رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,976
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
در سوره هاي مختلف قران لفظ كتاب در معاني مختلف استفاده شده است و به مصاديق متعددي اشاره دارد.
علامه طباطبايي در تفسير الميزان اين موارد را در سه دسته كلي تنقسيم بندي كرده است
اقسام سه گانه اطلاق (( كتاب )) در قرآن مجيد.
قسم اول كتابهايى است كه مشتمل بر شرايع دين بوده و بر انبيا (عليهم السلام ) نازل مى شده مانند كتابى كه بر نوح (عليه السلام ) نازل شده و آيه (( و انزل معهم الكتاب بالحق )) به آن اشاره مى نمايد،و كتابى كه بر ابراهيم و موسى (عليهما السلام ) نازل شده و آيه (( صحف ابراهيم و موسى )) از آن به صحف تعبير كرده ، و كتاب انجيل كه در آيه (( و آتيناه الانجيل فيه هدى )) و نور اسم برده شده ، و كتاب محمد (صلى الله عليه وآله و سلم ) كه آيات : (( تلك آيات الكتاب و قرآن مبين و رسول من الله يتلوا صحفا مطهرة فيها كتب قيمة و فى صحف مكرمة مرفوعة مطهرة بايدى سفرة كرام بررة )) و (( نزل به الروح الامين على قلبك لتكون من المنذرين بلسان عربى مبين )) بدان اشاره مى نمايد.
قسم دوم كتبى است كه اعمال بندگان را از نيكى و بدى ضبط مى كند، و آيات راجع به آن چند قسم است : بعضى از آيات ، كتابى كه در آن ذكر شده كتابى است مختص به فرد فرد نفوس بشر، مانند آيه (( و كل انسان الزمناه طائره فى عنقه و نخرج له يوم القيمة كتابا )) و آيه (( يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا و ما عملت من سوء )) و آياتى ديگر.
و بعضى ديگر آياتى است كه مراد از كتاب در آنها كتابى است كه اعمال امتها را ضبط مى نمايد، مانند آيه (( و ترى كل امة جاثية كل امة تدعى الى كتابها )) .
و بعضى ديگر آيات راجع به كتبى است كه جميع مردم در آنها مشتركند، مانند آيه (( هذا كتابنا ينطق عليكم بالحق انا كنا نستنسخ ما كنتم تعملون )) البته اين در صورتى است كه خطاب در اين آيه خطاب به همه مردم باشد.
اين قسم از كتابهاى مذكور در قرآن به اعتبار منقسم شدن مردم به دو دسته نيكوكاران و زشتكاران طور ديگر نيز تقسيم شده ، و آن تقسيم اينگونه كتابها است به (( كتاب فجار )) و (( كتاب ابرار )) كه در آيه زير آمده : (( كلا ان كتاب الفجار لفى سجين و ما ادريك ما سجين كتاب مرقوم )) تا آنجا كه مى فرمايد: (( كلا ان كتاب الابرار لفى عليين و ما ادريك ما عليون كتاب مرقوم يشهده المقربون )) .
قسم سوم كتبى است كه جزئيات نظام عالم و حوادث واقعه در آن را ضبط مى كند. از بعضى آيات برمى آيد كه اين كتابها نيز چند نوعند: يكى آن كتابى كه مطالب نوشته شده در آن به هيچ وجه تغيير نمى پذيرد، مانند كتاب مذكور در آيه (( و ما يعزب عن ربك من مثقال ذرة فى الارض و لا فى السماء و لا اصغر من ذلك و لا اكبر الا فى كتاب مبين )) و آيه (( و كل شى ء احصيناه فى امام مبين )) و آيه (( و عندنا كتاب حفيظ )) و آيه (( لكل اجل كتاب )) البته اين آيه مخصوص حوادث لا يتغير نيست ، و ليكن اطلاقش اين قسم حوادث را هم شامل مى شود، چون اجلها دو قسمند يكى اجلهاى لا يتغير، و يكى آن اجلهايى كه قابل تغيير هست .
و به هر حال احتمال دارد اين نوع كتاب هم خود دو قسم باشد: يكى كتاب عامى كه حافظ جميع موجودات و حوادث جارى است ، و ديگر كتاب خاصى كه مخصوص به يك يك موجودات و مشتمل بر حوادث هر موجود مى باشد، آيه اى كه در آخر ايراد شد و همچنين آيه (( و ما كان لنفس ان تموت الا باذن الله كتابا مؤجلا )) و همچنين آيات كريمه ديگرى كه مشابه آن دو است به اين احتمالى كه داديم اشاره دارد.
و يكى ديگر كتبى كه قلم خوردن و محو و اثبات در آن راه دارد، همچنان كه آيه (( يمحو الله ما يشاء و يثبت و عنده ام الكتاب )) به وجود چنان كتبى دلالت دارد.
اين فهرست معانيى بود كه از آيات قرآنى راجع به كتاب استفاده مى شود
ترجمه تفسير الميزان جلد 7 صفحه : 353 سوره انعام
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.