رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
*⚛💮سنتهاي خدا چيست؟ آشنايي با برخي سنن الهي و ويژگيهاي آنها
*❇️شكست مسلمانان در جنگ احد و عقب ماندگی امروز انها يك ريشه دارد.*
💠قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ ال عمران/137
🌱پيش از شما سنّتهايي [=راه و روشهايي تجربه شده و عبرتآموز از اُمتهاي پيشين] گذشته است. پس در زمين سير كنيد و [در بررسي تاريخ ملتها] ببينيد سرانجام تكذيبكنندگان [=بياعتنايان به آن سنّتها] چگونه بوده است.
🔷✨منظور از «سنّت»، راه و روش و رويه و طريقه است. سنت خدا يا سنت رسول يعني رويه و شيوه خدا و رسول. سنت خدا را ميتوان همان نظاماتي که در جوامع انساني جاري کرده است شمرد. کلمة سنّت 9 بار در قرآن به خدا نسبت داده شده است [احزاب 38 و 62 ، فاطر 43 ، غافر 85، فتح 23، و اسراء 77].
🔷✨سنّتهاي الهي را كه به تصريح قرآن هرگز تبديل و تحويل كنندهاي بر آن نيست ميتوان همان نظاماتي شمرد كه در طول تاريخ جاري بوده و نسلهاي مختلف آن را آزموده و تجربه كردهاند [اسراء 77، احزاب 62 ، فاطر 43]. از جملة اين سنتها عواقب سوئي است كه تفرقه و اختلاف و ظلم پديد ميآورند.
🔷✨اين آيه گويا پاسخي است به اين سؤال مقدّر كه چرا ما مسلمانان مؤمن به خداي قادر متعال و پيامبر او بايد از جمعي بُتپرست شكست بخوريم و خدا ما را ياري نكند؟ آنها از سنّتهاي الهي غافل بودند كه پيروزي و شكست تابع عمل خودشان و تاكتيكها و طريقههايي است كه در جنگ به كار ميبرند. بديهي است كساني كه بلنديهاي سوء الجيشي اُحد را به هواي كسب غنايم ترك كردند، عملا سنّتهاي الهي را تكذيب نموده و موجب شكست شدند: « قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُواْ فِي الأَرْضِ فَانْظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَهُ الْمُكَذَّبِينَ».
🔷✨معاصرين پيامبر اسلام و مسلمانان جهان تا حدود 4 قرن با پيروي از آن سنّتها به بزرگترين پيشرفتهاي نظامي، علمي، فرهنگي و هنري نايل شدند و از اروپاي عقب افتاده در قرون وسطي فرسنگها فاصله گرفتند. پس از آن با پشت كردن به اين سنّتها، نه تنها قهقرا رفتند بلكه دنياي غرب، به خصوص بعد از رنسانس، با روي آوردن به اين سنّتها جبران مافات كرده و با انقلاب صنعتي و علمي و فلسفي بر كشورهاي اسلامي تسلط يافتند و جهان اسلام را قطعه قطعه كردند. منظور از تكذيبكنندگان، نه كافران و مشركان، بلكه همان تخلّفكنندگاني هستند كه با ناديده گرفتن سنّتهاي الهي و نافرماني از رسول خدا موجبات شكست را فراهم كردند.
📚تفسير آقاے بازرگان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ كلمات كليدي : سنت سنن الهي تغيير تبديل ویرایش بوسیله کاربر 1401/06/22 09:12:43 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
*⚛💮 سنتهای الهی چيست؟*
❇️تعدادي از سنتهاي الهي
💠قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ «137» ال عمران
🌱به يقين پيش از شما سنّتهايى بوده (و سپرى شده) است. پس در روى زمين گردش كنيد و بنگريد كه سرانجام تكذيب كنندگان چگونه بوده است.
🔷✨در آیه مورد بحث میفرماید: «خداوند سنتهایی در اقوام گذشته داشته که این سنن هرگز جنبه اختصاصی ندارد و به صورت یک سلسله قوانین حیاتی در باره همگان اجرا میشود» (قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ).
🔷✨در این سنن پیشرفت و تعالی افراد با ایمان و مجاهد و متحد و بیدار پیش بینی شده و شکست و نابودی ملتهای پراکنده و بیایمان و آلوده به گناه نیز پیشبینی گردیده که در تاریخ بشریت ثبت است.
👈سنّتهايى كه در اقوام پيشين وجود داشته، از اين قبيل است:
1⃣ حقّ پذيرى كه سبب نجات و سعادت آنان شده است.
2⃣ تكذيب حقّ كه موجب هلاك و نابودى آنها شده است.
3⃣ آزمايشات الهى براى آنها وجود داشته است.
4⃣ امدادهاى غيبى براى حقطلبان بوده است.
5⃣ به ستمگران فرصت و مهلت داده شده است.
6⃣ مقاومت مردان خدا سبب رسيدن به هدفهاى والا شده است.
7⃣ توطئه كفّار و خنثى سازى آن از جانب خداوند.
