رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
❇️از آنها كه به ديگران خيانت ميكنند، حمايت نكنيد
💠وَلَا تُجَادِلْ عَنِ الَّذِينَ يَخْتَانُونَ أَنفُسَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ خَوَّانًا أَثِيمًا 107/نساء
🌱و از كساني كه [در خيانت به ديگران] به خود خيانت ميكنند دفاع مكن، مسلماً خدا كسي را كه خيانتكار خودمحور [=تنگنظر، كوتهبين] باشد دوست ندارد.
🔹خيانتكار به ديگران، عملاً خود را فريب ميدهد و با خيانت به نفس خود آن را به خسران ابدي دچار ميسازد. خيانت نوعي نفاق است، چون شخص خائن حق را ميداند ولي خلاف آن عمل ميكند. از اين منظر است كه خيانت را به عهد و امانت نسبت ميدهند. آدمي با خدا عهد صداقت بسته و امانت دار موهبت «اختيار» است. آن قبيله مسلمان با شهادت دروغ خود، به حق و حقيقت خيانت كرده بودند.
🔹آیه در مورد کسانى نیست که مثلاً یک بار مرتکب خیانت شده اند و از آن پشیمان گشته اند; زیرا در مورد چنین کسانى نباید شدت عمل به خرج داد، بلکه باید ارفاق نمود، لذا باید دانست آیه در مورد کسانى است که خیانت جزء برنامه زندگى آنان شده است. این سخن طبق قرائن ذیل مناسب تر است: یَختانُون که فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد. خَوّان که صیغه مبالغه و به معنى بسیار خیانت کننده است. و أَثِیم که به معنى گناهکار است و به عنوان تأکید براى خَوّان ذکر شده. و در آیه گذشته نیز از آنها تعبیر به خائن شده که اسم فاعل و معنى وصفى دارد و نشانه تکرار عمل است.
🔹ظلم وخيانت به مردم، خيانت به خود است. زيرا آثار سوء زير را بدنبال دارد: الف: سبب از دست دادن روحيّهى صفا و عدالتخواهى است. ب: عامل محروم كردن مظلومانى است كه فردا به پا خواهند خواست. ج: موجب آماده كردن قهر و دوزخ الهى براى خود است. د: جامعه را آلوده مىكند و اين آلودگى دامن خود خائن را هم مىگيرد.
🔹دفاع از خائن، حرام است. لا تُجادِلْ ...
🔹حاكم اسلامى بايد پشتيبان مظلومان باشد، نه حامى ظالم. وَ لا تُجادِلْ ...
🔹عناوين، قدرتها، تهديدها، جوّ و افكار عمومى، هيچ يك مجوّز همكارى با خائن نيست. وَ لا تُجادِلْ ....
🔹حساب خيانتهاى جزئى و ناآگاهانه، ازت. خيانت توطئهگران فسادانگيز، جداست. «يَخْتانُونَ، خوان، اثيم»
🔹آنكه با خيانت، محبّت خود را از مردم مىبُرد، محبّت خدا هم از او قطع خواهد شد. «إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ»
📚تفاسير نور، نمونه و بازرگان
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
❇️خائنان از مردم شرم مي كنند اما از خدا،خير در دنيا ازشون حمايت ميكيند،در قيامت چطور؟
💠يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلَا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ مَا لَا يَرْضَى مِنَ الْقَـوْلِ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطًا 108 نساء
🌱[آنها خيانتهاي خود را] از مردم پنهان ميكنند [تا شرمگين نشوند] و از خدا پنهان نميدارند [شرم نميكنند، نميخواهند يا نميتوانند پنهان كنند] در حالي كه او همواره با آنهاست، [حتي] موقعي كه شبانه سخناني خلاف رضاي او [در دفاع ناحق از همقبيلهاي خود] در سر ميپرورند، و خدا همواره بر آنچه ميكنند احاطه دارد.
💠ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ جادَلْتُمْ عَنْهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا فَمَنْ يُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَمْ مَنْ يَكُونُ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا «109»
🌱هان شما همانها هستيد كه در زندگى دنيا از ايشان (خائنان) جانبدارى كرديد، پس چه كسى در روز قيامت در برابر خداوند از آنان جانبدارى خواهد كرد؟ يا چه كسى (در آن روز،) وكيل و مدافع آنان خواهد شد؟
🔹در سه آيه 107 تا 109، به سه گروه سه هشدار داده شده است: به قاضى مىگويد: مواظب باش از مرز حقّ تجاوز نكنى. به خائن مىگويد: خدا ناظر كار توست. به مدافع خائن مىگويد: تلاش شما به درد قيامت نمىخورد.
