
لا إِلهَ إِلّا هُوَ یُحْیِی وَ یُمِیتُ رَبُّکُمْ وَ رَبُّ آبائِکُمُ الْأَوَّلِینَ (٨)
بَلْ هُمْ فِی شَکٍّ یَلْعَبُونَ (٩)
فَارْتَقِبْ یَوْمَ تَأْتِی السَّماءُ بِدُخانٍ مُبِینٍ (١٠)
یَغْشَى النّاسَ هذا عَذابٌ أَلِیمٌ (١١)
رَبَّنَا اکْشِفْ عَنَّا الْعَذابَ إِنّا مُؤْمِنُونَ (١٢)
أَنّى لَهُمُ الذِّکْرى وَ قَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِینٌ (١٣)
ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ قالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ (١٤)
إِنّا کاشِفُوا الْعَذابِ قَلِیلاً إِنَّکُمْ عائِدُونَ (١٥)
یَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْکُبْرى إِنّا مُنْتَقِمُونَ (١٦
ترجمه ايات از مكارم شيرازي *بنام خداوند بخشنده مهربان* حم. (١)
سوگند به این کتاب روشنگر، (٢)
که ما آن را در شبى پر برکت نازل کردیم; ما همواره انذار کننده بوده ایم. (٣)
در آن شب هر امرى بر اساس حکمت، (الهى) تدبیر مى گردد. (٤)
(نزول قرآن) فرمانى بود از سوى ما; ما (آن را) فرستادیم. (٥)
رحمتى است از سوى پروردگارت، که او شنونده و داناست. (٦)
(همان) پروردگار آسمانها و زمین و آنچه در میان آنهاست، اگر اهل یقین هستید. (٧)
هیچ معبودى جز او نیست; زنده مى کند و مى میراند; او پروردگار شما و پروردگار پدران نخستین شماست. (٨)
ولى آنها در شکّند و (با حقایق) بازى مى کنند. (٩)
پس منتظر روزى باش که آسمان دود آشکارى پدید آورد، (١٠)
که همه مردم را فرا مى گیرد; این عذاب دردناکى است! (١١)
(آن روز کافران مى گویند:) پروردگارا! عذاب را از ما برطرف کن که ایمان مى آوریم. (١٢)
چگونه ممکن است متذکّر شوند با این که رسول روشنگر (با معجزات و منطق روشن) به سراغشان آمد! (١٣)
سپس از او روى گردان شدند و گفتند: «او تعلیم یافته اى دیوانه است.» (١٤)
ما عذاب را اندکى برطرف مى سازیم، ولى شما (به کارهاى خود) باز مى گردید. (١٥)
در آن روز آنها را با قدرت عظیمى خواهیم گرفت; به یقین ما آنها را مجازات خواهیم کرد. (١٦) |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,034 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
به نام خدا
مجموعه ایات بالا را می توان به دو پارگراف تقسیم کرد:
1-آیات 1-8
خداوند به قران سوگند میخورد که ،قران از جانب خدا و درشبی مبارک(لیله القدر)با هدف انذار و هشدار دادن مردم نازل شده است.
سپس برای توجه دادن مخاطب،قدرت خود و توصیفی از خود را ذکر می کند که پروردگار شما و پدرانتان و پروردگار
اسمانها و زمین و هموکه شما را زنده میکند و می میراند.
2-آیات 9-16
در این آیات به تردید و انکار مستمر کافران و منکرین پیامبر و معاد ،اشاره میکند که اینها تا عذاب را به چشم نبینند،ایمان نمی اورند.
اینها رسول خدا را به بهانه های مختلف ،انکار کرده و از او روبرمی گردانند
و هنگام نزول عذاب ،به خدا می گویند که ایمان اوردیم تا خدا عذاب را برطرف کند اما اگر عذاب را هم از انها برطرف کنیم،
دوباره به کفرشان بازخواهند گشت و ما در قیامت از انها انتقام خواهیم گرفت. |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1398/02/31 ارسالها: 134
|
تدبر و فهم سوره دخان:
توضيحاتي از شب قدر
از مجموع مطالب سوره قدر و این آیات و سوره بقره این مطالب فهمیده میشود: 1- قرآن در ماه رمضان نازل شده ، (سوره بقره) 2- قرآن در شب قدر نازل شده ، (سوره قدر) 3- قرآن در شبی پر برکت نازل شده، (این سوره) 4- «ملائکه» و «روح» در آن شب دائماً به فرمان پروردگارشان از هر «امر» ی نازل میشوند، (سوره قدر) 5- درآن (شب) هر «امر» سربسته¬ای «تحلیل وباز» میشود، (این سوره)
از مجموع اینها اینقدر فهمیده میشود که: 1- شب بسیار شریفی وجود دارد که آنقدر شریف است که قرآن در آن شب نازل شده، 2- آن شب در ماه مبارک رمضان بوده، 3- در آن شب کل امور مجمل و سر بسته «باز» (تعریف، تقدیر، برنامه¬ریزی) میشود، هم امور مادی (که در حوزه مأموریت «ملائکه» است) و هم امور معنوی (که در حوزه مأموریت «روح» است) اما از مجموع اینها فهمیده نمیشود که شب قدر در هر سال تکرار میشود. و با توجه به کلمه «یُفرَقُ» در آیه 4، منحصر به همان بار اول هم نیست، بلکه تکرار هم میشود. اما اینکه پریودِ این تکرارها یکسال است، یا دو سال یا سه سال یا پنج سال و غیره، متن قرآن راجع به آن ساکت است و اینطور نیست که از تلفیق سوره قدر با این پاراگراف یکساله بودن آن پریود بدست بیاید.