🔹 قوانين و سنّتهاى ثابتى بر تاريخ بشر حاكم است كه شناخت آن، براى بشر مفيد است. «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ»
🔹 شما با ساير امّتها فرقى نداريد. عوامل عزّت يا سقوط همه يكسان است. «فَسِيرُوا ... فَانْظُروا»
🔹 كيفرهاى الهى تنها مربوط به قيامت نيست، گاهى در همين دنيا قهر الهى به سراغ گردنكشان مىآيد. «عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ»
📚تفسير نور و نمونه
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
|
|
|
|
رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 807
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
معناي لغوي سنت "سنت" در لغت به معنای راه و روش، خوی، عادت، طبیعت و سرشت آمده و در ترکیبهای مختلف معانی دیگری نیز از آن اراده شده است. علاّمه طباطبایی معنای سنت را اینچنین بیان میکند: کلمه "سنت" به معنای طریقه معمول و رایج است که به طبع خود غالبا یا دائما جاری باشد نقل از سايت ويكي فقه
"آنچه در اصطلاح فلسفه به نام «نظام جهان» و « قانون اسباب و مسببات» خوانده می شود چیزی جز جریان اراده حکیمانه خدا نیست و در زبان دین «سنت الهی» نامیده می شود. قرآن کریم در چند جا گفته است که: [هرگز در سنت خدا تغییری نخواهی یافت] احزاب/62 و فتح/23 یعنی کار خدا شیوة مخصوص و فرمول ثابتی دارد و تغییر پذیر نیست." عدل الهی،شهید مطهری
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
💠منظور از سنتهای الهی چيست؟
🔻🔺آشنايي با تعدادي از سنتهاي الهي
1⃣-سنت برگشت نیرنگ به اهلش
↩️قریش قبل از بعثت پیامبر سوگند یاد کرده بودند که اگر برای آنها پیامبری بیاید برخلاف اهل کتاب که پیامبران خود را تکذیب میکردند بهتر از همه امتها از پیامبر خود پیروی کنند؛ اما با برانگیخته شدن پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله)، آنها از در نیرنگ و گردنکشی برآمدند. اینجاست که خداوند به آنها هشدار میدهد:بر اساس سنت تغییرناپذیر الهی، نیرنگ، نیرنگبازان جز به خود آنها برنخواهد گشت: 🌐🔸وَ اَقْسَموا بِاللّه جَهْدَ اَیْمانِهِمْ لَئِنْ جاءَهُم نَذیرٌ لَیَکونَنَّ اَهْدی مِنْ اِحْدَی الاُمَمِ فَلَمّا جاءَ هُمْ نَذیرٌ مازادَهُم اِلاّ نُفُورا • اسْتِکْبَارًا فِی الاْءَرْضِ وَمَکْرَ السَّیِّیءِ 👈 وَلاَیَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلاَّ بِأَهْلِهِ فَهَلْ یَنظُرُونَ إِلاَّ سُنَّتَ الاْءَوَّلِینَ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلاً وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلاً. سوره فاطر 42 و43
🔹و با سوگندهای سخت خود به خدا سوگند یاد کردند که اگر هر آینه هشدار دهندهای برای آنان بیاید، قطعا از هر یک از امتهای دیگر راه یافتهتر شوند، ولی چون هشدار دهندهای برای ایشان آمد، جز بر نفرتشان نیفزود. انگیزه این کارشان فقط گردنکشی در رویِ زمین و نیرنگ زشت بود؛👈 و نیرنگ زشت جز دامن صاحبش را نگیرد. پس آیا جز سنّت و سرنوشت شوم پیشینیان را انتظار میبرند؟ و هرگز برای سنّت خدا تبدیلی نمییابی و هرگز برای سنت خدا دگرگونی نخواهی یافت.
🖋در تفسیر المیزان ، مراد از عدم "تبدیل" و "تحویل" سنت خدا، چنین بیان شده است: 👈"تبدیل سنت خدا" به این است که:عذاب خدا را بردارند و به جایش عافیت و نعمت بگذارند، و "تحویل سنت" عبارت از این است که:عذاب فلان قوم را که مستحق آن میباشند، به سوی قومی دیگر برگردانند، و سنت خدا نه تبدیل میپذیرد و نه تحویل؛ برای اینکه خدای تعالی بر صراط مستقیم است، حکم او نه تبعیض دارد و نه استثنا. همچنانکه خدایتعالی مشرکان مورد نظر آیه را در جنگ بدر به عذاب خود گرفت و همگی را کشت.
🖋 طباطبایی، سید محمد حسین، ترجمه 📚تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، ج ۱۷، ص ۵۸. و ج 18 ص 287
2⃣-سنت شکست کافران.
🌐🔸وَلَوْ قَتَلَکُمُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوَلَّوُاْ الاْءَدْبَرَ ثُمَّ لاَیَجِدُونَ وَلِیًّا وَلاَ نَصِیرًا • سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلاً. سوره فتح ايه 22-23 و اگر کسانی که کافر شدند، به جنگ با شما برخیزند، قطعا پشت خواهند کرد، و دیگر یار و یاوری نخواهند یافت، سنت الهی از پیش همین بوده،و در سنت الهی هرگز تغییری نخواهی یافت.
↩️خداوند در این آیات به مؤمنان بشارت میدهد که کافران توان رویارویی با شما را ندارند و اگر به جنگ با شما هم برخیزند، براساس سنت الهی بییار و یاور شده و از پا در خواهند آمد
3⃣-سنّت هلاکت مردم با اخراج رسول
وَإِن کَادُواْ لَیَسْتَفِزُّونَکَ مِنَ الاْءَرْضِ لِیُخْرِجُوکَ مِنْهَا وَإِذًا لاَّیَلْبَثُونَ خِلَفَکَ إِلاَّ قَلِیلاً • سُنَّةَ مَن قَدْ أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ مِن رُّسُلِنَا وَلاَتَجِدُ لِسُنَّتِنَا تَحْوِیلاً. سوره اسرائ76-77 💢 و چیزی نمانده بود که تو را از این سرزمین برکَنَند، تا تو را از آنجا بیرون سازند، و در آن صورت آنان هم پس از تو جز زمان اندکی نمیماندند؛ سنتی که همواره در میان امتهای فرستادگانی که پیش از تو گسیل داشتهایم جاری بوده است، و برای سنت و قانون ما تغییر نخواهی یافت.
💢👈در این آیات به توطئه و نیرنگ مشرکان برای بیرون راندن پیامبر از مکه اشاره کرده و هشدار میدهد که اگر آنها چنینکاری را انجام داده بودند، بر اساس سنت تغییرناپذیر الهی سرنوشتی جز نابودی و هلاکت در انتظار آنها نبود
📚 تفسير الميزان
ویرایش بوسیله کاربر 1401/05/31 06:30:11 ق.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
منظور از سنتهای الهی چيست؟
🌐💢آشنايي با تعدادي از سنتهاي الهي.
4️⃣ سنت خدا در مورد فسادانگيزي واختلاف انداختن بين مردم.
🔸لَئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَفِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لاَیُجَاوِرُونَکَ فِیهَآ إِلاَّ قَلِیلاً • مَّلْعُونِینَ أَیْنََما ثُقِفُواْ أُخِذُواْ وَقُتِّلُواْ تَقْتِیلاً • سُنَّةَ اللَّهِ فِی الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلاً.سوره احزاب ايه 33 🔹اگر منافقان و کسانی که در دلهایشان مرضی هست و شایعه افکنان در مدینه، از کارشان باز نایستند، تو را سخت بر آنان مسلّط میکنیم تا جز مدّتی اندک در همسایگی تو نپایند. از رحمت خدا دور گردیده و هر کجا یافته شوند گرفته و سخت کشته خواهند شد. درباره کسانی که در پیشتر بودهاند همین سنت خدا جاری بوده است؛ و در سنّت خدا هرگز تغییر نخواهی یافت.
