رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30 ارسالها: 102
تشکرها: 1 بار 12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
|
نکات کلیدی از جزء پنجم قرآن کریم 1 ) در اين جزء مطالب خانوادگي ، اجتماعي و مسائل فقهي بيان شده است. 2) در ابتداي اين جزء حقوق زنان مطرح مي شود زناني كه در دوران جاهليت به خاطر عادات و رسوم و افكار غلط از هيچ گونه حقي برخوردار نبودند: الف- زنان و كودكان در گذشته از ارث محروم بودند. خداوند در آيه 7 سوره نساء مي فرمايد:" زنان نيز از ارث سهمي دارند". ب- در دوران جاهليت زنان را تحت فشار قرار مي دادند تا با بخشيدن مهريه از آنها جدا شوند ,خداوند در آيه 19 سوره نساء مي فرمايد:" زنان را تحت فشار قرارندهيد كه قسمتي از آنچه به آنها پرداخته ايد از مهريه را تملك كنيد".
3) در آيه 31 سوره نساء در مورد گناهان كبيره آمده است :" اگر از گناهان كبيره اي كه از آن نهي شده ايد اجتناب كنيد ,گناهان كوچك شما را مي پوشانيم و شما را درجايگاه خوبي وارد مي نماييم". الف- حال ببينيم چه گناهي گناه كبيره است؟ در روايت آمده است كه گناهان كبيره گناهاني است كه خداوند مجازات آتش را براي آنها مقرر داشته است.
ب- در چه صورتي گناه صغيره به كبيره تبديل مي شود؟ • در صورت تكرار گناه. امام صادق(ع) مي فرمايد: "شديد ترين گناهان آن است كه مرتكبش آنرا كوچك شمرد". • در صورتي كه از روي طغيان و تكبر باشد.خداوند در آيه 37 سوره نازعات مي فرمايد:" آنها كه طغيان كنند و زندگي دنيا را مقدم شمرند ,جايگاهشان در دوزخ است". • در صورتيكه از افراد مشهور سرزند. خداوند در آيه 30 سوره احزاب خطاب به همسران پيامبر(ص) فرمود:" اگرشما كار زشتي انجام دهيد ,مجازات آن را دو برابر خواهيد ديد ". • در صورتيكه از انجام گناه خوشحال باشد.پيامبر(ص) فرمودند:" هر كس گناهي كند در حاليكه خندان باشد ,در آتش وارد مي شود در حاليكه گريان باشد ". • در صورتيكه عدم مجازات سريع خدا را دليل رضايت خدا بدانند. در آيه 8 سوره مجادله از زبان گنهكاران مغرور آمده است كه آنها در پيش خود مي گويند چرا خداوند ما را مجازات نمي كند.
ج- چه چيزهايي باعث بخشودگي گناه مي شود؟ • در آيه 25 سوره شوري آمده است:" خداوند توبه را از بندگان خود مي پذيرد و گناهان را مي بخشد". • در آيه 114 سوره هود آمده است:"ان الحسنات يذهبن السيئات" ,يعني كارهاي نيك آثار گناهان را از بين مي برد. • شفاعت افراد در روز قيامت. • در آيه 48 سوره نساء آمده است:" خداوند كسي را كه شرك آورده است نمي بخشد و گناهان پايين تر از شرك را براي هر كس كه بخواهد مي بخشد".
