رتبه: Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1399/05/06 ارسالها: 28 مکان: فارس 1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
|
از نظر ایات الهی خیرات به چه مواردی تعلق می گیرد ؟ و ویژگی های افرادی که یسارعون فی الخیرات هستند چگونه است؟ 👇👇
تعاریف و مصادیق مختلف خیر
خیر چیزى است که همه آن را خواهاناند و به واسطهىِ آن بخشى از کمالات شایستهىِ یک چیز حاصل مىشود.(صدر المتالهین.اسفار.جلد 7)
حکیم و مفسر بزرگ معاصر علامه طباطبایى در معناى خیر مىنویسد: در اصل خیر به معناى برگزیدن است و یک چیز را از آن رو خیر مىنامیم که آن را با چیز دیگرى مقایسه مىکنیم؛ سپس آن را برمىگزینیم؛ پس آن را که برگزیدیم، در نظر ما خیر است؛ چون برگزیدهىِ ماست.
فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ یَجْعَلَ اللّهُ فیهِ خَیْراً کَثیراً ترجمه: چه بسا چیزى خوشایند شما نباشد، و خداوند خیر فراوانى در آن قرار مى دهد! ایه 19 از سوره ی نساء.
خداى سبحان در این آیهىِ شریفه نقص معرفت بشرى به خیرات و شرور واقعى و نهایى را این چنین اعلام مىفرماید؛ حتّى گاه انسان چیزى را نمىپسندد و حال آن که خداوند در آن خیر فراوان نهادهاست.
بر این مبنا محقق قرآنپژوه ژاپنى مىنویسد: این آیات به ما مىگویند که خوبى و بدى یک امر یا یک چیز، اصولاً به علاقه و عدم علاقهىِ انسان به آن ربطى ندارد؛ بلکه خوبى و بدى را باید از روى مقصد نهائىاى که این امور ما را بدان راهبر مىشوند، مورد قضاوت قرار داد.
أما از نظر معنا ، کلمه ی خیر بر چند معنا اطلاق شده است از جمله: اول: مال (ثروت) مانند این فرموده در سوره بقره: { إن ترك خيراً } (البقرة:180) پس خیر در اینجا - همانگونه که امام قرطبی رحمه الله فرموده اند- بدون هیچ اختلافی به معنای مال است؛ که این واژه اکثراً به همین معنا در قرآن به کار رفته است. دوم:، نیازهای اساسی زندگی . مثلا آنجا که خداوند به نقل از حضرت موسی علیه السلام می فرماید: { رب إني لما أنزلت إلي من خير فقير }(پروردگارا! من نیازمند هر آن چیزی هستم که برایم حواله و روزی فرمایی) (القصص:24) سوم : قوّت، قدرت و توان مانند این آیه که در باره ی مشرکان عرب فرموده است: { أهم خير أم قوم تبع }{آیا آنان بهترند(و ازثروت و قدرت و دبدبه و کبکبه ی بیشتری برخوردارند؟ ) یا قوم تبّع؟} (الدخان:37) بغوی می گوید: خیر در اینجا به معنای (أقوى، وأشد، وأكثر من قوم تُبَّع) یعنی آیا آنان (مشرکان مکه) قوی تر و پر قدرت تر و دارای جمعیت بیشتر از تبّع هستند؟ ابن عاشور نیز گفته است: " المراد بالخيرية: التفضيل في القوة والمَنَعَة " (مراد از خیریت در این آیه برتری از نظر قدرت و توانایی دفاع است) در این آیه هم اشاره به همین معنا داشته است: { أكفاركم خير من أولئكم } (القمر:43) .