🌱👈این آیات به منافقان هشدار میدهد که اگر از شایعه پراکنی و ایجاد فساد و اختلاف در مدینه باز نایستند، خداوند همان سنتی را که در مورد گذشتگان جاری بوده در مورد آنها نیز جاری خواهد ساخت.
💢🖋تفسیرعلامه طباطبایی از این آیات: خدای سبحان میفرماید:این عذاب و نکالی که به منافقین و آن دو طایفه دیگر وعده دادیم و گفتیم که تبعیدشان میکنیم و خونشان را هدر میسازیم، سنتی است از خدا که در امتهای پیشین نیز جاری ساخته، هر وقت قومی به راه فسادانگیزی و ایجاد فتنه افتادند، و خواستند به منظور استفادههای نامشروع، در بین مردم اضطراب افکنند، تا در طغیان و سرکشی بی مانع باشند، ما آنان را به همین طریق گرفتیم، و تو هرگز دگرگونی درسنتخدانخواهییافت، پس در شما امت همان جاریمیشود که درامتهای قبل از شما جاریشد. 📚تفسیرالمیزان 5️⃣-سنت نصرت الهي .
🎖اگر نصرت خدا بکنیم خدا قطعاً ما را نصرت خواهد کرد
🔸«و لو قاتلکم الّذین کفروا لولّوا الأدبار ثمّ لا یجدون ولیّا و لا نصیرا. سنّة اللّه الّتی قد خلت من قبل و لن تجد لسنّة اللّه تبدیلا». (فتح 22)
🔻👈سنتى است قديمى از خداى سبحان كه انبياء و مؤمنين بـه انـبـيـاء را در صـورتـى كـه در ايـمـان خـود صـادق و در نياتشان خالص باشند بر دشـمـنانشان غلبه مى دهد، و تو هرگز براى سنت خدا تبديلى نخواهى يافت. 🔻همچنان كه در جـاى ديـگـر فـرمـوده : (كـتـب اللّه لاغـلبـن انـا و رسلى ) و آنچه صدمه و شكست كه مـسـلمـانـان در جنگهاى خود ديدند به خاطر پاره اى مخالفت ها بوده كه با خدا و رسولش مرتكب شدند.
🔸و لينصرن اللّه من ينصره ان اللّه لقوى عزيز)40حج
👈 لامى كه بر سر جمله (لينصرن ) در آمده لام قسم است، و علاوه بر اينكه سوگند ياد كرده، وعده خود را با نون تأكيد ثقيله تأكيد هم كرده است، و آن وعده اين است كه هر كس او را با جهاد و قتال با دشمنان يارى كند، او ياريش مى كند و خداى تعالى به اين وعده خود در حق مسلمانان وفا كرد و در جنگها و غزوات بر دشمنان پيروزيشان داد، البته اين تا وقتى بود كه مسلمانان دين خدا را يارى مى كردند. 👈و معناى آيه اين است كه : سوگند مى خورم كه هر آينه و حتما خدا هر كه را ياريش كند و از دين او دفاع كند، يارى مى كند و خدا توانايى است كه احدى او را ضعيف نمى كند و عزيزى است كه احدى به ساحت عزت او تجاوز نمى كند و چيزى به سلطنت و ملك او بر نمى گردد. 📚تفسير الميزان
👈🔻این فقط مربوط به ماجرای جنگ صدر اسلام نیست که «و لو قاتلکم الّذین کفروا لولّوا الأدبار»؛ سنّت اللّه است. بله، آن وقتی که ما حرف حساب خودمان را بلد نباشیم، ندانیم، یا بلد نباشیم بگوئیم و طرح کنیم، یا پای آن حرف نایستیم، یا وسط راه با وسوسههای شیطانی یا وسوسههای نفس یا تنبلیها پا سست کنیم، مجاهدت به جائی نخواهد رسید؛ معلوم است. بحث بر سر آنجائی است که: «لینصرنّ اللّه من ینصره».(40حج) دیگر از این تأکید، بالاتر نمیشود. ♦️اگر نصرت خدا بکنیم - نصرت خدا با فکر کردن، اندوختن اندیشههای ناب، مطرح کردن درست آن در عالم، پای آن ایستادن، تدبیر برای پیشبرد آن به کار بردن، در مقابل خطرات آن سینه سپر کردن - «لینصرنّ اللّه»؛ خدای متعال حتماً و قطعاً نصرت خواهد کرد.
🎙ايت اله خامنه اي
6️⃣. سنت الهی درهدایت نیکوکاران تلاشگر:
🔸 «وَ الَّذِینَ جَهَدُوا فِینَا لَنهْدِیَنهُمْ سبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِین»؛ و آن ها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه هاى خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است.(69ابراهیم)
7️⃣ سنت درتنگنا قرار دادن مجرمین، به امید بازگشت: 🔸 «ظهَرَ الْفَسادُ فى الْبرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کَسبَت أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْض الَّذِى عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»؛ فساد، در خشکى و دریا بخاطر کارهایى که مردم انجام داده اند آشکار شده است؛ خدا مى خواهد نتیجه بعضى از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (بسوى حق)بازگردند!(41روم)
8️⃣. سنت آزمایش وابتلا: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ»؛ قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مال ها و جان ها و ميوه ها، آزمايش مى كنيم و بشارت ده به استقامت كنندگان!(155بقره)
9️⃣. سنت استدراج: 🔸«وَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ»؛ و آن ها كه آيات ما را تكذيب كردند، به تدريج از جايى كه نمى دانند، گرفتار مجازاتشان خواهيم كرد.(اعراف182)
🔟 سنت ترف ومترفین: 🔸 «وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً»؛ و هنگامى كه بخواهيم شهر و ديارى را هلاك كنيم، نخست اوامر خود را براى «مترفين» (و ثروتمندان مست شهوت) آن جا، بيان مى داريم، سپس هنگامى كه به مخالفت برخاستند و استحقاق مجازات يافتند، آن ها را به شدّت درهم مى كوبيم.(اسراء16)
📚«سنت های الهی» 🖊تألیف عبدالكریم زیدان،
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
💠منظور از سنتهای الهی چيست؟ 🌱آشنايي با تعدادي از سنتهاي الهي
1️⃣1️⃣ سنت سنخیت میان مرسَل ومرسَل الیه: ♦️این سنت بر آن است که بگوید فرستاده خدا از نظر زبان و نوع باید با افراد یکسان باشد، چنانکه می فرماید: «وَ ما أرسَلنا مِن رَسُولٍ إلا بِلِسانِ قَومِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُم»؛ ابراهیم / 4.