4) خداوند در آيه 36 سوره نساء در باب آداب معاشرت مي فرمايد:" بپرستيد خداي را وشريك نگيريد با وي ونيكي كنيد به پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و مسكينان و همسايگان دور و نزديك و همنشينان و واماندگان در سفر. الف- نيكي به پدر و مادر: • نيكي به پدر و مادر چهار مرتبه در قرآن آمده است و اين پس از اصل مهم توحيد و يگانه پرستي سفارش شده است.:" واعبدواالله و لا تشركوا به شيئا و بالوالدين احسانا". • پيامبر(ص) فرمودند:" نيكي به پدر و مادر افضل است از نماز و روزه و حج و جهاد". ( از معراج السعادة) • پيامبر(ص) فرمودند:" هر كه صبح كند در حاليكه پدر و مادر بر او غضبناك باشند ,داخل صبح مي شود در حاليكه دو در جهنم به روي او گشوده مي شود". • خداوند مي فرمايد به عزت و جلالم سوگند كه اگر عاق والدين ,عبادت جميع پيامبران را بكند ,از او قبول نمي كنم . ب- آداب معاشرت با همسايگان: • پيامبر(ص) فرمودند:" هر كس روزه بگيرد و شبها به عبادت بگذراند ,اما همسايگان خود را اذيت كند ,از اهل جهنم است. • امام صادق(ع) فرمودند:" نيكوئي با همسايگان باعث زيادتي عمر و آبادي شهرها مي گردد". • پيامبر(ص) فرمودند:" حرمت همسايه برهمسايه مثل حرمت مادر است". • روزي حضرت يعقوب به خداوند گفت پروردگارا به من رحم كن, چشمم نابينا و پسرانم از من گرفته شده اند. خدا به او وحي كرد چرا فلان روز گوسفندي كشتي و كباب كردي و خوردي و به فلان همسايه ات كه روزه بود چيزي ندادي...
5) در اين جزء به فضائلي اخلاقي و اجتماعي همچون انفاق ,جهاد ,هجرت و پاسخ به محبت هاي ديگران نيز اشاره شده است.در آيه 86 سوره نساء آمده است:" هرگاه كسي به شما تحيّت و سلام گويد ,پاسخ اورا به طور بهتر و يا حداقل به همان گونه پاسخ گوئيد". و نيزدر روايت آمده كه روزي كنيزي به امام حسن(ع) يك شاخۀ گل هديه كرد و امام حسن(ع) در مقابل وي را آزاد ساخت. هنگاميكه از اين كار وي سؤال شد حضرت فرمودند كه اين ادب را خداوند به ما آموخته است. سپس آيه فوق را تلاوت كردند.
6) در اين جزء خداوند مؤمنين را از صفات زشتي چون حسادت ,شايعه پراكني ,قتل عمد ,حمايت از خائنين , تهمت , نجوي و شركت در مجلس گناه برحذر مي دارد.
7) خداوند در آيه 140 سوره نساء مي فرمايد:" هنگاميكه مي شنويد افرادي آيات قرآن را انكار مي كنند و به استهزاء گرفته اند ,با آنها منشينيد تا وقتي كه به سخن ديگري بپردازند, در غير اينصورت شما هم مثل آنها خواهيد بود.در مورد شركت در مجلس گناه نكات زير از اين آيه استفاده مي شود: الف) شركت در جلسه گناه به منزله شركت در گناه است ,اگرچه كه ساكت باشيم. ب) اگر نهي از منكر به صورت مثبت امكان پذير نباشد ,لااقل به صورت همراهي نكردن انجام ميگيرد. ج) كسانيكه با سكوت و شركت درجلسات گناه عملا گناهكاران را تشويق مي كنند مجازاتي همانند مرتكبين گناه دارند. د) نشست و برخاست با كافران در صورتيكه نسبت به آيات الهي توهين نكنند و خطرديگري نداشته باشند ، مانعي ندارد.
8) خداوند در آيه 112 سوره نساء درباره تهمت مي فرمايد:"هركس كه گناهي مرتكب شود,سپس آن را به دوش بيگناهي بياندازد , بار بهتان و گناهي آشكار را به دوش گرفته است".
9) خداوند در آيه 54 سوره نساء درباره حسادت اهل كتاب به پيامبر(ص) ,مي فرمايد كه اينها به مردم در برابر آنچه خدا از فضلش به آنها بخشيده است حسد مي ورزند. همچنين در مورد حسادت :
o امام علي(ع) مي فرمايد:" تندرستي از كمي حسادت است ". و باز مي فرمايد:" عجيب است كه حسودان از سلامت جسم خود به كلي غافلند". o خداوند در سوره خلق مي فرمايد كه از شر انسانهاي حسود زمانيكه حسادت مي كنند به خداوند پناه بريد. o پيامبر(ص) فرمودند:" از ترسناك ترين چيزي كه بر امتم مي ترسم اين است كه مال ايشان زياد شود و با يكديگر حسد ورزند و يكديگر را به قتل رسانند".
