logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176913)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140007)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130717)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95046)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟             

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1399/04/13 10:32:49 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,949

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

چرا دعاها با ربّنا شروع مى شود؟

مطالعه آیات قرآن مجید، نشان مى دهد که اولیاء اللّه اعم از پیامبران و فرشتگان و بندگان صالح، به هنگام دعا سخن خود را با رَبَّنا ، یا رَبِّى ، شروع مى کردند.

آدم(علیه السلام) مى گوید: رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا: پروردگارا! من و همسرم بر خود ستم کردیم .
نوح(علیه السلام) عرض مى کند: رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ لِوالِدَىَّ: پروردگارا! من و پدر و مادرم را بیامرز .
ابراهیم(علیه السلام) مى گوید: رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤمِنِیْنَ یَومَ یَقُومُ الْحِسابُ: پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را در روزى که حساب بر پا مى شود ببخش .
یوسف(علیه السلام) مى گوید: رَبِّ قَدْ آتَیْتَنِى مِنَ الْمُلْکِ: پروردگارا! بهره اى از حکومت به من رحمت فرموده اى .
و موسى(علیه السلام) مى گوید: رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَىَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیْراً لِلْمُجْرِمِیْنَ: پروردگارا! به خاطر نعمتى که به من داده اى پشتیبان مجرمان نخواهم بود .
سلیمان(علیه السلام) مى گوید: رَبِّ... هَبْ لِی مُلْکاً لایَنْبَغِى لِأَحَد مِنْ بَعْدِی: خداوندا! حکومتى به من ببخش که شایسته کسى بعد از من نباشد .
عیسى(علیه السلام) عرض مى کند: رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ: پروردگارا! بر ما مائده اى از آسمان فرو فرست .
و پیامبر بزرگ اسلام(صلى الله علیه وآله) عرضه مى دارد: رَبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّیاطِیْنِ: پروردگارا! من از وسوسه هاى شیاطین به تو پناه مى برم .
و مؤمنان طبق آیات آخر سوره آل عمران چندین بار، این تعبیر را تکرار مى کنند از جمله مى گویند: رَبَّنا ما خَلَقْتَ هَذا باطِلاً: پروردگارا! این آسمان ها و زمین پهناور را بیهوده نیافریده اى !


از این تعبیرات به خوبى استفاده مى شود که، بهترین دعا آن است که از مسأله ربوبیت پروردگار، آغاز شود، درست است که نام مبارک اللّه جامع ترین نام هاى خدا است ولى از آنجا که تقاضا از محضر پر لطف او تناسب با مسأله ربوبیت دارد، ربوبیتى که از ناحیه خداوند از نخستین لحظات وجود انسان آغاز مى شود، و تا آخر عمر او و بعد از آن ادامه دارد، و انسان را غرق الطاف الهى، مى کند، خواندن خداوند به این نام در آغاز دعاها از هر نام دیگر، مناسب تر و شایسته تر است.

از تفسیر نمونه

کلمات کلیدی: دعا نیایش قران ربنا ربی الله
Sgoodarzi Offline
#2 ارسال شده : 1399/10/17 07:05:31 ق.ظ
Sgoodarzi

رتبه: Member

گروه ها: member, Moderator
تاریخ عضویت: 1399/10/09
ارسالها: 17
مکان: تهران

┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄

پرسش:
علّت به کار بردن «ربّنا» در ابتدای اکثر ادعيه چیست؟؟

🌸پاسخ:

همه اين دعاها با «ربنا» است و کمتر با «يا الله» يا «الهي» مطرح است، براي اينکه انسان با «ربّ» خود کار دارد، با پروردگار خود کار دارد و با اين اسم کار دارد، گرچه همه «اسماي حسنا» برای ذات اقدس الهي است؛ ولي انسان وقتي بيماري دارد که نمي‌گويد «يا مميت»! مي‌گويد: «يا شافي»! با آنکه «شافي» همان «مميت» است و «مميت» همان «شافي» است؛ ما از اين راه با او رابطه برقرار مي‌کنيم، وگرنه آن جا هيچ فرقي بين اسماي او که بسيط محض است و همه «اسماي حُسنا» را يکجا دارد نيست، چون «إماته»‌ و شفاي او کنار هم است؛ ولي ما از اين راه که مي‌خوهيم تقرب پيدا کنيم مي‌گوييم، «يا شافي»! و ديگر نمي‌گوييم «يا مميت»! دعاهاي ما هم همين‌طور است، ما با ربوبيت او کار داريم؛ «الله» بودن او جامع همه اينهاست، ما با «الله» بودن او به خاطر آن رابطه ضعيف، آن استحقاق را نداريم که بگوييم «يا الله»! گاهي هم مي‌گوييم «يا الله»، چه اينکه بعضي از بزرگان هم که ديد وسيع‌تري دارند «يا الله» مي‌گويند؛ ولي معمولاً يک انسان نيازمند با ربوبيت «الله» کار دارد، با اين اسم حسن کار دارد، غالب ادعيه قرآني هم «ربّنا» است؛ ﴿ربّنا و أدْخِلْهُمْ جنّاتِ عدْنٍ الّتي‌ وعدْتهُمْ و منْ صلح مِنْ آبائِهِمْ و أزْواجِهِمْ و ذُرِّيّاتِهِمْ إِنّك أنْت الْعزيزُ الْحكيمُ﴾که ديگر رحيم و رئوف نفرمود.

📚 برگرفته از تفسیر تسنیم آقاے جوادی آملی

┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄

ویرایش بوسیله کاربر 1399/10/17 01:54:20 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.135 ثانیه ایجاد شد.