1️⃣2️⃣ـ سنت نفی حرج: 🔻یکی دیگر از سنت های الهی این است که خداوند متعال سختی و مشقت را بر بندگان خود نخواسته است: «یُریدُ اللّه بِکُمُ الیُسر وَ لا یُرید بِکُم العُسر»؛ بقره/ 185. همچنین: بقره/ 286، نساء/ 28، مائده/ 6 و حج/ 78.
1️⃣3️⃣سنت نفی ظلم از طرف خدا: 🔻همان گونه که در اصول دین نیز آمده است پروردگارْ عادل است و هیچ گاه نسبت به بندگان خود ظلم روا نمی دارد: «وَ مَا اللّهُ یُریدُ ظُلماً لِلْعالَمین»؛ آل عمران / 108، انفال/ 51، یونس/ 44.
1️⃣4️⃣ سنت بازتاب اعمال: 🔻 یعنی هرکس هر چه انجام دهد اگر خوب باشد به نفع اوست و اگر بد باشد به ضرر خود اوست: «لَها ما کَسَبَت وَ عَلَیها ما اکْتَسَبَت»؛ بقره/ 286. حدود 31 آیه دیگر نیز در این زمینه وجود دارد.
1️⃣5️⃣-سنت مرگ و سنت های مربوط به آن: 🔻مرگ نیز از جمله سنت های تغییرناپذیر الهی است و هر جانداری روزی می میرد: «کُلُّ نفسٍ ذائِقَةُ المَوتِ»؛ آل عمران/ 185 و «کُلُّ مَن عَلَیها فانٍ»؛ الرحمن/ 26.
1️⃣6️⃣سنت اجل حتمی: 🔻این سنت از سنت های مربوط به مرگ است.
1️⃣7️⃣ سنت عدم تقدیم وتأخیر مرگ در صورت فرا رسیدن اجل: 🔻اگر چه اجل تغییر می کند اما هر گاه اجل حتمی انسان سر برسد هیچ چیزی آن را تغییر نمی دهد: «اِنَّ اللّه لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّی یُغَیِّروُا ما بِأنفُسِهِم»؛ رعد / 11، اعراف/ 34 و نحل/ 61 و حجر / 4و5.
💻برگرفته از سایت حوزه
🔻سنت های الهی در یک تقسیم بندی به دو دسته تقسیم می شوند:👇 1️⃣ سنت های مطلق: سنت هایی هستند که متوقف بر چیزی نیستند و در واقع قوانین اساسی آفرینش و تدبیر انسان هستند لذا ثابت و عمومی هستند و به عبارت دیگر این سنت ها استثناپذیر نیستند و شامل همه انسان ها و دائمی و همیشگی هستند و هیچ سنت دیگری نمی تواند بر آن ها حاکم شود.
2️⃣ سنت های مقید: سنت هایی هستند که تحقق آن ها متوقف بر مقدماتی است که فراهم ساختن آن مقدمات در اختیار انسان است این سنت ها قابل تغییر و تبدیل هستند و ممکن است بعضی از آن ها بر بعضی دیگر، در شرایط خاص، مقدم باشند. 🔻اینک به سنت های الهی بر حق مؤمنان و کافران می پردازیم که سنت های مقید هستند؛ سنت های مربوط به مؤمنین
1️⃣ خدا کسانی که دارای زمینه هدایت باشند هدایت می کند یعنی کسی که در خود زمینه هدایت را به وجود بیاورد هدایت می شود: 🔸«فَهَدی اللّه الَّذین آمنوا لِما اخْتَلَفوا فیهِ مِنَ الحَقِّ بِإذنِهِ»؛ بقره/ 213. «و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»؛ عنکبوت/69. 2️⃣ خداوند سرپرست مؤمنان و خداترسان است: «اللّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمنُوا...»؛ بقره/ 257.
3️⃣ شیطان بر آن ها که به فرمان خداوند باشند سلطه ای ندارد: 🔸«إنَّ عِبادِی لَیس لَکَ عَلَیهِم سِلطانٌ إلاّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الغاوِینَ»؛ حجر/ 42.
4️⃣ خداوند بندگان با خلوص خود را از فحشاء بدور می دارد: 🔸«قالَ رَبِّ بما أغویتَنی لَاُزیّننَّ لَهم فی الأرضِ وَ لَاُغَوِینَّهم اَجمَعین اِلاّ عِبادَکَ مِنهم المُخلَصین»؛ حجر 39/40.
5️⃣ زیادت نعمت: (زیادت نعمت های معنوی و اخروی، تزیین ایمان، زیادت نعمت های مادی و پیروزی بر دشمنان
💻نقل از سايت حوزه
🔻سنت هاي مقيد 👈سنت های مربوط به گمراهان و کفار این سنن الهی، سنت هایی هستند که پروردگار بلند مرتبه آن ها را در مورد کافران روا می دارد و به شرح زیر هستند: 1️⃣سنت اتمام_حجت: 🔸«رُسُلاً مُبَشِّریَن وَ مُنذِرینَ لِئَلاّ یَکُونَ لِلنّاسِ عَلَی اللّه حُجَّة بعدَ الرُّسلِ وَ کان اللّهُ عَزیزاً حَکیماً»؛ نساء / 165.
2️⃣ سنت زیادت ضلالت: 🔻همان گونه که اهل حق در جهت نعمت های معنوی و اخروی امداد می شوند، اهل باطل نیز در جهت ضلالت و گمراهی مدد می یابند: 🔸«فَلَمّا زاعُّوا أزاغَ اللّهُ قُلُوبَهُم وَ اللّهُ لا یهدِی القَوم الفاسِقینَ»؛ صف/ 5.