10) از ديگر مطالب جزء پنجم احكام قتل عمد و غير عمد ,فلسفه تيمم ,نماز مسافر و نماز خوف مي باشد. 11) و از ديگر مطالب اين جزء احكام نشوز , شقاق و پيشنهاد محكمه صلح خانوادگي در صورت اختلاف همسران است.
ویرایش بوسیله کاربر 1392/04/24 07:03:53 ب.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است
|
1 کاربر از SAGHI برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,036 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
نکات و پیام های مهم جزء پنجم قران
به نام خدا
جزء پنجم قران آیات 24 تا 147 سوره نسا را شامل میشود که عمده آیات ان بر احکام خانوادگی و اجتماعی و نیز نکوهش رفتار منافقان تمرکز دارد.
1-آداب و احکام اجتماعی و خانوادگی:
اى كسانى كه ايمان آورده ايد اموال همديگر را به ناروا مخوريد مگر آنكه داد و ستدى با تراضى يكديگر از شما [انجام گرفته] باشد و خودتان را مكشيد زيرا خدا همواره با شما مهربان است {29}
و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خويش و همسايه بيگانه و همنشين و در راهمانده و بردگان خود [نيكى كنيد] كه خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمىدارد {36}
خدا به شما فرمان مى دهد كه سپرده ها(امانت) را به صاحبان آنها رد كنيد و چون ميان مردم داورى مى كنيد به عدالت داورى كنيد در حقيقت نيكو چيزى است كه خدا شما را به آن پند مى دهد خدا شنواى بيناست {58}
و چون به شما درود گفته شد (تحیتی داده شد)شما به [صورتى] بهتر از آن درود گوييد يا همان را [در پاسخ] برگردانيد كه خدا همواره به هر چيزى حسابرس است {86}
و هيچ مؤمنى را نسزد كه مؤمنى را جز به اشتباه بكشد و هر كس مؤمنى را به اشتباه كشت بايد بنده مؤمنى را آزاد و به خانواده او خونبها پرداخت كند مگر اينكه آنان گذشت كنند 92
و هر كس خطا يا گناهى مرتكب شود سپس آن را به بى گناهى نسبت دهد قطعا بهتان و گناه آشكارى بر دوش كشيده است {112
اى كسانى كه ايمان آورده ايد پيوسته به عدالت قيام كنيد و براى خدا گواهى دهيد هر چند به زيان خودتان يا [به زيان] پدر و مادر و خويشاوندان [شما] باشد اگر [يكى از دو طرف دعوا] توانگر يا نيازمند باشد باز خدا به آن دو [از شما] سزاوارتر است پس از پى هوس نرويد كه [درنتيجه از حق] عدول كنيد و اگر به انحراف گراييد يا اعراض نماييد قطعا خدا به آنچه انجام مىدهيد آگاه است {135}
و البته [خدا] در كتاب [قرآن] بر شما نازل كرده كه هر گاه شنيديد آيات خدا مورد انكار و ريشخند قرار مىگيرد با آنان منشينيد تا به سخنى غير از آن درآيند چرا كه در اين صورت شما هم مثل آنان خواهيد بود خداوند منافقان و كافران را همگى در دوزخ گرد خواهد آورد {140}
2-رفتارهای منفی منافقان:
مى خواهند داورى ميان خود را به سوى طاغوت ببرند با آنكه قطعا فرمان يافته اند كه بدان كفر ورزند و[لى] شيطان مىخواهد آنان را به گمراهى دورى دراندازد {60}
و چون به ايشان گفته شود به سوى آنچه خدا نازل كرده و به سوى پيامبر [او] بياييد منافقان را مى بينى كه از تو سخت روى برمى تابند {61}
ولى چنين نيست به پروردگارت قسم كه ايمان نمى آورند مگر آنكه تو را در مورد آنچه ميان آنان مايه اختلاف است داور گردانند سپس از حكمى كه كرده اى در دلهايشان احساس ناراحتى [و ترديد] نكنند و كاملا سر تسليم فرود آورند {65}
