رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
ادعای_ايمان كافي نيست. آزمايش ميشويد*
💠مَّا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ ال عمران:179
🌱خدا بر آن نبوده [و نيست] كه مؤمنان را بر حالي كه [اكنون] شما هستيد، [به حال خود] رها كند، [بلكه در مسير رشد و كمال، موقعيتهاي ابتلاء و امتحان پديد ميآورد] تا پليد را از پاك جدا سازد.
🔷✨اين آيه، آخرين آيه اين سوره دربارهى جنگ احد است كه مىفرمايد: جهان يك آزمايشگاه بزرگ است وچنين نيست كه هر كس ادّعاى ايمان كند رها شود و در جامعه به طور عادّى زندگى كند، بلكه شكستها و پيروزىها، براى شناسايى نهان انسانهاست.
🔷✨اين آموزشي اساسي به مؤمنين است تا بدانند ايمان در ميدان عمل و در مصاف حق و باطل تحقّق مييابد و با عافيت طلبي و محافظهكاري، استعدادهاي ناشي از روح خدايي در نفس آدمي شكوفا نميگردد. امتحان همواره براي كساني است كه به مدرسه آمدهاند. مدرسه و امتحان لازم و ملزوم يكديگرند و به همين دليل مخاطب آيه مؤمنيناند تا بدانند تنها در كورة ابتلائات است كه مدّعيان غربال ميشوند. اين سنتي است الهي در همة دوران تاريخ.
🔹خداوند، كفّار را به حال خود رها مىكند؛ «نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً» ولى مؤمنان را رها نمىكند. «ما كانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ»
🔹جداسازى پاك از پليد، از سنّتهاى الهى است. «حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ»
📚تفاسير نور و بازرگان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
💫
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,976
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
❇️#ازمايش با منابع در دسترس
🔸يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِّنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُ أَيْدِيكُمْ وَرِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ مائده:94
اي كساني كه ايمان آوردهايد، خدا شما را [در حال اِحرام حج] به شكاري كه در دسترس يا تيررس شما باشد ميآزمايد تا بداند [=معلوم گرداند] چه كسي در پنهان [=خلوت] از خدا ميترسد. پس هر كس پس از اين [هشدار، از فرمان خدا] تجاوز كند، او را عذابي دردناك است.
↩️- در آية بعد البته مشخص ساخته است كه منظور صيدِ در حالت اِحرام در مراسم حج است، اما بيان كلي آن در اين آيه، شايد پيام عامتري داشته باشد و #آزمون_دسترسي و تير رسي، منحصر به شكار در ايام حج، كه منحصر به قرون قبل بود، نباشد. بديهي است انسانها بر حسب موقعيت اجتماعي و پست و مقامي كه دارند، « #دسترسي» بيشتري به #منابع مالي و امكانات اجتماعي و اِعمال قدرت پيدا ميكنند و راحتتر ميتوانند رشوه بگيرند و رانتخواري كنند و از نفوذ خود بهرهبرداري نامشروع نمايند، همة اينها آزمونِ «در دسترس و تيررس» است و همگي، البته به نسبت موقعيت و مقامي كه دارند، در حال امتحان هستند. 📚تفسير بازرگان
🛑در ايّام #حج و حالت احرام، حاجى #حقّ_شكار ندارد. همان ايّام گاهى شكار تا نزديكى انسان مىآيد و مىتوان بهراحتى به آن دستيافت، ولى آزمايش الهى به اين است كه دست به شكار نزنيم.
🟢در قرآن، مسألهى شكم و #غذا، به عنوان يكى از اسباب آزمايش الهى مطرح شده است، به نمونههاى زير توجّه كنيد:
↩️الف: آدم و حوا در مسألهى غذا شكست خوردند. «لاٰ تَقْرَبٰا هٰذِهِ اَلشَّجَرَةَ»
↩️ب: بنى اسرائيل در تحريم صيد ماهى در روزهاى شنبهها، شكست خوردند. «وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ اَلَّذِينَ اِعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي اَلسَّبْتِ»
↩️ج: يكى از فرماندهان بنى اسرائيل هنگام عبور سربازانش از يك منطقه و رسيدن به نهر، فرمان داد كه از آب آن ننوشند، ولى يارانش جز اندكى، خوردند. «فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلاّٰ قَلِيلاً» د: روزه گرفتن، يك آزمايش بزرگ است.
↩️ه: نزديك شدن شكار به حجاج در حالت احرام كه حقّ صيد ندارند، خود يك آزمايش است. «تَنٰالُهُ أَيْدِيكُمْ»
↩️ - نعمتهاى در دسترس، وسيلهى آزمايشند. لَيَبْلُوَنَّكُمُ اَللّٰهُ بِشَيْءٍ ... تَنٰالُهُ أَيْدِيكُمْ
↩️ - ملاك تقوا، خوف باطنى است، نه تنها حياى ظاهرى. «يَخٰافُهُ بِالْغَيْبِ»
↩️ - تكليف و مسئوليّت، بعد از ابلاغ است. «بَعْدَ ذٰلِكَ»
📚تفسير نور
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.