3️⃣سنت تزیین_اعمال: 🔻پس از آن که حجت بر همه مردم تمام شد و اهل باطل به اختیار و گزینش خود راه نادرستی و ناراستی در پیش گرفتند شیطان دست به کار وسوسه می شود و کارهای آنان را در چشمشان آراسته و خوب و زیبا جلوه می دهد: 🔸«وَ زَیَّنَ لَهم الشَّیطانُ ما کانُوا یَعمَلُون»؛ انعام/ 43. همچنین: حجر / 39، انعام / 108، بقره/ 212 و یونس / 12.
4️⃣سنت امهال: 🔻این سنت بدین معناست که خدای متعال، برای رعایت یک سلسله از مصالحی که ما به همه آن ها وقوف نداریم، در عقوبت اهل باطل تعجیل نمی کند، بلکه به آنان فرصت و مهلت می دهد، شاید همه یا بعضی از آنان پشیمان و نادم شوند و باز گردند و توبه کنند و یا از نسلشان انسان هایی حق طلب و مؤمن و صالح پدید آیند: 🔸«وَ لَو یُؤاخِذُ اللّه النّاسَ بِمَا کَسبُوا ما تَرَکَ عَلَی ظَهرِها مِن دابَّةٍ و لکِن یُؤَخِّرُهُم إلی أجَلٍ مُسَمًّی فَإذا جاءَ أجَلُهُم فَإنَّ اللّهَ کانَ بِعِبادِهِ بَصیراً»؛ فاطر/ 45، شوری/ 30 و روم/ 41.
5️⃣سنت استیصال: 🔻اگر اهل باطل چنان در کفر و انکار و فسق و فجور فرو روند که حکمت بالغه الهی بیش از این مقتضی امهال آنان و تأخیر عقوبت و عذابشان نباشد نوبت به سنت «استیصال» (ریشه کنی و براندازی) می رسد که یکی از سنن قطعی و لایتخلف الهی و قرینه سنت پیروزی نهایی در مورد اهل حق است. در بسیاری از آیات قرآنی از آدمیان خواسته می شود که در زمین بگردند؛ «سیروا فی الارض» و نیک بنگرند تا ببینند که فرجام کارهای اهل باطل چه سان بوده است، از جمله در سوره های:👇 آل عمران/ 137، انعام/ 11، اعراف/ 84 و86 و103، یونس/ 39 و73، یوسف/ 109 و آیات دیگر. البته این در صورتی است که مانعی وجود نداشته باشد مانند این آیه شریفه که می فرماید: 🔸 «و ما کان الله لیعذبهم و انت فیهم» 🔻⚡️همچنین در بسیاری از آیات شریفه دیگر، سخن از ریشه کنی و براندازی و نابودی اقوام و جوامع گناهکار و ستمگر گذشته می رود، از جمله: «ألَم یَرَوْا کَم أهلَکنا مِن قَبلِهِم مِن قَرنٍ مَکَنّا هُم فِی الأرض ما لَم نُمَکِّن لَکُم وَ أرسَلنا السَّماءَ عَلَیهِم مِدراراً و... أنشأنا مِن بَعدِهِم قَرناً آخرینَ»؛ انعام/6. و اعراف / 4 ، انفال/ 54 ، یونس/ 13 و آیات دیگر. ♦️👈و نیز در بسیاری از آیات، داستان دچار شدن هر یک از اقوام و جوامع سابق به عذاب استیصال، جداگانه ذکر می شود. 🌋🏜داستان قوم نوح، قوم هود، قوم صالح، قوم لوط، قوم شعیب، فرعونیان اصحاب سبت، اصحاب رس، قوم تبع، اصحاب فیل و... و غالباً سبب هلاکت آنان نیز، که اموری از قبیل کفر، شرک، ظلم،... است، ذکر شده است.
💻نقل از سايت حوزهویرایش بوسیله کاربر 1401/06/12 05:33:13 ق.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
🌱آشنايي با سنتهای الهی و ويژگيهاي آنها.
سنتهای الهی سه ویژگی بسیار مهم دارند: 1⃣. عام وفراگیرند 2⃣. قیاسناپذیرند 3⃣. ثابت وتغییرناپذیرند
1️⃣فراگیر بودن سنتهای الهی عام و فراگیر بودن سنتهای الهی در قرآن به این صورت آمده است: «یرید الله لیبین لکم و یهدیکم سنن الذین من قبلکم و یتوب علیکم و الله علیم حکیم؛ خدا میخواهد راه سعادت را برای شما بیان کند و شما را به آداب (ستوده) آنان که پیش از شما بودند، راهبر گردد و بر شما ببخشاید، و خدا دانا و به حقایق امور آگاه است.» نساء 4 🔸«قد خلت من قبلکم سنن فسیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبة المکذبین. هذا بیان للناس و هدی و موعظة للمتقین؛ ال عمران 137 پیش از شما مللی بودند و رفتند. در اطراف زمین گردش کنید تا ببینید چگونه عاقبت هلاک شدند آنان که وعدههای خدا را تکذیب میکردند. این (کتاب خدا) حجت و بیان است برای عموم مردم و پندی برای پرهیزگاران.»
📌فراگیر بودن سنتهای الهی این مطلب را یادآوری میکند که مردمان باید پند بپذیرند؛ چراکه در صورت ارتکاب اعمالی، قطعا همان سنتهای معمول در حق گذشتگان گریبانگیر آنان نیز خواهد شد
2⃣ تحول ناپذیری سنن الهی یک ویژگی مهم سنتهای الهی این است که ثابت و تغییرناپذیرند كه قبلا بحث شد. قرآن کریم میفرماید: 🔸«سنة الله فی الذین خلوا من قبل و لن تجد لسنة الله تبدیلا؛ 🔸«سنة الله التی قدخلت من قبل و لن تجد لسنة الله تبدیلا؛ 🔸«فلن تجد لسنت الله تبدیلا و لن تجد لسنت الله تحویلا؛
قیاسناپذیری_سنت_الهی 🔻نیز یکی دیگر از ویژگیهاست. 🌴حضرت علی (علیهالسّلام) میفرماید: 🔸«هو الذی اشتدت نقمته علی اعدائه فی سعة رحمته. و اتسعت رحمته لاولیائه فی شدة نقمته قاهر من عازه و مدمر من شاقه و مذل من ناواه و غالب من عاداه. و من توکل علیه کفاه. و من ساله اعطاه و من اقرضه قضاه و من شکره جزاه؛ [ نهج البلاغه، ص۷۱، ترجمهی محمد دشتی، خطبهی ۹۰.] اوست خدایی که با همهی وسعت رحمتش، کیفرش بر دشمنان سخت است و با سختگیری که دارد، رحمتش همهی دوستان را فرا گرفته است. هرکس با او به مبارزه برخیزد، (خداوند) بر او غلبه میکند و هرکس دشمنی ورزد، هلاکش میسازد. هرکس با او کینه و دشمنی ورزد تیرهروزش کند. و بر دشمنان پیروز است. هرکس به او توکل نماید، او را کفایت کند و هرکس از او بخواهد میپردازد و هرکس برای خدا به محتاجان قرض دهد، وامش را بپردازد و هرکه او را سپاس گوید، پاداش نیکو دهد.