و مى گويند فرمانبرداريم ولى چون از نزد تو بيرون مىروند جمعى از آنان شبانه جز آنچه تو مى گويى تدبير مىكنند و خدا آنچه را كه شبانه در سر مى پرورند مى نگارد پس از ايشان روى برتاب و بر خدا توكل كن و خدا بس كارساز است {81}
3-بشارت و تشویق به استغفار
اگر از گناهان بزرگى كه از آن[ها] نهى شده ايد دورى گزينيد بديهاى شما را از شما مى زداييم و شما را در جايگاهى ارجمند درمى آوريم {31}
مسلما خدا اين را كه به او شرك ورزيده شود نمى بخشايد و غير از آن را براى هر كه بخواهد مى بخشايد و هر كس به خدا شرك ورزد به يقين گناهى بزرگ بربافته است {48}
اگر سپاس بداريد و ايمان آوريد خدا مى خواهد با عذاب شما چه كند و خدا همواره سپاس پذير [=حق شناس] داناست {147
ویرایش بوسیله کاربر 1396/03/09 07:14:02 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,036 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
نکات مفهومی و پیامهای کلیدی جزء پنجم قران کریم
تدبر در قرآن، وظیفه ی همگانی
«أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقرآن وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا84 نساء "پس آيا دربارۀ (معارف) اين قرآن انديشه و پىگيرى فكرى نمىكنند؟! و اگر از جانب غير خدا بود مسلماً در آن اختلاف بسيارى مىيافتند."
«1- تقلید باطل است و در باره اصول دین نباید طوق تقلید را بگردن افکند زیرا این آیه مردم را تشویق به تفکر و تدبر می کند. 2- از این آیه می فهمیم که قول «حشویه» که گمان می کنند قرآن را جز به تفسیر پیامبر نمی توان فهمید، اشتباه است زیرا دعوت به تفکر و تدبر در باره قرآن، مستلزم این است که شخص بتواند مستقلا معنای آن را درک کند.» علامه طبرسي در تفسیر مجمع¬البیان
- «قرآن کریم، کتابی است که فهم عادی به درک آن، دسترسی دارد.» «مسئله تدبّر در قرآن به مقتضاي آيات كثيره يك وظيفۀ عمومي است.» علامه طباطبایی
"1-.اندیشه نکردن در قرآن، مورد توبیخ و سرزنش خداوند است. 2-راه گرایش به اسلام و قرآن، اندیشه و تدبر است نه تقلید. 3.قرآن همه را به تدبّر فراخوانده است و فهم انسان به درک معارف آن میرسد."تفسیر نور
توصیف رفتار و عملکرد افراد سست ايمان و دورو :
از میان شماکسانی هستند که 1-در رفتن به جنگ (و صحنه های سخت)سستی میکند 2- چون مصيبتى به شما رسد مىگويد خدا به من رحم كرد كه همراه آنان حاضر نبودم.و 3- اگر غنيمتى باذن خدا به شما برسد خواهد گفت كاش من با آنان بودم و به نواى بزرگى مى رسيدم 4-همين كه كارزار بر آنان مقرر شد گروهى از آنان از مردم [=دشمن] ترسيدند مانند ترس از خدا يا ترسى سخت تر 5-و گفتند پروردگارا چرا بر ما جنگ مقرر داشتى چرا ما را تا مدتى كوتاه مهلت ندادى!!. بگو برخوردارى [از اين] دنيا اندك و براى كسى كه تقوا پيشه كرده آخرت بهتر است 6-آنها در حضور تو ميگويند فرمانبرداريم اما هنگامي كه از نزد تو بيرون ميروند جمعي از آنها جلسات سري شبانه بر ضد گفته هاي تو تشكيل ميدهند، خداوند آنچه را در اين جلسات ميگويند مينويسد، 7-و چون خبرى [حاكى] از ايمنى يا وحشت به آنان برسد انتشارش دهند و اگر آن را به پيامبر و اولياى امر خود ارجاع كنند قطعا از ميان آنان كسانى هستند كه [مى توانند درست و نادرست] آن را دريابند و اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود مسلما جز [شمار] اندكى از شيطان پيروى میکرديد.
