رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04 ارسالها: 134
5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
|
حرام بودن اقامه نماز در حالت جنابت- دختر يا پسر جنب قبل از نماز بايد غسل كند.
در سوره نسا آيه 43 خداوند احكامي براي نماز ،غسل و تيمم صادر كرده است:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ
وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا
ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً
فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا
هان ای کسانیکه ایمان آوردید! در حال مستی به نماز نزدیک مشوید، تا زمانی که بدانید چه میگویید
و (نیز) در حال جنابت (وارد نماز یا مسجد نشوید) ـ مگر اینکه رهگذر (مسجد) باشید ـ تا غسل کنید،
و اگر بیمارید یا در سفر یا یکی از شما از قضای حاجت بیاید، یا با زنان آمیزش (جنسی) میکنید، و آبی نیابید، بلندایی پاکیزه را جستوجو کنید، و بخشی از صورتها و دستهایتان را (با آن) مسح نمایید. خدا بیگمان بخشنده و پوشنده بوده است.
در تفسير فرقان،اين گونه امده است:
«لاتقربوا» نخست تصريحى است به اينكه نزديك به نماز نشويد
و سپس" و لا جنباً الاعابرى سبيل" منع دومى است از ورود در نماز و مسجد كه در حالت جنابت هر دو ممنوعند،
و" عابرى سبيل" دليلى روشن است بر اينكه مقصود از «الصلاة» هم نماز است، و هم مسجد، زيرا در خود نماز هرگز عبور و مرورى نيست، بلكه اين خود از مبطلات نماز است، بنابراين" عابرى سبيل" به معناى عبور از گذرگاه مسجد است.
" الاعابرى سبيل" سبيل راه مسجد است كه اين قسمت از آيه نيز اشعار به تلازم ميان نماز و مسجد دارد، چنانكه آيات ديگرى هم وجوب نماز جماعت را ثابت مى كند،
و" حتى تغتسلوا" و نه" حتى تطهّروا" تنها غُسل جنابت را براى جنب مجوز ورود در مسجد و دخول در نماز خوانده، جز آنكه راجع به دخول در نماز ، تيمم هم به دليل" فان كنتم جنبناً فاطهروا" ثابت است، زيرا بالاخره نماز به هر حال واجب است،
و روى اين اصل اگر توان غسل كردن نباشد بايستى تيمم كرد، ولكن ورود در مسجد ضرورتى ندارد، كه جنب بدون غُسل وارد در آن گردد، و نيز دخول در مسجد براى برداشتن و يا گذاشتن چيزى هم براى جنب حرام است، مگر در صورت ضرورت، كه در هر دو به مقدار رفع ضرورت بدون غسل و يا تيمم جايز است در مسجد وارد شويد، مانند ضرورت طواف براى معذوران از طهارت، و در هر صورت قاعده كلى اين است، كه براى ورود در مسجد در حالت عادى براى شخص جنب، يا مانندش- همچون حائض و نُفَساء- تنها با غسل جايز است، و با تيمم حق ورود در مسجد ممنوع است.
كلمات كليدي:غسل جنب جنابت نماز تيمم
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: students, member تاریخ عضویت: 1390/03/01 ارسالها: 38
4 تشکر دریافتی در 3 ارسال
|
-ايا جنب در ايات و غسل جنابت مخصوص مردان است؟
"وان كنتم جنباً فاطهروا" «جُنُب» در اين جا به معناى دور و ممنوع از نماز و مانند آن است، خواه در اثر عمل جنسى يا خروج منى باشد و يا در اثر حيص يا نفاس يا استحاضه و مس ميت و ...،
مثلا "الجار الجُنُب" در مقابل "الصاحب بالجنب" به معناى همسايه اى دور است، پس اصولا جُنُب يعنى دور است، جز آن كه جنب نسبت به نماز دور از نماز است، نه دور زمانى و مكانى، بلكه بدين معنى كه در حالتى خاص حق خواندن نماز را ندارد، البته اين جنابت در بعد اصلى و معمولى اش بر حسب قرآن جنابت جنسى است ولى جنابت حيض و نفاس نيز بر حسب سنت قطعيه مشمول است.