دعوت مردم به مطالعه سنن الهي 🔻قرآن کریم همه مردم را به مطالعه سنتها و قوانین الهی که بر امتهای پیشین جاری شده فراخوانده و از آنها خواسته است که برای بررسی آنچه برگذشتگان رفته است نسبت به سرانجام رفتار خود بیندیشند و از سرنوشت تکذیبکنندگان و کفرپیشگان عبرت گیرند. 📖برخی از آیات به شرح زیر است:👇
↩️- دعوت برعلم سرانجام مکذبین 🔻در این آیه، خداوند همه را به سیر و سیاحت در زمین به منظور آگاهی از سرانجام تکذیبکنندگان و آنچه بر آنها رفته است، فراخوانده، میفرماید: 🔸«قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُواْ فِی الاْءَرْضِ فَانظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ؛ [↑ آل عمران/، آیه۱۳۷]. قطعا پیش از شما سنتهایی بوده و سپری شده است. پس، در زمین بگردید و بنگرید که فرجام تکذیبکنندگان چگونه بوده است؟.»
↩️- سرانجام_کفرپیشگان 🔻در این آیه نیز سخن از لزوم سیر و سفر در زمین برای آگاهی از عاقبت کفرپیشگان است: 🔸«أَفَلَمْ یَسِیرُواْ فِی الاْءَرْضِ فَیَنظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَلِلْکَفِرِینَ أَمْثَلُهَا • ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَی الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَأَنَّ الْکَفِرِینَ لاَ مَوْلَی لَهُمْ؛ [/سوره،.محمد آیه۱۰-۱۱ ] مگر در زمین نگشتهاند، تا ببینند فرجام کسانی که پیش از آنها بودند به کجا انجامیده است؟ خدا زیر و زبرشان کرد و کافران را نظایر همین کیفرها در پیش است؛ چرا که خدا سرپرست کسانی است که ایمان آوردهاند، ولی کافران را سرپرست و یاوری نیست.»
↩️- لزوم برمطالعه احوالات پیشینیان بنابراین انسان باید همانطور که قوانین حاکم بر جهان طبیعت را مورد مطالعه قرار میدهد تا به رمز و راز تغییر و تحولات آن پیبرد و از آن در جهت منافع دنیوی خود استفاده کند، قوانین حاکم بر جوامع انسانی را نیز مورد مطالعه قرار دهد تا علل و عوامل تغییرات اجتماعی را بشناسد و از آنها در مسیر سعادت اخروی خود بهرهبرداری کند. از آیات متعددی از قرآن استفاده میشود که اقبال و ادبار خداوند به هر قومی تابعی از روحیات، اعمال و رفتار آنهاست و بقا و زوال نعمتهای الهی برای هر ملتی وابسته به عملکرد آن ملت است.
عوامل وواسطهها در سنتهای الهی ❓آيا خداوند در اجراي سنتها، همواره خودش دخالت ميكند؟
👈اگر چه قرآن کریم لفظ سنت را در مورد نزول عذاب بر اقوام و جوامع باطلگرا، کافر، مشرک، ظالم، فاسق و فاجر به کار میگیرد، ولی از آنجا که هیچ یک از افعال خدا را عبث و گزاف و بیحساب نمیدانیم، بلکه همه را بر اساس ضوابطی که از صفت حکمت او سرچشمه میگیرد میدانیم، میتوانیم اصطلاح «سنت الهی» را به معنای عامتر بگیریم و آن را بر ضوابطی که در افعال الهی وجود دارد یا روشهایی که خداوند امور عالم و آدم را بر پایه آنها تدبیر و اداره میکند، اطلاق کنیم. 👈وقتی سخن از یک «سنت الهی» میگوییم مراد این نیست که فلان فعل خاص مستقیماً و بیواسطه از خدای متعال صادر میشود، بلکه ممکن است اسباب و وسایل بسیاری، اعم از طبیعی و عادی و فوق طبیعی و غیبی در کار آمده باشد و در عین حال فعل به خدای متعال منسوب شود. خدای متعال برای این که بینش و گرایش الهی و توحیدی ما را تقویت کند، افعال، کنشها و واکنشهای طبیعی و پدیدههای مادی را نیز به خود نسبت میدهد. به همین ترتیب پدیدههای انسانی، اعم از فردی و اجتماعی را نیز به خود منسوب میکند و بدینسان ما را با توحید افعالی آشناتر میسازد؛ 🔻مثلاً سرکوبی و در هم شکستن یک قوم را اگر چه به دست قوم دیگری صورت گرفته باشد به خود منتسب میسازد، خواه قومِ مهاجم و غالِب، اهل حق باشد و خواه اهل باطل. بر اساس این دیدگاه است که ما قوانین اجتماعی را سنتهای الهی در تدبیر جوامع بشری مینامیم.