تذکراتی به خطاکاران و همه مردم: ایات 105 تا 115
1-هر کس مرتکب گناه و ظلمی گردید ، با استغفار از خداوند،خود را مورد آمرزش قرار دهد. اگر استغفار نکرد (به خدا و دیگران ضرری نزده) بلکه به خود زیان زده است. 2-و اگر این گناه یا خطای خود را به گردن فرد بی گناهی انداخت و او را متهم کرد؛مرتکب تهمت و گناه اشکاری (علاوه بر گناه اولیه) شده است. 3- خداوند بر همه رفتار و گفتارها و توطئه های شبانه و روزانه و نهان و اشکار شما بیناست و افراد گناهکار و خیانت کار (که کار رشت خود را به گردن بی گناهان میاندازند) را دوست ندارد. 4-از مجرمان و خائنان حمایت نکنید حمایت و همدستی شما شاید در دنیا، سودی بحال انها داشته باشد اما قطعا در قیامت در محضر خدا،یاوری نخواهند داشت. 5-تنها سخنان و جلسات و گفتگوها و تدابیری مشمول خیر است که به صدقه (نوع دوستی) یا کارهای معروف و پسندیده یا اصلاح روابط و امور مردم بپردازد و انجام این گونه امور برای جلب رضایت خداوند، پاداش عظیم دارد.
مجالس و محافل تمسخر آیات خدا را ترک کنید
همانا خداوند در قرآن (اين حكم را) بر شما نازل كرده است كه هرگاه شنيديد آيات خدا مورد كفر يا تمسخر قرار مىگيرد با آنان، همنشينى نكنيد تا به سخن ديگرى مشغول شوند، وگرنه شما هم مانند آنان خواهيد بود. همانا خداوند همهى منافقان و كافران را در دوزخ جمع مىكند. «140» 1- مسلمان، در برابر گفتههاى ناحقّ ديگران نبايد بىتفاوت باشد. «إِذا سَمِعْتُمْ ... فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ» 2- مجامله و سكوت در جلسه گناه، گناه است. يُكْفَرُ بِها ... فَلا تَقْعُدُوا 3- يا محيط فاسد را عوض كنيد، يا از آن محيط خارج شويد. «فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ» 4- تنها گناه نكردن ومستقيم بودن كافى نيست، بايد بساط گناه را به هم زد و جلو انحراف ديگران را هم گرفت. «فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ»
نماز را وقتی بخوانید که حضور ذهن دارید
((لاتقربوا الصلوة و انتم سكارى ، حتى تعلموا ما تقولون )) در تفسير عياشى از زراره از امام باقر (ع) روايت كرده كه فرمود:هنگامى كه كسالت و چرت بر تو مسلط است و يا شكمت سنگين شده به نماز نايست، زيرا بيم آن هست كه در آن حال دچار نفاق شوى ، (خداى نخواسته با خود بگويى چه كسى حال دارد برخيزد نماز بخواند، و يا آرزو كنى اى كاش نماز واجب نمى بود، و از اين قبيل تصورات منافقانه )، براى اين كه خداى تعالى مؤمنين را نهى كرد از اينكه درحال سكارى به نماز بايستند،و منظورش از حالت سكارى، حالتى است كه خواب بر آدمى مسلط باشد.
بهترین دین کدام است؟
وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لله وَهُوَ مُحْسِنٌ واتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَاتَّخَذَ اللّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلاً {125} و دين چه كسى بهتر است از آن كس كه خود را تسليم خدا كرده و نيكوكار است و از آيين ابراهيم حقگرا پيروى نموده است و خدا ابراهيم را دوست گرفت {125} این ایه هم خطابی است به همه مسلمانان، اهل کتاب و مشرکین که ادعای تبعیت از ابراهیم را داشتند، بهترین دین نزد خدا تسلیم محض بودن خدا و نیکوکاری است نه اسم های فرقه ای و آیینی.