-ايا براي غسل جنابت،شستن كل بدن لازم است؟ايادر غسل ترتيب مهم است؟
و «فاطهروا» اينجا چون تطهير همه جانبه مكلف بگونه مطلق است نه مانند وضو كه دو غَسل و دو مسح بود، بلكه كل غَسل و غَسل كل است، روى اين اصل براى رفع جنابت غسل و شستن كل بدن لازم است
و چنانكه غَسل صورت و دستها همانگونه كه بيان شد مطلق است كه در ترتيبى اش هم ترتيبى شرط نيست، در غُسل نيز چنان است كه همانگونه كه در ارتماسى اش ترتيبى نيست، در ـ باصطلاح ـ غُسل تربيتى نيز هرگز ترتيبى چه سه گانه و چه دوگانه شرط نيست، سه گانه اش شستن سر و گردن سپس طرف راست و آنگاه طرف چپ و دوگانه اش مقدم داشتن سر و گردن بر كل پيكر است چه طرف راست بر طرف چپ مقدم باشد و يا برعكس و يا هر دو يكجا شسته شوند.
روايات هم در اين باره سه دسته است كه دسته مطلق آنها را بر مبناى موافقت با اين آيه مى پذيريم و بقيه محمول بر استحباب خواهند بود. منبع:تفسير الفرقان ،آيه 6 سوره مائده ویرایش بوسیله کاربر 1396/06/04 10:44:54 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
﷽.
🕌نماز و ورود به مساجد در حال جنابت ممنوع
💮🔸يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُـولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا نساء:43 اي كساني كه ايمان آوردهايد، در حال مستي به نماز نزديك نشويد تا هنگامي كه بدانيد چه ميگوييد و نه در حال جنابت، تا غسل كنيد. مگر آنكه عبوركننده باشيد،
⭕️باطل بودن نماز در حال جنابت: 🔻👈همان گونه که قرآن میگوید: «و همچنین هنگامی که جنب هستید» به نماز نزدیک نشوید (وَ لا جُنُباً). سپس استثنایی برای این حکم بیان فرموده، میگوید: «مگر این که مسافر باشید» و در مسافرت گرفتار بیآبی شوید (إِلّا عابِرِی سَبِیلٍ). که در این حال نماز خواندن به شرط تیمم که در ذیل آیه خواهد آمد جایز است.
-↩️ سپس در مورد جواز نماز خواندن و یا عبور ازمسجد میفرماید: 👈«تا غسل کنید» (حَتَّی تَغتَسِلُوا). جنابت و اجتناب، از ريشة «جَنْب»
♦️ (پهلو)، نوعي فاصله و پهلو گرفتن از كسي يا چيزي و دوري كردن از آن را به صورت استعاره ميرساند. كسي كه در خواب يا در مباشرت با همسر خود جُنُب شده باشد، گويي از طهارت دور شده و بايد خود را قبل از ورود به مسجد براي اقامه نماز پاكيزه نمايد. از آنجايي كه در زمان پيامبر نمازها همواره به جماعت و در مساجد برپا ميشد، اين توصيه همچون وضوي قبل از نماز، براي حفاظت از بهداشت مساجد و پاكيزه بودن شخص در مجاورت نمازگزاران بوده است (والله اعلم). هر چند تأثير فردي پاكيزگي نيز از نظر جسمي و روحي قابل انكار نيست.
-↩️ در مسجد، نبايد با حالت جنابت وارد شد. وَ لا جُنُباً ... -↩️ در غسل، شستن تمام بدن لازم است. چون در آيه نام عضو خاصّى برده نشده است. «تَغْتَسِلُوا»
📚تفاسير نور نمونه و بازرگان.
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.