🔹خائنان، به حاميان امروز خود دلخوش نباشند كه فردايى هست. همهى حمايتها از خائنان، موقّت و زودگذر است. «فَمَنْ يُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ»
🔹حكم دادگاه در دنيا نافذ است، ولى مجرم، حساب كار خود را براى قيامت بكند كه آن روز تنهاست. «فَمَنْ يُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ»
🔹وكيل مدافع خائن نشويم و فريب حقّ الوكالهى او را نخوريم. «فَمَنْ يُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ»
🔹مظلومانى كه در دنيا نتوانند حقّشان را بگيرند، دلگرم باشند كه در قيامت، پشتيبان دارند و به حساب ظالم رسيدگى مىشود. فَمَنْ يُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ ...
📚تفسير نور
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
❇️دفاع از خائنان ممنوع📛 قضاوتها بايد عادلانه و فارغ از تعلقات جناحي، قومي،نژادي و مذهبي باشد
💠إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِينَ خَصِيماً «105»وَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِيماً «106» نساء
🌱همانا ما اينكتاب را بحقّ بر تو فروفرستاديم تا ميان مردم به آنچه خدا (از طريق وحى) تو را آموخته ونشان داده، داورى كنى وبه نفع خيانتكاران به مخاصمت برنخيز. و از خداوند طلب آمرزش كن كه همانا خداوند آمرزنده مهربان است.
🔷در شأن نزول این آیه و آیه بعد نقل شده که: «بشیر» به خانه مسلمانی به نام «رفاعه» دستبرد زد و شمشیر و زره و مقداری از مواد غذایی را به سرقت برد، فرزند برادر او به نام «قتاده» که از مجاهدان بدر بود جریان را به خدمت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله عرض کرد. برادران سارق وقتی باخبر شدند، یکی از سخنوران قبیله خود را دیدند که با جمعی به خدمت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله بروند و با قیافه حق به جانب سارق را تبرئه کنند، و قتاده را به تهمت ناروا زدن متهم سازند. پیامبر صلّی اللّه علیه و آله طبق وظیفه «عمل به ظاهر» شهادت این جمعیت را پذیرفت و قتاده را مورد سرزنش قرار داد، قتاده که بی گناه بود از این جریان بسیار ناراحت شد و به سوی عموی خود بازگشت و جریان را با اظهار تأسف فراوان بیان کرد، عمویش او را دلداری داد و گفت: نگران مباش خداوند پشتیبان ما است. این آیه و آیه بعد نازل شد و این مرد بیگناه را تبرئه کرد و خائنان واقعی را مورد سرزنش شدید قرار داد.
🔷نقل ديگر در شأن نزول آن است كه در يكى از جنگها، يكى از مسلمانان زرهى سرقت كرد. چون در آستانهى رسوايى قرار گرفت، زره را به خانهى يك يهودى انداخت و افرادى را مأمور كرد كه بگويند: يهودى سارق است، نه فلانى. پيامبر، طبق ظاهر، حكم به تبرئه آن مسلمان كرد. امّا نزول اين آيه، آن يهودى را تبرئه كرد.
رسول خدا فرمودند: من طبق ظاهر حكم مىكنم، امّا چنانچه حقّ با شما نيست به اتكاى قضاوت من چيزى از كسى نگيريد كه قطعهاى از دوزخ است.
🔹قرآن، پايهى قضاوت و عدالت ميان مردم است. «إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ»
🔹چون نزول قرآن بر اساس حقّ است، قضاوتها هم بايد بر مبناى حقّ باشد، نه وابستگىهاى حزبى، گروهى، منطقهاى و نژادى. «بِما أَراكَ اللَّهُ»
🔹رفتار به عدالت، حتّى نسبت به غير مسلمانان هم ضرورى است. (با توجّه به شأن نزول دوّم) لِتَحْكُمَ ... بِما أَراكَ اللَّهُ
🔹كفر اشخاص، دليل تهمت به آنان نمىشود. (با توجّه به شأن نزول)
🔹قانون محترم است، ولى براى جلوگيرى از سوء استفادهها بايد چارهاى جست. در اينجا، امداد الهى چارهى كار شد. «بِما أَراكَ اللَّهُ»
🔹دفاع و حمايت از خائن ممنوع است. «وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِينَ خَصِيماً»
🔹خائنان نبايد اميدى به حمايت رهبران دينى داشته باشند. «وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِينَ خَصِيماً»
🔹قضاوت، مقامى است كه متصدى آن، اگر معصوم هم باشد باز استغفار مىطلبد. «وَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ»
🔹از افتخارات اسلام اين است كه حتّى اگر به يك يهودى ظلم شود، شخص اوّل اسلام براى مسلمانانى كه سوء قصدى داشتهاند بايد استغفار كند. «وَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ»
🔹اگر قرآن، ساخته و پرداختهى خود پيامبر بود، هرگز آياتش فرمان استغفار به رسول خدا نمىداد. «وَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ»
📚تفسير نور
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.