شکّ کافران درباره چه بود؟ در رابطه با آیه 9، از روی «درس» و «درب» می¬فهمیم که شکّ آنها راجع به عقاید خودشان است. به این معنی که از روی فطرت خویش و عقل معمولی که هر کسی دارد، صدق مدعای پیامبر را درک می¬کردند، و چون آن تعالیم با آنچه که بعنوان اعتقادات خویش می¬شناختند در تضاد بود، به اعتقادات خویش شک می¬کردند. در این حالت آدم عاقل دنبال شک را می¬گیرد و به تحقیق و بررسی می¬پردازد تا به حق برسد، اما آنها چون فی¬الجمله می¬فهمیدند که اگر این کار را بکنند و به حق برسند باید از آنچه که فعلاً به آن مشغولند دست بکشند، این کار را نمی-کردند و خود را به چیزهای دیگر سرگرم می¬ نمودند.
ایمان یک امر قلبی است
ازآیه¬های 15-13-12 یک نکته مهم فهمیده می¬شود. آنهم این است که ایمان باید در عقل آدمی تحقق یابد و ایمان بر اثر انگیزه¬ های بیرونی مانند تهدید و تطمیع و ترس و امید و باصطلاح امروز «چماق و هویج» بوجود نمی¬آید . و اگر هم بوجود بیاید در اثر حذف عوامل بیرونی مذکور از بین می¬رود .
بالاخره موضوع چه بود؟ منظور از دودي كه فراميگيرد چيست؟ چنین به نظر می آید که آیات 9 تا 16 به صورت یک مثال مطرح شده است. یعنی اینکه ای پیامبر ! روزی را تصور کن که ما بخواهیم این مردم را به عذاب کوچکی معذب کنیم، در آنصورت همه این کفار و مکذبین دست از کفر و تکذیبشان بر میدارند که خدایا غلط کردیم و ایمان آوردیم و چه و چه و . . . اما به محض اینکه آن حالت برطرف شود دو باره به این حالت های فعلی شان بر خواهند گشت، و لذا تو خیلی ذهنت را درگیر این مطلب نکن و بگذار بسیاری از مطالب در اثر گذشت زمان درست شود، و در باره قیامت هشدارشان ده. و برای اینکه متن را بهتر بفهمید توصیه میشود آیه 15 را بعد از آیه 12 بخوانید. با این مقدمه، سه کلمه آخر آیه 11 و کلّ آیه 12، زبان حال مردمی است که در ساعات نزدیک به وقوع قیامت شاهد علائم وقوع هستند (و مانند «قال الانسان مالها» در سوره زلزال است)، و آیه های 13 و 14 و 15، زبان حال ملائکه مستقر کننده قیامت است که نسبت به آنها این زبان حال را دارند.
تفسیر مهندس گنجه ایویرایش بوسیله کاربر 1399/02/16 01:07:11 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1398/02/31 ارسالها: 134
|
مراد از جدا شدن هر امر حكيم در شب قدر (فيها يفرق كل امر حكيم )
بنابراين ، امور به حسب قضاى الهى داراى دو مرحله اند، يكى اجمال و ابهام ، و ديگر مرحله تفصيل . ((شب قدر(( هم بطورى كه از آيه ((فيها يفرق كل امر حكيم (( برمى آيد، شبى است كه امور از مرحله احكام و ابهام به مرحله فرق و تفصيل بيرون مى آيند. و از جمله امور يكى هم قرآن كريم است ، كه در شب قدر از مرحله احكام درآمده ، و نازل مى شود، (يعنى در خور فهم بشر مى گردد).