📗📖 قرآن از قوانین حاکم بر جامعه و تاریخ به لفظ «سنت الله» یا «سنن» تعبیر میکند. این کتاب شریف در بعضی از آیات، «سنت» را به خدای متعال نسبت میدهد؛ از جمله: 🔸«سنة الله التی قد خلت من قبل و لن تجد لسنة الله تبدیلاً؛ [ فتح/سوره۴۸، آیه۲۳ ] سنتهای خداوند برای گذشتگان هم بوده و در سنتهای الهی هیچ تغییر و تحولی نیست»، و در بعضی دیگر، «سنت» را به انسانها نسبت میدهد؛ از جمله: ـ🔸 «سنة الاولین» (سنت پیشینیان)؛ 🔸ـ «سنة من قد ارسلنا قبلک من رسلنا» (سنت پیامبران الهی قبل از تو)؛ 🔸ـ «سنن الذین من قبلکم» (سنتهای گذشتگان). 🌴امیر مؤمنان علی (علیهالسلام) نیز میفرماید: 💫«روزگار همانطور که بر گذشتگان حکومت میکرد، بر شما هم حکومت خواهد کرد.» [ نهج البلاغه، خطبه ۱۵۲.۸۵ ] مقصود امام این است که سیر تاریخ کاملاً معقول و قانونمند است و در پشت رویدادهای گوناگون و غیر مرتبط در ظاهر، نظام معقول و سنتهای خللناپذیر است که زیر بنای تاریخ و سیر جامعه را تشکیل میدهد
💻از سايت ويكي فقه
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
🌱آشنايي با سنتهای الهی و ويژگيهاي آنها.
🔻استثناناپذیری سنتهای الهی و ارتباط ان با ازادی انسان .
🔻بعضی اشکال گرفتهاند که قوانین آفرینش و سنتهای الهی میتواند استثنائاتی داشته باشد؛ بدینصورت که معجزات و کارهای خرق عادت و حتی دعاها و صدقات و احسانهایی که برخی انجام میدهند، نقض سنت الهی است. در پاسخ میگوییم: اگر تغییراتی در سنتهای جهان دیده میشود معلول تغییر شرایط است و بدیهی است که هر سنتی در شرایط خاص خود جاری است و با تغییر شرایط، سنتی دیگر جریان مییابد و آن سنت نیز در شرایط خاص خود جریان و کلیّت دارد؛ یعنی سنت و قانون هیچگاه تغییر نمیکند، بلکه شرایط آن تغییر میکند و شرایط جدیدی به وجود میآورد؛ مثلاً اگر مردهای به طور معجزهآسا زنده میشود، خود حساب و قانونی داشته است. همچنین اگر فرزندی همچون عیسی بن مریم (علیهالسلام) بدون پدر متولد میشود، این رویه بر خلاف سنت الهی نیست، بلکه چون بشر همه سنتها و قوانین آفرینش را نمیشناسد همین که چیزی را بر خلاف قانون و سنتی میپندارد میگوید: نقض قانون علیت است. 👈اما باید بدانیم که در بسیاری از موارد آنچه به عنوان قانون است، در واقع «پوسته و قشر قانون» است؛ مثلاً ما میپنداریم که سنت آفرینش حیات، اینگونه است که همواره موجود زنده از ازدواج پدر و مادری حاصل میشود، لکن باید بدانیم که آفرینش عیسی بن مریم «قشر سنت» را بر هم زده، نه خود سنت را.
↩️ سنتهای الهی و آزادی انسان
سنتهای الهی با آزادی انسان، منافات و تضادی ندارند، به همین سبب در آیات قرآن هرگونه تغییر_وتحولی بر اراده و عزم انسانها و جامعه بنا شده است؛ هم چنان که فعالیتهای فردی و اجتماعی نیز بر پایه اراده و اختیار افراد صورت میگیرد. 🔻همچنین سنتهای الهی با دستورات دینی و اخلاقی نظیر توکل، قضا و قدر و... تضاد ندارند، زیرا این موارد نیز جزء سنن الهی و کاملکننده یکدیگرند. 🕌دین مقدس اسلام همانطور که پیروانش را به بهرهگیری از عقل و تفکر، دعوت کرده، به توکل بر خدا نیز فرا خوانده است. «در حدیث آمده است که از رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) سؤال شد: با وجود این که هر حادثهای که در جهان رخ میدهد به تقدیر الهی و قضای حتمی اوست، ❓دعا و دوا چه اثری میتواند داشته باشد؟ در پاسخ فرمودند: دعا نیز از قضا و قدر است. در روایت دیگر آمده است که امام علی (علیهالسلام) در پای دیواری نشسته بود، متوجه شد که دیوار شکسته و ممکن است که فرو بریزد؛ فوراً برخاست و از آنجا دور شد. مردی اعتراض کرد که از قضای الهی میگریزی؟ یعنی اگر بنا باشد تو بمیری، خواه از کنار دیوار خراب فرار کنی یا فرار نکنی، خواهی مرد و اگر بنا نباشد صدمهای به تو برسد، باز هم در هر صورت محفوظ خواهی بود. بنابراین فرار از زیر دیوار شکسته چه معنا دارد؟ حضرت در پاسخ فرمود: از قضای الهی به سوی قَدَر الهی فرار میکنم.»
💻 تلخیص از سایت ویکی فقه
پایان
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
– هماهنگی سنت های تکوینی و تشریعی – سنت های تکوینی خداوند در جوامع انسانی هماهنگ با سنت تشریعی اوست .
دستور اطاعت از خدا و رسول در شریعت ، هماهنگ بامتن تکوین است . يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ . ( سوره انفال آیه 24 ) نظر علامه طباطبايي : بعد از آنكه در جمله (اطيعوا الله و الرسول ) مؤ منين را به اطاعت دعوت حقه و اينكه از آن اعراض نكنند دعوت فرمود اينك براى دومين بار آن را تاكيد نموده و مؤ منين را به استجابت خدا و رسولش در پذيرفتن دعوت پيغمبر سفارش مى كند، و اين تاكيد را بوسيله بيان حقيقت امر و آن ركن واقعى كه تكيه گاه اين دعوت است انجام داده و مى فرمايد حقيقت امر و ركن واقعى اين دعوت چيزى است كه انسان را از پرتگاه فنا و هلاكت رهائى داده و زنده اش مى كند . و از آنجايى كه اين هدايت الهى كه نوع انسانى را به سوى سعادت و خير و به سوى منافع وجودش دلالت مى كند هدايتى است تكوينى و از مشخصات نحوه خلقت اوست ، و محال است كه نظام آفرينش در يك مورد دچار خطا و اشتباه شود لا جرم بايد بطور قطع گفت كه انسان سعادت وجود خود را بطور قطع درك مى كند، و در اين دركش دچار ترديد نمى شود، همچنانكه ساير انواع مخلوقات بدون اينكه دچار سهو و اشتباه شوند به فطرت خود راهى را كه منتهى به سعادت و منفعت و خيرشان مى شود مى پيمايند، و اگر در جائى دچار خبط مى شوند بخاطر تاثير عوامل و اسباب نامناسب ديگرى است كه موجودى را از مسير خيرات و منافعش منحرف ساخته به سوى ضرر و شرش سوقش مى دهد.و اين معنا همان معنائى است كه در قرآن كريم روى آن پافشارى نموده و مى فرمايد راه سعادت و علم و عملى كه منتهى به آن مى شود بر هيچ انسانى پوشيده و مخفى نيست ، و هر انسانى به فطرت خود مى فهمد كه چه معارفى را بايد معتقد باشد و چه كارهائى را بايد بكند، از اينجا نتيجه مى گيريم كه اگر انسان از راه راستى كه فطرتش او را به آن دعوت نموده و هدايت الهى به سوى آن سوقش مى دهد منحرف شود قطعا لوازم سعادت زندگى را از دست داده است. ترجمه المیزان ج 17 ص 68.