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1399/06/17 ارسالها: 112 مکان: تهران
|
🔵 از کبیرهها بگذر تا خدا از صغیره هایت گذر کند.
💠🔆 إِن تجَْتَنِبُواْ کَبَائرَ مَا تُنهَْوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیَِّاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُم مُّدْخَلًا کَرِیمًا(31- نساء)
👈از آیه شریفه دو مطلب استفاده میشود:
💐1⃣ اینکه گناهان دو نوعند: صغیره و کبیره؛ هر چند تمام گناهان چون نافرمانی خداوند عظیم اند، کبیرند و بزرگ؛ اما وقتی گناهان با هم مقایسه میشوند برخی صغیره اند و برخی دیگر کبیره. بزرگی معصیت وقتی تحقق مییابد که نهی از آن نسبت به معصیت دیگر مهمتر و شدید تر باشد.
💐2⃣و اینکه هر چند سیئات تمام گناهان را شامل میشود اما در این آیه منظور از گناهانی که خدا از آن میگذرد به دلیل مقابله، گناهان صغیره است.
🍃💐◀️ نابراین این آیه با صراحت میگوید: اگر شما گناهان کبیرهای که از آن نهی شده ترک کنید؛ ما گناهان صغیره تان را میبخشیم و شما را به بهشت و مقام قرب الهی وارد میکنیم.
📚 المیزان ج4 ص323
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, students, member تاریخ عضویت: 1397/09/13 ارسالها: 168 مکان: Qom
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
|
💢 ادای شهادت واجب است وکتمان وتحریف آن ممنوع،
🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيراً فَاللَّهُ أَوْلى بِهِما فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى أَنْ تَعْدِلُوا وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً «135»نساء
🔹اى كسانى كه ايمان آوردهايد! همواره بر پا دارندهى عدالت باشيد و براى خدا گواهى دهيد، گرچه به ضرر خودتان يا والدين و بستگان باشد. اگر (يكى از طرفين دعوا) ثروتمند يا فقير باشد، پس خداوند به آنان سزاوارتر است. پس پيرو هواى نفس نباشيد تا بتوانيد به عدالت رفتار كنيد. و اگر زبان بپيچانيد (و به ناحق گواهى دهيد) يا (از گواهى دادن به حقّ) اعراض كنيد، پس (بدانيد كه) خداوند به آنچه مىكنيد آگاه است.
1⃣- به پاداشتن عدالت هم واجب است، هم لازمهى ايمان است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ» 2- قيام به عدالت، بايد خوى و خصلت مؤمن گردد. كلمه «قوّام» يعنى بر پا كننده دائمى قسط و عدل.
-2⃣ عدالت، حتّى نسبت به غير مسلمان نيز بايد مراعات شود. به اقتضاى اطلاق «كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ»
3⃣- عدالت بايد در تمام ابعاد زندگى باشد. در اقامه عدل نام مورد خاصّى برده نشده است. «قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ»
4⃣- گواه شدن و گواهى دادن به حقّ، واجب است. كُونُوا ... شُهَداءَ لِلَّهِ
5⃣- ضوابط بر روابط مقدّم است. «وَ لَوْ عَلى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ»
6⃣- رعايت مصالح خود و بستگان و فقرا، بايد تحت الشعاع حقّ و رضاى خدا باشد. شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلى أَنْفُسِكُمْ ...