و چه بسا كه خداى سبحان پيامبر خود را به جزئيات حوادثى كه به زودى در زمان دعوت او در هنگام نزول هر آيه و يا آيات و يا سوره رخ مى دهد خبر داده ، و نيز آگاه كرده كه در باره هر حادثه آيه يا آياتى نازل مى شود، و از همين جهت هر پيشامدى مى كرده ، منتظر بوده آيه و يا آياتى در باره آن نازل شود، پس در حقيقت قرآن يك بار دفعه و يكپارچه بر او نازل شده ، و يكبار هم تدريجا و متفرق . برگشت اين وجه به اين است كه بگوييم رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) قبل از آنكه قرآن بر زمين نازل شود، و در مرحله عين و خارج قرار گيرد، در مرحله اى كه داشت به قضاء تفصيلى نازل مى شد، بر آن اطلاع و اشراف داشت . و بنابر اين وجه ، ديگر حاجتى نيست كه دو مرحله را به عنوان مرحله اجمال و تفصيل كه در وجه قبلى بود تقسيم كنيم
از ظاهر لفظ آيه چنين برمى آيد كه شب مزبور يكى از شب هايى است كه در روى زمين دور مى زند، و از ظاهر جمله ((فيها يفرق كل امر حكيم (( با در نظر داشتن اينكه صيغه مضارع (يفرق ) استمرار را مى رساند، فهميده مى شود كه شب مزبور همواره در روى كره زمين تكرار مى شود. و از ظاهر جمله ((شهر رمضان الذى انزل فيه القرآن (( چنين برمى آيد كه مادامى كه ماه رمضان در كره زمين تكرار مى شود، آن شب نيز تكرار مى شود، پس نتيجه مى گيريم كه شب مزبور همه ساله تكرار مى شود، و در هر سال قمرى در ماه رمضان همان سال يك بار تكرار مى گردد.براى اينكه ممكن است بگوييم كه قرآن كريم دو نوبت نازل شده ، بار اول تمامى آن در يك نوبت ، و اين در ماه رمضان و در شب قدر كه يكى از شبهاى رمضان است . و بار دوم ، به تدريج و قسمت قسمت در طول بيست و سه سال نبوت و دعوت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ).
و ليكن مطلبى كه سزاوار نيست در آن ترديد شود اين است كه قرآن كريم كه مركب از سوره ها و آياتى است ، با اختلافى كه بر حسب موارد شخصى و جزئى نزولش در سياق آن هست ، با اين احتمال كه يك دفعه نازل شده باشد سازگار نيست ، براى اينكه آياتى كه در باره وقايع شخصى و حوادث جزئى نازل شده ، ارتباط كامل با زمان و مكان و اشخاص و احوال خاصه اى دارد كه در باره آن اشخاص و آن احوال و در آن زمان و مكان نازل شده ، و معلوم است كه چنين آياتى صادق و درست درنمى آيد، مگر آنكه زمان و مكانش برسد، و واقعه اى كه در باره اش نازل شده رخ بدهد، به طورى كه اگر از آن زمانها و مكانها و وقايع خاصه صرف نظر شود، و فرض شود كه قرآن يك باره نازل شده ، آن وقت قهرا موارد آن آيات حذف مى شود، و ديگر بر آنها تطبيق نمى كند، پس ممكن نيست احتمال بدهيم كه قرآن كريم به همين هيئت كه هست دو بار نازل شده يك بار دفعه و يكجا، و بار ديگر به تدريج .
پس اگر بخواهيم بگوييم دو بار نازل شده ، لازم مى شود كه قائل به فرق بين اين دو دفعه به اجمال و تفصيل بشويم ، همان اجمال و تفصيلى كه آيه شريفه ((كتاب احكمت اياته ثم فصلت من لدن حكيم خبير(( و آيه ((انا جعلناه قرانا عربيا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدينا لعلى حكيم (( بدان اشاره مى كند، كه بحثش در تفسير سوره هود و زخرف گذشت ، و گفتيم كه احكام و تفصيل چه معنايى دارد
ترجمه تفسير الميزان جلد 18 صفحه : 197 ویرایش بوسیله کاربر 1399/02/16 01:11:07 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1398/02/31 ارسالها: 134
|
أَمْراً مِّنْ عِندِنَا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ
مراد از كلمه ((امر(( در اينجا ((شأن (( است . و اين كلمه حال از كلمه ((امر(( قبلى است ، و معناى جمله اين است : در آن شب هر امرى تجزيه و تفصيل مى شود، در حالى كه امرى است از جانب ما، و آغاز شده اى از درگاه ما. ممكن هم هست مراد از اين كلمه همان معناى مقابل نهى باشد، و آن وقت معنايش چنين مى شود: در آن شب هر امرى به فرمان ما تفصيل داده مى شود. و اين كلمه چه به معناى شأن باشد، و چه به معناى فرمان ، متعلق است به كلمه ((يفرق ((.
و نيز ممكن است كه بگوييم متعلق است به جمله ((انزلناه (( يعنى در حالى كه آن نازل شده شأنى از ما است و يا به فرمانى از ما نازل شده است . و جمله ((انا كنا مرسلين (( خالى از تأييد اين احتمال نيست ، و آن را تعليل مى كند. و معنايش اين است كه : ما آن كتاب را در حالى كه امرى از ناحيه ما بود نازل كرديم ، چون سنت ما بر فرستادن پيامبران و رسولان جارى است
تفسير الميزانویرایش بوسیله کاربر 1399/02/16 01:11:59 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.