– رابطه رسالت آسماني با سنّت هاي تاريخي : اكنون اين پرسش مطرح مي شو د كه چه رابطه اي بين رسالت آسماني و سنّت هاي تاريخي وجود دارد؟ آيا رسالت آسماني مانند اصحاب و مجريان دين محكوم سنّت هاي تاريخي بوده و گاه مقهور مخالفان مي شوند و شكست مي خورند يا همواره غالب و پيروز هستند؟ قرآن مجيد آنجا كه مي خواهد سخن از شكست مسلمانان در جنگ اُحد به ميان آورد شكستي كه پس ازكسب آن پيروزي بزرگ و قاطع در جنگ بدر گرفتارش شدند اين خسارت و شكست را چگونه مطرح مي كند؟ آيا مي گويد كه رسالت آسماني پس از پيروزي و موفقيت در جنگ بدر، دچار شكست و ناكامي در جنگ احد شد؟ خير؛ زيرا رسالت آسماني فراتر و برتر از مقياس ها و معيارهاي شكست و پيروزي به مفهوم مادي اين واژه است. رسالت آسماني شكست نمي خورد و هرگز نخواهد خورد؛ آنكه شكست مي خورد و گرفتار خسران و هزيمت مي شود، انسان است ، حتي اگر اين انسان مجسم كنندة رسالت آسماني باشد؛ چرا كه اين انسان تحت حكومت و سيطرة سنّت ها و قوانين تاريخ ا ست. لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا . (سوره آل عمران آیه 140 ) نظر علامه : معناى (ليعلم الله) اين است كه خدا خواسته ايمان مؤ منين ظاهر شود، و چون ظاهر شدن ايمان مانند هر چيز ديگر بايد بر طبق سنت جاريه در اسباب و مسببات صورت بگيرد، لذا چاره اى نيست جز اينكه امور و صحنه هائى را به وجود بياورد، تا ايمان مؤ منين كه قبل از وقوع آن صحنه ها مخفى و در باطنشان پنهان بود ظاهر شود . ترجمه المیزان ج 7 ص 45 .
ظلم یکی از مهم ترین عوامل هلاکت می باشد :
برخی از آیات قرآن که در آنها ظلم را عامل نابودی برشمرده شده به شرح زیر است: – تهدید به هلاکت ظالمین به پیامبر:وَرَبُّکَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ ... (سوره کهف آیه ۵۸و۵۹ ) نظر علاّمه : سنت الهى ما در امم گذشته نيز همين بوده كه وقتى ظلم را از حد مى گذراندند هلاكشان مى كرديم . از همین جا روشن مى شود كه عذاب و هلاكى كه اين آيات متضمن آن است عذاب روز قيامت نيست بلكه مقصود عذاب دنيايى است. (3) – هلاکت اقوام پیشین در اثر ظلم: وَلَقَدْ أَهْلَکْنَا الْقُرُونَ ... ( سوره یونس آیه 14 و۱3) نظر علامه : مطلبى كه در اين جمله بايد گفته شود اين است كه سنت امتحان و ابتلاء سنتى است عمومى كه خواه ناخواه جارى خواهد شد. (4) – نقل هلاکت ظالمین:در این آیات سخن از مردمی است که عمری را با ظلم به خود کردند، اما ناگهان با نزول عذاب الهی هیچ پناهی برای خود نیافتند:وَکَمْ قَصَمْنَا مِن قَرْیَةٍ کَانَتْ ظَالِمَةً ... (سوره انبیاء آیه ۱2و11) نظر علامه:چقدر هلاک کردیم از اهل قریههایی که به خود ستمکار بودند . و از در پشیمانی گفتند:"وای برما که مردمی ستمکار بودیم"... (5) – هلاکت قوم نوح: اشراف قوم نوح به آن حضرت ،ظلم کردند و در نهایت سرنوشت شوم این قوم ظالم مشخص می شود : وَقَالَ الْمَلاَءُ مِن قَوْمِهِ الَّذِینَ کَفَرُواْ وَکَذَّبُواْ ... ( سوره مؤمنون آیه 41 -32 ) نظر علامه : اشراف قوم آن رسول ، آنها كه كافر بودند به مردم گفتند: اين شخص غير از بشرى مثل شما نيست او هم از آنچه شما مى خوريد مى خورد و از آنچه مى آشاميد مى آشامد . و هر آينه شما مردم اگر بشرى مثل خود را اطاعت كنيد خيلى (نالايق و) زيان كاريد .(6) – هلاکت قوم ثمود در اثر ظلم: فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ مَکْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْنَهُمْ ... (سوره نمل آیه ۵۱و۵۲ ) نظر علامه : مكر قوم صالح (پیامبر قوم ثمود) اين بود كه بر قصد كشتن صالح و اهل او اتفاق كنند و سوگند بخورند و اما مكر خداى تعالى اين بود كه هلاكت همه آنان را تقدير كند. كلمه (تدمير)به معناى هلاكت كردن است. و اينكه فرمود: (عاقبت مكرشان اهلاك خود و قومشان بود)، جهتش اين است كه مكر آنان استدعا و اقتضاى مكر الهى را به عنوان مجازات دارد و همين مستوجب هلاكتشان و هلاكت قومشان گرديد. (7)
برگرفته از مقاله (تحلیلی بر تاریخ و سنت های الهی با استفاده از تفسیر المیزان ) عبداله رضائی فرد –
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.