رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
توكل بر خدا دور كننده سستي*
💠إِذْ هَمَّتْ طائِفَتانِ مِنْكُمْ أَنْ تَفْشَلا وَ اللَّهُ وَلِيُّهُما وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ 122/ ال عمران
🌱آنگاه كه دو گروه از شما بر آن شدند كه (در جنگ) سستى كنند، امّا خداوند ولىّ آنان بود (و به آنان كمك كرد كه از اين فكر باز گردند،) پس مؤمنان تنها به خدا توكّل كنند.
🔷✨« تَفْشَلاَ » از ريشه «فَشَلَ»، احساس ضعفي است که منجر به ترس از دشمن ميگردد. اين واژه 4 بار در قرآن تکرار شده که در همه موارد سخن از ضعف و ترسي است که در جنگ پيش ميآيد. در سه مورد همراه تنازع آمده انفال 43 و 46 ، آلعمران 152 كه نشان ميدهد اولين نتيجه اختلاف و تنازع، تفرقه و احساس تنهايي و ترس است.
🔷✨دو گروه از مسلمانان به نامهاى «بنوسلمه» از قبيلهى اوس و «بنوحارثه» از قبيلهى خزرج، تصميم گرفتند كه از شركت در جنگ احد خوددارى كنند. دليل سستى اين دو گروه را عواملمتعدّدى ذكر كردهاند:
🔹ترس از دشمن كه بيش از مسلمانان بودند.
🔹ناراحتى از اينكه چرا در مقام مشورت به رأى ما توجّه نشد و در شهر سنگر نگرفتند.
🔹ايراد به اينكه چرا پيامبر اجازه نداد يهوديانِ هم پيمان، به آنان كمك كنند. ولى خداوند با لطف خود اين دو گروه را از افتادن به دام گناه و فرار از ميدان جنگ درامان نگه داشت و به جز عدّه اندكى، همگى از تصميم خود برگشته و همراه سپاهيان اسلام به ميدان احد آمدند.
🔹وجود عناصر سست بنياد در جبههها، عامل شكست و خطر است. «تَفْشَلا»
🔹اگر انسان تحت ولايت خدا نباشد، سست مىشود. «أَنْ تَفْشَلا وَ اللَّهُ وَلِيُّهُما»
🔹خداوند مؤمنان را به حال خود رها نمىكند و در مواقع حساس دست آنان را مىگيرد. «وَ اللَّهُ وَلِيُّهُما»
🔹فكر گناه، اگر به مرحلهى عمل نرسد، انسان را از تحت ولايت الهى خارج نمىكند. «هَمَّتْ ... وَ اللَّهُ وَلِيُّهُما»
🔹يگانه داروى سستى، توكّل بر خداست كه اين دارو تنها در دست مؤمنان است. «وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»
🔹ايمان و توكّل بر خداوند، عامل پيروزى است. «هَمَّتْ ... أَنْ تَفْشَلا وَ اللَّهُ وَلِيُّهُما وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»
📚تفسیر نور┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ ویرایش بوسیله کاربر 1402/09/18 10:42:54 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
﷽
*⛱❓توكل برخدا :چرا و چگونه؟*
*💮🔶إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُمْ وَ إِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ 160 آل عمران* *اگر خداوند شما را يارى كند، هيچ كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر شما را خوار كند، پس چه كسى است كه بعد از آن بتواند شما را يارى كند؟(بنابراين) مؤمنان فقط بايد بر خداوند توكّل كنند*.
🌼💫 نتیجه توکل! در این آیه که مکمل آیه قبل است، نکته توکل بر خداوند بیان شده است و آن این که: قدرت او بالاترین قدرتهاست و «اگر خداوند شما را یاری کند هیچ کس بر شما پیروز نخواهد شد، و اگر دست از یاری شما بردارد کیست که بعد از او شما را یاری کند»
👈.در آیه گذشته روی سخن به پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله بود و به او دستور میداد، اما در این آیه روی سخن به همه مؤمنان است و به آنها میگوید: همانند پیامبر، باید بر ذات پاک خدا تکیه کنند، و لذا در پایان آیه میخوانیم: «و مؤمنان تنها بر ذات خداوند، باید توکل کنند» (وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ) 🔸🔶در حديث آمده است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله از جبرئيل پرسيد: توكّل بر خدا چيست؟ جبرئيل گفت: اينكه بدانى مخلوق، سود و زيانى به تو نمىرساند و از غير خدا كاملًا مأيوس شوى.
🌼👈اگر انسان به اين درجه رسيد، جز براى خدا كار نمىكند و از غير خدا نمىهراسد و جز به خدا اميد ندارد و اين حقيقت توكّل است.