7⃣- همه در برابر قانون مساويند. «غَنِيًّا أَوْ فَقِيراً»
8⃣_ پيروى از هواى نفس مانع اجراى عدالت است و ملاحظه فاميل و فقر و غنا نشانهى هوى پرستى است. «فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى أَنْ تَعْدِلُوا»
9⃣- اداى شهادت واجب است وكتمان وتحريف آن ممنوع. «إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا»
📚تفسیر نور
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,036 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
اینفوگرافی نکات کلیدی جزء پنج قران کریم
برای مشاهده تصویر با نام کاربری وارد شوید
یا به صفحه اینستاگرام قران پویان مراجعه نمایید
farhang تصاویر زیر را ارسال کرده است: photo1547073506.jpg (145kb) تعداد دانلود 0 بار.شما نمی توانید ضمائم را ببینید/دریافت کنید. ثبت نام کنید. |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
❇️در اسلام، اساس صلح است نه جنگ
🌱(بكشيد منافقان همكار با دشمنان را) مگر كساني كه به قومي بپيوندند كه ميان شما و آنان پيماني [از همزيستي مسالمتآميز] برقرار است، يا آنكه [با اين اعلام موضع و تعهّد] نزد شما آيند كه از جنگ با شما يا با قوم خود به تنگ آمدهاند [و ميخواهند موضع بيطرفانه اتخاذ نمايند، در اين صورت كاري به آنها نداشته باشيد]، زيرا اگر خداوند مىخواست آنان را بر شما مسلّط مىكرد و آنان با شما مقاتله مىكردند. پس اگر آنان از شما كناره گرفته و با شما نجنگيدند و پيشنهاد صلح و سازش دادند، خداوند براى شما راهى براى تعرّض و جنگ با آنان قرار نداده است. نساء:90 👈به دنبال دستور به شدت عمل در برابر منافقانی که با دشمنان اسلام همکاری نزدیک داشتند، در این آیه دستور می دهد که دو دسته از این قانون مستثنا هستند:
🔹«آنها که با یکی از هم پیمانان شما ارتباط دارند و پیمان بسته اند» (إِلَّا الَّذِینَ یصِلُونَ إِلی قَومٍ بَینَکم وَ بَینَهُم مِیثاقٌ).
🔹«کسانی که از نظر موقعیت خاص خود در شرایطی قرار دارند که نه قدرت مبارزه با شما را در خود می بینند، و نه توانایی همکاری با شما و مبارزه با قبیله خود دارند» (أَو جاؤُکم حَصِرَت صُدُورُهُم أَن یقاتِلُوکم أَو یقاتِلُوا قَومَهُم).
🔹به پيمانهاى نظامى حتّى با كفّار، بايد احترام گذاشت. «بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثاقٌ»
🔹در جنگها، به كسانى كه اعلام بىطرفى مىكنند، متعرّض نشويد. «حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ يُقاتِلُوكُمْ أَوْ يُقاتِلُوا قَوْمَهُمْ»
🔹جهاد اسلام براى سلطه و تحميل_عقيده نيست، بلكه براى دفع شرّ و موانع است. پس اكنون كه آنان از شما دست برداشتهاند شما تعرّض بر آنان نكنيد و اگر متعرّض شويد ممكن است خداوند به آنان نيرو دهد و شما را قلع و قمع نمايند. وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ... لَسَلَّطَهُمْ
🔹به انگيزههاى صلحطلبانه و تقاضاى آتش بس، احترام بگذاريد. چون در اسلام، صلح اصل است و جنگ، در صورت ضرورت مجوّز دارد. فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقاتِلُوكُمْ ... فَما جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلًا
🔹صلح كردن بهتر است" (وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ). نسا 128 اين جمله كوتاه و پر معنی گرچه در مورد اختلافات خانوادگی در آيه فوق ذكر شده ولی بديهی است يك قانون كلی و عمومی و همگانی را بيان ميكند كه در همه جا اصل نخستين، صلح و صفا و دوستی و سازش است، و نزاع و كشمكش و جدايی بر خلاف طبع سليم انسان و زندگی آرام بخش او است، و لذا جز در موارد ضرورت و استثنايی نبايد به آن متوسل شد.