چهارم : طاعت و عبادت است که در آیه هایی زیر ذکر آن آمده است: { وأوحينا إليهم فعل الخيرات }{ما به آنان(انبیا) وحی کردیم که کار های نیک و عبادت و طاعت انجام دهند} (الأنبياء:73)، امام قرطبی می گوید : " أي: أن يفعلوا الطاعات "« یعنی: اینکه طاعت خدای را به جای آرند»
پنجم: حالت خوب و پسندیده، است همانگونه که الله تعالی از زبان حضرت شعیب پیامبر علیه السلام نقل می کند که فرمودند: { إني أراكم بخير } (هود:48)، امام طبری می گوید: " این مورد شامل خوبیهای دنیا از قبیل مال و زینت زندگانی ، ارزانی کالاها، و دلیلی بر اینکه منظور از این فرموده(شعیب نبی علیه السلام) تنها یکی از خیرات دنیا باشد وجود ندارد، پس معنای آن شامل تمام خوبی های دنیوی می باشد.» ابن عاشور نیز گفته است: " خیر به معنا حالت نیکو است"
ششم: برتری ؛ که از جمله در این آیت الهی آمده است: { أولئك هم خير البرية } (البينة:7)، یعنی اینکه (مؤمنان حقیقی و راستین، از بین کلّ خلایق بهترین هستند.)
هفتم: به معنای قرآن کریم است: در این فرموده الله آمده است که: { وقيل للذين اتقوا ماذا أنزل ربكم قالوا خيرا }(به پرهیزگاران گفته شد که پروردگارتان چه نازل فرموده گفتند خیر و خوبی(یعنی قرآن عظیم الشأن) را نازل فرموده)(النحل:30)
سرعت در خیر یعنی چه؟
أُولَٰئِكَ يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ
چنین کسانى درخیرات شتاب مى کنند و از دیگران پیشى مى گیرند. (مؤمنون/61)
۵۷إِنَّ الَّذِینَ هُمْ مِنْ خَشْیَةِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ ۵۸وَ الَّذِینَ هُمْ بِآیاتِ رَبِّهِمْ یُؤْمِنُونَ ۵۹وَ الَّذِینَ هُمْ بِرَبِّهِمْ لا یُشْرِکُونَ ۶٠وَ الَّذِینَ یُؤْتُونَ ما آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلى رَبِّهِمْ راجِعُونَ ۶۱أُولئِکَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُونَ ترجمه: ۵۷ ـ مسلماً کسانى که از خوف پروردگارشان بیمناکند. ۵۸ ـ و آنان که به آیات پروردگارشان ایمان مى آورند. ۵۹ ـ و آنها که به پروردگارشان شرک نمىورزند. ۶٠ ـ و آنها که نهایت کوشش را در انجام طاعات به خرج مى دهند و با این حال، دل هایشان هراسناک است از این که به سوى پروردگارشان باز مى گردند. ۶۱ ـ (آرى) چنین کسانى در خیرات سرعت مى کنند و از دیگران پیشى مى گیرند.
در واقع طبق دو ایه ی قبل اموال و اولاد وسیله ی ازمایش هستند نه مطلقا امورخیر، ونیکى ها و سعادت واقعى، آن نیست که غرق شدگان در ناز و نعمت و غافلان مغرور به دنیا مى پندارند،
خیر و سعادت و برکت براى گروه مؤمنانى است که داراى ویژگى هاى اعتقادى و اخلاقى فوق هستند و به دنبال آن در انجام اعمال صالح پیشقدمند.
آیات فوق ترسیم جالب و تنظیم کاملاً منطقى براى بیان صفات این گروه از مؤمنان پیشگام است، از ترس آمیخته با احترام و تعظیم که انگیزه ایمان به پروردگار و نفى هر گونه شرک است شروع کرده و به ایمان به معاد و دادگاه عدل خدا که موجب احساس مسئولیت و انگیزه هر کار نیک است منتهى مى گردد و مجموعاً چهار ویژگى و یک نتیجه را بیان مى کند (دقت کنید).
ضمناً تعبیر به یُسارِعُونَ که از باب مفاعله و به معنى سرعت براى پیشى گرفتن از یکدیگر است، تعبیر جالبى است که وضع حال مؤمنان را در یک مسابقه که به سوى مقصدى بزرگ و پر ارزش انجام مى شود، مشخص مى کند، و نشان مى دهد آنها چگونه در برنامه اعمال صالح با یکدیگر رقابت سازنده و مسابقه بى وقفه دارند.
تفسیر نمونه.
کلمات کلیدی: خیر خیرات خوبی سرعتویرایش بوسیله کاربر 1399/05/23 11:16:26 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.