📚تفسير: نور و نمونه
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
*⚛💮توکل بر خدایت کن، کفایت میکند حتما*
💠الَّذِينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ(173)آل عمران
🌱مؤمنان كسانى هستند كه (چون) مردم (منافق) به ايشان گفتند: بى شك مردم (كافر مكّه) بر ضد شما گرد آمده (و بسيج شده) اند، پس از آنان بترسيد، (آنها به جاى ترس) بر ايمانشان بيافزود و گفتند: خداوند ما را كفايت مىكند و او چه خوب نگهبان و ياورى است.
👌نکته ها عوامل تبليغاتى دشمن و برخى از مردمان ساده انديش و ترسو، به رزمندگان و مجاهدان تلقين و نصيحت مىكنند كه دشمن قوى است و كسى نمىتواند حريف آنان بشود، پس بهتر است درگير جنگ نشويد. امّا مسلمانان واقعى، بدون هيچ ترس و هراسى، با آرامش خاطر و با توكّل به خداوند، به آنان پاسخ مىگويند.
🌹امام صادق عليه السلام فرمودند: «تعجّب مىكنم از كسى كه مىترسد و به گفتهى خداوند «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ» پناه نمىبرد». «1»
1- در برابر تبليغاتِ و جنگ روانى دشمن نهراسيد. «فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِيماناً»
2- در جبههها، مواظب افراد نفوذى دشمن باشيد. «فَاخْشَوْهُمْ»
3- قوىترين اهرم در برابر تهديدات دشمن، ايمان و توكّل به خداست. «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ»
4- مؤمن وقتى در گرداب بلا قرار مىگيرد، توكّل و اتصال خود را با خدا بيشتر مىكند. «فَزادَهُمْ إِيماناً»
5- هم حركت وتلاش لازم است، هم ايمان وتوكّل. «اسْتَجابُوا ... حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ
📚تفسیر نور
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
❇️توكل يعني چه؟ كار را به خدا واگذاريم؟!
🔷توكل نه به معنی تعطیل است (یك) و نه به معنی تقسیم كار است (دو). اگر كسی بگوید من كارها را به خدا واگذار كردم و خودش گرفتار عُطله و تنبلی بشود، این ترك_واجب كرده است، این توكل نیست و اگر تقسیم بكند بگوید كه یك مقدار قدرت برای من است یك مقدار قدرت برای خدا، آن مقداری كه برای من است خودم انجام میدهم و آن مقداری كه مقدور من نیست به خدا توكل می كنم، این یك شرك_خفی است این تشریك در كار است این توكل نیست. معنایش این است كه من مقداری را به حول و قوّه خودم انجام می دهم، بقیه را به حول و قوّه خدا واگذار می كنم! این با توحید سازگار نیست.
🔷یك موحّد، با حول و قوّه الهی كار می كند نه خود را به تنبلی و عُطله محكوم می كند نه كار را از ذات اقدس الهی جدا می داند، می گوید در همه امور «بِحَولِ اللَّه وَ قُوَّتِهِ اَقُومُ وَ اَقْعُد». این ذكر نورانی مخصوص نماز نیست؛ در حال نماز، توحید را به ما آموختند؛ نه یعنی نمازگزار در قیام و قعود به حول و قوّه الهی حركت می كند، بلكه معنای این ذكر این است كه نمازگزار می گوید من معتقدم قیام من و قعود من به حول و قوّه الهی است. «بحول الله و قوّته تعالی فی جمیع اموری آناء اللیل و أطراف النهار أقوم و أقعد» نه یعنی قیام و قعود نماز من به حول و قوّه الهی است.
📚آیت الله جوادی آملی
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,036 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
اگر خدا وکیل ماست پس چرا باید از وکیل مان بترسیم؟ توکل صحیح چیست؟
يك انسان عاقل كاري كه نه خودش بلد است و نه عواقبش را ميداند و نميتواند حالا بر تشخيص بدهد ميتواند انجام بدهد، خودش كار را انجام نميدهد يك كسي را وكيل ميگيرد ديگر در سوره انفال فرمود مؤمن وكيل ميگيرد. حرف نوح همين كه ألا تتخذوا من دوني وكيلا ميشود #توكل
انسان كه وكيلخوب گرفت خوب ميآرامد قلبش ديگر از چه بترسد طمأنينه غير از ترس از خداست از وكيل ميترسد كه در اين توكيل ما خيانت نكنيم و الا او در وكالت خيانت نميكند.