📚تفاسير نمونه و نور
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,036 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
💠اينكه چون مسلمانيم ،پس همواره #حق باماست و خود را از همه طلبكار بدانيم، #خيال_باطل است. ملاك حق و باطل، رفتار شماست. لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً «123» 🌱(پاداش و عقاب و برترى) به آرزوهاى شما و آرزوهاى اهل كتاب نيست! هر كه بدى كند بدان كيفر داده مىشود و جز خدا، براى خويش سرپرست و ياورى نيابد. 🔹"مسلمانان به خاتميّت پيامبر اسلام و اينكه بهترين امّتند افتخار مىكردند. و اهلكتاب نيز به سابقهى خود مىباليدند و مىگفتند: جز ايّام معدودى در آتش نخواهيم بود. اين آيه در تصحيح پندار هر دو گروه، ملاك را «عمل» قرار داد.برخى مسلمانان انتظار داشتند كه پيامبر ص در مشاجره آنها با اهلكتاب، از مسلمانان جانبدارى كند، و حق را به انها بدهد در حالى كه اصل بر عدالت است، نه حمايت. 🔹اسلام بر واقعيّات استوار است، نه بر خيالات يا تمايلات افراد. لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ ... 🔹خداوند عادل است و پاداش و كيفرش بر اساس عمل است. «مَنْ يَعْمَلْ» 🔹در مكتب وحى، همه در برابر قانون برابرند. «مَنْ يَعْمَلْ» (سوء استفاده و #امتيازطلبى از #نام و #آرم ممنوع است) 🔹اصل، عمل است نه شعار، ضابطه است نه رابطه! «مَنْ يَعْمَلْ»" 📚تفسير نور
💠نحوه مواجهه با #توهينكنندگان و تمسخركنندگان قران و مقدسات 🔸وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا (نساء:140) و در اين كتاب [قرآن، اين حكم] بر شما نازل شده است كه چون شنيديد [در محفلي] آيات خدا مورد انكار و استهزاي [گروهي] قرار ميگيرد، با آنان منشينيد تا به سخني ديگر در آيند. بيگمان در اين صورت [با حضور رضايتآميزتان] مانند آنان محسوب ميشويد. محققاً خدا همگي منافقان و كافران را در جهنم گِرد ميآورد.
🔻حضور مؤمنين در جمعي كه آيات خدا را به انكار و استهزاء ميگيرند، از ديد ناظران تأييد گروه منكران تلقي ميشود. علاوه بر آن، منكران را نيز جرأت و جسارت بيشتر و سكوتكنندگان را ضعف و ذلّت ميبخشد. تعيين مدت اين روگرداني تا «به سخن ديگري مشغول شوند»، #عدم_ضرورت_برخورد با استهزاء كنندگان آيات خدا و حتي قهر و ترك معاشرت با آنان را ميرساند و مجوزي است براي نشستن با آنها در صورت ترك تمسخر و توهين! چنين آزادمنشي و سعة صدري، به راستي دلالت بر حفظ حرمت #آزادي_عقيده و بيان، حتي براي استهزاء كنندگان آيات خدا در قرآن ميكند. 🔻مخاطب اين آيه مؤمنيناند، اين اعتراضي است محترمانه و معقول نسبت به توهين به باورهاي اساسي خود و عكسالعملي دفاعي، بدون هيچ تعرضي در به هم زدن جلسه و حتي پاسخگويي به كفرگويي و استهزاي آنها 📚تفسير بازرگان.
💠 #درسختيها_نااميد_نشويد چرا كه شما به #خدا اميد داريد
🔸وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ إِن تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا #نساء:104 و در تعقيب اين قوم [=مهاجمان] سُستي نورزيد، اگر شما [از آسيبهاي جنگ] درد و رنج ميكشيد، بيترديد آنها نيز مثل شما درد و رنج ميكشند و [با اين تفاوت] كه شما اميدوار به چيزي [=رحمتي] از خدا هستيد كه آنها [بدان] اميد ندارند و خدا [نسبت به اعمال نيك و بد بندگان] بس داناي حكيم است.
1⃣- مسلمانان بايد روحيّهى قوى داشته باشند و شكستهاى موردى (مثل احد) آنان را سست نكند. «وَ لا تَهِنُوا» 2⃣- از عوامل روحيّه گرفتن مؤمنان، مقايسهى دردهاى خود با رنج ديگران و اميد و توجّه به امدادهاى الهى و آگاهى اوست. «فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ» 3⃣- شما مزيت بزرگي داريد، چون #اميد به الطاف الهى داريد. «تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ» تفسیر نور
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.