ميترسيم كه در وكيلگيري بدكار كرده باشيم درست او را وكيل قرار نداشته باشيم. بعضي چيزها را به او سپرده باشيم و بعضي چيزها را در كار او دخالت كرده باشيم از اين ميترسيم كه او را به عنوان وكيل انتخاب نكرده باشيم. از توكيلمان ميترسيم نه از وكيلمان. ما از وكيل چه ترسي داريم از اينكه اگر يك كسييك انسان عالم آگاه را وكيل خود قرار بدهد ولي در خفاء خودش هم دخالت بكند اين بد است. ما از توكلمان ميترسيم نه از وكيلمان.
انسان كار را بايد به دست كسي بدهد كه در آن كار از ديگران اعلم باشد يك اقدر باشد دو اجود و اسخي باشد سه بداند چه بايد كرد و توانمند باشد آن علم و اين قدرت و اهل جود و سخي هم باشد بخل نورزد خداي سبحان به همه امور از انسان اعلم است يك بر همه امور از انسان قادرتر است دو و براي افاضه هم هيچ امساك و بخلي در حريم جود او راه ندارد او اسخي و اجود است سه لذا جا ندارد كه انسان خدا را #وكيل نگيرد يك كسي كه بلد نيست در اين جهان چه بكند بايد وكيل بگيرد وكيل او بايد از او بهتر باشد و از ديگران بهتر باشد و اين صفات را داشته باشد و آن خدا است
لذا قرآن كريم استدلال مي¬كند ميفرمايد خدا را وكيل بگيريد براي اينكه او خَالِقُ كُلِّ شَىءٍ است انسان يا خود بايد عهده¬دار كارهاش باشد يا به ديگري واگذار كند نه خودش اين توانائي را دارد نه ديگري به يك كسي بايد تكيه كند كه اين صفات را داشته باشد هُوَ الله است لذا فرمود مؤمن تكيه¬گاهش به خدا است به غير خدا تكيه نمي¬كند نه به خودش تكيه مي¬كند نه به ديگري فقط به خدا متّكي مي¬كند چون هزارها علل و اسباب در پيش هست آن كسي كه زمام اين امور را به دست دارد بايد كارها را تنظيم بكند تكيه كردن به او و او را وكيل گرفتن يعني توفيق يافتن كارها را او تنظيم مي¬كند
ایت اله جوادی املی- تفسیر سوره رعدویرایش بوسیله کاربر 1402/10/29 05:21:55 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,950
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
♻مراد از #توكل بر خدا⤵️⤵️⤵️⤵️
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ مائده:11
اي كساني كه ايمان آوردهايد، نعمت خدا را بر خود به ياد آوريد، آنگاه كه مردماني ميخواستند بر شما دست يابند [=به زور بر شما تسلط يابند]، و خدا دست [قدرت] آنها را از [تسلط بر شما] بازداشت و از خدا پروا كنيد كه مؤمنان تنها بر خدا بايد توكل كنند [نه قدرتهاي برتر روزگار].
"مراد از توكل چيزى است كه شامل امور تشريعى و تكوينى (هر دو) مى شود، و يا حداقل مختص به امور تشريعى است ، به اين معنا كه خداى تعالى مؤ منين را دستور داده به اينكه خدا و رسول را در احكام دينى اطاعت كنند و آنچه را كه پيامبرشان آورده و برايشان بيان كرده بكار ببندند، و امر دين و قوانين الهى را به خداى تعالى كه پروردگارشان است محول نموده و به وى واگذار كنند، و به هيچ وجه خود را مستقل ندانند، و در شرائطى كه خداى تعالى تشريع نموده و به دست آنان وديعت سپرده و دخل و تصرف ننمايند، همچنانكه دستورشان داده كه او را در سنت اسباب و مسبباتى كه در عالم جارى ساخته اطاعت كنند و در عين اينكه بر طبق اين سنت عمل مى كنند در عين حال آن اسباب و مسببات را تكيه گاه خود ننموده ، براى آنها #استقلال در تاثير كه همان ربوبيت است معتقد نشوند، (بيمارانشان را مداوا بكنند، ولى دوا را مستقل در شفا ندانند، به دنبال كار و كسب بروند ولى كسب را رازق خود ندانند و همچنين ) بلكه همه اين وظايف را به عنوان يكى از هزار شرط انجام داده منتظر آن باشند كه اگر خدا خواست نهصد و نود و نه شرط ديگرش را ايجاد كند در نتيجه اگر ايجاد كرد به مشيت و تدبير او رضا دهند و اگر هم نكرد باز به مشيت او راضى باشند."
تفسير المیزان
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.